- תצפיות בכיתות והערכת מורים
- סגנות
- מנהיגות חינוכית ופיתוח צוות
- הורים וקהילה
- עבודה מול פיקוח, רשות מקומית וגופי מטה
- אחרי
- הפרוייקט הקווקזי
- כשכבוד לערכי ההורים מתנגש עם זכויות הילד
- יום בלי הפסקה
- משוב הרסני
- עם חברים לא מדברים בעקרונות
- אליטיזם או אינטגרציה בחינוך הדתי
- המאבק להבטחת איכות ההוראה
- פני בית הספר כפני החברה
- לפטר או לוותר
- שעות פרטניות
- לתמרן בין קדימויות
- הריבוי הוא הקסם האמיתי
- רכזת חברתית
- התנגדות מורה במהלך הדרכה
- המילה האחרונה
- עד הקצה
רקע
במהלך שנת הלימודים הקודמת, נוכח הקיצוצים הצפויים בתקציב בית הספר, העליתי אפשרות שנקצץ כיתה לא תקנית בבית הספר, ובמחזור כיתות ו' תהיינה שלוש כיתות ולא ארבע. בחודש מרץ התקיימה פגישה עם מחנכות השנתון, בה העליתי בפניהן את האפשרות. בפגישה סוכם לעשות כל מאמץ להשאיר ארבע כיתות. בחודש מאי, לאחר שמפקח בית הספר הודיע לי על הקיצוץ הצפוי בתקן בית הספר, הגעתי למסקנה שאין מנוס ואני חייבת לפתוח רק כיתות תקניות בכיתות ו'. התקיימו שתי פגישות נוספות בהן נכחו: מחנכות השנתון, פסיכולוגית בית הספר ואני. בפגישות התקבלו שתי החלטות: א. תהיינה רק שלוש כיתות (בגלל שיקולים תקציביים). ב. כיתה אחת תפורק ותחולק בין הכיתות (בגלל שיקולים חינוכיים). החלטנו להודיע על כך להורים ביום שבו נודיע לילדים. חשבנו לנכון שהילדים ישמעו על השינוי בבית הספר ולא בבתים. נקבעה שעה בה המחנכות מודיעות על כך לכל הכיתות ושולחות מכתב עם הילדים להורים.
התערבות ההורים
למחרת היום, בבוקר, חיכה לי על שולחני המכתב הבא:
לכבוד: מנהלת בית הספר (הפרטים והשמות חסויים) שלום,
הנדון: פרוק כיתה ה' 2 בשנת הלימודים הבאה
היום בצהרים נודע לנו כי נכנסת לכיתת ילדינו במהלך יום הלימודים והודעת להם כי כיתתם תפורק בשנת הלימודים הבאה ותפוזר בין שאר כיתות המחזור, כאילו מדובר בסידור מחדש של חפצים ולא בבני אדם צעירים הקשורים ביניהם באלפי נימים. לנוכח ההודעה שמצאת לנכון למסור לילדינו, החלטנו להביא לידיעתך את מצב הדברים, כפי שאנו רואים אותו ולהעמידך על החומרה הרבה שאנו מייחסים לעניין עצמו ולדרך הבלתי מקצועית בה בחרת לעסוק בו. אם עד סוף שבוע זה, נמצא שאת עומדת על דעתך להמשיך במהלך המוטעה והחמור, יועבר מכתב זה על כל האמור בו לכל גורם במערכת החינוך ובכל מסגרת אחרת, היכולים להשפיע על החלטתך ולסייע בידינו לשנותה.
1. מהלך של בניה חברתית והטמעת ערכים בתחום היחסים שבין אדם לחברו, שנמשך מספר שנים והגיעה לבשלות עשירה בשנה זו, נגדע בהחלטה פזיזה ללא חשיבה, דוקא שנה לפני סיום בית הספר, כאשר עם כניסתם לחטיבת הביניים תעבור הכיתה מהלך פירוק ממילא.
2. כל חלופה שניתן להעלות על הדעת עדיפה על פני פירוק כיתה ה' 2 שהיא מסגרת חברתית, חינוכית ולימודית לתפארת.
3. ניהול מערך הכספים בבית הספר, המוכר להורים היטב, רחוק מלהצדיק מהלך קיצוץ זה.
4. ההודעה לתלמידים ללא כל הכנה מוקדמת וללא שיתוף של ההורים, זעזעה את התלמידים עד היסוד והיא מעידה על פזיזות המעשה ועל חוסר בראיה חינוכית מעמיקה.
5. בשלב המיידי, אנו מצפים ממך להיכנס לכיתה, ולהודיע לתלמידים כי העניין טרם הוחלט.
אנו מודיעים לך בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, כי הורי הכיתה יעשו כל אשר לאל ידם למנוע את ההחלטה החמורה של פירוק כיתת ילדינו.
אנו ממתינים לתגובתך המיידית.
בכבוד רב הורי כיתה ה'2
העתק: יו"ר ועד ההורים
שינוי ההחלטה
תחושתי עם סיום קריאת המכתב הייתה מאוד קשה. הרגשתי פגועה וכועסת. ללא כל מחשבה הראיתי את המכתב למחנכות השנתון כדי לכעוס ביחד. בדיעבד, אני מצטערת על כך, משום שגם המחנכות נפגעו מתוכן המכתב. חשוב לי לציין שבין מנסחי המכתב נמנו בעלה של אחת מעובדות בית הספר, מורה בחטיבת הביניים, ששררו בינינו יחסי ידידות, הורה פעיל בהנהגת בית הספר, הורה של חברתה הטובה של בתי ואנשים נוספים שהיו לי עימם קשרים חבריים. חבריי יעצו לי, שלא להגיב עד שתגיע התנצלות על סגנון המכתב, אך אני קיבלתי החלטה להיפגש עם ההורים למחרת. החלטתי לא להתייחס במפגש לאופן ניסוח המכתב, אלא לעניין עצמו. בסיום המפגש עם ההורים, הצעתי להעביר את הדיון ל"הנהגת בית הספר". בישיבת ההנהגה המורכבת מנציגי הורים, הסכמנו בתחילת הדיון שכל החלטה שתתקבל על ידי ההנהגה תכובד על ידי הצדדים. לאחר הדיון התקבלה החלטה בניגוד לדעתי. בצוות המורים נשמעה ביקורת על אופן ניהול המשבר. נשמעו משפטים כגון "התקפלת" "עכשיו ההורים יודעים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים בבית הספר", "נכנעת", "אין לך ביצים". הורה, שהוא גם בעלה של מחנכת בשנתון וגם מנהל בית ספר בעצמו, הגיש ערעור על החלטת ההנהגה. גם הוא ביקר את התנהגותי ואמר שהוא לא מוכן שילדו ישלם את המחיר של פתיחת ארבע כיתות בשנתון ו'. ערעורו לא התקבל. כיום בכיתות ו' ארבע כיתות. זמן רב עבר עד שנרגעתי מהעובדה, שברגע שקיבלתי החלטה שלדעת הורה פוגעת בילדו, הוא רשאי לומר הכל ובדרך כל כך בוטה.