בעולם רווי מסרים חזותיים במגוון רחב של אמצעים – אינטרנט, טלוויזיה, מרחבים פרטיים וציבוריים, היכולת לפענח ביטויים חזותיים ולבקר אותם הפכה למיומנות חיונית מאי פעם. האוריינות החזותית היא אמצעי לביטוי ולתקשורת בתרבות האנושית, כלי חינוכי ושדה חיוני להעמקה ולמחקר. בכוחה לפתח אצל הלומדים את יכולת החשיבה, ההערכה העצמית את תחושת העניין והשייכות לסביבה ולקהילה, וכמובן לתרום ליצירה החזותית עצמה במגוון תחומים.
ראש ומרכז התכנית: שחר אטואן
"אוריינות חזותית היא היכולת להשתמש בדימויים חזותיים ולהבין אותם. היא כוללת את היכולת לחשוב, ללמוד ולהתבטא באמצעות דימויים חזותיים" (Braden and Hortin, 1982).
אוריינות חזותית היא תוכנית חדשנית וייחודית לתואר שני, המשלבת את כלי האוריינות החזותית בחינוך לאומנויות וביצירתיות. התוכנית רותמת כלים אלה לפעולה למען הובלת שינוי בזירות שונות של חברה וסביבה.
הלימודים יעמיקו את השכלתכם הן מבחינה תיאורטית והן מבחינה יישומית, ויסייעו לכם להבין את הקשרי האוריינות החזותית בתהליכים תרבותיים, ואת תרומתה לחינוך ולהוראה של תחומי ידע שונים (לא רק בתחומי האומנויות או היצירה חזותית) באמצעות:
ידע תיאורטי: העמקת הידע התיאורטי והתובנות הנוגעים להיבטי השפה החזותית ופיתוח הרגישות החזותית והאסתטית והיכולת לעשות שימוש מושכל וביקורתי בשפה החזותית בהוראה ובלמידה וביצירה.
הלימודים מתקיימים באווירה אינטימית ובמסגרת מפרה של קהילה יצירתית מגוונת, ומאפשרים העצמה מקצועית אינדיבידואלית לצד פיתוח שיח תיאורטי והקפדה על איכות אקדמית.
תוכנית הלימודים מיועדת לאנשי ונשות חינוך, לחוקרי תרבות חזותית המעוניינים לשלב את ארגז הכלים של האוריינות החזותית בעבודתם ולאומנים פעילים המחפשים מסגרת תוססת ומפרה של מחקר ויצירה.
Art Based Research באומנות – יצירה ומחקר (ABR)
ראשת המסלול: ד"ר הדרה שפלן קצב
במוקד הלימודים במסלול עומדים תהליכי יצירה אומנותית אישית, בליווי אומן בכיר שישמש מנטור, בו־זמנית עם למידה קבוצתית במודל של שיח עמיתים. מסלול זה מיועד לקדם את המקצועיות ואת ההתמחות של האומנים והאומניות, אנשי חינוך לאומנות, בתור יוצרים וחוקרים הומניסטיים, תוך אינטגרציה בין מחקר, יצירה, חינוך והוראה. בתום הלימודים יוצגו עבודותיכם במסלול בתערוכה קבוצתית, וכן תגישו עבודה גמר המבוססת על תהליכי היצירה האומנותית האישית בזיקה לחינוך ולהוראת המקצוע. עבודה זו היא מעין סיכום מחקרי ומלומד של הנושאים ושל התהליכים המעמיקים שהוטמעו בשתי שנות הלימוד.