Ovnayim 1900X322

חינוך מיוחד אינו מתייחס רק ללומדים עם קשיים ולקויות, אלא גם ללומדים עם יכולות וכישורים יוצאי דופן. הוראה למחוננים דורשת מומחיות וראיה התפתחותית וכוללת של התלמידים ואינה כוללת רק "הטענת" התלמידים בעלי היכולות בעוד ועוד מידע. תיאורי המקרים משקפים גם מסגרות ומודלים שונים של הוראה למחוננים.

  • 429
    אדם הוא תלמיד בכיתה ו , ההיכרות שלי איתו התחילה לפני 3 שנים. זהו סיפורו מנקודת מבטי כיועצת בבית הספר.אדם הוא בן בכור למשפחה המורכבת מזוג הורים, שלושה בנים ובת. האימא סובלת מבעיה נפשית קשה, מטופלת אך לא עקבית בשיתוף הפעולה שלה עם הגורמים המטפלים, דבר היוצר אי יציבות בתפקוד היומיומי שלה. היא מקבלת עזרה מהרווחה ומבני המשפחה אבל רוב הזמן מבלה בבית לבד.
  • 427
    ניגשה אלי רחל, תלמידה מכיתת החינוך שלי אותם אני מחנכת זו השנה השנייה. נערה בת חמש עשרה וחצי, חכמה ומבריקה בצורה בלתי רגילה, שקטה מאד, חייכנית, יפה. אמרה לי שהיא רוצה לדבר איתי. התעקשה מאד על שיחה אמיתית ולא שיחת מדרגות חטופה. התעקשה ומצאה זמן. הרגשתי כאילו היא ממש דוחפת אותי לשיחה זו.
  • 412
    ש' הוא תלמיד באחת מכיתות ו'. הוא תלמיד מבריק ומצטיין לא רק במדעים, אלא בשאר המקצועות בביה"ס. ש' תלמיד תוסס מאוד. הוא מתקשה מ א ו ד לשבת במקום, להקשיב, למלא אחר המטלות הניתנות בשיעורים ואף אינו מעתיק מהלוח בזמן סיכומי הפרקים הנלמדים.ש' גם לא מכין את המשימות הניתנות לבית.
  • 415
    הפעמון המנגן בישר את סיום השיעור והחלפת מורים. בצעדים קלילים עליתי במדרגות לכיוון הכיתה אותה אני מחנכת זו השנה השלישית. זוהי כיתה ה, בה לומדים ילדים מחוננים בבי"ס רגיל. הילדים, המגיעים לבית הספר מכל קצות המועצה האזורית, לומדים במסלול המחוננים מקצועות העשרה כמו: רובוטיקה, אלקטרוניקה, תרבויות עתיקות, חלל ועוד.
  • תרבות דיון בכית מחוננים1
    את כיתה ז4, כיתת המחוננים הראשונה בבית ספרי, פגשתי בשנה שעברה. לימדתי אותם את מקצועות הבעה בכתב והבעה בעל פה. כיתות ז' האחרות (הרגילות) לא זכו לקבל שעתיים הבעה בע"פ, אבל צוות ההיגוי, שהוקם במיוחד בבית הספר וכלל את כל המורים המלמדים בכיתת המחוננים, החליט שיש לאתגר את הכיתה החלוצית ולאפשר לה "לטעום" ולהעמיק בנושא...
  • Chair
    שנה ראשונה בבית ספר למחוננים אינה שנה פשוטה. המקרה שעליו בחרתי לספר הינו אירוע מכונן עבורי, שהתרחש בשנה זו.
  • 417
    אני עובדת כיועצת חינוכית באחת מחטיבות הביניים במרכז הארץ. בכל שכבה יש כיתת מחוננים אחת שבה מרוכזים תלמידים גם מהמתחם וגם מחוץ לעיר לאחר שעברו מבחנים וריאיון קבלה אישי בחטיבת הביניים. לכל תלמיד, גם אם עבר את מבחני הקבלה, יש זכות לבחור בין לימודים מלאים בכיתת מחוננים לבין לימודים בכיתה רגילה בתוספת יום העשרה שבועי במרכז מחוננים באיזור.