לחינוך הבלתי פורמאלי חשיבות חינוכית וחברתית רבה בעיצוב פני החינוך בישראל, החל מקום המדינה ועד היום. חינוך הבלתי פורמלי מהווה מערך חינוכי משלים, חוויתי ותומך לילדים ובני נוער, בהתאמה ליכולותיהם וכישוריהם.
תוכנית הלימודים שמה דגש על נושאים שיש להם חשיבות רבה בסדר היום החינוכי-חברתי של המערך הבלתי פורמאלי: מנהיגות, ערכים, תקשורת עם הורים, השפעה בסוגיות חינוכיות, חברתיות, לאומיות וערכיות, ועוד.
אופי הלמידה בתוכנית הוא קבוצתי-חווייתי ובזיקה לתפקידי הניהול אותם נושאים הסטודנטים. התוכנית מתקיימת בשיתוף משרד החינוך והתנועה הקיבוצית.
משך הלימודים – תוכנית שנתית, בהיקף 208 שעות.
מתכונת לימודים – פרונטלית. ימי שני, 8:30 – 15:45.
מיקום הלימודים – מכון מופ"ת, רחוב שושנה פרסיץ 13, תל אביב.
מועד פתיחה – נובמבר, 2024.
גמולים – במסלול אישי באחריות הסטודנט ובכפוף לתנאי משרד החינוך.
קהל היעד
מנהלות ומנהלי מערכות חינוכיות ופנימיות, מנהלי מערכות חינוך בקיבוצים, ביישובים קהילתיים, במועצות אזוריות, במועצות מקומיות, עיריות, מתנ“סים וצהרונים בביה“ס.
תנאי קבלה לניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות
- תואר ראשון באחד מהתחומים הבאים: הוראה, חינוך, מדעי ההתנהגות, סוציולוגיה, עבודה סוציאלית – יתרון.
- ניסיון של שנה לפחות בעבודה חינוכית – יתרון (חובה למי שאיננו בעל תואר ראשון).
- לבעלי תפקיד ניהולי בפועל או המייעדים עצמם לתפקידי ניהול.
- ראיון קבלה.
תהליך ההרשמה לניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות
- הרשמה באתר ותשלום דמי רישום.
- העלאת תעודות ומסמכים רלוונטיים לפורטל מועמד (בהתאם לקריטריונים הנדרשים בתנאי הקבלה)
- ראיון קבלה.
נושאי הלימוד
- החינוך הבלתי פורמאלי וייחודיותו - הובלת תהליכים ברמת הפרט והקבוצה.
- עיצוב תפישה עצמית בתפקיד, הובלה וניהול, מנהיגות חינוכית, רכישת טכניקות וכלים, למידת עמיתים..
- סגנונות הורות, תקשורת מקרבת עם הורים.
- כלים לייעוץ ארגוני והובלת תהליכים בקהילה.
- אתגרים בקהילה במאה ה- 21: אלימות, מיניות , סמים, אלכוהול, רשתות חברתיות, אלכוהול.
- חינוך ערכי בחברה רב תרבותית.
- שילוב והכלה של ילדים מאתגרים
- טיפוח ההון האנושי וחיזוק צוותי העבודה.
- כלכלת חינוך.
תעודת סיום
מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר).
ראשת התוכנית: סמדר שם-טוב
פתיחת התוכנית מותנית במספר הנרשמים.