כותבים עבודת מחקר - מידע ומשאבים לקידום עבודת התזה
תלמידי ותלמידות מחקר,
ביצוע מחקר במסגרת תכניות התואר השני במסלול תזה מגלם את פסגת לימודיכם.ן. תהליך המחקר דורש אינטגרציה בין תחומי דעת ומתודולוגיות שונות. המידע שלהלן פורס מגוון אפשרויות לקידום התהליך. המידע והמשאבים במסגרת זו מובלים על ידי רשות המחקר במכללה, והם כוללים: ייעוץ אקדמי, אתיקה ופרסום והפצה.
רשות המחקר ע"ש מרדכי סגל פועלת לטפח את תרבות המחקר וההערכה במכללה, מתוך שאיפה למצב את מכללת סמינר הקיבוצים כמוסד אקדמי מוביל בתחום הכשרת המורים והחינוך ובמגוון ההתמחויות של הסגל. עבודות החקר של הסטודנטים והסטודנטיות במסלול התזה מהוות ביטוי למצוינות האקדמית אליה חותרת המכללה.
בהצלחה בדרך החקר,
ד"ר רינת ארביב אלישיב
ראש רשות המחקר
ייעוץ אקדמי
יחידת הסיוע האקדמי המהווה ערוץ פעילות של דיקנט הסטודנטים, מעניקה סיוע אקדמי לכלל הסטודנטים. במסגרת זו סטודנטים הזקוקים לסיוע בכתיבת עבודת מחקר זכאים לתמיכה. התמיכה הכוללת סיוע בכתיבת עבודה בכל היקף, מלווה את כל שלבי העבודה: קריאה וכתיבת רקע תיאורטי, איתור וניסוח שאלת מחקר; ניתוח נתונים חיפוש מקורות ביבליוגרפיים רלוונטיים (בשיתוף עם הספרייה) וכתיבתם, ארגון העבודה על חלקיה לטקסט אקדמי, שיפור איכות הכתיבה והבעת הקול האישי.
מסגרת הסיוע: עד 3 שעות אקדמיות - במסגרת של מפגש פרטני, בזוגות או בקבוצות קטנות (עד ארבעה סטודנטים). הסיוע ניתן במחיר מסובסד. למידע נוסף ולרישום
תלמידי תואר שני זכאים לשעתיים אקדמיות נוספות של סיוע ללא תשלום. הפנייה מתבצעת דרך מזכירות הפקולטה אליה שייך.ת הסטודנט.ית.
אתיקה במחקר
כתיבת מחקר מערבת סוגיות אתיות מגוונות, המתעוררות בשלבי המחקר השונים ודורשות מהחוקר מחשבה והתייחסות.
לאור זאת, לאחר קבלת אישור להצעת המחקר, מחויבים כל תלמידי המחקר המבצעים מחקר אמפירי, להגיש בקשה לוועדת האתיקה לצורך קבלת אישור אתי למחקר. לאחר אישור הוועדה ניתן להתקדם באיסוף הנתונים במחקר.
בתכנון הזמן, יש לקחת בחשבון כי כל מחקר המערב תלמידים במערכת החינוך (שאלונים, ראיונות, תצפיות עליהם או איסוף מידע אודותיהם) כולל שלב נוסף של פניה ללשכת המדען הראשי לצורך קבלת אישור.
לפניה לוועדת האתיקה של המכללה וקישור לטפסים רלוונטיים לחצו כאן
ועדות אתיקה לאישור מחקרי סטודנטים
וועדת האתיקה המוסדית לאישור מחקרי סטודנטים/יות במכללה נועדה לאשר ביצוע מחקר לאחר בחינת ההיבטים האתיים הקשורים בו.
הוועדה תדון בהצעות מחקר של סטודנטים/יות הכותבים עבודות תזה.
הנוהל המצורף מפרט על את נהלי המכללה לגבי הצורך/ אי הצורך לפנות לוועדת האתיקה וללשכת המדען הראשי בסוגי מחקרים שונים.
נוהל הגשה לוועדת אתיקה למחקרי סטודנט/ית
על סטודנטים הכותבים תזה להגיש לוועדת האתיקה את הטפסים הבאים:
- טופס פנייה לוועדת האתיקה - לחץ כאן
- התחייבות חתומה של הסטודנט/ית החוקר/ת להבטחת זכויות המשתתפים/ות במחקר - לחץ כאן
- מכתב פניה וטופס הסכמה מדעת למשתתפים ו/או אפוטרופסים - לחץ כאן
- כלי המחקר
לאחר הגשת הטפסים הנדרשים במייל, תדון הוועדה בהצעה. לאחר הדיון תשלח הודעה במייל עם העתק למנחה ובו אחד מהבאים:
א. אישור הוועדה לביצוע המחקר כפי שהוגש ע"י הסטודנטי/ית
ב. בקשה מהסטודנטי/ית לתיקונים ו/או הבהרות (בתוך המחוון מפורט).
ג. דחיה של הבקשה לביצוע המחקר.
במידה ועולות שאלות אל מול חוות הדעת- מנחה העבודה יכול לפנות במייל ליו"ר הוועדה (research.skb@smkb.ac.il) או לקבוע פגישה מסודרת עם יו"ר הוועדה בנוכחות הסטודנטי/ית והמנחה. רק במקרה של אישור (ללא סייג וללא צורך בפנייה ללשכת המדען הראשי) יוכל הסטודנטי/ית להתחיל במחקר. האישור יינתן לרוב לשנתיים ואם נדרש, ניתן יהיה להאריכו. ניתן לראות את המחוון להערכת ההצעה בקישור המצורף (מומלץ מאד למלא את הטפסים לאחר מעבר על טופס המחוון). במקרים בהם יש דרישה לתיקונים/ הבהרות- על הסטודנטי/ית להגיש את התיקון באופן מסודר כולל תשובות מסודרות לשאלות ולמשוב שקיבל על גבי טופס המחוון. הקישורים המצורפים כוללים את כל הטפסים הנדרשים לצורך הגשת בקשה לוועדת אתיקה.
אין לצרף את הצעת המחקר לבקשה
פרסום והפצה
- רשות המחקר מעניקה תמיכה של עד 500 ₪ להצגה של עבודת התזה בכנס מקצועי בינלאומי או בארץ (הרשמה לכנס בלבד). הבקשה לקבלת תמיכה זו תשלח למזכירות רשות המחקר דרך מנחה העבודה במייל: Research.Skb@smkb.ac.il
- פרסום תזות מצטיינות בניוזלטר שנתי של רשות המחקר – בהמלצת ראש המחלקה
תוכנות מחשוב
ניתן לקבל הרשאה לעבודה מרחוק על תוכנת SPSS ללא עלות. לקבלת הרשאה יש להעביר בקשה לרשות המחקר, הכוללת את הפרטים הבאים: שם פרטי + משפחה, ת.ז, תכנית לימודים, מנחה לתזה, נושא העבודה והקורס בו הם לומד.ת הסטודנט.ת, שמצריך שימוש ב SPSS.
ספרייה
ספריית המכללה מציעה מגוון רחב של שירותים אקדמיים לסטודנטים, ומעמידה לרשותם משאבים רלוונטיים לאוריינות מידע, לרבות חיפוש ואיסוף מידע והנגשת כללי הכתיבה האקדמית, כמפורט להלן:
- חיפוש מידע: ניתן להזמין יעץ מרחוק לגבי סקירת ספרות, יש למלא טופס דרך האתר
- השאלה בין-ספרייתית: לצורך קבלת ספרים ומאמרים שאינם מצויים בספריה, ניתן לשלוח פנייה דרך האתר
- שירות סריקה לסטודנטים: עבור חומרים הקיימים בספרייה (עד 20% מהספר/מאמר)
- רשימת מאגרים של הספרייה: כוללת כלי מחקר של מכון סאלד (מדובר במינויים של הספרייה שהם ללא תשלום לסטודנט). הזיהוי נעשה עם סיסמת הסטודנט למודל
- הסבר מפורט על כללי ציטוט אקדמי
- סיוע והדרכה מרפרנטית המשויכת לכל פקולטה בנפרד:
מכון מופ"ת
מרכז המידע המכללתי של מכון מופ"ת מספק שירותי מידע בתחומי הכשרת מורים, הוראה וחינוך, ומציע מאגר עשיר של ספרות, לרבות אוסף של דו"חות מחקר, עבודות דוקטורט, כתבי עת אקדמיים, מאמרים וספרים. כמו כן קיימת גישה למאגרי מידע חיצוניים מובילים בתחום החינוך. בנוסף לכך, המרכז מציע מאגר של כלי מחקר, באמצעותו ניתן לחפש באופן ישיר כלי מחקר כמותיים ואיכותניים מתוך מגוון רחב של מאמרים ודו"חות מחקר בתחום החינוך. במסגרת המרכז ניתן גם להיעזר בצוות המידענים לאיתור חומרים ולהפניה למקורות מידע דרך הגשת שאילתה מקוונת. שירות זה יינתן לסטודנטים דרך פניתם של מרצי המכללה. לצד הגשת שאילתה אישית, ניתן להיעזר גם במאגר שאילתות שכבר בוצעו, המסווג לתחומי תוכן מרכזיים בתחומי החינוך והכשרת מורים.
למרכז המידע הבין-מכללתי של מופת