בְּרָא אֶת עַצְמְךָ
יונה וולך, החיים שיש לך, מתוך: תת הכרה נפתחת כמו מניפה
ראש התוכנית : ד"ר נמרוד טל
תוכנית רג״ב במכללת סמינר הקיבוצים מחויבת לטיפוח אנשי ונשות חינוך חופשיים ברוחם ועצמאיים, בעלי תודעה מקצועית, מוטיבציה ויכולת להוביל, לשנות ולעצב את סביבתם בהתאם לידע שלהם ולתפיסתם של מהו חינוך טוב בחברה דמוקרטית ליברלית השואפת לשלום בעת הזאת ובעתיד.
במרכזה של התוכנית ניצב הסטודנט והסטודנטית הפעילים, העוסקים בבניית הזהות האישית-מקצועית-מנהיגותית במגוון דרכים ובאופן ביקורתי ורפלקטיבי. כדי לאפשר זאת, לצד הענקת בסיס הגותי ואינטלקטואלי, התוכנית מציעה מרחב גמיש ועשיר בתכנים, בכלים ובהתנסויות וכן ליווי אישי של חברי וחברות הסגל.
דגש ניתן על כך שהתפתחות אישית של נשות ואנשי חינוך מובילים נעשית תוך אינטראקציה עם לומדים אחרים בתוכנית, עם החברה בת זמננו, עם חווית האדם לאורך ההיסטוריה ועם הסביבה הטבעית. בקורסים ובשלל הפעילויות, במפגשים עם א.נשי חינוך מעוררי השראה, בסיורים ובסדנאות, הלומד והלומדת מצויים בשיח מפרה עם סביבתם.
תפיסת מצוינות
תפיסת המצוינות בתוכנית רג״ב היא רבת-פנים וכוללת הצטיינות אקדמית, מקצוענות חינוכית ומחויבות חברתית. לצד הציפייה לעמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל אחד מהתחומים הללו, התוכנית מדגישה שלושה היבטים ומשמעויות של הצטיינות, הקשורים זה בזה: בחירה, אחריות והובלת שינוי.
בחירה היא אחד הביטויים המרכזיים של הצטיינות. שכן, הצטיינות מובילה לפתיחת מרחב אפשרויות שבאופן אחר לא היו קיימות ומכאן לזכות, ולהכרח, לבחור. כך גם הבחירה בחינוך על-ידי הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית. אך בחירה זו מתוך הצטיינות מקפלת בתוכה גם קבלת אחריות אישית על הבחירה בחינוך ועיון מתמיד במקומו של המקצוע כחלק מתפיסת עולם רחבה יותר ואחריות חברתית, לקידום הסביבה החברתית והמקצועית מתוך עמדה של הובלה יוזמת. ואמנם, מרכיב שלישי של הצטיינות בתוכנית רג״ב הוא הובלת שינוי, הן פנימי והן חברתי. מתוך בחירה ואחריות עליה, מצטיינים מחויבים לבחון את המציאות במבט ביקורתי, לגבש עמדה ולהוביל שינוי למען קידום מציאות טובה יותר.
כך, בתוכנית רג״ב בסמינר הקיבוצים, מצוינות פירושה בחירה בחינוך, קבלת אחריות על ההכשרה ועל קידום החינוך במכללה ובישראל ומחויבות להובלת שינוי דרך החינוך ליצירת חברה טובה יותר.
הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בתוכנית מגיעים ממגוון המסלולים הקיימים במכללה והם מהווים קהילה לומדת, חושבת ותומכת. התכנית מזמינה אליה את בעלי העניין, הסקרנות והלהט החינוכי, מי שרוצים להיות חלק מקבוצת איכות המהווה סביבה פורייה ומשתפת לתקופת הלימודים ולאחריה במסגרת רשת הבוגרים הארצית של תכנית רג"ב - ראשגה
- חניכה וליווי אישיים בתחום האקדמי ובתהליכי ההתפתחות והבניית זהות
- פיתוח היזמות והמנהיגות החינוכית
- הכשרה להנעת שינוי במערכת החינוך ובקהילה
- לימודים במסגרת רב תחומית ובכיתה מגוונת
- קורסים ייחודיים המקנים תשתית תיאורטית, אינטלקטואלית מתקדמת
- מסגרות מקוריות ללמידה והתפתחות מקצועית
- סיורים במרחבים חינוכיים ותרבותיים מעוררי השראה
- מפגשים עם נשות ואנשי חינוך מובילים בבתי ספר וגנים, ברשויות מקומיות ובמשרד החינוך
- מרחב ליוזמה ולהפעלה של תהליכים חינוכיים במסגרת המכללה ומחוצה לה
- שיתוף פעולה בין לאומי עם מוסדות אקדמיים בחו"ל
- ליווי אישי וחניכה לקראת הכניסה לשדה ההוראה, לכיתה ולגן.
מה מקבלים ולמה רג״ב - בוגרים מספרים
מצטייני משרד החינוך:
- מלגת לימודים בגובה שכר לימוד לשלוש שנים על בסיס הלוואה מותנית
- מלגה בסך 5000 ₪ בכל אחת משלוש השנים במסגרת המעורבות החברתית הייחודית לרג"ב בשותפות עם מפעל הפיס
- לימודים של שלוש שנים (במקום ארבע ברוב התכניות)
- אפשרות להתחיל לימודים לתואר שני במכללה בשנה ג'.
מצטייני מכללה:
- לימודים של ארבע שנים.
- הסטודנטים בשני הערוצים לומדים יחד בקבוצה אחת בתכנית באופן מלא.
- הנחה בסך 2500 ₪ משכר הלימוד במשך שלוש שנים החל משנה ב'.
- אפשרות בשנה ג' להתחיל לימודים לתואר שני במכללה בשנה ג'
בוגרים מספרים
ניצן נעים
כדאי ללמוד בתכנית המצטיינים כי התכנית מספקת מגוון תכנים מעניינים ועדכניים שלא מקבלים במקומות אחרים. הקורסים לבחירה אישית מותאמת של כל סטודנט בתכנית.
הכרות ויצירת קשרים נפלאים עם סטודנטים ממגוון פקולטות וחוגים שלא יוצא לראות ולחוות במהלך התואר, תוך עבודה בקבוצות ושיתוף חוויות ודעות מקצועיות על נושאים רבים.
קורס שזכור לי במיוחד משנה א' הוא קורס ״אבני דרך ספרותיות״ שבו נחשפתי ליצירות ספרותיות ולעולם שלם של יוצרים בישראל שלא נחשפתי אליו בעבר, המציע רב תרבותיות ומקדם שוויון תרבותי.
ליאור אייזנברג
תוכנית רג"ב הייתה לי כזרקור במהלך התואר. היא חשפה אותי לקבוצות וא.נשים יוצאי ויוצאות דופן מחוץ לסביבתי המידית, כמו גם לתכנים ורעיונות נפלאים המרחיבים ומאתגרים את תפיסת עולמי.
מתן דרעי בדש
מפגש בלתי אמצעי עם סטודנטים אדירים מפקולטות אחרות ועם מורים ותכנים שחיכיתי להם כל שבוע, שהחכימו אותי כיוצרת, כמורה וכאדם.
תמונות מספרות