
חדש: תוכנית הלימודים בבית הספר למחול עונה על תנאי הקדם לתואר שני בטיפול באומנויות ללא שנת השלמות.
ראשת בית הספר: ד"ר עינב קטן־שמיד
מנהלת אומנותית: טליה פז
• MODE – Movement in Dance Education תוכנית ייחודית לתואר ראשון המתאימה לבעלי ובעלות מקצוע מנוסים בעולם המחול
רבים מבוגרי ומבוגרות בית הספר השתלבו בשדה המקצועי בתחומי הכוריאוגרפיה, הריקוד, היצירה, בתפקידי הפקה, ניהול והוראה בלהקות מחול, מוסדות תרבות, מגמות מחול ותיאטרון ובמסגרות פרטיות.
חילופי סטודנטים עם בתי ספר ואקדמיות מקצועיים בחו"ל. פרויקט שהות של אומנים המיוחד לבוגרי ולבוגרות בית הספר, וכן שיתופי פעולה נרחבים בשדה המחול והאומנות.
מייל בית הספר: dance.skb@smkb.ac.il
בית ספר למחול הוא מקום שמקדם את הקשר בין אקדמיה–חינוך–אומנות בשדה המחול.
בית הספר למחול בפקולטה לאומנויות בסמינר הקיבוצים נמצא בצומת החשוב שבין מחקר אקדמי – המקדם את הידע בתחום, שדה אומנות המחול היצירתי – המורכב ממגוון שיטות וגישות, ובין עולמות החינוך והחברה.
מערכת השיעורים מבוססת על המחקר העדכני ביותר בשיטות העבודה הקיימות בעולם המחול האומנותי, החברתי והאקדמי, והיא מכינה את הסטודנטים והסטודנטיות להשתלבות מעמיקה בתחום מקצועי הדורש יצירתיות רבה, ביחס לעולם חברתי ותרבותי עם אתגרים משתנים.
מערכת השעות מבוססת על שעות ביצוע, יצירה, התנסות בעבודה רב־תחומית בפקולטה לאומנויות, התנסויות בשדה החינוך, עבודה בקהילה, ומיומנויות מחקר אקדמיות.
שיעורי הטכניקה – שיעורי בחירה המשלבים מחקר תנועה ותרגול פיזי בשיטות מגוונות. שיעורי הריקוד כוללים: בלט, גאגא, מחול עכשווי, עבודת רצפה, טכניקת רליס, קונטקט–אימפרוביזציה וכתב תנועה. מסגרת נוספת של שיעורים מיועדת לסדנאות מתחלפות ולטעימות משיעורים אחרים, כגון היפ־הופ, מיוזיקל, מחול אפריקאי, דבקה ועוד.
שיעורי היצירה – שעות רבות של המערכת מוקדשות להבנת המחול כתחום דעת יצירתי, תחום שבו כל אחד ואחת יכולים לבטא קול אישי המודע לעצמו, לחברה, לתרבות, לאפשרויות אמנותיות ויצירתיות ולהיסטוריה של המחול. שיעורים אלה כוללים עבודה באמצעות אימפרוביזציה, קומפוזיציה, מחקר
מדיום – שבו המחול משולב באמצעי מדיה טכנולוגיים נוספים, מחקר מחול מבוסס ארכיון – פרויקט הפקת יצירה מקורית בעקבות מקור מההיסטוריה של המחול ועוד. נוסף לשעות המערכת, הסטודנטים- והסטודנטיות יכולים לבחור בכל שנה, החל משנה ב' לתואר, לעבוד עם כוריאוגרף או כוריאוגרפית על הפקה מקורית במסגרת הפקות החורף.
התנסות ביצירה רב־תחומית – בשנים ב' ו־ג' ישנם שיעורים משותפים לכל הפקולטה לאומנויות: מחול, במה, תקשורת וקולנוע, אומנות ועיצוב. שיעורים אלה מובילים ליצירות רב־תחומיות המשלבות מחול עם קולנוע, משחק, אומנות פלסטית ועיצוב. עבודות היצירה של הקורסים המשותפים מוצגות בפסטיבלי התוצרים של הפקולטה לאומנויות.
שיעורים עיוניים – לכל תחום ידע יש טכניקות ומיומנויות מעשיות, לצד הבנות ומסקנות תיאורטיות. השילוב של פרקטיקה ותיאוריה מעורר חדשנות לצד עבודה מודעת. מצד אחד – ניתן ללמוד מחוכמת העבר ולהסיק מסקנות לעתיד, ומצד שני ניתן לבחון מעשית את הידע ולשכלל אותו מעבר. השיעורים העיוניים כוללים שיעורים מאשכול החינוך, כגון: פילוסופיה סוציולוגיה, פסיכולוגיה. שיעורים מתחום המחול, כגון: תולדות המחול, מחול ישראלי ומחול עכשווי, ושיעורים המשלבים בין הבנה חברתית לאמנותית, כגון: אומנות וחברה, פרפורמטיביות ומגדר.
הכשרה להוראה – הלימודים משלבים התנסות מעשית בהוראה במסגרות חינוך שונות. מערך ההתנסות בהוראה נעשה בשיתוף עם משרד החינוך, מגמות מחול בבתי ספר מובילים בארץ ועם אגף המחול של עיריית תל אביב. כל אלו מעסיקים רבים מבוגרי ומבוגרות בית הספר. למעשה, ללא תעודת הוראה במחול אי אפשר ללמד במסגרות החינוך הפורמלי. בית הספר למחול בסמינר הקיבוצים מכשיר ומקנה תעודת הוראה כזאת, מתוך הבנה שהתנסות בהוראה יוצרת את הקשר הראשוני עם הנעשה בשטח.
נוסף על כך, כחלק ממכללה שמובילה במחקר החינוך וכחלק מהפקולטה המובילה לאומנויות בישראל, בית הספר למחול מציב את שאלת המחול בחינוך בתור נושא לדיון ולבחינה מעשית מתמדת. כשעולמות ערך חברתיים משתנים גם אופני הלימוד והביצוע שלנו מתעדכנים.
הסטודנטים והסטודנטיות בבית הספר למחול לומדים להשתלב בשדה המקצועי ולהוביל אותו קדימה. אנו מעודדות אותם לעבוד למען הגשמה עצמית מתוך מודעות אומנותית ורלוונטיות חברתית רחבה.
בית הספר מחויב למגוון חברתי וסגנוני אנו מאמינות שמקצועיות וגמישות יצירתית ומחשבתית הולכות יחד. לכן בית הספר תומך במגוון אומנותי, סגנוני, חברתי ומחקרי – גם אם הוא מעבר למבחר שתוכנית הלימודים מאפשרת.