נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
לוגו סמינר הקיבוצים קישור לדף בית לוגו סמינר הקיבוצים קישור לדף בית
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • מרכז הדרכה למרצים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • שירות למרצה
    • מידע והדרכה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • מרכז הדרכה למרצים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
  • עמוד הבית
  • תכניות לימוד
  • תואר ראשון
  • הפקולטה למדעי הרוח-והחברה
  • רג"ב - תכנית המצוינים
  • המקבץ
  • גיליון מס' 2
  • פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין
המקבץ
פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין
  • אודות התכנית ומידע למועמדים
  • מרצים
  • קבצים, טפסים ומידע שימושי
  • המקבץ
    • גיליון מס' 11
    • גיליון מס' 10
    • גיליון מס' 9
    • גיליון מס' 8
    • גיליון מס' 7
    • גיליון מס' 6
    • גיליון מס' 5
    • גיליון מס' 4
    • גיליון מס' 3
    • גיליון מס' 2
      • על הדברים / דורון קול
      • פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין
      • בדרך לשלום / יפתח אברהם
      • שלושה פרוייקטים בעקבות אור-נר / יובל דיין
      • טלגרפיטי או שקר כלשהו / עמיר לוי
      • גורל היצירה טלגרפיטי לשלום
      • מפגש עם אמנות אנושית, דב אור-נר / נעה וגנר
      • דירה מחפשת דייר / יובל דיין
      • מציאות (לא) פרובוקטיבית / ג'ני גרינשפון
      • טקסט פוליטי? אני טקסט פוליטי! / אלה ספטל
      • שדרת הזהויות / דורון קול

פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין

בחודש יולי, בעיצומה של המלחמה, ישבתי בספריית מכללת סמינר הקיבוצים והכנתי תכנית לסדנת אמנות וחינוך. סדנה זו נלמדת כחלק מהמעורבות החברתית של סטודנטים שנה ב' בתכנית רג"ב למצטיינים. שלא כמו בשנה שעברה, השנה רציתי לקשור בין אמנות וחינוך לבין המצב האקטואלי, אבל לא ידעתי איך. כשקמתי למתוח את גבי אחרי הישיבה הממושכת, עלעלתי באקראי בחוברת על המדף מולי. בעלון המכללה משנות השבעים מצאתי ידיעה על התקנת יצירתו של האמן דב-אור נר, "טלגרפיטי לשלום", בסמינר הקיבוצים. אור -נר ערך שיחה עם סטודנטיות במכללה על נושא השלום. הוא הקליט את השיחה וביקש מהסטודנטיות שיכתבו מחשבות שלהן בנושא. סלילי ההקלטה והניירות מוטמנים במיכל שנקבר בבור בעומק 10 מטר במיקום במערך משולש דמיוני: בין עמודי מוזיאון ארץ ישראל, המייצגים את העבר; ארובת רידינג, המייצגת את ההווה; ובור ההטמנה עצמו, המייצג את העתיד. לוח אבן מפרט את שלבי הפעולה ותכולת הבור. התרגשתי מאוד למקרא הדברים. לפני שלושים וחמש שנים כתבו סטודנטיות מחשבות על השלום, ומה השתנה מאז? חשתי דחף אדיר לחפור ולהוציא לאור את כתבי הסטודנטיות. באותו רגע ידעתי מה נעשה בסדנה. התקשרתי לדב וביקשתי להיפגש. הוא הזמין אותי לסטודיו שלו בקיבוץ חצור.
 

אור-נר נולד בפריז ב 1927. יחד עם אחיו מצא מקלט בזמן המלחמה במנזר. הוריו ויתר משפחתו נרצחה באושוויץ. הוא עלה ארצה ב 1953. אור-נר הוא אוטודידקט הפועל מאז שנות הששים באופן רציף כאמן עצמאי משולי המערכת ובתוכה. יצירתו המגוונת לאורך חמישה עשורים כוללת אמנות מושגית, אמנות פוליטית, אמנות אדמה, אמנות וירטואלית, ציורים, הדפסים, פסלים, מיצבים ומיצגים.
 

האמן בן ה 86 שמגיע מדי בוקר לסטודיו שלו, הציג לאחרונה בגלריית הקיבוץ ('בד רנרוא וליידי גאגא במזל עורב'), פרסם ספר מקיף על מכלול יצירתו ('פעולות בפלנטה הקרובה 1970-2070' הקיבוץ המאוחד 2014) ועוד היד נטויה. דב הגיב בסקרנות ובפתיחות לרעיונות המבולבלים שהצגתי בפניו. הוא נענה בשמחה להצעה להגיע למכללה ולעבוד עם הסטודנטיות. עד מהרה התגבשה תכנית הסדנה. שמנו לעצמנו כמטרה להציג תגובה לגל האלימות והגזענות שפשה בארץ. במרכז הסדנה עמדה קבוצת יצירות פוליטיות של אור-נר.
 

בסדנה השתתפו חמישים וששה סטודנטיות וסטודנטים משנה ב' בתכנית רג"ב למצטיינים, שהגיעו ממגוון מסלולים: הוראת אנגלית, חינוך גופני, מדעי הרוח, חינוך דמוקרטי, מדעים, הגיל הרך, חינוך מיוחד, תקשורת וקולנוע, תיאטרון ומחול. הסדנה נערכה בשני מחזורים, כל מחזור בן שלושה ימים רצופים, שש שעות מדי יום. הסטודנטיות כתבו חוויות אישיות מתקופת המלחמה ושיתפו בהן את הקבוצה, התנסו בתרגילי כתיבה יוצרת, למדו שירה פוליטית בהנחיית נטע בר-יוסף פז וצפייה ביקורתית במדיה בהנחיית ד"ר אלה באואר. למרות הבדלי ההשקפות והפרספקטיבות, גילינו כי רוב החוויות עסקו במתחים ובקרעים בחברה הישראלית: ביטויי אלימות, חשיבה סטראוטיפית וגילויי גזענות בתקופת המלחמה. בהמשך, דרך קריאה באגדות וצפייה ביצירות מופת, התוודעו הסטודנטים למושגי יסוד באמנות וליצירתו של אור-נר. בסוף היום הראשון פיתחו בצוותים תכניות ליצירות המשתמשות בשפה שפיתח אור-נר ומבטאות את האג'נדה של הקבוצה. ביום השני פגשו הסטודנטיות את אור-נר והציגו לפניו את תכניותיהן. חלקן הוצאו מהכוח לפועל וחלקן עברו תהליך של פיתוח רעיוני. ביום השלישי סיירנו במוזיאון תל אביב לאמנות ובחנו שאלות על אמנות מושגית ופוליטית דרך חקירת יצירות אמנות מודרנית ועכשוית.
 

גיליון זה, המתפרסם בתחילת שנת הלימודים תשע"ה, מציג את תהליך הסדנה ותוצריה. בגיליון טקסטים מכמה סוגים: יצירות אמנות של אור-נר, מיזמים שיצרו הסטודנטים בעקבותיו, חויות אישיות מתקופת המלחמה, שירים שנלמדו במסגרת הסדנה, וכתבות של חברי מערכת העיתון. אנו מקווים שבאמצעות הדהוד של חוויות ויצירות בצל מלחמה, יפתח מרחב לחשיבה שחורגת ממעגל הדמים, מקום בו אפשר לראות את הזולת באנושיותו ולא רק את ״המקום בו אנו צודקים״ (יהודה עמיחי).
 

פתח דבר /  לילך ניישטט בורנשטיין

  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft