מכללת סמינר הקיבוצים פועלת לקידום שיתופי פעולה ויוזמות חינוכיות בתחומי ההוראה והמחקר הן ברמה הלוקאלית והן ברמה הבינלאומית.
הנחת היסוד של הפעילות הבינלאומיות היא שבעולם גלובלי החינוך אינו יכול להישאר ברמה לוקלית בלבד. יש חשיבות רבה שפרחי הוראה יקיימו זיקות עם מגוון רחב של נשות ואנשי חינוך מתרבויות מגוונות ובכך להבנות פרספקטיבה חברתית וחינוכית רחבה הנשענת על ידע בין-תחומי ותפיסה רב תרבותית. היציאה מתוך הגדרות והפתיחות לאחר יוצרת הזדמנות להגברת המודעות החברתית-סביבתית ולפיתוח כשירויות מקצועיות.
פעילות זאת נעשית בהובלתה של היחידה הבינלאומית ברשות המחקר של מכללת סמינר הקיבוצים, אשר שמה לה למטרה לחזק ולפתח יוזמות ושיתופי פעולה בינלאומיים עם מוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל. באמצעות שיתופי הפעולה אנו מקדמים את תהליכי ההוראה והחקר במכללה ומובילים לקידום פרופסיונלי של חברי הסגל האקדמי ושל הסטודנטים.
הפעילות כוללת: קורסים בינלאומיים, ניידות לסמסטר, משלחות והשתתפות בפרויקטים.
ד"ר רינת ארביב אלישיב – ראש היחידה | דוא"ל
איילת שובל
קטיה רוזנברג
המכללה מאפשרת לסטודנטים להשתלב במשך סמסטר אחד של הלימודים במכללה במוסד בחו"ל.
אפיק זה מספק חוויה לימודית ותרבותית משמעותית במסגרתה הסטודנטים יוצאים למרחב הגלובלי ונפגשים עם עולמות חינוכיים ותרבותיים מגוונים. סוג זה של פעילות בינלאומית מציב בפני הסטודנטים משימות מאתגרות והתמודדות עם מצבים של חוסר ודאות, המצריכים עצמאות, גמישות מחשבתית, יציאה מאזור הנוחות, קבלת החלטות מושכלת וכדומה, אשר עשויים להוות עוגן לחיזוק וטיפוח של מיומנויות המאה ה- 21.
בכל שנה יוצאים כ- 10 עד 15 סטודנטים לסמסטר בחו"ל.
לפני פרויקט יופץ קול קורא מטעם המחלקה / החוג הרלוונטי.
לאחר החזרה לארץ והצגת גיליון ציונים ייערך תהליך אקרדיטציה כנגד קורסים שונים – בהתאם להחלטת ראש המחלקה / חוג.
ממחקר הערכה שנערך במכללה בקרב סטודנטים שהשתתפו בתוכנית הניידות לסמסטר, נמצא כי היציאה לסמסטר בחול תרמה לסטודנטים ולסטודנטיות במידה רבה בהקשר התרבותי, אישי, פדגוגי ואישי.
המכללה תומכת בניהול משלחות בינלאומיות. בשנים האחרונות הגיעו למכללה מספר רב של משלחות מטעם מוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל, ובמקביל היא מקדמת יציאה של משלחות סטודנטים מטעם המכללה במוסדות בחו"ל. בכל שנה יוצאים סטודנטים וסטודנטיות ממחלקות שונות לסיורים מגוונים בחו"ל.
אפיק הניידות מזמן מפגש בלתי אמצעי, פנים אל פנים, עם סטודנטיות וסטודנטים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בעולם, והוא מאפשר היכרות עם מערכות חינוך במדינות שונות, תכניות לימודים, פדגוגיות מגוונות, חשיפה בין-תרבותית וחוויה חברתית עם עמיתים מהמכללה.
סיור באוניברסיטת האלה שבגרמניה
משלחת בניטרה, סלובקיה
סדנת קולנוע בבית הספר לצ'כיה בתיאטרון
סדנה באוניברסיטת קרלסרוהה שבגרמניה
משלחת לאתיופיה
המכללה מקיימת קורסים בינלאומיים בעיקר במתכונת 'בינלאומיות מהבית'. קורסים אלו נערכים במתכונות של ניידות וירטואלית והם מזמנים מפגש עם סטודנטים וסטודנטים מחול או מרצים ואנשי תרבות ואמנות מגוונים בנושאים מגוונים בתחום החינוך וההוראה.
בנוסף, סטודנטים וסטודנטיות משתתפים בקורסים ובסדנאות בתחומים ייחודיים שאינם נלמדים במכללה, אך נלמדים במוסדות בחו"ל.
הקורסים הבינלאומיים פותחים צוהר לדיאלוג שיתופי בין תרבותי ולהתנסות פעילה בשיח באנגלית.
סקר שנערך בקרב הסטודנטים שלקחו חלק בקורסים בינלאומיים נמצא כי הסטודנטים מספרים שההשתתפות בקורסים אלה תורמת במידה רבה לגיוון ההכשרה להוראה, וכי הם ממליצים להשתתף בהם.
המכללה מובילה ושותפה לפרויקטים בינלאומיים הנערכים במתווה של קונסורציום שיתופי בין מוסדות מגוונים ממדינות שונות. באמצעות ההשתתפות פרויקטים אלה חברי וחברות הסגל האקדמי מטביעים חותם בשיח החינוכי הבינלאומי, ותורמים לשיפור וקידום מערכת החינוך בישראל. פרויקטים אלו מהווים כר פורה למחקר אקדמי חדשני ומגוון.
פרויקט פרוטייץ (PROTEACH= Promoting Teachers' Success in Their Induction Period) הינו פרויקט ניסויי להטמעת מודל החממות למורים חדשים במערכת החינוך בישראל. הפרויקט נתמך על ידי תכנית Erasmus+ של האיחוד האירופי, והתנהל בשנים 2016 – 2019, בהובלת מכללת סמינר הקיבוצים ומכון מופ"ת, ובשיתוף עם שש מכללות ישראליות נוספות להכשרת מורים: מכללת בית ברל, מכללת גורדון, מכללת סכנין, מכללת קיי ומכללת תלפיות, וארבעה מוסדות אירופאים: אוניברסיטת אקסטר בבריטניה, אוניברסיטת בוקרשט ברומניה, אוניברסיטת זלצבורג באוסטריה ואוניברסיטת טאלין באסטוניה. הפרויקט נתמך גם על ידי אגף הכניסה להוראה במשרד החינוך. במסגרת הפרויקט פותחו חממות MIT (MIT= Multi Players Induction Team), שביקשו להדגיש את רעיון השותפות בין גורמי העניין השונים בתהליך הכניסה להוראה.
פרויקט פרומנטורס (PROMENTORS= Promoting Mentors' work in Education) הוא פרויקט המשך של פרויקט פרוטייץ, וגם הוא נתמך על ידי תכנית Erasmus+ של האיחוד האירופי בהובלת מכללת תלפיות. הפרויקט התנהל בין השנים 2020-2023 בשיתוף מכון מופת, 7 מכללות להכשרת מורים בישראל ו- 4 מוסדות אקדמיים מאירופה ובשיתוף משרד החינוך. הפרויקט שואף להצמיח את החונכות כפרופסיה, ולהטמיע תהליכים של חונכות בהכשרה להוראה ובתרבות הבית ספרית. במסגרת הפרויקט פותחו קורסי חונכים ברוח חממות חינוכיות רבי משתתפים (Teams Induction player Multi - MIT), וזאת במטרה לשדרג את תחום החונכות ע"י גיוס מורים לקורסי חונכים ולהגביר את השפעתם על המערכת בקליטת מורים והשארתם במערכת כמו גם להבנות תהליכי הכשרה מיטביים. קורסי החונכות ברוח ה MIT גובשו על בסיס תאוריות ומודלים הנתמכים בספרות המקצועית כשהדגש הוא על הפריה הדדית בין החונכים למתמחים, עיקרון השיויוניות ופיתוח קהילות לומדים. ההנחה היא כי עיצוב מדיניות לקידומם המקצועי של חונכים כמורים מובילים עשויה לבסס ולשפר את מסוגלותם והצמחתם של מורים איכותיים, בעלי זהות מקצועית איתנה והכרה במיצובם המשמעותי בבתי הספר ובגני הילדים.
פרויקט פרומנטורס
IFI (Innovative Finance Inclusion in Academia and Field) הוא פרויקט של תכנית Erasmus+ שהתנהל בין השנים 2020-2023 בהובלת מכללת תל אביב ביפו, בו השתתפו 13 מוסדות להשכלה גבוה וארגונים חברתיים. הפרויקט מתמקד בהכלת השינויים הגלובליים בעולם הכלכלה והיזמות, והוא שואף לפתח ולחשוף סטודנטים, סגל ואנשי מקצוע למודלים כלכליים חדשניים מבוססי חשיבה מקיימת. הפרויקט מכוון לחזק את הקשרים בין ההשכלה הגבוהה לבין הסביבה הכלכלית-חברתית בעולם. למערכת הכשרת המורים מקום מרכזי בתהליך זה. צוות הפרויקט במכללה אמון על פיתוח תכניות ההכשרה הללו גם בתוך המכללה לסגל, גם לסטודנטים וגם בשיתוף פעולה עם בתי ספר דרך ההדרכה הפדגוגית.
למידה לאורך החיים (Life Long Learning in Applied Fields, LLAF): פרויקט בינלאומי כחלק מתכנית טמפוס (Tempus) של האיחוד האירופי שפעלה בין השנים 2014-2016. בפרויקט השתתפו 16 מוסדות ממדינות שונות באירופה ובישראל. מטרתו היתה לקדם תפיסה של למידה לאורך החיים בקרב אנשי מקצוע בתחומי הרפואה, התקשורת וההכשרה להוראה, אשר דורשים השכלה מתמשכת כדי לעמוד בקצב ההתפתחויות האחרונות. בתוך כך, הפרויקט עסק בפיתוח מיומנויות וכלים להתפתחות מקצועית וחדשנות לאורך הקריירה המקצועית תוך התמקדות בבנייה של קהילת לומדים מקצועית מתפתחת.
Makinghistories הוא פרויקט בינלאומי במימון האיחוד האירופי שמטרתו לאפיין, לפתח, לגבש ולהפיץ תפיסה בין-תחומית ודיאלוגית של חינוך היסטורי מקדם שותפות, דמוקרטיה וליברליזם בסביבה רב-תרבותית בעולם משתנה. תשומת לב מיוחדת ניתנת לנושא מגדר, לאתגרי הגלובליזציה בעידן הדיגיטלי ולמחלוקות היסטוריות בחברות מגוונות.
בפרויקט משתתפים 18 מוסדות מאירופה, אוסטרליה, קנדה, קוריאה, ישראל ואמריקה הלטינית, שיחד, תוך יצירת רשת בינלאומית של שותפים, מבקשים לייצר ידע חדש שיקדם חינוך היסטורי דמוקרטי ורפלקטיבי. הפרויקט מחויב להפצת הידע והכלים שיגובשו במסגרתו על-ידי פרסום מאמרי מחקר וספרים, על ידי פיתוח קורס דיגיטלי פתוח וחינמי לפיתוח מקצועי, ועל-ידי יעצב חזון דיאלוגי בינלאומי בהוראת ההיסטוריה.
שותף פעיל ברשת הבינלאומית של makinghistories, המכון הישראלי לחינוך היסטורי בסמינר הקיבוצים מוביל מחקר ופיתוח של גישות לחינוך היסטורי המבוסס על מחלוקות היסטוריות ועבר שנוי במחלוקת בחברות מפולגות, של פדגוגיות של חינוך היסטורי במרחבים ציבוריים ומוזיאונים ושל מסגרות תאורטיות לעיסוק באתיקה של חינוך היסטורי.