המכון הישראלי לחינוך היסטורי קם כמענה לצורך חינוכי ותרבותי דחוף. מן הצד אחד קיימת הכרה בתפקיד המרכזי של תודעה היסטורית לבניית זהות אישית וקולקטיבית, ידע והשקפת עולם, מעורבות פוליטית ואזרחות דמוקרטית במציאות לאומית, גלובלית ורב-תרבותית. מן הצד האחר, עידן הפוסט אמת, המציאות הנזילה, והרלטיביזם הערכי מוליד מגמות של ציניות ואדישות, תלישות וחוסר אוריינטציה, שחיקת הסולידריות החברתית ובורות.
מטרתו של המכון להבין את מקומו של העבר בחברה בישראל, לטפח תודעה היסטורית פעילה, לחשוף את הציבור למורשות מעצבות זהות, ולעודד חשיבה ביקורתית כלפי הגורמים והתהליכים המעורבים בהתגבשות מורשות היסטוריות, זהויות עכשוויות ודיאלוגים פוריים ביניהן. המכון מקדם התמודדות מושכלת, ביקורתית ושקולה עם האתגרים החברתיים-פוליטיים של המציאות בהווה ועם סוגיות הזהות האישית, הקבוצתית והקולקטיבית של מרכיבי החברה בארץ, תוך מבט מתמיד לזירה הבינלאומית והשוואה לתהליכים דומים בחברות אחרות. הוא עוסק בטיפוח התודעה ההיסטורית של הדורות הצעירים במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה.
ייחודיות
- המכון הוא מסגרת ראשונה מסוגה עבור כל מי שעוסק בחינוך היסטורי בישראל וכך מרחיב את האופק המקצועי של העוסקים במלאכה.
- המכון מחובר לשדה הפדגוגי ומקיים יחסי גומלין אינטנסיביים עמו. בהתמקמו במכללה להכשרת מורים, מעצב המכון מודל עבודה המשלב בין השטח לבין האקדמיה, ומבוסס על יחסי גומלין ושותפות בלתי היררכית בין הגורמים השונים הפועלים בתחום.
- המכון מתאים את חזונו, את מטרותיו ואת אופני פעילותו לעידן הנוכחי במטרה להיות גורם משמעותי לקידום צרכיה של החברה הישראלית היום.
- המכון מוביל ויעצב נורמות מקצועיות בתחום החינוך ההיסטורי.
- המכון תורם לשיח הבינלאומי בנושא חינוך היסטורי, תוך טיפוח יחסי גומלין עם מכונים דומים בעולם.
אפיקי פעולה
אל מול האתגרים ומתוך בסיס ייחודיותו, המכון פועל בארבעה ערוצים מרכזיים:
- מחקר ופרסום אקדמי ובכלל זה קיום כנסים בתחום החינוך ההיסטורי
- פיתוח והכשרה בתחום תכניות הלימודים והדרכת אנשי חינוך
- הוראה במסגרות ייעודיות
- מעורבות ונראות ציבורית
צור קשר:
ראש המכון – פרופ׳ אייל נווה enaveh@post.tau.ac.il
מנהלת המכון – ד"ר מאיה פנחסי maya.pinhasi1@smkb.ac.il
The Israeli Institute of History Education
The Israeli Institute of History Education offers a response to an urgent educational and cultural need. On the one hand, there is a general agreement that historical consciousness plays a central role in forming a personal and collective identity, knowledge and worldview, political involvement, and democratic citizenship in a national, global, and multicultural reality. On the other hand, the post-truth era, volatile reality, and relativist view of value engender cynicism and indifference, rootlessness and disorientation, eroded social solidarity, and ignorance.
The Institute aims to convey the central role of the past in Israeli society, cultivate an active historical consciousness, expose the public to identity-forging heritages, and encourage critical thinking about factors and processes involved in the shaping of historical heritage, current identities, and productive dialogues between them. The Institute promotes coping with the socio-political challenges of actual reality and with personal, group, and collective identity issues of different Israeli society components in a rational, critical, and balanced manner, while constantly monitoring the international arena and comparing them with similar processes in other societies. It engages in fostering a historical consciousness in the young within the education system, particularly higher education.
Unique features of the institute
- A first-of-its-kind framework that benefits all those involved in history education in Israel, broadening their professional horizons.
- Close connection and intensive interaction with the pedagogical field. Being located within a teachers' training college, the Institute has developed a working model that combines fieldwork with academia and relies on non-hierarchical partnership and interrelations between different bodies operating in this field.
- Achieves significant advancement in Israeli society by adjusting its vision, objectives, and mode of operation to the current era.
- Leads and shapes professional norms in Israel’s history education.
- Contributes to the international discourse on history education while developing reciprocal relations with similar institutes worldwide.
Operation channels
Based on its unique features, the Institute addresses the existing challenges in four central channels:
- Research and academic publications, including conferences in the field of history education.
- Training and development in the field of study programs and educators' mentoring.
- Dedicated teaching frameworks.
- Public engagement and visibility.