ניתוח התנהגות יישומי הוא מקצוע המשלב עניין, סיפוק ואפשרויות תעסוקה רבות. זהו תחום מדעי החוקר את הגורמים המשפיעים על ההתנהגות.
תפקידם של מנתחי התנהגות הוא לחקור את הקשר בין הסביבה להתנהגות (וקשיי התנהגות) לצורך בנית תכניות טיפול יעילות להובלת שינוי משמעותי בחיי אנשים. התחום מסייע לקידום של אוכלוסיות מגוונות, בסביבות שונות החל מבתי ספר וגני ילדים וכלה בסביבה הביתית.
קיים ביקוש רב הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי למנתחי התנהגות במסגרות חינוכיות וטיפוליות רבות.
בית הספר לניתוח התנהגות בסמינר הקיבוצים מהווה בית לניתוח התנהגות, החל בלימודי התעודה להכשרת מנתחי התנהגות, סדנאות והכשרות בנושאים התנהגותיים לאנשי מקצוע פרא רפואיים, הורים ומורים, והכשרות המשך מקצועיות למנתחי/ות התנהגות.
ניתוח התנהגות יישומי
לימודי תעודה, תכנית דו-שנתית, היברידית
ניתן לבחור אם ללמוד פרונטלית או בזום.
ראש התכנית: אורלי רובין
יועצת אקדמית: ד"ר אליען אלחדף
רכזת התכנית: סנדרה אנטוניב
תוכנית ההכשרה בניתוח התנהגות מוכרת ומאושרת על ידי ABAI על פי הדרישות העדכניות ( Task List 5) לרמה של תואר שני של הלשכה הבינלאומית לניתוח התנהגות (BACB)
התכנית מקנה תעודת גמר המוכרת ע"י משרד החינוך בישראל.
התכנית להכשרת מנתחי התנהגות, מקנה ידע רחב, כלים וחשיפה קלינית בניתוח התנהגות יישומי ומכשירה את הלומדים לעבודה במסגרות חינוכיות, טיפוליות ומשפחתיות. יצירת בסיס ידע חזק של הקונספט העקרונות והגישות תאפשר לבוגרי התוכנית הזדמנויות תעסוקה רבות במגוון רחב של סביבות פורמאליות ובלתי פורמאליות.
התכנית כוללת הרחבה בשני התחומים:
- אוכלוסיות מיוחדות - הכרות עם אוכלוסיות מגוונות ADHD, לקויות למידה, הפרעות התנהגות, עיכוב התפתחותי ואוטיזם, ולמידת העקרונות ההתנהגותיים בלימוד וקידום ילדים ובוגרים באוכלוסיות אלו
- מערכות חינוך - הערכת התנהגות במסגרות חינוכיות, בניית תוכניות התערבות מערכתיות, הדרכת צוותים חינוכיים בניהול וניווט כיתה וכלים לקידום התנהגויות פרו- חברתיות ואקדמיות והפחתת התנהגויות מאתגרות.
תכנים
פרטי תוכנית הלימודים:
שנה א' עקרונות יסוד ותהליכים בניתוח התנהגות, צפייה ומדידה של התנהגות, ניתוח התנהגות קליני-אוטיזם ומערכות חינוך א'. אוכלוסיות מיוחדות, שיטות מחקר יחידני, הערכה פונקציונלית ואתיקה.
שנה ב' בניית תכניות התערבות, ניתוח התנהגות קליני-אוטיזם ומערכות חינוך ב', פילוסופיה התנהגותית, קורס הנחייה (סופרוויזן) ופרקטיקום*.
*פרקטיקום
התנסות קלינית בשטח בהיקף של 500 שעות בליווי מנתחי התנהגות מנוסים ובהנחייה שבועית של צוות התוכנית.
תכנית הלימודים עומדת בדרישות Task list 5 של הלשכה הבינלאומית לניתוח התנהגות.
מסגרת הלימודים
- יום לימודים בשבוע, יום ד' בשעות 8:30 – 13:45 (חלק משעות הלימוד יתקיים באופן א-סינכרוני)
-
הלימודים יתקיימו בכיתות היברידיות, ניתן ללמוד בכיתה או באופן סינכרוני בזום.
- פרקטיקום המתקיים בשנה ב' (יום נוסף בשבוע או בשעות אחה"צ).
היקף התכנית
שנה א' - בהיקף 198 שעות
שנה ב' - בהיקף 198 שעות + 500 שעות פרקטיקום.
קהל היעד
אנשי חינוך והוראה, אנשי טיפול, מקצועות פרא-רפואיים, אנשי ניהול, מטפלים ומשלבים לילדים עם צרכים מיוחדים, אקדמאיים המעוניינים לעשות הסבה ולהשתלב במקצוע מתפתח.
תנאי קבלה
- תואר ראשון ומעלה.
- יכולת קריאה באנגלית ברמה אקדמית
- ראיון קבלה
- מבחן קבלה
תהליך ההרשמה
- הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
- העלאת תעודות ומסמכים רלוונטיים לפורטל מועמד (בהתאם לקריטריונים הנדרשים בתנאי הקבלה)
- מילוי שאלון מועמדות.
- ראיון קבלה
גמולים
במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך.
תעודה
לבוגרי התכנית תוענק תעודה מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
סגל התוכנית:
ראשת התוכנית: אורלי רובין, מנתחת התנהגות מוסמכת M.A, BCaBA, בעלת ניסיון עשיר בהוראת ניתוח התנהגות כמרצה, מדריכת מנתחי התנהגות ומנחת תכניות טיפול ושילוב. הגב' רובין בעלת ניסיון קליני עשיר של מעל ל-14 שנות עבודה בשטח, בקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ובהתפתחות תקינה.
יועצת אקדמית: ד"ר אליען אלחדף, מנתחת התנהגות מוסמכת BCBA-D, בעלת דוקטורט בניתוח התנהגות מאוניברסיטת ווסטרן מישיגן (WMU), חוקרת ניתוח התנהגות בתחומי ניהול עצמי, שליטה עצמית, שינוי הרגלים, התנהגות סביבתית ירוקה וOBM-.
מרכזת התוכנית: סנדרה אנטוניב, מנתחת התנהגות מוסמכת BCaBA עוסקת בהנחיית תכניות ניתוח התנהגות וקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
שנת הלימודים תשפ"ג תיפתח באוקטובר 2022.
פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים.
ייתכן שחלק מהלימודים ייערכו באופן מקוון.