תואר שני בהוראה ותעודת הוראה לחינוך העל-יסודי
ראשת התכנית: ד"ר עדי שרעבי
התכנית מוסמך בהוראה M.Teach, מעניקה לבוגריה תואר שני בהוראה ותעודת הוראה לביה"ס העל-יסודי באחד מתחומי הדעת (על פי לימודי התואר הראשון):
ספרות, היסטוריה, מקרא, אנגלית, אזרחות, מתמטיקה, ביולוגיה, כימיה, עיצוב, אמנות, תקשורת, קולנוע, ניהול עסקי.
התכנית "מוסמך בהוראה M.Teach" הינה שלב נוסף בפיתוח כוחות ההוראה בישראל. זוהי תכנית שמטרתה לשדרג את פרופיל העוסקים בהוראה ולהבטיח שבבתי הספר ילמדו מורים בעלי תואר שני בהוראה ותואר ראשון במקצוע ההוראה אותו הם עתידים ללמד.
התכנית שמה לה למטרה להכשיר מורות ומורים בעלי תפיסה חינוכית רחבה, אשר ישמשו הן כמחנכים והן כמורים מקצועיים בתחום הדעת שלהם.
הלימודים בתכנית יפתחו בפני הסטודנטיות והסטודנטים צוהר לעולם החינוך, סקרנות ומוטיבציה לעסוק בחינוך. לימודי ההכשרה להוראה נועדו לאפשר לסטודנטים לברר לעצמם את בחירתם המקצועית, להכיר תלמידים ומצבי הוראה, תכניות לימודים, חומרי למידה ודרכים מגוונות של הוראה והערכה. במהלך ההכשרה הסטודנטים יחשפו לדינאמיקה החברתית הנוצרת בכיתות ובבתי הספר, וילמדו הרגלים של עבודת צוות בקהילת עמיתים תוך גיבוש תפיסה מקצועית כאנשי מקצוע רפלקטיביים. כמו כן, לאור השינויים התדירים במערכת החינוך, הסטודנטים ילמדו איך להתמודד עם השונות והמורכבות בכיתות ולשלב אמצעי הוראה חדשניים המותאמים למאה 21.
הלימודים בתכנית פורשים יריעה רחבה של ידע בתחום החינוך ומקנים תשתית עיונית אשר תזין את העשייה החינוכית תוך מתן דגש לסוגיות חינוכיות אותנטיות הלקוחות מהמציאות הישראלית בתחומי חברה וחינוך.
בנוסף, התכנית מקנה למשתתפיה ידע פדגוגי פרקטי הנדרש להוראת תכני המקצוע אותו למדו בלימודי התואר הראשון, אסטרטגיות בהוראה מותאמת כללית ופרטנית והתנסות מעשית במסגרתה חווים הסטודנטים את הנעשה בכתות הלימוד ובבתי הספר.
בהתאם לכך הלימודים מורכבים ממספר אשכולות:
- לימודי חינוך
- לימודי מתודולוגיה מחקרית בחינוך
- סמינריונים בחינוך
- לימודי פדגוגיה ומתודיקה כללית
- סדנה דידקטית ייעודית למקצוע ההוראה
- התנסות בהוראה
להלן דוגמאות לקורסים שנלמדים במסגרת התכנית:
לימודי חינוך: אתיקה, דמוקרטיה וחינוך; גיל ההתבגרות; אמפתיה בחינוך; תהליכים קבוצתיים בכיתה; שיעורי בחירה בחינוך.
מתודולוגיות מחקר בחינוך, סמינריונים בחינוך: שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות, סמינריון עיוני בשנה א' וסמינריון אמפירי בשנה ב'.
לימודי פדגוגיה ומתודיקה: ניהול והנהגת כיתה; היענות לשונות לומדים – חינוך מכיל; אסטרטגיות למידה בהוראה פרטנית; סוגיות מתקדמות בהוראה; דילמות בהוראה.
ההתנסות המעשית
את ההתנסות המעשית מלווה סדנה דידקטית בהנחייתם של מדריכים פדגוגיים, מומחים בתחום הדעת. ההתנסות מתקיימת בבתי ספר מאמנים הנבחרים בקפידה, בדגש על תכנון הוראה, ביצועה ועיבוד רפלקטיבי של חוויות ההוראה.
ההתנסות נערכת בקבוצות התמחות קטנות הייעודיות לסטודנטים בתכנית, ולכן מאפשרת להם לעבור תהליך משמעותי.
מסגרת הלימודים – מסלול גמיש ומותאם לא.נשים עובדים ולהורים.
הלימודים מתפרסים על פני ארבעה סמסטרים, יום וחצי בשנה א' ויום לימודים אחד בשנה ב'- בשנה זו ניתן להתחיל את הסטאז' בהוראה (שנת התמחות) בליווי סדנת סטאז' ייעודית.
שנה א'
יום א' – בחירה בין לימודי בוקר ללימודי אחה"צ\ערב.
יום ד'- התנסות בבתי הספר והמשך לימודים במכללה
שנה ב'
יום ג' – יום לימודים מלא במכללה
מענק לימודים מטעם משרד החינוך למתאימים
משרד החינוך מעניק לסטודנטים הלומדים בתכנית ה M.Teach מערך מסייע הכולל הלוואה מותנית עבור שנת הלימודים הראשונה (לא כולל שנת השלמות) ומלגת מפעל הפיס (בכפוף לשעות התנדבות בבתי הספר). בנוסף, במקצועות שנקבעו על ידי המשרד כמועדפים תהייה אפשרות להלוואה מותנית גם בשנת הלימודים השניה.
* מתן ותנאי ההלוואה המותנית יפורסמו לקראת פתיחת שנה"ל והם כפופים להנחיות העדכניות ולשינויים מצד משרד החינוך.