ראש ומרכזת התכנית: ד"ר טל דקל
"אוריינות חזותית היא היכולת להשתמש בדימויים חזותיים ולהבין אותם. היא כוללת את היכולת לחשוב, ללמוד ולהתבטא באמצעות דימויים חזותיים" (Braden and Hortin, 1982).
התכנית לאוריינות חזותית M.Ed מיועדת ליוצרים ולמחנכים באמנויות השונות המעוניינים להתפתח בתחומם ולהתקדם מבחינה מקצועית וכלכלית.
המסלול ללא תזה | המסלול המחקרי עם תזה |
---|---|
המושג אוריינות חזותית התמסד כתחום דעת בשנות השישים בארצות הברית. את המושג טבעו אנשי חינוך שביססו את ההכרה בכוחה של האוריינות החזותית לפתח אצל הלומדים את יכולת החשיבה ואת ההערכה העצמית ותחושת העניין והשייכות לסביבה ולקהילה.
בעולם העכשווי - עולם שבו מסרים חזותיים תופסים מקום שאינו נופל בחשיבותו ממקומם של המסרים המילוליים, בעידן שבו אנו מוצפים ומוצפות בערב רב של מסרים חזותיים במגוון רחב של אמצעים - באינטרנט, בטלוויזיה, במרחבים פרטיים ובמרחבים ציבוריים. היכולת לפענח ביטויים חזותיים ולחשוב עליהם באופן ביקורתי הופכת למיומנות חיונית אי פעם. האוריינות החזותית חשובה כאמצעי לביטוי ולתקשורת בתרבות האנושית, כשדה חיוני להעמקה ולמחקר וככלי חינוכי. כמו כן, ידע זה תורם ליצירה החזותית עצמה בתחומי האמנות, העיצוב, הקולנוע והתקשורת, התיאטרון, המחול ועוד. התכנית מאפשרת למורים ולגננות המלמדים אמנויות לפתח יכולות פענוח ויצירה של טקסטים חזותיים. בהקשר למערכת החינוך פיתוח האוריינות החזותית היא מיומנות חיונית, המשמשת כלי בעל עוצמה ללמידה ולהוראה ולפיתוח חשיבה יצירתית, ביקורתית ועצמאית. כמו כן, התכנית מאפשרת לאמניות ואמנים פעילים לעשות שימוש מושכל וביקורתי בתובנות למטרות פיתוח הפרסונה היצירתית, כל זאת מתוך תפיסות חינוכיות המחויבות להעצמה חברתית וסביבתית.
ייחודה של התכנית
אוריינות חזותית היא תכנית חדשנית וייחודית לתואר שני, המשלבת את כלי האוריינות החזותית בחינוך לאמנויות וביצירתיות בכלל. התכנית רותמת כלים אלה לפעולה למען הובלת שינוי בזירות שונות של חברה וסביבה.
קידום אישי
התכנית נותנת מענה לשלושה צרכים של אמנים ושל מורים ליצירה חזותית:
- ידע תיאורטי: העמקת הידע התיאורטי והתובנות הנוגעים להיבטי השפה החזותית ופיתוח הרגישות החזותית והאסתטית והיכולת לעשות שימוש מושכל וביקורתי בשפה החזותית בהוראה ובלמידה וביצירה.
- המחשה: העמקת ההיכרות עם אפשרויות השימוש באמצעי המחשה ובעזרים חזותיים לצורכי הוראה ולמידה בתחומי היצירה החזותית, שכלול מיומנויות ההתנסות בשימוש בהם ופיתוח מקורי של אמצעים כאלה ופיתוח היכולות הפרשניות בשדה האמנויות.
- התנסות: התנסות ביצירה החזותית הנשענת על מחקר, או התנסות במחקר עיוני-יישומי המתייחס להיבטים השונים של שדה האוריינות החזותית, זאת למען קידום החינוך החזותי לצד קידום מטרות חברתיות סביבתיות וטיפוח הפן היצירתי.
ABR באמנות – יצירה ומחקר (Art Based Research)
מגמה בתוכנית הלימודים לתואר M.Ed באוריינות חזותית בחינוך במסלול ללא תזה
ראשת המגמה: ד"ר הדרה שפלן קצב
במוקד הלימודים במגמה עומדים תהליכי יצירה אמנותית אישית, בליווי אמן בכיר שישמש כמנטור, יחד עם למידה קבוצתית במודל של שיח עמיתים. מסלול זה מיועד לקדם את המקצועיות וההתמחות של האמנים והאמניות, אנשי חינוך לאמנות, כיוצרים וחוקרים הומניסטיים, תוך אינטגרציה בין מחקר, יצירה, חינוך והוראה.
בסוף הלימודים יוצגו עבודותיהם של אמני ואמניות המגמה בתערוכה קבוצתית, וכן תוגש עבודת גמר עיונית המבוססת על תהליכי היצירה האמנותית האישית בזיקה לחינוך ולהוראת המקצוע. עבודה זו היא מעין סיכום חקרני ומלומד של הנושאים והתהליכים המעמיקים שהוטמעו במהלך שתי שנות הלימוד.
6 ש"ש המפוזרות על שתי שנות הלימוד הסטודנטים של המגמה עובדים בסטודיו שלהם או בסדנאות בקמפוס ומקבלים הנחייה אישית מהמנטורים בנקודות מפגש מתואמות מראש.
ערך מוסף
לימודי אוריינות חזותית נותנים מענה הולם להתפתחות האקדמית הדרושה לכם – האמניות והאמנים והמורים והמורות לאמנות, לחינוך יצירתי, לתיאטרון, למחול, לצילום, לעיצוב, לתקשורת וקולנוע שהינם בעלי תואר ראשון באמנויות היצירה החזותית. כמו כן, התואר מאפשר פיתוח הפן היצירתי ותורם לקידום האמנות של הסטודנטיות והסטודנטים.
- הלימודים מעמיקים את השכלתכם הן מבחינה תיאורטית והן מבחינה יישומית; הם מסייעים לכם להבין את הקשרי האוריינות החזותית בתהליכים תרבותיים, ואת תרומתה לחינוך ולהוראה של תחומי היצירה החזותית.
- הלימודים מזמנים התנסות מתוך המטען המקצועי האישי. הם משמשים אמצעי לפיתוח האישיות היוצרת שלכם, לקידום מעמדכם האקדמי והפרופסיונאלי כמורים יוצרים או כאנשי תרבות, ולשדרוג איכות עבודתכם למען השכלת תלמידיכם והעצמתם.
- הלימודים מתקיימים באווירה אינטימית ובמסגרת מפרה של קהילה יצירתית מגוונת, ומאפשרים העצמה מקצועית אינדיבידואלית לצד פיתוח שיח תיאורטי והקפדה על איכות אקדמית.
- בוגרי התכנית יכולים לשדרג את דרגות הקידום שלהם, להשתלב בתפקידי ייעוץ הוראתי-קוריקולרי וכמרכזי המקצועות החזותיים והדידקטיים ולהפוך למובילי שינוי במסגרות חינוכיות על יסודיות, בלתי פורמאליות ואקדמיות. . כמו כן, הפרסונה האמנותית מקבלת פיתוח ושידרוג משמעותיים.







