הגננת היא דמות מרכזית וחשובה עבור ילדים צעירים בשנותיהם הראשונות, ובנוסף היא מקור הסמכות המקצועית גם עבור הוריהם, הצוות החינוכי והקהילה בכללותה.
בואי להיות גננת מומחית בגיל הרך, ותוכלי לשנות עולמות!
ראשת המחלקה לחינוך לגיל הרך: ד"ר הילה שנהב
התוכנית שלנו לתואר ראשון בגיל הרך, מושתתת על השקפת עולם פרוגרסיבית, המציבה במרכזה גישות פדגוגיות חדשניות ויצירתיות, והיא בנויה על יסודות ערכי ההומניזם וכבוד האדם. במסמך הקוד האתי בגן הילדים אפשר להתרשם מדוגמה לטיפוח מיומנויות לחינוך לערכים בגן הילדים, כחלק מהמקצועיות, מהרגישות ומעומק החשיבה ומורכבותה.
חשוב לציין כי ההכשרה מחברת בין האקדמיה ובין השדה, בין התיאוריה ובין המעשה: נלמדים קורסים בתוך אשכולות גני הילדים, ישנן תוכניות משותפות עם הגננות המכשירות במסגרת "אקדמיה גן", מתקיימים סיורים, הרצאות וימי עיון, שימוש במרכז הסימולציות, וכמובן מתקיימת התנסות מעשית קבועה בגנים במשך שנת הלימודים לאורך כל שנות הלימוד.
בלימודי תואר ראשון בחינוך לגיל הרך ישנה בחירה בין שתי תוכניות:
תוכנית ההכשרה נשענת על שלושה עוגנים מרכזיים: התפתחות של ילדים, הכלים הפדגוגיים של הגננת – היא אשת המקצוע והמומחית בתחומה, וכן ההקשר הקהילתי שבו מתנהל הגן. החיבור בין שלושת העוגנים מהווה תשתית מקצועית מגוונת ומותאמת לצורכי השעה של גן הילדים במדינת ישראל. תוכנית ההכשרה מציעה ללומדים בה קורסים המכשירים גננת לנהל ולהנהיג את הגן. הם מציידים אותה בארגז כלים פרקטי שיאפשר לה לממש את אחריותה לשלומם ולהתפתחותם של כל ילדי הגן ולעבודה מיטבית עם הורי הילדים. נושאי הקורסים הנלמדים בתוכנית ההכשרה כוללים התנהלות של ילדים בקבוצת הילדים, ניהול גן, התפתחות שפה, עבודה עם הורים, איתור וזיהוי ילדים עם צרכים מיוחדים בגן, מוזיקה ואומנויות בגן הילדים ועוד.
במציאות הישראלית והעולמית המשתנה, חשוב לנו שאנשי החינוך יקבלו כלים להתמודדות עם משברים מתמשכים קהילתיים, לאומיים ומשפחתיים ויהוו עוגן לכל באי הגן (ילדים, הורים וצוותים חינוכיים). לכן הוכנס השנה לתוכנית הלימודים אשכול ייחודי וחדש: אשכול התמודדות עם מצבי משבר וחירום.
במסגרת פתיחת האשכול בנינו תכנית משותפת ועשירה עם ארגון Early Starters, ארגון ששם לעצמו כמטרה להגיע לילדים מכל רחבי העולם שחווים אירוע משברי. הארגון דואג להקמת מרחבי חינוך בטוחים לגיל הרך, ומאפשר לילדים באזורי סכסוך ובזמני חירום, לחוות רגעי חוסן וביטחון באותם מרחבים חינוכיים. את הארגון הקים ומנהל רן כהן-אהרונוב, מוסיקאי, סופר ואיש חינוך.
מטרת האשכול היא לחזק את החוסן של אנשי ונשות החינוך לגיל הרך כדי לצלוח מצבי משבר וחירום באופן מיטבי לטובת כל השותפים בגן. התוכנית המשותפת, נותנת את הבסיס האקדמי- מקצועי להבנת מצבי טראומה, משבר וחירום ואת הידע הפדגוגי- מקצועי להתערבות חינוכית במצבים הללו.
הלומדות באשכול, מקבלות עם סיום הלימודים תעודה פנימית נוספת מטעם סמינר הקיבוצים עם תחום ההתמחות- התמודדות עם מצבי משבר וחירום.
הלימודים בתוכנית מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות לעבודה עם ילדים במסגרות חינוך שונות המממשות את זכאותם של הילדים לשירותי חינוך מיוחדים – מעונות יום שיקומיים, גנים מיוחדים המאופיינים בילדים עם מגבלות שונות, ומסגרות המשלבות ילדים עם צרכים ייחודיים.
ההכשרה מקדמת גישה של הכלה הנשענת על תפיסת עולם חברתית, הטוענת שהמוקד אינו בתיקון הילדים עם המגבלות, אלא בתיקון החברה שסביבם, וזאת על ידי הנגשה והסרה של החסמים הפיזיים והלימודיים. תפיסת העולם של ההכשרה דוגלת בשייכות של כל הילדים לחברה ועל זכותם השווה לחינוך, והיא מציידת את הסטודנטיות בראייה חינוכית חברתית–ביקורתית.
מטרת ההכשרה היא לצייד את הסטודנטיות והסטודנטים בידע עדכני הקשור בהיכרות עם ילדים, בהתפתחות של ילדים ובשונות הגדולה ביניהם. התוכנית מכשירה לעבודה עם הורים לילדים עם מוגבלויות, ניהול צוות רב-תחומי נרחב (מטפלים מהתחומים הפרא־רפואיים, יועצים ופסיכולוגים) וכן נותנת לסטודנטיות ולסטודנטים ידע בבניית תוכניות התערבות וכלים פדגוגיים עכשוויים ומגוונים.
תהליך ההכשרה בתוכנית הדרגתי ומשמעותי, ומאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים שלנו לגבש את זהותם האישית והמקצועית. במהלך הלימודים בתואר נלמדים קורסים מגוונים, כגון: סוגיות על הרצף האוטיסטי, לקויות מוטוריות מורכבות, התפתחות שפה בגיל הרך ולקויות שפה, שפת סימנים, מוסיקה ותנועה בגיל הרך, למידה חוץ־גנית וגינה לימודית.
התוכנית הייחודית שלנו, מוקדשת בשנתיים הראשונות ללמידה והתנסות במעונות יום ובגנים ייעודיים לחינוך מיוחד. בשנה השלישית הלימודים ממוקדים בהכלה במסגרות חינוכיות כוללות ורגילות.
חשוב לציין – הסטודנטיות המתמחות בתוכנית החינוך המיוחד בגיל הרך מסיימות תואר ראשון B.E.d. עם שתי תעודות הוראה: תעודת הוראה לגיל הרך (0–6) ותעודת הוראה בחינוך המיוחד לגיל הרך (0–6).