ראש התכנית: ד"ר בטי שרייבר
ראש תכנית התיזה: פרופ' מירי שינפלד
צוות היגוי: פרופ' מירי שינפלד, ד"ר צביה אלגלי, ד"ר איילת ויצמן, ד"ר תמי זייפרט ודורי אורין.
חדש! אפשרות למסלול מחקרי לתיזה למידע נוסף
חדש! תעודה ייעודית לנתיב הנלמד (אחת מהאפשרויות):
תעודה בפיתוח ועיצוב למידה
תעודה ברובוטים בהוראה וחינוך לחלל
תעודה בטכנולוגיות סיוע
התכנית טכנולוגיה בחינוך מכשירה את הלומדים להיות מובילי חדשנות ומעצבי למידה בסביבות הוראה ולמידה ועתירות טכנולוגיה.
התכנית מיועדת לאנשי חינוך בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, למובילים בתחום רובוטיקה וחינוך לחלל, ליזמים, מובילי עמותות ולאנשי פיתוח למידה והדרכה בארגונים המעוניינים להוביל תהליכי שינוי תוך שימוש במגוון של טכנולוגיות למידה מתקדמות.
ייחודה של התכנית
- פיתוח יזמות וחדשנות במערכות חינוך בגישת ה Design Learning
- חשיפה לשימוש מושכל בכלים דיגיטליים להוראה ולמידה בכיתה ובלמידה מרחוק
- תפיסות חדשניות בחינוך PBL, UDL ולמידה שיתופית
- אפיון אפליקציות חינוכיות מתוך צורך אותנטי שעולה מהשטח
- כניסה ולמידה בעולמות וירטואליים
- למידה שוברת גבולות עם סטודנטים מאוניברסיטאות שונות בעולם
- פרויקטים מעשיים : פיתוח משחק במרחב הדיגיטלי , מייקינג, פיתוח ושימוש בוידאו , פיתוח למידה באמצעות רובוטים בארץ ובחלל ופיתוח ועיצוב למידה.
- התאמה של יישומים טכנולוגיים ללומדים עם צרכים מיוחדים
- שלושה אשכולות של התמחות לבחירת הסטודנט (ראו פירוט בסעיף מבנה התכנית).
התכנית מוכרת על ידי המל"ג ומיועדת לתת מענה לצורך הקיים במערכת החינוך ליזמים חינוכיים, משכילים וערכיים, התורמים להשבחה משמעותית של תהליכי הוראה ולמידה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים חדשניים וייחודיים שיונחו על ידי מרצים המובילים בארץ בתחום.
בוגרי התכנית לתואר שני בטכנולוגיה בחינוך מובילים חדשנות במערכות חינוך והדרכה על ידי השתלבות בתפקידי חינוך והוראה, ייעוץ, הדרכה, פיתוח סביבות למידה חדשניות וניהול חדשנות בארגונים חינוכיים פורמליים ובלתי פורמליים. הם עושים זאת במערכות חינוך והדרכה בחינוך הרגיל והמיוחד, במשרד החינוך, בצה"ל, ברשויות מקומיות, ברשתות חינוך, בארגונים העוסקים בפיתוח סביבות ותהליכי למידה חדשניים, בגופי חינוך פרטיים ועוד.
מבנה התכנית
התכנית מציעה תשתית אחידה של קורסים בתחום פדגוגיה דיגיטלית, לכלל הסטודנטים ובנוסף לכך מוצעים שלושה נתיבים המציעים התעמקות בתחומי הדעת הבאים:
- נתיב פיתוח ועיצוב תהליכי למידה - Learning Design - מיועד לאנשי חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי, מעצבי למידה, אנשי הדרכה ולמידה ארגונית, ובעלי תואר ראשון בתחומי עיסוק משיקים.
- נתיב חדשנות, חלל ורובוטיקה - מיועד למורים, יזמים חינוכיים ואנשי חינוך והדרכה העובדים עם מגוון לומדים ובכל תחומי הדעת, המעוניינים להכיר טכנולוגיות מהמתקדמות, בשיתוף עם כפיר דמרי, מיזמי SpaceIL והחללית בראשית.
- נתיב התאמה ואפיון של יישומים טכנולוגיים מתקדמים ללומדים עם צרכים מיוחדים - מיועד לנשות ואנשי חינוך עם הכשרה בתחום החינוך המיוחד, מטפלים פרא-רפואיים, אנשי פיתוח והדרכה ומובילים בעמותות לקידום אנשים עם צרכים מיוחדים.מטרתו לקדם הוראה חדשנית עבור לומדים עם הפרעות בקשב ובלמידה ולומדים עם צרכים מיוחדים.
כל הנתיבים כוללים סדנאות גמר המובילות לעבודת גמר, סמינריון פרויקטים מעשי וקורסים ייעודיים וייחודיים.
היקף הלימודים בתכנית
יום לימודים אחד בשבוע - יום ג' - במשך שנתיים החל מהשעה 19:15 -12:00.
היקף הלימודים בתכנית הוא 36 ש"ס (שעות סמסטריאליות).
תכנית הליבה של התואר כוללת:
קורס בחירה - הסטודנטים מתבקשים לבחור קורס בחירה אחד במהלך השנתיים מתוך הקורסים הבאים: הדמיה ומשחק, מידענות בסביבות דיגיטליות (א-סינכרוני), יישומי תקשוב מתקדמים (א-סינכרוני), יזמות ברשת -קורס בינלאומי עם סטודנטים מגרמניה (היברידי).
קורסי חובה- קורסי מחקר כמותי יחידני ואיכותני עם מיטב המרצות של הפקולטה לחינוך. קורסים בתחום טכנולוגיה בחינוך: חשיבה מחשובית (מותאם לתכני הנתיב), אוריינות דיגיטלית, היכרות ואפיון של יישומים טכנולוגיים עבור תלמידים עם הפרעות בקשב ובלמידה, עיצוב סביבות למידה (מותאם לנתיב הנבחר). בנוסף יערך קורס בינלאומי ליצירה משותפת של מרחבי למידה עם סטודנטים מחו"ל.
סדנת גמר המובילה לעבודת הגמר - סדנאות הגמר מותאמות לתכני הנתיבים. לסטודנטים יש אפשרות לבחור את נושא העבודה לצורך חקר ופיתוח חזון ההובלה שלהם, ולקבל ליווי של המרצים המובילים של התכנית.
סמינריון פרויקטים מעשי- הסמינריון השנתי מאפשר לסטודנטים בשנה ב' לעבור תהליך משמעותי החל מרעיון הפרויקט שברצונם לפתח, התמקצעות באחת מהטכנולוגיות אותה בחרו, ופיתוח הרעיון עד לתוצר המוגמר. להלן הסמינריונים המוצעים לשנת תשפ"ג (אחד לבחירה): רובוטים בשירות ההוראה והלמידה; פיתוח ויצירה באמצעות מייקינג; וידאו אפ!-פיתוח יישומי וידאו מתקדמים; פיתוח סביבת למידה מבוססת משחק דיגיטלי; עיצוב ופיתוח למידה בארגונים.
מפגשים עם השטח- הסמינר החוגי מציע מגוון של סיורים, סדנאות יישומיות וכנס חד שנתי ייחודי בסדרת כנסי 'קליידוסקופ' של התכנית, שמטרתו לשמש במה לעדכונים בחדשנות עם מרצים מובילים בתחום שייבחר כנושא הכנס.
לכל נתיב קיימים, בנוסף לקורסי הליבה המתוארים לעיל, קורסים ספציפיים המיועדים לנתיב.
בשנה"ל תשפ"ג יוצע לבחירת הלומדים בתכנית נתיב אחד מבין שלושה נתיבים. המועמדים לתוכנית יתבקשו לאחר ההרשמה והקבלה לתכנית לבחור את הנתיב המתאים להם, על פי חזונם.
דרכי ההוראה-למידה
למידה היברידית: שילוב של למידה מרחוק עם למידה פנים מול פנים.
הלימודים בתכנית ישלבו למידה מרחוק: סינכרונית וא-סינכרונית בצד מפגשי פנים מול פנים במכללה. במהלך המפגשים במכללה הסטודנטים יהנו מהתשתיות של מרחבי למידה עתידיים , למידה במרכז החדשנות הכולל גם חדר למידה אימרסיבי, מרחבי וידאו ואודיו, מרחבי יצירה ומייקינג ומפעילויות שיתופיות, סדנאות ועוד. כל המפגשים שיקבעו מחייבים השתתפות.
כל סטודנט בתכנית נדרש להצטייד במחשב אישי נייד. הלימודים מתבצעים במגוון שיטות הוראה ולמידה מלבד הרצאות: למידה מבוססת פרויקטים יחודיים, קורסים מקוונים, סיורים ייחודיים, למידה בקבוצות ועוד.
החוויה הלימודית בתכנית
הסטודנטים שלנו מעצבים כבר בתחילת השנה חזון אישי להתפתחות מקצועית ואישית. תכנון החזון ויישומו יקודם באמצעות תכנית הלימודים הנתנת בחלקה לבחירת הסטודנטים (בחירת הנתיב, סדנת גמר, סמינריון פרויקטים, קורס בחירה ועוד).
בנוסף, אנו מיישמים פרקטיקות של למידה שיתופית המאפשרת להיתרם ולתרום במומחיות של כל אחד מהסטודנטים והסטודנטיות הלומדים. הסטודנטים שותפים לשיעורים בסגנון פעלתני בו הם פרו-אקטיביים ומתבקשים להוביל תהליכים בשדה הפעילות המקצועי שלהם. בנוסף מתקיימים מפגשים ייחודיים עם מומחים בתחום טכנולוגיה בחינוך ויזמים בתחום, סיורים, הצגה בכנסים בינלאומיים, השתתפות בהקאתון השנתי של המכללה: אם בהצעת מיזם חדש או בליווי מיזמים מוצעים, יצירת פרויקטים ייחודיים ועוד.