ניתוח התנהגות יישומי הוא מקצוע המשלב עניין, סיפוק ואפשרויות תעסוקה רבות. זהו תחום מדעי החוקר את הגורמים המשפיעים על ההתנהגות.
תפקידם של מנתחי התנהגות הוא לחקור את הקשר בין הסביבה להתנהגות (וקשיי התנהגות) לצורך בנית תכניות טיפול יעילות להובלת שינוי משמעותי בחיי אנשים. התחום מסייע לקידום של אוכלוסיות מגוונות, בסביבות שונות החל מבתי ספר וגני ילדים וכלה בסביבה הביתית.
קיים ביקוש רב הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי למנתחי התנהגות במסגרות חינוכיות וטיפוליות רבות.
בית הספר לניתוח התנהגות בסמינר הקיבוצים מהווה בית לניתוח התנהגות, החל בלימודי התעודה להכשרת מנתחי התנהגות, סדנאות והכשרות בנושאים התנהגותיים לאנשי מקצוע פרא רפואיים, הורים ומורים, והכשרות המשך מקצועיות למנתחי/ות התנהגות.
ניתוח התנהגות יישומי
לימודי תעודה, תכנית דו-שנתית, היברידית
מפגשים מקוונים ו-5 מפגשי חובה פרונטליים בכל סמסטר
ראש התכנית: אורלי רובין M.A, BCBA
יועצת אקדמית: ד"ר אליען אלחדף BCBA-D
רכזת התכנית: סנדרה אנטוניב BCaBA
תוכנית ההכשרה בניתוח התנהגות מוכרת ומאושרת על ידי ABAI על פי הדרישות העדכניות ( Task List 5) לרמה של תואר שני של הלשכה הבינלאומית לניתוח התנהגות (BACB)
התכנית מקנה תעודת גמר המוכרת ע"י משרד החינוך בישראל.
התכנית להכשרת מנתחי התנהגות, מקנה ידע רחב, כלים וחשיפה קלינית בניתוח התנהגות יישומי ומכשירה את הלומדים לעבודה במסגרות חינוכיות, טיפוליות ומשפחתיות. יצירת בסיס ידע חזק של הקונספט העקרונות והגישות תאפשר לבוגרי התוכנית הזדמנויות תעסוקה רבות במגוון רחב של סביבות פורמאליות ובלתי פורמאליות.
התכנית כוללת הרחבה בשני התחומים:
- אוכלוסיות מיוחדות - הכרות עם אוכלוסיות מגוונות ADHD, לקויות למידה, הפרעות התנהגות, עיכוב התפתחותי ואוטיזם, ולמידת העקרונות ההתנהגותיים בלימוד וקידום ילדים ובוגרים באוכלוסיות אלו
- מערכות חינוך - הערכת התנהגות במסגרות חינוכיות, בניית תוכניות התערבות מערכתיות, הדרכת צוותים חינוכיים בניהול וניווט כיתה וכלים לקידום התנהגויות פרו- חברתיות ואקדמיות והפחתת התנהגויות מאתגרות.
תכנים
פרטי תוכנית הלימודים:
שנה א' עקרונות יסוד ותהליכים בניתוח התנהגות, צפייה ומדידה של התנהגות, ניתוח התנהגות קליני-אוטיזם ומערכות חינוך א'. אוכלוסיות מיוחדות, שיטות מחקר יחידני, הערכה פונקציונלית ואתיקה.
שנה ב' בניית תכניות התערבות, ניתוח התנהגות קליני-אוטיזם ומערכות חינוך ב', פילוסופיה התנהגותית, קורס הנחייה (סופרוויזן) ופרקטיקום*.
*פרקטיקום
התנסות קלינית בשטח בהיקף של 500 שעות בליווי מנתחי התנהגות מנוסים ובהנחייה שבועית של צוות התוכנית.
תכנית הלימודים עומדת בדרישות Task list 5 של הלשכה הבינלאומית לניתוח התנהגות.
מסגרת הלימודים
- יום לימודים בשבוע, יום ד' בשעות 8:30 – 15:45
- תכנית היברידית- הכוללת מפגשים מקוונים ו-5 מפגשים פרונטליים בכל סמסטר בהם הנוכחות חובה.
- למידה סינכרונית (חלק משעות הלימוד יתקיים באופן א-סינכרוני).
- פרקטיקום המתקיים בשנה ב' (יום נוסף בשבוע או בשעות אחה"צ).
היקף התכנית
שנה א' - 208 שעות לימוד
שנה ב' - 208 שעות לימוד + 500 שעות פרקטיקום.
קהל היעד
אנשי חינוך והוראה, אנשי טיפול, מקצועות פרא-רפואיים, אנשי ניהול, מטפלים ומשלבים לילדים עם צרכים מיוחדים, אקדמאיים המעוניינים לעשות הסבה ולהשתלב במקצוע מתפתח.
תנאי קבלה
- תואר ראשון ומעלה.
- יכולת קריאה באנגלית ברמה אקדמית
- ראיון קבלה
תהליך ההרשמה
- הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
- העלאת תעודות ומסמכים רלוונטיים לפורטל מועמד (בהתאם לקריטריונים הנדרשים בתנאי הקבלה
- ראיון קבלה
גמולים
במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך.
תעודה
לבוגרי התכנית תוענק תעודת סיום בניתוח התנהגות, מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
סגל התוכנית:
ראש התוכנית: אורלי רובין, מנתחת התנהגות מוסמכת M.A, BCBA, בעלת ניסיון עשיר בהוראת ניתוח התנהגות כמרצה, מדריכת מנתחי התנהגות ומנחת תכניות טיפול ושילוב. הגב' רובין בעלת ניסיון קליני עשיר של מעל ל-14 שנות עבודה בשטח, בקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ובהתפתחות תקינה.
יועצת אקדמית: ד"ר אליען אלחדף, מנתחת התנהגות מוסמכת BCBA-D, בעלת דוקטורט בניתוח התנהגות מאוניברסיטת ווסטרן מישיגן (WMU), חוקרת ניתוח התנהגות בתחומי ניהול עצמי, שליטה עצמית, שינוי הרגלים, התנהגות סביבתית ירוקה וOBM-.
מרכזת התוכנית: סנדרה אנטוניב, מנתחת התנהגות מוסמכת BCaBA וסקת בהנחיית תכניות ניתוח התנהגות וקידום אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
אודות סגל בית הספר לניתוח התנהגות
שנת הלימודים תשפ"ד תיפתח באוקטובר 2023.
פתיחת התכנית מותנית במספר הנרשמים.