התכנית מעניקה לבוגריה תואר ראשון .B.Ed ותעודת עובד חינוך, המאפשרת עבודה במסגרות החינוך החברתי הקהילתי/החינוך הבלתי פורמלי.
* חדש ! תעודה של המכללה במיומנויות וכלים להנחיית קבוצות.
אפשרות לתעודת הוראה לביה"ס העל יסודי תוך כדי הלימודים.
לימודי חינוך בלתי פורמלי עם התמחות ביזמות קהילתית, מדיניות ציבורית ושינוי חברתי.
החינוך הבלתי פורמלי מקורו בתפיסה הגורסת שהתהליך החינוכי מתקיים במידה רבה רק במסגרות שמחוץ לבית הספר: מתנ"סים, מערכות חינוך קהילתיות וקיבוציות, ארגוני נוער, פנימיות, משלחות ומסעות נוער, טיולים, יחידות צבאיות ואף מוזיאונים, רשתות חברתיות וחברות סטארט-אפ.
תואר בחינוך בלתי פורמלי מיועד למעוניינות.ים להשפיע ולהעצים ילדות.ים ונערות.ים מכל מגוון האוכלוסייה, וגם למעוניינות.ים לצמוח לתפקידי מנהיגות ועיצוב מדיניות חינוכית משנה מציאות. התואר מכשיר נשות ואנשי חינוך לעסוק במסגרות חינוך בלתי פורמליות, מפתח את המודעות לערך החינוכי וההתפתחותי במסגרת קבוצתית-קהילתית, ומעניק כלים מגוונים להדרכה, הנחיה וניהול בסביבה יזמית ודינמית.
במסגרת לימודי חינוך בלתי פורמלי תוכשרו במגוון תחומים אשר יאפשרו לכם:
- לראות כל ילדה וילד בתוך ההקשר הקבוצתי, הקהילתי והתרבותי בו הם חיים. חינוך בלתי פורמלי מכיר בערך החינוכי וההתפתחותי של הפעילות הקבוצתית המעודדת סולידריות ורגישות חברתית.
- לבנות תוכניות עבודה ערכיות לילדים ולקהילות וניהולן בצורה מיטבית. בלימודים תרכשו ידע בבניית תוכניות חינוכיות, בפיתוח תוכניות עבודה ובהערכתן.
- לייצר שיתופי פעולה בין המסגרת החינוכית שבה תפעלו לבין התארגנויות נוספות בקהילה. לימודי חינוך בלתי פורמלי מספקים ידע ומיומנויות לפעולה במסגרות המגזר השלישי תוך מתן דגש על כלים של שיתופי פעולה ורכישת הון חברתי.
- לגלות יזמות, יצירתיות וחדשנותבמסגרות בהן תפעלו. הלימודים בתוכנית יחשפו אתכם למגוון כלים ניהוליים ויזמיים המעודדים יצירתיות וחדשנות בחינוך.
- לקיים פעילות חינוכית בתנאי אי-וודאות. תלמדו כיצד להתאים את עצמכם ואת הפעולה החינוכית שלכם לסביבה המשתנה באופן תדיר, וכיצד להתמודד עם תנאים של אי וודאות.
- ללמוד ולחקור את עבודתכם באופן עצמאי וכמו כן להמשיך ללמוד ולהתפתח לאורך הקריירה המקצועית שלכם. תרכשו שתי מיומנויות הנדרשות היום בתחום החינוך: למידה לאורך החיים (Life Long Learning) ובחינה עצמית.
- לקדם את טובת הילדים בשיתוף ההורים והמסגרת החינוכית. החינוך הבלתי פורמלי נעשה כמעט כולו בשעות אחה"צ ומכאן המפגש הקרוב עם הורי הילדים. בתוכנית תכירו את מערכת היחסים המורכבת שבין המסגרת החינוכית לבין הבית תוך התמודדות עם דילמות ומצבים שכיחים, ותלמדו כיצד לשלב בין הפעילות הפורמלית והבלתי פורמלית.
- לעודד מפגשים, היכרות ושיח מכבד בין קבוצות שונות בחברה הישראלית מתוך הכרת החשיבות שבמפגש הבין תרבותי ואמונה בכוחו של החינוך כגורם מתוון המאפשר שיח מכבד.
- לגבש חזון של מנהיגות חינוכית ולהתפתח לקראת תפקידים העוסקים בעיצוב מדיניות ויצירת שינוי חברתי. החינוך הבלתי פורמלי מהווה חלק מרכזי בהצמחת דור העתיד, שיראה את עצמו כבעל שליחות חברתית אזרחית. התוכנית תעניק לכם כלים להשפיע לא רק על החניכות והחניכים שלכם ברמה המקומית, אלא גם להכיר בפוטנציאל שלכם להתפתח לתפקידי מנהיגות ולהוביל מהלכים רחבים במגזר הציבורי והפרטי לטובת שיפור המציאות החברתית-חינוכית בישראל.
מה לומדים בלימודי חינוך בלתי פורמלי?
תוכנית הלימודים העיונית מורכבת משלושה אשכולות:
- חינוך בלתי פורמלי – גישות וכלים. אשכול זה מעניק לסטודנטים בסיס תיאורטי מעמיק על החינוך הבלתי פורמלי, גיל הנעורים בעידן הדיגיטלי, ההקשר הארגוני ועוד וכן כלים להדרכה והנחייה בתחומי החינוך.
- קהילה ויזמות. התפיסה הבסיסית עליה נשענת התוכנית היא כי המעשה החינוכי מעוגן במסגרת חברתית, קהילתית, קבוצתית ומשפחתית. אשכול זה בוחן תפיסות חדשות של קהילתיות ומשלב בהן גישה יזמית הרואה באיש החינוך סוכן שינוי אקטיבי הפועל באופן דו סטרי לחיזוק המסגרת הקהילתית באמצעות תהליכים חינוכיים ולחיזוק המערכת החינוכית באמצעות הובלת תהליכים קהילתיים.
-
מנהיגות חינוכית ושינוי חברתי. התוכנית מעניקה לבוגריה כלים לפיתוח מנהיגות חינוכית שיש בכוחה להשפיע על תהליכים חינוכיים-חברתיים ועל מדיניות ברמה הציבורית הקהילתית והארצית.
הלימודים המעשיים יתקיימו לאורך כל שנות הלימודים בתוכנית. הם יכללו התנסות במגוון מיומנויות כגון מנטורינג, הנחיית קבוצות ופיתוח מיזמים בארגוני חינוך בלתי פורמלי מסוגים שונים.
*"הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה".