-
מבוא למנהל חינוך
מרצים:מבוא למִנְהל החינוך ממוקד בהכרות עם התיאוריות, המושגים והמונחים הבסיסיים בתורת מינהל החינוך. במסגרת הקורס תוצגנה הגישות והאסכולות השונות שתרמו להתפתחות הספרות בנושא מִּנְהָל החינוך; יוסבר הקשר בין...
מבוא למִנְהל החינוך ממוקד בהכרות עם התיאוריות, המושגים והמונחים הבסיסיים בתורת מינהל החינוך. במסגרת הקורס תוצגנה הגישות והאסכולות השונות שתרמו להתפתחות הספרות בנושא מִּנְהָל החינוך; יוסבר הקשר בין תיאוריות ארגוניות אלה לבין המבנה הייחודי של המוסד החינוכי כארגון; ידונו תפקידי המִּנְהָל במוסד החינוכי ויבחנו מבנים ותהליכים בארגוני חינוך. בקורס יוצגו למשתתפים מודלים תיאורטיים ויישומיים מתחום מִּנְהָל החינוך ומודלים מדיסציפלינות שונות במדעי החברה לשם הבנת תהליכים שונים שהשפיעו ועיצבו את מנהל החינוך.
- חובה
- סימסטר
-
שיבוש מנגנוני שחיקה
מרצים:תופעת השחיקה קיימת בארגונים רבים והיא באה לידי ביטוי ביתר שאת במערכת החינוך. מנהלי מוסדות חינוך נדרשים למלא פונקציות רבות ומגוונות ובקורס, ננסה להבין כיצד אותן פרקטיקות ניהוליות משפיעות על שחיקתם ש...
תופעת השחיקה קיימת בארגונים רבים והיא באה לידי ביטוי ביתר שאת במערכת החינוך. מנהלי מוסדות חינוך נדרשים למלא פונקציות רבות ומגוונות ובקורס, ננסה להבין כיצד אותן פרקטיקות ניהוליות משפיעות על שחיקתם של עובדי הוראה, או משבשות אותה. הקורס מבקש להפגיש את הסטודנטים עם תופעת השחיקה של עובדי הוראה ומנהלי בתי ספר, במיוחד לאור השינויים הרבים במדיניות החינוך, ריבוי ההנחיות והתחלופה באיוש משרות כגון מנכ"ל ושר החינוך. במהלך הקורס ננסה להבין את מושג השחיקה על כל מרכיביו, תוך התנסות פעילה במתודולוגיות להובלת למידה מקצועית והרחבת והגמשת הביצוע של פרקטיקות ניהוליות מוגדרות, תוך הבנייה משותפת של רפרטואר מקצועי עשיר ומהוקצע, מעוגן בהקשר ומומשג.
- חובה
- סימסטר
-
המנהל כמנחה
מרצים:הקורס המנהל.ת כמנחה מבקש להפגיש את הסטודנטיות.ים עם הזהות והעמדה המקצועית והמיומנויות המעשיות המאפיינות מנהיגים.ות ומנהלים.ות חינוכיים הפועלים.ות כמנחים.ות. בעידן של שינויים רבים ואתגרים הנכפים מבח...
הקורס המנהל.ת כמנחה מבקש להפגיש את הסטודנטיות.ים עם הזהות והעמדה המקצועית והמיומנויות המעשיות המאפיינות מנהיגים.ות ומנהלים.ות חינוכיים הפועלים.ות כמנחים.ות. בעידן של שינויים רבים ואתגרים הנכפים מבחוץ על מוסדות החינוך, ובעת בה דורשים גם המנהלים והמנהלות מעצמם לחולל שינוי ולקדם את הארגון החינוכי לעבר הישגים בעלי ערך, העמדה המקצועית והכלים המעשיים של הנחיה הם נכסים חשובים שיכולים לשרת את המנהל.ת במגוון התמודדיות שעומדות בפניו.ה כמנהל.ת ארגון, כמנהיג.ה פדגוגי.ת וכמוביל.ה שינוי. בקורס נפעל כקבוצת עמיתים.ות לומדת שבעזרתה נרחיב ונעמיק את ההבנה של משמעויות ההנחיה במרחבי הפעולה השונים הנדרשים ממובילי.ות מערכות חינוך בעת הזו. נציג ונתנסה בכלי הנחיה מגוונים בכדי להכיר סגנונות ניהול והובלה שונים, נכיר את הבסיס התאורטי של הנחיית קבוצות ונבחן את סוגי הקבוצות השונות המתקיימות במערכת החינוך אותן מבקש המנהיג החינוכי להכווין כחלק מפיתוחו של הארגון.
- חובה
- סימסטר
-
הערכה המביאה תועלת
מרצים:הערכה היא כלי ניהולי ויש לה מקום מרכזי בתהליכי מעקב, התעדכנות וקבלת החלטות ניהוליים בכל רמות המערכת החינוכית. היא נעשית בזיקה לזיהוי צרכים, קביעת מטרות, בחינה של תהליכים ושל תוצאות. באמצעות תהליכי...
הערכה היא כלי ניהולי ויש לה מקום מרכזי בתהליכי מעקב, התעדכנות וקבלת החלטות ניהוליים בכל רמות המערכת החינוכית. היא נעשית בזיקה לזיהוי צרכים, קביעת מטרות, בחינה של תהליכים ושל תוצאות. באמצעות תהליכי הערכה יכולים מוסדות חינוכיים לפתח תרבות המשקפת שקיפות, אחריות ואחריותיות (accountability) בצד שאיפה מתמדת לשיפור לאיכות ולמצוינות. בקורס מושם דגש על היכרות, הבנה והקניית ידע מעשי ותיאורטי בתחום ההערכה ובפיתוח מיומנויות הדרושות לתכנון וביצוע ההערכה במערכת החינוך. במסגרת הקורס נעמיק את ההבנה בדבר התרומה של ההערכה לתהליכי קבלת החלטות, תכנון, ביצוע ושיפור של תכניות ופרויקטים חינוכיים תוך הכרת המונחים והמושגים הנדרשים לצריכה נבונה של הערכה. כמו כן, נחשוב על התפיסות ועל הפרקטיקה שלנו בתחום ההערכה ונכיר גישות ומודלים להערכה הרווחים היום בחינוך.
- חובה
- סימסטר
-
סמינריון פסיכולוגי; הובלת שינוי מערכתי מקדם
מרצים:גוף ידע הולך וגדל שנצבר בעשרים השנים האחרונות וכולל מאות מחקרים ומאות אלפי נבדקים, מראה כי טיפוח יכולות חברתיות־רגשיות אצל ילדים יכול לנבא את הצלחתם בבית הספר ולהביא לשיפור בהישגים האקדמיים. מחקרים...
גוף ידע הולך וגדל שנצבר בעשרים השנים האחרונות וכולל מאות מחקרים ומאות אלפי נבדקים, מראה כי טיפוח יכולות חברתיות־רגשיות אצל ילדים יכול לנבא את הצלחתם בבית הספר ולהביא לשיפור בהישגים האקדמיים. מחקרים אחרים אף מצאו שקידום מיומנויות חברתיות־רגשיות יכול לנבא שיפור בבריאות גופנית, הפחתה בנטייה להתמכרויות ושימוש פחות בשירותי רווחה בגיל ההתבגרות המאוחר ובבגרות. עקרונות הלמידה החברתית-רגשית (SEL) מבקשים לקדם שלומות (well-being), חוסן (resilience), אמפתיה, מסוגלות-עצמית (self-efficacy), דפוסי חשיבה מתפתחת (growth mindset) ושיפור ביכולת קבלת החלטות. נשאלת השאלה כיצד מנהלות ומנהלים יכולים להוביל שינוי מערכתי ברוח ה-SEL. בסמינריון זה נכיר את גוף הידע ואת המושגים הרלוונטיים ונפרוש אפשרויות מגוונות להטמעה מערכתית של עקרונות SEL
- חובה
- סימסטר
-
סמינריון פסיכולוגי; רגשות בחינוך ובניהול בית הספר
מרצים:המוסד החינוכי על כל המרחב האנושי בו מעורב ישירות או בעקיפין באירועים ומצבים שיש בהם עוררות רגשית חיובית או שלילית. תאוריות ברגשות מסבירות יותר ויותר התנהגויות ותהליכים חינוכיים- פדגוגיים בבית הספר...
המוסד החינוכי על כל המרחב האנושי בו מעורב ישירות או בעקיפין באירועים ומצבים שיש בהם עוררות רגשית חיובית או שלילית. תאוריות ברגשות מסבירות יותר ויותר התנהגויות ותהליכים חינוכיים- פדגוגיים בבית הספר (אופלטקה, 2015). הרגשות משפיעים על אקלים ותרבות בית ספרית, הכנסתם ומימושם של שינויים בארגון, מימוש חזון ארגוני, יצירתיות, כוונות עזיבה ועוד. בסמינריון זה, נעמיק את ההיכרות עם המחקר על רגשות בארגונים, בהוראה ובניהול בית ספר מנקודות מבט שונות. נחשף לתיאוריות מרכזיות בתחום זה ונבחן באופן אמפירי את הנורמות הארגוניות נוגעות ברגשות, והאופן בו הרגשות נתפסים, נחווים ומשפיעים על הסגל החינוכי.
- חובה
-
ניהול רב תחומי מתקדם
מרצים:בקורס זה נתמקד בסוגיות מתקדמות בניהול רב- תחומי. במסגרתו, נפרשת מניפה ייחודית של תכנים מתקדמים בניהול, ומנהיגות לדיון ושיח באמצעות אירוח של מרצים שונים, מומחי דעת ותוכן. באופן זה תתאפשר חשיפה לעולמ...
בקורס זה נתמקד בסוגיות מתקדמות בניהול רב- תחומי. במסגרתו, נפרשת מניפה ייחודית של תכנים מתקדמים בניהול, ומנהיגות לדיון ושיח באמצעות אירוח של מרצים שונים, מומחי דעת ותוכן. באופן זה תתאפשר חשיפה לעולמות תוכן רבים מגוונים ושונים במנהל, מדיניות ומנהיגות תוך הצגת תפיסה רחבה של תחומי הדעת, גישות תאורטיות מגוונות וסוגיות הנוגעות לתחומי הניהול והמנהיגות של בעלי תפקידים במערכות אלה.
- חובה