אנחנו מאמינים...
כי מנהיגות חינוכית בעלת השכלה ותפיסת עולם רחבה, בעלת ליבה ערכית מוגדרת ובהירה, בעלת מחויבות חברתית פעילה, ובעלת מיומנויות אקדמיות-יישומיות לקבלת החלטות מקצועיות איכותיות - היא צורך השעה בתוך המציאות הכאוטית והמשתנה תדיר בה אנו חיים בעת הזו.
בעידן הפוסט מודרני, המאופיין בשינויים מהירים, בסתירות ערכיות רבות, בפערים חברתיים מתרחבים, ובשאלות בלתי פתורות על כיוון ועל דרך בו אנו פועלים, גורמים רבים מאד - פרטיים וציבוריים, מקומיים, לאומיים ובין לאומיים, מחוץ ומתוך קהילת המוסד החינוכי, מבקשים להשפיע על המטרות החינוכיות ועל יישומן בפועל. דווקא על רקע זה מתחדד הצורך של מנהיגי ומנהיגות החינוך בדרגי ההובלה השונים, להעמיק את השכלתם הניהולית, לחדד את יכולות חשיבתם הביקורתית, להרחיב את תובנותיהם המקצועית-חינוכית, ולהעצים את מסוגלותם לפעול ולהשפיע באמצעות מיומנויות הובלה פרופסיונאליות מבוססות ומתקדמות הרלוונטיות לעת הזו.
הלימודים בתוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך בסמינר הקיבוצים, משלבים ידע מתחומי מינהל החינוך עם דיון ערכי-מוסרי בתפקיד החינוך, המדיניות החינוכית והמנהיגות החינוכית כדיסציפלינות המשלימות זו את זו, ובד בבד מבקשים להדק את הקשרים בין היבטים עיוניים, מחקריים, מעשיים ויישומיים בניהול ומנהיגות.
המטרה שלנו
להצמיח מנהיגות חינוכית בעלת השכלה אקדמית עדכנית, רחבה, עמוקה וביקורתית, בעלת תובנות אקדמיות-יישומיות פרופסיונאליות חדשניות, ובעלת אומץ ותחושת מסוגלות ומוטיבציה לקשור תובנות אלו לפעולה מחוללת שינוי חינוכי וחברתי בשטח.
קיימת בתכנית אפשרות ללימודים במגמת בהתמחות בהובלת תהליכי שינוי מקומיים. למידע נוסף
מותאם גם למשרה מלאה - שילוב עבודה עם לימודים!
יום לימודים אחד בשבוע, מהשעה 14:00
התוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך מדגישה שלוש מטרות עיקריות:
1. רכישת ידע עדכני רחב וביקורתי לצד מיומנויות בתחומי הניהול בכלל וניהול הארגון החינוכי בפרט.
2. רכישת ידע ותובנות הקשורים לפעולה בסביבת המדיניות החינוכית בהקשר הישראלי והגלובלי.
3. רכישת ידע, מיומנויות, וחזון חינוכי-חברתי הנחוצים לפיתוח זהות מקצועית של מנהיגות-חינוכית מחוללת שינוי.
התוכנית מיועדת:
- לאנשי ולנשות חינוך מובילים המעוניינים להשתלב בתפקידי מנהיגות חינוכית בארגונים פורמליים ובלתי פורמליים.
- לאנשי ולנשות חינוך הפועלים בתפקידי הובלה חינוכית ומעוניינים להרחיב את השכלתם ומיומנויותיהם בניהול מערכות חינוך.
- למורים ומורות במוסדות חינוך פורמליים כמו גם לצוותי חינוך בארגונים בלתי פורמליים המעוניינים להתפתח כמנהיגים חינוכיים וחברתיים מחוללי שינוי.
מה לומדים
התוכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ועבודת גמר. כמפורט להלן:
תחום הניהול והפיתוח הארגוני. קורסים בניהול ופיתוח ארגוני המתמקדים בזיקה שבין התנהגות ארגונית, שיווק, מערכות מידע, היבטים משפטיים והיבטים כלכליים לבין ניהול מערכות חינוך.
תחום מדיניות החינוך. הלימודים ממוקדים בהבהרת המושג "מדיניות החינוך" ובניתוח סוגיות במדיניות זו בישראל ובעולם. הקורסים עוסקים בחברה הישראלית, במגמות בחינוך הביקורתי, בפרספקטיבות היסטוריות וחברתיות של מדיניות החינוך ובהיבטים הפוליטיים והאידאולוגיים שלה.
מנהיגות חינוכית. מנהיגות חינוכית עניינה ברכיבים הקשורים בתפקיד המורחב של אנשי ונשות חינוך ובעלי תפקידים כמנהיגים חינוכיים-ערכיים, כיזמים חברתיים המקדמים שינוי וכמנהיגי הוראה ולמידה בד בבד עם העצמת יכולותיהם לטיפוח הצוות, הבנה וקידום של תאוריות ומיומנויות מנהיגותיות.
לימודים מתודולוגיים. לימודי המתודולוגיה מתמקדים בשיטות מחקר כמותניות ואיכותניות ובסוגיות חינוכיות מבוססות מחקר. מסגרת הלימודים נועדה להרחיב את המיומנויות הפרופסיונאליות והאקדמיות-יישומיות של הלומדים.
לימודי בחירה. לימודי הבחירה מאפשרים ללומדים הרחבה של אחד התחומים המרכזיים בלימודי התואר: ניהול וארגון, מדיניות ומנהיגות חינוכית.
סדנת גמר. סדנת הגמר מלווה את עבודת הגמר, מתוכננת להבניית מחקר-יישומי המסכם היבטים מגוונים בתהליך הלמידה בתואר.
בתוכנית משולבים הרצאות אורח של מרצים בכירים מאוניברסיטאות מחו"ל, אירועי שיא בנושאים אקטואליים-חינוכיים וסיורים לימודיים בכל רחבי הארץ.
*הלמידה במגמת התמחות בהובלת תהליכי שינוי מקומיים - מתבססת על למידה אינטר-דיסצפלינארית ויישומית של תחומי התוכן הללו בחניכה של מנטור אישי וקבוצתי כחלק מלמידת התמחות בשטח.
חוויית הלימודים
התוכנית מדגישה את העמקת המודעות של מחנכים, מורים ומנהלים כאחד לחשיבות תפקידם כמנהיגים חינוכיים מחוללי שינוי בקרב תלמידים, הורים וקהילה, בצד העמקת תפיסות ערכיות של שוויון ורב-תרבותיות. במסגרת הלימודים בתוכנית נדרשים הסטודנטים למהלכים של יזמות מקומית והובלת שינוי, לצד מתן ביטוי למנהיגות אישית וקבוצתית. הלימודים מלווים בסיורים בבתי ספר או מוסדות חינוך מובילים (בשותפות עם הסטודנטים) ובימי עיון בהובלת הלומדים.
קריירה והתפתחות מקצועית
לפני מוסמכי ומוסמכות התוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך עומדות מגוון אפשרויות לצמיחה אישית ולקידום מקצועי:
- פנייה למכרזי ניהול בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי
- מסלול לקידום, לשדרוג ולהרחבה של העיסוק המקצועי.
- הכשרה מקצועית מקיפה לתפקידי מנהיגות חינוכית במערכת החינוך ובארגונים חינוכיים.
היקף ומסגרת הלימודים
היקף הלימודים – 18 ש"ש (4 סמסטרים על פני שנתיים)
-
יום לימודים בשבוע – יום ה' (בשנה"ל תשפ"ד. יום ד'* בשנה"ל תשפ"ה. *בכפוף לשינויים), החל מהשעה 14:00. ניתן לשלב עם עבודה במשרה מלאה.
- הלימודים משלבים למידה פנים אל פנים ולמידה מקוונת (למידה היברדית)
הלימודים מקנים
תואר שני (.M.Ed) בניהול וארגון מערכות חינוך
ללומדים במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים, תינתן בנוסף גם תעודה פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים והרשות המקומית:
תעודת גמר במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים
הכשרת עתודה מנהיגותית-חינוכית בשיתוף הרשות המקומית