Outstanding

תכלת רם נולדה בקיבוץ חניתה בשנת 1982, כיום חיה ויוצרת בתל אביב. בוגרת תואר ראשון באמנות בבצלאל ובגורת "המדרשה" – התכנית ללימודי המשך באמנות במכללת בית ברל. רם עוסקת ביצירה על קירות ורצפה ומשלבת בין אלמנטים אורגניים לאלמנטים קונסטרוקטיביסטיים.

היצירה "תכסית" של תכלת רם הינה רישום פיסולי באבקת צמנט שרוססה במים למשך מספר ימים והתקשתה על מרצפות הבטון של חלל התצוגה. היא מתפרשת על שטח גדול בחלל ועם זאת מתכתבת בטבעיות עם שאר היצירות בתערוכה ועם חומרי הגלם של חלל התצוגה. תכלת רם בחרה לקרוא ליצירה "תכסית", מילה המציינת את השטח הבנוי עליו אנו משלמים ארנונה. כמו סקיצה של תכנון בנייה, היצירה נראית כרישום אסטטי בעל צורות גאומטריות נקיות ונעימות לעין. אולם החומר ממנו עשויה היצירה – אבקת צמנט – הינו מחוספס, בניגודיות לרצפת הבטון המוחלקת עליה היצירה נוצרה. אבקת הצמנט היא החומר המשותף לרצפת הבטון ולרישום שהאמנית יצרה,

היצירה מתחברת אל הקרקע ואף צומחת מתוכו כחומר הגולמי המרכיב את השלם. היצירה שואבת השראה מכיכרות במרחבים עירוניים אשר היוו מוקד להתכנסויות של אנשי העיר ופעילות ציבורית-מסחרית. היא נראית כקונסטלציה של כוכבים בצורותיה הגאומטריות ולעיתים תבניתיות. האדם שמסתכל אל הרצפה יכול לאמוד את גודלו אל מול מערכת הכוכבים הניצבת מתחתיו, מה שאינו יכול לעשות כאשר הוא מביט מעלה אל השמיים. בכך מחזירה היצירה לצופה את תחושת קנה המידה אל מול היקום האינסופי.

יצירתה של רם תופסת את מרכז החלל בחדר התצוגה המרכזי. תחילה לא ידענו אם אפשר לגעת ולדרוך על היצירה. אוצרת התערוכה, הילה כהן-שניידרמן, הזמינה אותנו להיכנס לתוך היצירה בזהירות ולשבת בתוכה. כשעשינו זאת נחשף פן נוסף ביצירה.

אמנית אחרת בקבוצה, עדן בנט,  הציבה את עבודותיה בתערוכה ("מנגנון יום", "תרנים" ו"מנגנון לילה") תוך התייחסות למרחב המשותף ולעבודות האמנים המציגים, ואף התערבה ביצירות אחרות. אחת מיצירותיה של בנט נראית כשביל המזמין את האנשים להיכנס אל תוך היצירה של רם, אל תוך הכיכר. יצירה אחרת של בנט מוצבת באחד העיגולים ומדמה מעין כוכב לכת המתכתב עם מפת הכוכבים של רם.