Ovnayim 1900X322

רקע

אני יועצת בבית ספר יסודי (א'-ח') בגוש דן זו השנה הרביעית. בית הספר שלנו מונה כ-840 תלמידים ואת משרת הייעוץ אני חולקת עם יועצת נוספת. מאחר ובית הספר גדול מאוד מבחינה מספרית, ראינו לנכון שכל אחת מאתנו תעבוד עם שכבות גיל שונות: אני עובדת עם שכבות הגיל הצעירות בעוד שעמיתתי עובדת עם השכבות הבוגרות.

הקשר

המקרה עוסק בתלמיד כיתה ב', שהתחיל את לימודיו בבית ספרנו בתחילת שנת הלימודים שעברה, לאחר שהוריו ערערו על החלטת ועדת ההשמה שהפנתה אותו לחינוך המיוחד.

האירוע

יוסי (שם בדוי), תלמיד כיתה ב', הוא ילד מקסים ומלא מוטיבציה ללמידה, שאובחן עם קשיים לימודים משמעותיים ביותר ויכולות קוגניטיביות נמוכות. יוסי הגיע לבית ספרנו לאחר שעבר 3 ועדות השמה שראו לנכון לשלבו בחינוך המיוחד אך הוריו התנגדו בכל תוקף להמלצות אלה. לאחר כל ועדה, הגישו ההורים ערעור שהתקבל ולכן נשאר יוסי בחינוך הרגיל.

כיום, התלמיד נמצא בפער לימודי עצום ביחס למצופה מבני גילו. במסגרת בית הספר מקבל יוסי כל סיוע אפשרי אך ההתקדמות הינה מזערית. אין ספק כי בבית ספרנו, במסגרת כיתה שמונה 35 תלמידים, אין אפשרות לתת את המענה הנחוץ ליוסי, והוא זקוק לתיווך צמוד על מנת להתקדם ביחס לעצמו.

אני מרגישה כי יוסי משלם את המחיר הכבד של התנגדות הוריו לשילובו בחינוך המיוחד. הוא מתוסכל, המוטיבציה שלו הולכת ופוחתת, הוא מתקשה להבין את המתרחש בכיתה ובחברת בני גילו.

גם אנחנו כמערכת מתוסכלים מאוד שכן אין ביכולתנו לתת ליוסי את המענה לו זקוק, בכל פעם שאנו רוצים להעלות את התלמיד לוועדת השמה לאור שיקולים מקצועיים, אנו יודעים כי הועדה תגרור ועדת ערר נוספת בה יוחלט שוב שיוסי יישאר בחינוך הרגיל לאור התנגדות הוריו.

ראוי לציין כי אמו של יוסי למדה בחינוך המיוחד, וכי החוויה שלה מאותם הימים קשה. היא מתנגדת בכל תוקף שבנה יהיה חלק ממערכת זו למרות השינויים הרבים שחלו במערכת החינוך המיוחד מהימים שבהם היא עצמה למדה בה. ההורים מתקשים להבין את קשייו של בנם ולקבלו כפי שהוא.

 

 

 

הדילמה

כיועצת אני מודעת לקשיים של כל הצדדים הנוגעים בדבר. מצד אחד, אני יכולה להבין את התנגדותם של ההורים, אולם מהצד השני אני מתוסכלת מאוד מחוסר האונים שלנו כמערכת לקבל החלטה מקצועית שבה אנחנו מאמינים, ולהעביר את הילד למסגרת מתאימה יותר.

ההתלבטות שלי, במצב שנוצר, היא האם להתמקד בעבודה עם ההורים, ולעבור איתם תהליך שיעזור להם לשנות את דעתם, או האם להתמקד בעבודה עם צוות בית הספר, ולחפש דרכים חדשות לתת את המענה החינוכי ליוסי בתוך בית הספר שלנו.