בואו ללמוד מקצוע רב־תחומי המשלב מנהיגות, יזמות וחדשנות.
התוכנית לתואר שני – הערכה בחינוך משלבת ממדים של פיתוח מנהיגות, קידום יזמות וחדשנות תוך כדי התנסויות וחוויות למידה מגוונות ומעצימות באמצעות רכישת ידע וכלים מעשיים להערכה חינוכית וחברתית. הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית ירכשו ידע וכישורים מעשיים בהקשר הרלוונטי לשדה שהם מגיעים ממנו, וכן מיומנויות לטובת קידום פעילויות של הערכה, מדידה ובקרה של יחידים, קבוצות וקהילות בארגונים חינוכיים, חברתיים ואחרים.
מה מקבלים: תעודת מוסמך בהערכה בחינוך (M.Ed.) ותעודה פנימית בניהול פרויקטים והערכתם מטעם מכללת סמינר הקיבוצים.
משך הלימודים: ארבעה סמסטרים
מתכונת הלימודים: היברידית.
מסלול לימודים: עבודת גמר או תזה.
ראשת התוכנית: ד"ר ליאורה פסקל
צוות היגוי: ד"ר ליאורה פסקל, פרופ' ציפי ליבמן, פרופ' רות זוזובסקי, פרופ' סמדר דוניצה-שמידט, ד"ר אירית לוי-פלדמן, ד"ר מיכל לוי-קרן וד"ר רינת ארביב-אלישיב.
אצלנו מכשירים יזמים חברתיים, מעריכי פרויקטים חינוכיים וחברתיים, אנליסטים, מובילי אימפקט במגזר העסקי-חברתי, רכזי הערכה במערכת החינוך, מובילי הערכה ורכזי נתונים ברשויות מקומית. התוכנית מציעה קורסים מגוונים בתחומים של ניהול נתונים וקבלת החלטות, הערכת פרויקטים, יזמות חברתית, מיומנויות עבודה בצוות, פיתוח חשיבה תוצאתית בארגונים, מדידת אימפקט ועוד. כל זאת ועוד במשך ארבעה סמסטרים של למידה היברידית (שיעורים במכללה, סימולציות, שיעורים מקוונים).
מטרות התוכנית
- להכשיר אנשי הערכה שרואים בהערכה כלי עבודה יישומי לניהול, יזמות ופיתוח ארגוני בזירות חינוכיות, חברתיות ואחרות.
- להרחיב את הידע והתפיסות של אנשי חינוך, מובילים חברתיים, פעילים במגזר העסקי-חברתי ועוד בנושאים של הערכה, בקרה ומדידה.
- להקנות ידע וכלים להטמעת תהליכי הערכה בארגונים מגוונים.
- להקנות ידע וכלים לשימוש בכלים טכנולוגיים המשמשים כיום להערכה.
- לפתח חשיבה תוצאתית וליישם אותה בתהליכי תכנון והערכה בארגונים.
הערכת פרויקטים ויוזמות בתוכנית לתואר שני בהערכה בחינוך
תחום היזמות הפך למרכזי בעשורים האחרונים בעולם של ארגונים לשינוי חברתי וחינוכי. בתוכנית לתואר שני להערכה בחינוך, אנו מציעים הכרות עמוקה עם המושגים יזמות ויזמות חברתית–חינוכית, ועם הבנת הדמיון והשוני בין מיזמים עסקיים, חברתיים וחינוכיים. ואנו בוחנים יחד כיצד למדוד ערך חברתי נוסף על כך, הקורסים בתוכנית מקנים ידע וכלים יישומים להערכת יוזמות ופרויקטים. הידע שרוכשים הסטודנטים משמש לתכנון ולביצוע של פעולות הערכה, קריאה ביקורתית של דוחות הערכה והכרות עם המורכבות, הדילמות וההשלכות של הערכה. הסטודנטים מתנסים בכתיבת הצעת להערכת מיזם, פרויקט או תוכנית, והמעוניינים מבצעים הערכה זו.
מיומנויות חברתיות ורגשיות (SEL) בתוכנית לתואר שני בהערכה בחינוך
אנו שמים דגש על הוראה, למידה והערכה של מיומנויות חברתיות רגשיות היכולות לנבא כבר בגיל הילדות הצלחה עתידית בהישגים אקדמיים, שיפור בבריאות גופנית, הפחתה בנטייה להתמכרויות וצמצום השימוש בשירותי רווחה בגיל ההתבגרות המאוחר ובבגרות. עקרונות הלמידה החברתית–רגשית (SEL) מבקשים לקדם שלומות (wellbeing), חוסן(resilience) , אמפתיה, מסוגלות עצמית (efficacy-self), דפוסי חשיבה מתפתחת(mindset growth) ושיפור ביכולת קבלת החלטות.SEL כל אלו מתחברים לסוגיות של חוסן ושל פרקטיקה חינוכית רגישה לטראומה והם קריטיים להתמודדות במצבי משבר ומצוקה.
בתוכנית להערכה בחינוך אנו עוסקים במיומנויות חברתיות רגשיות בשלוש רמות עיקריות :
1. למידת שיטת SEL עצמה – קורסים ייעודיים המספקים נגיעה הן בהיבטים אישיים זהותיים והן בהיבטים של תקשורת בין־אישית.
2. שילוב SEL בעקיפין בכל הקורסים בתוכנית – הקורסים השונים בתוכנית משלבים, לצד למידת התכנים הדיסציפלינריים, גם חוויה סטודנטיאלית SELit (למידה מגוונת, במרחבי למידה מגוונים, יחס אישי – התאמה אישית לצורכי הלומד), התייחסות להיבטים הרגשיים והחברתיים של "ההערכה" במובנה הרחב.
3. בכל הקורסים קיימת נקודת מבט מערכתית המתייחסת לקשר של הערכה להיבטים, כמו תרבות ארגונית, אקלים בית הספר, קשרי קהילה.
למה כדאי ללמוד אצלנו?
בגלל הרב רב־תחומיות הבאה לידי ביטוי במגוון של מרצים מומחים המובילים בתחום, ומחברים בין התאורטי לפרקטי, ובגלל הגיוון בתהליכי ההוראה והלמידה – שימוש במרכז הסימולציות, מרכז החדשנות, מרחב ההתבוננות, הסדנאות, הסיורים וההנחיה האישית.