אנחנו מאמינים...
כי מנהיגות חינוכית בעלת השכלה ותפיסת עולם רחבה, בעלת ליבה ערכית מוגדרת ובהירה, בעלת מחויבות חברתית פעילה, ובעלת מיומנויות אקדמיות–יישומיות לקבלת החלטות מקצועיות איכותיות, היא צורך השעה במציאות הכאוטית והמשתנה תדיר שאנו חיים בה בעת הזו.
הלימודים בתוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך בסמינר הקיבוצים, משלבים ידע מתחומי מנהל החינוך עם דיון ערכי–מוסרי בתפקיד החינוך, המדיניות החינוכית והמנהיגות החינוכית כדיסציפלינות המשלימות זו את זו, ובד בבד מבקשים להדק את הקשרים בין היבטים עיוניים ומחקריים בתחומי הניהול והמנהיגות להיבטים המעשיים בתחום.
בעידן הפוסט מודרני, המאופיין בשינויים מהירים, בסתירות ערכיות רבות, בפערים חברתיים מתרחבים, ובשאלות בלתי פתורות על הכיוון ועל הדרך שאנו פונים אליהן, גורמים רבים מאוד – פרטיים וציבוריים, מקומיים, לאומיים ובין־לאומיים, מחוץ ומתוך קהילת המוסד החינוכי – מבקשים להשפיע על המטרות החינוכיות ועל יישומן בפועל. דווקא על רקע זה מתחדד הצורך של מנהיגי ושל מנהיגות החינוך בדרגי ההובלה השונים, להעמיק את השכלתם הניהולית, לחדד את יכולות חשיבתם הביקורתית, להרחיב את תובנותיהם המקצועיות–חינוכיות, ולהעצים את מסוגלותם לפעול ולהשפיע באמצעות מיומנויות הובלה פרופסיונאליות, מבוססות ומתקדמות שרלוונטיות לעת הזו.
משך הלימודים: ארבעה סמסטרים
מתכונת הלימודים: יום לימודים בשבוע, מהשעה 14:00 (מותאם לשילוב עם משרה מלאה)
המטרה שלנו
להצמיח מנהיגות חינוכית המורכבת מאנשי ונשות הוראה בעלי השכלה אקדמית עדכנית, רחבה, עמוקה וביקורתית, בעלי תובנות אקדמיות–יישומיות מקצועיות וחדשניות, אנשי ונשות חינוך אמיצים עם תחושת מסוגלות ומוטיבציה לקשור את התובנות שירכשו בלימודים לפעולה מחוללת שינוי חינוכי וחברתי בשטח.
לצד ההתמחות העיונית המרכזית בתוכנית בתחומי ניהול, מנהיגות, הובלת שינוי ומדיניות חינוכית, קיימת אפשרות ללימודים בשלוש מגמות התמחות נוספות:
א. בהובלת תהליכי שינוי מקומיים. למידע נוסף
ב. מנהיגות חינוכית מחוללת שינוי- בגיל הרך. למידע נוסף
ג. ניהול ההון האנושי בחינוך. למידע נוסף
מותאם גם למשרה מלאה - שילוב עבודה עם לימודים!
התוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך מדגישה שלוש מטרות עיקריות:
1. רכישת ידע עדכני רחב וביקורתי לצד מיומנויות בתחומי הניהול בכלל וניהול הארגון החינוכי בפרט.
2. רכישת ידע ותובנות הקשורים לפעולה בסביבת המדיניות החינוכית בהקשר הישראלי והגלובלי.
3. רכישת ידע, מיומנויות, וחזון חינוכי-חברתי הנחוצים לפיתוח זהות מקצועית של מנהיגות-חינוכית מחוללת שינוי.
התוכנית מיועדת:
- לאנשי ולנשות חינוך מובילים המעוניינים להשתלב בתפקידי מנהיגות חינוכית בארגונים פורמליים ובלתי פורמליים.
- לאנשי ולנשות חינוך הפועלים בתפקידי הובלה חינוכית ומעוניינים להרחיב את השכלתם ומיומנויותיהם בניהול מערכות חינוך.
- למורים ומורות במוסדות חינוך פורמליים כמו גם לצוותי חינוך בארגונים בלתי פורמליים המעוניינים להתפתח כמנהיגים חינוכיים וחברתיים מחוללי שינוי.
מה לומדים
התוכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ועבודת גמר. כמפורט להלן:
תחום הניהול והפיתוח הארגוני - קורסים בניהול ופיתוח ארגוני המתמקדים בזיקה שבין התנהגות ארגונית, שיווק, מערכות מידע, היבטים משפטיים והיבטים כלכליים לבין ניהול מערכות חינוך.
תחום מדיניות החינוך - הלימודים ממוקדים בהבהרת המושג "מדיניות החינוך" ובניתוח סוגיות במדיניות זו בישראל ובעולם. הקורסים עוסקים בחברה הישראלית, במגמות בחינוך הביקורתי, בפרספקטיבות היסטוריות וחברתיות של מדיניות החינוך ובהיבטים הפוליטיים והאידאולוגיים שלה.
מנהיגות חינוכית - מנהיגות חינוכית עניינה ברכיבים הקשורים בתפקיד המורחב של אנשי ונשות חינוך ובעלי תפקידים כמנהיגים חינוכיים-ערכיים, כיזמים חברתיים המקדמים שינוי וכמנהיגי הוראה ולמידה בד בבד עם העצמת יכולותיהם לטיפוח הצוות, הבנה וקידום של תאוריות ומיומנויות מנהיגותיות.
לימודים מתודולוגיים - לימודי המתודולוגיה מתמקדים בשיטות מחקר כמותניות ואיכותניות ובסוגיות חינוכיות מבוססות מחקר. מסגרת הלימודים נועדה להרחיב את המיומנויות הפרופסיונאליות והאקדמיות-יישומיות של הלומדים.
לימודי בחירה - לימודי הבחירה מאפשרים ללומדים הרחבה של אחד התחומים המרכזיים בלימודי התואר: ניהול וארגון, מדיניות ומנהיגות חינוכית.
סדנת גמר - סדנת הגמר מלווה את עבודת הגמר, מתוכננת להבניית מחקר-יישומי המסכם היבטים מגוונים בתהליך הלמידה בתואר.
בתוכנית משולבים הרצאות אורח של מרצים בכירים מאוניברסיטאות מחו"ל, אירועי שיא בנושאים אקטואליים-חינוכיים וסיורים לימודיים בכל רחבי הארץ.
**הלמידה במגמת התמחות במנהיגות חינוכית מחוללת שינוי בגיל הרך, משלבת ידע אינטגרטיבי, מחקרי ויישומי על אודות מאפיינים ואתגרים ייחודיים של חינוך בגיל הרך, תוך מפגש עם מומחי תוכן באקדמיה ועם אנשי חינוך אקטיביסטים שפועלים בשדה הגיל הרך לקידום ושיפור העשייה החינוכית בשכבת הגיל שמהווה את הבסיס לחיים.
***הלמידה במגמת התמחות בניהול ההון האנושי בחינוך, מתבססת על ידע תיאורטי רב תחומי מעולם ניהול ההון האנושי (HR), לצד היכרות עם תחום ניהול ההון האנושי בארגונים מסקטורים שונים, והקנייה התנסותית וחווייתית של מיומנויות, כישורים וכלים מעשיים לניהול תחום זה שהינו ליבת הארגון החינוכי ותנאי יסודי להצלחתו.
חוויית הלימודים
התוכנית מדגישה את העמקת המודעות של מחנכים, מורים ומנהלים כאחד לחשיבות תפקידם בתור מנהיגים חינוכיים שמחוללים שינוי בקרב תלמידים, הורים וקהילה, בצד העמקת תפיסות ערכיות של שוויון ורב־תרבותיות. במסגרת הלימודים בתוכנית נדרשים הסטודנטים ליזמות מקומית, להובלת שינוי, ולמתן ביטוי למנהיגות אישית וקבוצתית. במשך הלימודים ייערכו סיורים בבתי ספר, במוסדות חינוך מובילים, ברשויות מקומיות המובילות תהליכי יזמות ושינוי וימי עיון בהובלת הסטודנטים.
קריירה והתפתחות מקצועית
מגוון אפשרויות לצמיחה אישית ולקידום מקצועי עומדות לפני מוסמכי ומוסמכות התוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך:
- פנייה למכרזי ניהול בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי
- מסלול לקידום, לשדרוג ולהרחבה של העיסוק המקצועי.
- הכשרה מקצועית מקיפה לתפקידי מנהיגות חינוכית במערכת החינוך ובארגונים חינוכיים.
- מוסמכי התכנית מצטרפים לרשת חברתית-מקצועית (Networking) של אנשי ונשות חינוך בתפקידי הובלה והנהגה בתחומי החינוך השונים.
היקף ומסגרת הלימודים
היקף הלימודים – 18 ש"ש (4 סמסטרים על פני שנתיים)
- ימי חמישי מהשעה 14:00. כך שניתן לשלב את התוכנית עם עבודה במשרה מלאה (יום חמישי הוא יום הלימודים בשנת תשפ"ה, יום הלימודים בשנת תשפ"ו יפורסם בהמשך).
- הלימודים משלבים למידה פנים אל פנים ולמידה מקוונת (למידה היברדית)
הלימודים מקנים
תואר שני (.M.Ed) בניהול וארגון מערכות חינוך
ללומדים במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים, תינתן בנוסף גם תעודה פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים והרשות המקומית:
תעודת גמר במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים, הכשרת עתודה מנהיגותית-חינוכית בשיתוף הרשות המקומית
ללומדים במגמה של מנהיגות חינוכית מחוללת שינוי - בגיל הרך, תינתן בנוסף לתואר גם תעודה פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים.
ללומדים במגמת ניהול ההון האנושי בחינוך, תינתן בנוסף על התואר גם תעודת גמר פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים