עולים כיתה - הפודקאסט של התכנית לתואר שני M.Teach
מתעניינים בחינוך ורוצים להיות מוכנים לפני שנכנסים לכיתה?
רוצים לדעת כל מה שחשוב במהלך עבודת ההוראה?
הצטרפו אלינו למסע והאזינו לד"ר קובי דביר מדבר עם ועל מורות ומורים ועל המעשה החינוכי.
הפודקאסט מופק ע"י המרכז לחדשנות ועיצוב למידה, סמינר הקיבוצים
עריכה: אוהד כץ. תמלול: בני פלדה. הנגשה: יעל גורלי
עולים כיתה - פרק 24 – להיות מורה גאה
חודש יוני הוא חודש הגאווה. מה מביא מורות ומורים לצאת מהארון בפני עמיתיהם לצוות, בפני התלמידים ובפני ההורים? האם זה לגיטימי להישאר בארון? הם יש מחיר ליציאה מהארון במערכת החינוך? ואיך כל זה משפיע על ההוראה עצמה?
ד"ר קובי דביר משוחח עם טל סיני ועדן אנטופולסקי על איך זה להיות מורה גאה.
עולים כיתה - פרק 22 – שנה לפודקאסט -נשיאת המכללה
במלאת שנה לפודקאסט, הזמנו את נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים, הבית שלנו, להתארח בפרק מיוחד.
על דרכה בתחום ההוראה, על תפקידה כנשיאה, על מקצוע ההוראה ותפקיד המורה ועל המצב במדינה.
ד"ר קובי דביר משוחח עם נשיאת המכללה - פרופ' ציפי ליבמן.
עולים כיתה - פרק 21 – להיות מורה בתקופת משבר חברתי
מדינת ישראל נמצאת במהלכו של משבר פוליטי מתמשך בארבע השנים האחרונות ובחודשים האחרונים יש תחושה קשה בציבור הישראלי, של שבר עמוק, בעקבות השינויים שמתכננת ממשלת ישראל במערכת המשפט הישראלית. האם זו רפורמה משפטית או מהפכה שיפוטית? ואולי זו בכלל הפיכה משטרית?
במצב הקשה הזה, השיח החברתי מקצין והמורים נמצאים יום יום בכיתות ומדברים על הנושא, כי הוא עולה כל הזמן. המורים לאזרחות, שהסוגיות שבמחלוקת הן חלק מתכנית הלימודים שלהם, חייבים להתייחס לנושא, ואז נשאלת השאלה: איך? מה אומרים בכיתה? איך אומרים? ובעיקר איך מציגים את הנושא?
ד"ר קובי דביר משוחח עם מאיה רוג ותומר כחלון על הוראה בזמן משבר חברתי-פוליטי
עולים כיתה - פרק 19 – להיות רכז שכבה
במסגרת סדרת הפרקים שלנו על אפיקי קידום בהוראה, נדבר היום על תפקיד רכז השכבה. מדובר באחד מעמודי התווך של כל בית ספר – חטיבה או תיכון.
מה כולל התפקיד? האם הוא תפקיד אדמיניסטרטיבי או שיש לו גם צדדים פדגוגיים? ומה מידת המעורבות האישית של רכז השכבה עם הילדים?
ד"ר קובי דביר מדבר עם חגי סיטרוק על תפקיד רכז השכבה.
עולים כיתה - פרק 18 – עם אוריאן עותמי דמארי על איך זה להיות מורה בחינוך המכיל
בפרק 13, ששידרנו לכבוד היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות, דיברנו על חינוך מכיל ועל העקרונות המנחים שלו, ועל הרפורמה שהובילה לשינוי משמעותי במערכת החינוך.
היום אנחנו מדברים על החוויה של הוראה במסגרת ייחודית, שבה הילדים מקבלים שירותי חינוך מיוחדים - בית ספר לחינוך מיוחד. כיצד נראה בית ספר ייחודי כזה? מה לומדים בו, ואיך זה ללמד במסגרת כזו?
ד"ר קובי דביר מדבר עם אוריין עותמי דמארי על החוויה של הוראה בבית ספר לחינוך מיוחד.
עולים כיתה - הפודקאסט של התכנית לתואר שני M.Teach בסמינר הקיבוצים.
עולים כיתה - פרק 17 – השפעת מדעי המוח ועל שיפור למידה והוראה
בשנים האחרונות, נכנס אל תהליך ההתחדשות של ההוראה משתנה חדש: ההכרות של חוקרי החינוך את המוח האנושי.
חוקרי מוח, עוסקים רבות בחקר פעולות המוח, ומה הן מלמדות אותנו על האופן בו אנו לומדים דברים חדשים. תובנות אלה משמשות את חוקרי החינוך להבנה טובה יותר של דרכי הלמידה וכך הם מצליחים לשכלל את דרכי ההוראה של מורות ומורים.
אז מה בעם הקשר בין מדעי המוח לבין למידה והוראה? כיצד משמשים המחקרים מתחום חקר המוח את אנשי החינוך? ואיך זה משנה את האופן בו מורים פועלים בכיתה?
ד"ר קובי דביר מדבר עם ד"ר רונית רם-צור על השפעת התובנות של חקר המוח על השינויים בהוראה בכיתות.
עולים כיתה - פרק 16 – יסודי ועל יסודי
ד"ר קובי דביר מדבר עם ועל מורות ומורים ועל המעשה החינוכי.
בפודקאסט הזה מדברים על כל מה שצריך לדעת לפני שנכנסים להוראה וכל מה שחשוב לדעת במהלך עבודת ההוראה.
עולים כיתה - פרק 14 - שגרה בהוראה
הוראה הוא מקצוע שוחק, אחד מכל חמישה מורים עוזב את מערכת החינוך במהלך שלוש השנים הראשונות לעבודתו. ובכל זאת, יש מורים שמצליחים לשמור על שגרת הוראה של שנים ארוכות.
איך הם עושים את זה? איך הם לא נשחקים? ומה כדאי לעשות כדי להנות מהמקצוע לאורך זמן. אורח: שחר ראוך
עולים כיתה - פרק 13 – חינוך מכיל
פרק זה מוקדש לציון היום הבין-לאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שחל בכל שנה בשלושה בדצמבר.
בפרק ד"ר קובי דביר משוחח עם ד"ר עדי שרעבי, ראש תוכנית M.Teach על חינוך מכיל.
השיח בפרק מתייחס להיבטים מהותיים הקשורים ליישום עקרונות של חינוך מכיל במערכת החינוך. אחד מהאתגרים שעומדים כיום בפני כל המורות והמורים במערכת החינוך קשור ליישום העקרונות של חינוך מכיל הלכה למעשה במרחב החינוכי. תיקון לחוק החינוך המיוחד, המכונה גם "הרפורמה בחינוך המיוחד", משנת 2018, הוביל לשינויים משמעותיים - תפיסתיים ומעשיים במערכת החינוך. יישום החוק ספג ביקורת ועולים אתגרים משמעותיים ביישומו.
הפודקאסט מופק ע"י המרכז לחדשנות ועיצוב למידה, סמינר הקיבוצים.
עריכה: אוהד כץ. תמלול: בני פלדה. הנגשה: יעל גורל
עולים כיתה - פרק 12 - אפיקי קידום - תפקיד סגנית המנהלת
ד"ר קובי דביר מדבר עם ועל מורות ומורים, ועל המעשה החינוכי.
והפעם מדברים על אפיקי קידום - תפקיד סגנית המנהלת
מה תפקידה, על מה היא אחראית, והאם זה תפקיד בפני עצמו או תפקיד בדרך למעלה?
אורחת: הגר ארבל
עולים כיתה – פרק 11 – החודשיים הראשונים להוראה
ד"ר קובי דביר מדבר עם ועל מורות ומורים, ועל המעשה החינוכי. והפעם מדברים על החודשיים הראשונים בהוראה
חודשיים אחרי תחילת השנה, זה זמן טוב, לעצור לרגע ולעשות סיכום ביניים עם מורה חדשה.
כיוון שאין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני, כדברי הפתגם, ננסה לברר מה החוויה של מורה בחודשיים הראשונים שלה.
אורחת: דפנה ברנקל
עולים כיתה - פרק 10 – כיתות אגף שח"ר
כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו, אמר הרב קרליבך. יש ילדים שמתקשים לראות את המבוגר שמאמין בהם, ויש כאלה שפשוט לא מוצאים אותו. רבים מהילדים האלה לא מצליחים להשתלב בכיתות הרגילות וחלקם אף נפלט מבתי הספר הרגילים.
לאן הולכים הנושרים? לכיתות של אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה).
אילו מענים מקבלים התלמידים שמתקשים ללמוד במסגרות הרגילות? מי המורים במסגרות האלה? והאם יש הישגים מוכחים לאגף?
אורחת: לימור סלע
עולים כיתה - פרק 8 – מקום העבודה שלי
כמו כל עבודה בחיים, גם בהוראה צריך להתאים בין המורה לבית הספר שלה. כמו שלא כל עורך דין מתאים לכל משרד, ולא כל רופאה מתאימה לכל מרפאה או בית חולים, כך צריכים המורים החדשים למצוא את מקומם במערכת החינוך.
האם ללמד בחטיבת ביניים או בתיכון? האם ללמד בבית ספר גדול או אולי בבית ספר קטן? מה יותר מתאים לי: בית ספר ותיק או בית ספר צומח? והאם ללמד כיתה עיונית או כיתת מב"ר? איך מחליטים? ואם אפשר להתחרט?...
עולים כיתה - פרק 6 - הבחירה בהוראה
בפרק זה נדבר על הבחירה בהוראה.
למרות המחסור במורים ולמרות התדמית הציבורית של עובדי ההוראה, רבים בוחרים לעשות הסבה מקצועית ולהיות מורים. למה? מה מניע אותם ומה התהליך שהם עוברים מרגע ההחלטה ועד לכניסה לכיתה?
אורח: יניב הס
עולים כיתה - פרק 5 - מאבק המורים
אין מחלוקת על כך ששכר המורים נמוך, ויש להעלותו. אבל, האם זו הבעיה היחיד?
האם שכר גבוה יותר יפתור את בעיות מערכת החינוך?
האם הגישה של ארגוני המורים במאבק נכונה, והאם חלק מהאחריות למצב נופלת על כתפי המורים?
אורחים: גיא פביאן ושירן דורון
עולים כיתה - פרק 4 - השנה הראשונה של מורה חדשה - שנת הסטאז'
כל מורה ומורה מתחילים את חייהם המקצועיים בשנת סטאז'. כמו ברפואה או בעריכת דין, השנה הזו היא שנה חשובה אבל קשה. המורים כבר עוסקים בהוראה ממש, אבל עדין לא נחשבים מורים מן המניין. הם מקבלים לווי, ובוחנים אותם לאורך השנה.
זו השנה בה המורה מתאקלם במקצוע, והמורה מגבשת את הזהות המקצועית שלה. זו שנה לא פשוטה, אבל בה מתעצבים המורים, ובמידה רבה היא גם תקבע את עתידה.
מה יש בה, בשנת הסטאז' שהופך אותה לקשה כל כך?
איך מתמודדים איתה? ומה קורה בסופה?
עולים כיתה - פרק 3 - תהליך הכשרת המורים
במערכת החינוך בישראל חסרים כל הזמן מורים. רגע לפני שהתחילה שנת הלימודים תשפ"ב היו חסרים כ-10,000 מורות ומורים, למרות שעל פי נתוני משרד החינוך, בשנה שקדמה לה, למדו כ-60,000 סטודנטיות וסטודנטים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. כ-5,500 מתוכם היו אקדמאים שעשו הסבה להוראה.
אז מה באמת צריך בשביל להיות מורה?
מי מגיע ללימודי הוראה? איך לומדים להיות מורה? והאם תהליך הכשרת המורים נותן מענה לשינויים שקורים בשטח – הקורונה, הוראה היברידית והמצוקות של התלמידים.
עולים כיתה - פרק 2 - מי הולך ללמוד הוראה?
יש כאלה שיודעים שהם רוצים להיות מורים, וכבר בתחילת דרכם המקצועית הולכים ללמוד הוראה, ויש כאלה שמגיעים לזה בתור סבב ב' של החיים: הם כבר סיימו תואר ראשון, מצאו עבודה, אולי אפילו הקימו משפחה, ואז, באמצע החיים, הם מחשבים מסלול מחדש, ובוחרים בהוראה.
למה בעצם?
מה מושך במקצוע הזה? מה מיוחד בו? ולמה ללכת ללמוד מקצוע, שאתה יודע מראש שההכנסה בו.. איך נאמר? טעונה שיפור?
עולים כיתה - פרק 1 - שנת ההתמחות (הסטאז')
הוראה היא מקצוע שעומד בלב הדיון הציבורי בישראל כל שנה, כל השנה. מה זה אומר להיות מורה או מורה בישראל? בראיונות שנותנות המורות והמורים בתקשורת, תמיד עולה מילת המפתח ״סיפוק״. מה זה בדיוק אומר? איך נראה יומה של מורה? עד כמה זה קשה? ו… כמה באמת מרוויחים?