Ovnayim 1900X322

מי את/ה המורה? מה הן דעותיך הפוליטיות? מהן עמדותייך החברתיות? האם מורה צריכ/ה להיות ניטרלית ולא לחשוף את עמדותיו/ה? או האם תפקידו/ה כמחנכ/ת הוא דווקא להציג דמות שלמה, של אדם בעל עמדות מגובשות ומנומקות? כל פעולה חינוכית מונעת מעולם של ערכים ואמונות. בתיאורי מקרים אלה חושפים מורים דילמות ולבטים הנובעים מזהותם ומערכיהם האישיים.

  • 411
    מערכת חינוך בית ספרית מאופיינת באחידות: כל התלמידים נכנסים לכיתה באותה שעה ומסיימים באותה השעה. גם אם אתה עייף, גם אם הרמה שלך שונה מזו של יתר התלמידים – אתה יושב בכיתה, אתה חלק מקבוצה. יש מערכת שעות נתונה והמורים הקבועים מלווים אותך לאורך כל השנה. 'שונוּת' הוא מושג שיוצא כנגד ההיגיון המבני של בית הספר.
  • תוכנית אי
    יום שישי הגיע, עוד מעט קט ותלמידי הישיבה התיכונית יפרשו לפנימייה למנוחה לפני שבת. המורים האחרונים אורזים את ציודם לקראת יציאתם מהכיתה. אני - מנהל התיכון בישיבה - עובד על ה"סגירות" האחרונות של סוף השבוע ועל תכנונים לקראת השבוע הבא. דפיקה בדלת - מורה לתרגול במתמטיקה ולצידו תלמיד כעוס ביותר..
  • תודעה פוליטית חברתית
    אני רוצה לספר לכם על כיתה ז'3."חשוב שתזכיר שהכיתה שלנו זו הכיתה שכולם שונאים ואף אחד לא רוצה ללמד בה!", הוא אמר לי.או קיי, אמרתי לו."למה זה ככה?" הוא שאל. רציתי להגיד לו שכשאני הייתי תלמיד, אז התגאינו בכל שהיינו הכיתה הכי מושמצת בבית ספר- ואולי אף בעולם כולו- בלאגן היה השם הנרדף שלנו....
  • אנליטם או איטלגנציה בחינוך הדתי
    מנהל בית ספר בחינוך הדתי מתאר, בדרך ספרותית, את לבטיהם של הורים מהמגזר הדתי לאומי בבחירת מוסד חינוכי לילדיהם זה עתה חגגו את בת המצווה של בתם, תלמידה מצטיינת בכתה ו' של אחד מבתי הספר הממ"ד בעיר. מיד נפתחים מסעי השכנועים, ביקורים ולחצים: היכן לרשום את הילדה להמשך לימודיה התיכוניים?
  • עם חברים לא מדברים בעקרונות
    תיאור המקרה של רותי להבי נכתב על ידי חמוטל פרת ויצא לאור בספר "רואים את הקולות - מורכבות חינוכית ואנושית בבתי הספר מנקודת מבטם של מנהלים" הוצ' אבניים 2012.
  • למה שלא תדלגי על פרק
    "שיתגרשו וזהו!" הסתכלתי על דניאלה, תלמידת כיתה ט', שבדרך כלל איננה עוקבת אחרי הפרטים ואיננה עסוקה ברישום במחברת - שאין לה. בלבי חשתי - זה רחוק ממנה. הסיטואציה כל כך רחוקה ממנה....
  • עולים ויורדים בסולם יעקב
    אני מחנכת ומורה לתנ"ך ולתושב"ע בתיכון דתי לבנות בירושלים. בית הספר שבו אני מלמדת נחשב לפתוח, ואוכלוסיית התלמידות והמורים שבו מגוונת ומורכבת...
  • פרובוקציה או שאלה של ממש
    בשיעור היסטוריה בכתה י”א, בשעת צהריים חמימה של חודש אפריל, כאשר התלמידים ספק מקשיבים ספק רדומים, השליך אורי שאלה בחלל הכתה וזה נוסחה: “תגיד המורה, גם כשבחור יפה אונס בחורה זה נחשב אונס??!”
  • שמה וטוב לב
    הוא יושב מולי, נער בן 16, יום רגיל, בבית ספר רגיל, בעיר תל אביבית רגילה, מתנועע בכיסא, לא נוח לו, שקט מאוד, עיניו נעוצות ברצפה. בתוכו הר געש. מה אני רוצה ממנו. אני - המורה לתנ"ך, המחנכת...
  • 44
    לפני שנתיים קיבלתי לידי שכבת י"א חדשה, להוראת היסטוריה. הייתה זו השנה השנייה של התלמידים בלימודי המקצוע לבגרות, שנה שבה הם נבחנים בנושאי היסטוריה כללית והיסטוריה של עם ישראל, לפי התוכנית המשלבת, הנקראת "סוגיות נבחרות בתולדות ישראל והעמים, 1920 – 1970". מתוך שכבה של כ- 70 תלמידים, יצאו באותה השנה כמעט 50 תלמידים במסגרת משלחת "בעקבות עולם יהודי נעלם: צ'כיה ופולין".