ראשת המחלקה לחינוך לגיל הרך: ד"ר נירה ואלה
אם את שואפת להיות דמות מרכזית וחשובה עבור ילדים צעירים, בשש שנות חייהם הראשונות, ולא פחות מזה עבור הוריהם, עבור הצוות החינוכי והקהילה בכללותה – בואי להיות גננת, מומחית בגיל הרך, שיכולה להשפיע על ילדים, על הורים ועל הקהילות שלהם.
התעודות והתארים המוענקות לבוגרות המחלקה:
בוגרות מסלול חינוך לגיל הרך מקבלות:
- תואר ראשון B.E.d.
- תעודת הוראה במסלול הגיל הרך (0-6), בחוג חינוך לגיל הרך
- תעודה מטעם סמינר הקיבוצים – התמחות באשכול הנלמד
בוגרות מסלול חינוך לגיל הרך - חינוך מיוחד מקבלות:
- תואר ראשון B.E.d.
- תעודת הוראה במסלול הגיל הרך (0-6), בחוגים חינוך מיוחד וחינוך לגיל הרך
משך התוכנית: ארבע שנות לימוד. בשנה הרביעית כבר משלבים התמחות בהוראה לגיל הרך.
מלגות: חדש! מלגת שכר לימוד והלוואה מותנית בכל הנתיבים.
- מלגת שכר לימוד בסך 10,000 ש"ח מטעם מפעל הפיס, כנגד מכסת שעות של מעורבות חברתית.*
- הלוואה מותנית בסך 5,800 ש"ח מטעם משרד החינוך.*
* הקריטריונים לזכאות למלגת מפעל הפיס ולהלוואה המותנית נקבעים מטעם משרד החינוך לקראת פתיחתה של שנת הלימודים. הסכומים הנקובים לעיל עבור מלגת מפעל הפיס וההלוואה המותנית הם הסכומים המרביים שנקבעו עד כה.
הגיל הרך והתוכנית שלנו לתואר הראשון בחינוך לגיל הרך
התוכנית מושתתת על השקפת עולם הומניסטית פרוגרסיבית, המציבה במרכזה גישות פדגוגיות חדשניות ויצירתיות, והיא בנויה על יסודות ערכי הפלורליזם. במסמך הקוד האתי בגן הילדים תוכלי להתרשם מדוגמה אחת מיני רבות לטיפוח מיומנויות לחינוך לערכים בגן הילדים, כחלק מהמקצועיות, מהרגישות ומעומק החשיבה ומורכבותה.
ההכשרה מחברת בין האקדמיה ובין השדה, בין התיאוריה ובין המעשה: קורסים בתוך אשכולות גני הילדים, תוכניות משותפות עם הגננות המכשירות במסגרת "אקדמיה גן" ו"קהילות אקדמיה גן". הסטודנטיות לוקחות חלק בתכנון של ימי עיון, סיורים והרצאות חוויותיות.
תוכנית הלימודים היא ספיראלית ומתפתחת משנה לשנה.
מה תלמדי?
בלימודי תואר ראשון בחינוך לגיל הרך במחלקה תוכלי ליהנות מבחירה בין שני נתיבים המאפשרים לך להתמחות בגיל הרך בהדגשים לבחירתך:
גננת בנתיב החינוך הרגיל בגיל הרך (גילאי לידה עד שש)
תוכנית ההכשרה בגיל הרך נשענת על שלושה עוגנים מרכזיים: התפתחות של ילדים, כליה הפדגוגיים של הגננת – אשת המקצוע וכן ההקשר הקהילתי שהגן מתנהל בו. חיבור בין שלושת העוגנים מהווה תשתית מקצועית חדשנית, מגוונת ומותאמת לצורכי השעה של גן הילדים במדינת ישראל. תוכנית ההכשרה מציעה ללומדים בה קורסים מגוונים המכשירים את גננת לנהל ולהנהיג את הגן. הקורסים מציידים אותה בארגז כלים פרקטי שיאפשר לה לממש את אחריותה לשלומם והתפתחותם של כל ילדי הגן ולעבודה מיטבית עם הורי הילדים. במציאות הישראלית המשתנה חשוב שהגננת תקבל כלים להתמודדות עם משברים קהילתיים, לאומיים ומשפחתיים מתמשכים ותהווה עוגן לכל באי הגן (ילדים, הורים וצוותים חינוכיים).
נושאי הקורסים הנלמדים בתוכנית ההכשרה כוללים: התנהלות של ילדים בקבוצת הילדים, ניהול גן, התמודדות עם משברים, עבודה עם הורים, איתור וזיהוי והתערבות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים בגן, ילדים בסיכון, אומנויות בגן הילדים ועוד.
תוכנית ההכשרה מלווה בחיבור אמיץ עם השדה החינוכי: התנסות צמודה בגני ילדים לאורך שנות הלימוד, מפגשים מקצועיים שוטפים וקבועים בקהילות אקדמיה – גן עם צוות הגן וכן קורסים שמתקיימים בתוך גני הילדים.
מלבד אלו במשך ההכשרה נעשה שימוש במרכז הסימולציה, נערכים סיורים ומפגשי העשרה חווייתיים.
התוכנית מאפשרת בחירה בין שני אשכולות וקבלת תעודה פנימית:
1. אשכול התמודדות עם מצבי משבר וחירום
קיומו של אשכול זה הוא צו השעה, בישראל בפרט ובעולם בכלל, בכל מסגרת להכשרת אנשי ונשות חינוך ובכלל זה במסגרת הכשרה לגיל הרך. מטרת האשכול היא לחזק את החוסן של אנשי ונשות החינוך לגיל הרך לצלוח מצבי משבר וחירום באופן מיטבי לטובת כל השותפים בגן. הלימודים באשכול יתנו ידע מעמיק ומיומנויות פרקטיות בכל הקשור להתמודדות עם ההשלכות של מצבי משבר וחירום ברמת הפרט בגיל הרך וברמת הקהילה.
באשכול יילמדו קורסים העוסקים בנושאים, כגון חוסן, טראומה והחלמה, עבודה עם הורים וקהילות בצל משבר.
2. אשכול ייעוץ פדגוגי בגיל הרך
עבודתן של נשות החינוך בגיל הרך מתקיימת עם ילדים, הוריהם והקהילה. מטרת האשכול היא הרחבת הכלים הפדגוגיים של אנשי ונשות החינוך בגיל הרך לטובת התערבות חינוכית מיטבית. הבנה ופרקטיקה פדגוגית של אנשי ונשות החינוך לשם איתור וזיהוי קשיים של ילדים בגיל הגן, וכן בניית תוכניות התערבות ותמיכה בילדים.
באשכול יילמדו קורסים העוסקים בנושאים מגוונים, כגון אומנויות ככלי חינוכי–טיפולי, תיווך, הדרך לדבר עם ילדים ועם הורים בשפה מגדלת, מיינדפולנס ומיניות בריאה.
פתיחת כל אחד מהאשכולות מותנית במספר הנרשמים.
גננת בנתיב החינוך המיוחד בגיל הרך (גילאי לידה עד שש)
הלימודים בנתיב החינוך המיוחד בגיל הרך מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות לעבודה עם ילדים במסגרות חינוך רגילות ובמסגרות החינוך המיוחד.
ההכשרה מקדמת גישה של הכלה הנשענת על תפיסת עולם חברתית, הטוענת שהמוקד אינו בתיקון הילדים בעלי המוגבלויות והנכויות, אלא בתיקון החברה שסביבם, זאת על ידי הנגשה והסרה של החסמים הפיזיים והלימודיים. תפיסת העולם של ההכשרה מדברת על שייכות של כל הילדים לחברה ועל זכותם השווה לחינוך, והיא מציידת את הסטודנטיות בראייה חינוכית, חברתית וביקורתית.
מטרת ההכשרה במסלול לימודי חינוך מיוחד לגיל הרך היא להעניק לסטודנטיות ולסטודנטים ידע עדכני הקשור בהיכרות עם ילדים, בהתפתחות של ילדים ובשונות הגדולה ביניהם. התוכנית מכשירה לעבודה עם הורים לילדים עם מוגבלויות, ניהול צוות רב־תחומי נרחב (מטפלים מהתחומים הפרא־רפואיים, יועצים ופסיכולוגים) וכן נותנת לסטודנטיות ולסטודנטים ידע בבניית תוכניות התערבות וכלים פדגוגיים עכשוויים ומגוונים.
נוסף על כך, עוסקת התוכנית בחוסן האישי–מקצועי של הסטודנטים וביכולת הלמידה שלהם להמשך חייהם המקצועיים. תהליך ההכשרה בתוכנית הדרגתי ומשמעותי, מאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים שלנו לגבש את זהותם האישית והמקצועית.
תוכנית הלימודים בחינוך מיוחד לגיל הרך:
השנתיים הראשונות מוקדשות ללמידה ולהתנסות במעונות יום ובגנים בחינוך המיוחד ובשנה השלישית הלימודים ממוקדים בהכלה במסגרות חינוכיות רגילות.
במשך הלימודים בתואר נלמדים קורסים מגוונים, כגון לקויות תקשורתיות, לקויות מורכבות, התפתחות שפה בגיל הרך ולקויות שפה, שפת סימנים, מוסיקה ותנועה בגיל הרך, למידה חוץ גנית וגינה לימודית.
תכנית הלימודים על פי שנים
שנה א'
עניינה של השנה הראשונה היא בסטודנטים והסטודנטיות ובצמיחתן האישית והמקצועית ובהיכרותן עם עולם הילד בדגש על ילדים וילדות בגילאי לידה עד שלוש ובתהליכי ההתפתחות שלהם. בשנה זו נבנים יסודות של ה"אני מאמין" החינוכי, ונלמדים היבטים תיאורטיים וחינוכיים שכוללים את תחומי החינוך, הפסיכולוגיה והדיסציפלינות השונות. בשנה זו הסטודנטיות לתואר ראשון לחינוך בגיל הרך מכירות מסגרות חינוכיות מגוונות בישראל, ובחינוך המיוחד הן מכירות מעונות יום שיקומיים.
שנה ב'
שנה זו מוקדשת לפרקטיקה בגן הילדים, על פי הנתיבים השונים. לאורך השנה מתקיימים קורסים מעשיים המשמשים את הגננת בגן הילדים. הסטודנטיות לומדות דיסציפלינות שונות המשמשות אותן בגן (תרבות ישראל, מוסיקה, מתמטיקה, מדעים וכו'). אלה מלווים בהתנסות בגני ילדים בפיקוח משרד החינוך, בגילאי שלוש עד שש.
שנה ג'
שנה ג' מוקדשת לחיבור בין הזהות המקצועית של הגננת לעתיד (הסטודנטית) ובין הגן: מיומנויות של ניהול גן, עבודה עם הורים ועם הרשויות. בניית תוכניות התערבות לילד ולקבוצת הילדים ועוד. הסטודנטיות בשני הנתיבים מתנסות בגנים כלליים. בכל אחד מהנתיבים מתקיימים מודלים ייחודיים של הדרכה לסטודנטיות, המשכללים את המיומנויות שלהן. בשנה זו נערך סמינריון ראשון וקורסים נוספים התומכים במיומנויות ובידע של הסטודנטיות.
שנה ד'
היא שנת הסטאז' וסטודנטיות עובדות בה בפועל בתור גננות, ובד בבד מקבלות ליווי מקצועי בסדנת סטאז'. בשנה זו הן מסיימות את חובותיהן האקדמיים במכללה.