- אודות התכנית ומידע למועמדים
- About
- צוות התכנית
- קבצים, טפסים ומידע שימושי
-
המקבץ
- גיליון מס' 11
- גיליון מס' 10
- גיליון מס' 9
- גיליון מס' 8
-
גיליון מס' 7
- פתח דבר
- בעקבות מוזיאון פתח תקווה לאמנות
- אוסף המוזיאון, או: מה קורה כשהמסך יורד?
- התערוכה "ארמון הבדולח והמקדש הארור"
- אלישבע לוי, "וילה #3"
- תכלת רם, "תכסית"
- אלונה רודה, " Safe and sound"
- יעל אפרתי, "קילוואט שעה"
- יריב ספיבק, "מקדש"
- הילה טוני נבוק, "עם הרוח, עם המים"
- סטודנטים יוצרים בעקבות סדנת האמנות עם הילה טוני נבוק
- מיכל בראור, "שלל"
- סטודנטים יוצרים בעקבות סדנת האמנות עם מיכל בראור
- שייח' רוקח עומר פלג
- שבץ-נע אור זיוון
- היאחזות דנה שטנדל
- נרגשה תוחלתם אלמוג גל ודרור ברעם
- בין האתמול למחר בת אל שירום
- חלקים של זמן שני תשובה ונועה רובל
- מרווחי הזמן ליאור טימור
- ספר האורחים של הספרייה שחר כלף
- יום של חול בסמינר איילת אברמסון
- כבלי המזכירות ארד לוין
- Post It חן דרור ומעיין ברקוביץ'
- חינוך: שליחות קטלנית נופר סבן ומיכל לנדאו
- מורה בעל כורחו נתנאל רוזמן
- גיליון מס' 6
- גיליון מס' 5
- גיליון מס' 4
- גיליון מס' 3
- גיליון מס' 2
את האדם שבתצלום אינני מכיר. בחרתי באופן אקראי לכאורה מתוך תצלומי הארכיון. בדיעבד נדמה לי כי יש דמיון בין התצלום לאחת מתמונותיו של סבי ז"ל, על שמו אני נקרא. משהו בתווי הפנים שלו, המסגירות תשישות וסיפוק הוביל אותי לנחש את שליחותו בעולם ולדמות לו מראה של מחנך. אולי היה מרצה במכללת סמינר הקיבוצים לפני מספר עשורים.
מה השאיר אחריו לתלמידיו? האם הרעיונות שבקעו ממוחו הקודח וחויית השעורים שהנחה נחרטו בזכרונם ועיצבו את חייהם? אולי השפיעה עליהם אישיותו, תכונותיו ואופיו, כפי שהצטיירו בעיניהם? עד כמה באמת הכירו את מחשבותיו הכמוסות ועולמו? רוצה אני להאמין שאכן היה מורה דגול לתלמידיו, ויש אף כאלו שזוכרים אותו עד היום.
אך המבט המודאג בשילוב השיער שהאפיר גורם לי לחשוב כי ויתר על משהו. כמו כולנו. על מה הוא ויתר? אילו חלומות ניקרו במוחו הקודח? מה היחס ביניהם לבין שמות תואר שהעניקו לו תלמידיו? האם הויתור השתלם? אני רואה בתצלום מורה בעל כורחו. ייתכן שהצליח להגשים את חלומו מילדות. אך ודאי היו לו עוד רצונות נסתרים שלא באו לידי מימוש בחייו.
עבודתי מזמינה מורים ופרחי הוראה לחשוב על מקומם בעולם: האם מתקיימת הפרייה הדדית בין חייהם האישים וחייהם המקצועיים? בעל כורחו נאבק האדם והמורה בין רצונותיו ושאיפותיו הסותרות. בין הרצון להטביע חותם בעולם, לבין הפחד לאבד את הבלתי מושג, האושר, החוויות. אני מקווה לא להיות מורה בעל כורחי. לא להיות אדם בעל כורחי. פשוט להיות.