Ovnayim 1900X322

יש המגדירים את המנהל כ"ראש המורים" ובכך מסמנים את תפקידו המרכזי כעוסק בפדגוגיה, וכמנחה את חברי הצוות בעבודתם בכיתות. יש הטוענים כי תפקידו המרכזי של המנהל הוא להציג חזון, להתוות כיוון ולהנהיג את קהילת בית הספר. תיאורי המקרה מדגימים תהליכי עבודה שמובילים מנהלי בתי הספר, על פי גישות אלה ואחרות.

  • רכזת חברתית
    אני מפקחת על החינוך הבלתי פורמלי במחוז.קיים קושי עצום לדרוש ממנהלי בתי ספר במסגרות החינוך הפורמאליות לאכוף את קיום התוכנית החברתית-ערכית של משרד החינוך, מכיוון שכמות השעות המוגדרות לרכז החברתי של בית הספר נתונה לשיקול דעתו של המנהל, ופעמים רבות ניתנות מסל השעות הקיים ממילא.
  • לפטר או לוותר
    אני מנהלת זו השנה הראשונה תיכון שש-שנתי גדול ומבוסס במרכז הארץ. בבית הספר לומדים 1500 תלמידים. אוכלוסיית התלמידים מגוונת ורבים מהתלמידים באים מבתים שאינם מעריכים השכלה, ממשפחות מתקשות ומתנאים סוציו-אקונומיים נמוכים. 130 המורים בבית הספר ותיקים ברובם ומתקשים להתרגל לשינויים שחלו בשנים האחרונות בהרכב אוכלוסיית התלמידים ובמדיניות קבלת כל תלמידי העיר לבית הספר התיכון.
  • התנגדות מורה במהלך הדרכה
    מרי היא מורה ומדריכה לאנגלית מוערכת, נחשבת לבקיאה ומקצועית בתחום הדעת אותו היא מלמדת. מכיוון שאיננה ילידת הארץ קיימים אצלה חסכים בשפה העברית. היא תמיד מודה בפניי שבכל ישיבת צוות שאותה אני מנחה מידי שבוע בכינוס בית ספרי היא לומדת ממני מושג או פרוש מילה חדש בתחום השפה העברית
  • הפרוייקט הקווקזי
    מערכת חינוך בית ספרית מאופיינת באחידות: כל התלמידים נכנסים לכיתה באותה שעה ומסיימים באותה השעה. גם אם אתה עייף, גם אם הרמה שלך שונה מזו של יתר התלמידים – אתה יושב בכיתה, אתה חלק מקבוצה. יש מערכת שעות נתונה והמורים הקבועים מלווים אותך לאורך כל השנה. 'שונוּת' הוא מושג שיוצא כנגד ההיגיון המבני של בית הספר.
  • המאבק להבטחת איכות ההוראה
    בעידן זה יש חשיבות גדולה לאיכות המנהיגות החינוכית של המורים בבית הספר. אני רואה בכל המורים מחנכים ומעצבי אישיותם של התלמידים הבאים בשעריו ומציבה זאת כיעד מרכזי בדרך בה אני בוחרת מורים לבית הספר. אשתקד מצאתי את עצמי במבוי סתום, עת חיפשתי מורים לאנגלית. מספר המורים שהגיעו לראיון עבודה היה מצומצם מאוד.
  • בין ספר שופטים לבין מלחמת לבנון השניה
    אני מלמדת תנ"ך בחטיבת ביניים שבאזור הקריות מזה שמונה שנים. הסיפור שאספר מתאר קטע משיעור אשר התקיים באחת מכיתות ט', כיתה שהרכב תלמידיה הוא הטרוגני...
  • הריבוי הוא הקסם האמיתי
    בתחנה המרכזית הישנה של תל אביב פועל בית ספר אחד, יחיד במינו, אשר משמש בית לתלמידים בני 46 לאומים שונים. המקרה הבא מדגים את השונות הייחודית לבית הספר, שאיתה אני מתמודדת זו השנה השביעית, מתחילת תפקידי כמנהלת...
  • אחרי 2
    תיאור מקרה מאת אייל שאול, נכתב על ידי שבי גוברין. תיאור המקרה מופיע בספר "רואים את הקולות - מורכבות אנושית וחינוכית בבתי הספר מנקודת מבטם של מנהלים" בהוצאת מכון אבניים, מכון אבני ראשה ויחידת הבוגרים של קרן מנדל, 2012.
  • לכאורה אין מה להפסיד
    תיאור המקרה מאת אריאל לוי נכתב על ידי שבי גוברין וחמוטל פרת וראה אור בספר "רואים את הקולות - מורכבות אנושית וחינוכית בבתי הספר מנקודת מבטם של מנהלים" בהוצאת מכון אבניים, מכון אבני ראשה ויחידת הבוגרים של מכון מנדל, 2012.
  • עד הקצה
    בימים אלה אני מראיין מועמדים להוראה בכפר הנוער .כבר בשיחת הטלפון המקדימה שבה אנו קובעים את פגישתנו, אני מבהיר למועמד: ‘אתה מגיע לבית ספר שאינך יודע איך אתה יוצא ממנו בסוף יום העבודה. אנחנו עובדים עם נוער קצה...
  • יום בלי הפסקה
    בית ספר א' הינו בית ספר לחינוך מיוחד, על אזורי, המיועד לתלמידים בעלי פיגור שכלי בינוני עד קשה. בבית הספר לומדים תלמידים מגיל 6 עד גיל 21. בבית ספר 8 כיתות אם, לכל כיתה מורה וסייעת, בכל כיתה בין 6 ל-8 תלמידים. החלוקה והשיבוץ של התלמידים בכיתות הוא על פי חתך גילאי ועל פי רמת תפקוד. לכל תלמיד נבנית תכנית לימודים אישית (תל"א) שמטרתה פיתוח יכולות, שיקום והכנה לקראת שילוב בחברה. הפיכת התלמיד לבוגר עצמאי ככל הניתן ודאגה לשיפור איכות חייו למרות מגבלותיו.