- אין מזכירים חבל בבית התלוי? פסיכודרמה בקבוצת חולות סרטן - ד"ר דן יניב
- אנורקסיה נרבוזה - גישה פמיניסטית, חברתית ותרבותית, לטיפול באמנויות - דפנה רחביה הנאור
- טכניקת השרבוט הצבעוני בשמונה משבצות - לינור שטיינהרדט
- טכניקת חילוף התפקידים בפסיכודרמה כמקדם מתמודדים עם מחלה נפשית לעבר זוגיות - דנה מרמור
- משחק בחומרי הנפש - הקשר בין משחק ויצירה אמנותית בטיפול באמנות - דניאלה פינקל
- ציור בחפצים - מודל טיפולי לסדנה משותפת של אמן ומטפלות באמנויות - חנוך פיבן, שני טרייסמן, אורנה מגידס
- סיפורים כגשר בין תרבויות - דפנה מילר, אסתר יאסו
- מפגש חווייתי לצוות המטפלים באמנויות - לינור שטיינהרדט, רינה לרנר
- לרקוד בין נופים שונים: הקשר שבין חוויית ההגירה לתהליכי גוף נפש בהתפתחות - גליה קרניאל
- הבדידות מחליפה תפקיד - פסיכודרמה בקבוצת מתבגרים - איוויה סימון
- להיות מתעניין, ולא מעניין - שיחה עם פרופ' מולי להד - ד"ר נעמה לב ארי
- מפגש פסיכודרמה יום התנסות ועיון - רוזה שמש
- היבטים טיפוליים בקבוצת פסיכודרמה עם מטופלים חרשים-עיוורים (תסמונת אשר) - ד"ר רותי שמש
- מעבודתו הטיפולית ומן התיאוריה של ד"ר י.ל.מורנו - סקירת קלטות וידאו - רוזה שמש
- ויקטוריה - בדידות, זקנה, יצריות ותקווה - פרק מהספר "לגעת בנפש - פסיכותרפיה באמצעות חומרים וצבעים"
רינה בובראוגלו לרנר ולינור שטיינהרדט - רכזות חטיבת הטיפול באמנות בסמינר הקיבוצים
ביום ששי, 23 בינואר 2009, התקיים במכללה מפגש בין מדריכי השדה של חטיבת הטיפול באמנות לבין צוות המנחים בתוכנית ההכשרה. הקשר והשיח בין צוות המורים של התוכנית לבין המדריכים בעבודת השדה נראה לנו תורם והכרחי. שיתוף הפעולה עם המדריכים נתפש בעינינו כגורם מפרה, החשוב לבניית מערכת התמיכה והליווי של התלמידים. הפורום המקצועי הרחב שהתכנס במפגש איפשר לקיים שיח בין תהליך ההדרכה בשטח לבין תכנית ההכשרה במכללה. לדעתנו, קשר כזה מאפשר לתלמידים התפתחות מקצועית משמעותית.
מטרת המפגש העיקרית היתה לקיים היכרות בין אנשי המכללה לאנשי השדה. מטרה נוספת היתה לשמוע במישרין מהמדריכים איך הם רואים את הכשרת התלמידים בשדה, ואלו התלבטויות ונושאים עולים בהדרכה. למפגש הגיעו 15 מדריכים מרחבי הארץ. חלקם מדריכים של תהליכי צפייה של תלמידים בשנה א', וחלקם מדריכים את העבודה הטיפולית של תלמידים בשנים ב' ו-ג'.
תחילת המפגש הוקדשה להיכרות. תכנית ההכשרה המלאה הוצגה לאורחים כדי לתאר את הדרך שעוברים התלמידים ואת הגישה המקצועית שלנו. המשכנו בדיון בסוגיות מקצועיות ואתיות שונות. דננו בדילמות המתעוררות עקב חרדתם של תלמידים במפגש עם אוכלוסיות קשות: מאושפזים בבית-חולים פסיכיאטרי, ילדים עם PDD או פיגור, נוער בפנימייה ועוד. מצבים קשים אלה עלולים להיות מציפים, מעוררי חרדה ומאיימים לתלמידים בראשית דרכם המקצועית. דיברנו גם על הפערים הקיימים לעתים בין פנטסיות של תלמידים לגבי היצירתיות והיופי שבטיפול באמנות לבין הדלות והריק הלא-צפויים בפועל.
עסקנו בשיטות הדרכה ובחשיבות ה"הדרכה על הדרכה" בקבוצה קטנה שאנו נותנים למדריכים כליווי. עלתה ההצעה לקיים באופן קבוע שתי סדנאות שנתיות שבמסגרתן אפשר יהיה לדון במגוון הנושאים הקשורים להדרכה, הן חווייתית והן דיונית.
המדריכים העלו את הנושא של סגנונות המשוב לעבודת התלמידים. עלתה גם השאלה איך לקבל את המגבלות המקצועיות שלהם בתחילת הלימודים. תלמיד מתחיל עלול לחשוש שלעולם לא יידע לראות ולהבין את יצירת האמנות ואת התהליך הטיפולי-האמנותי כמו המדריך וצוות המורים. במהלך הדיון התחדד הצורך אצל המדריכים והמורים בתוכנית להיות ערים וקשובים לחרדות הקשורות בתחילת ההתנסות בטיפול ובצורך להמשיך לעודד את התלמידים בתהליך ההתפתחות וההתמקצעות.
המשתתפים דיברו על המפגש הלא-פשוט מבחינת התלמידים עם צורות התבוננות חדשות שאינן מוכרות להם. עלו גם שאלות בקשר לצרכים השונים של התלמידים בשלבי ההכשרה והגבולות האתיים של הקשר ההדרכתי. הוזכרה גם תרומתם הרבה של הסטודנטים למסגרות שהן עובדים בהן.
החלק השני כלל סדנה חווייתית שהעבירה ג'ניס שפירא. נושא הסדנה היה מקומה של אמנות המטפל בתהליך ההדרכה. סדנה חווייתית זו, עם מגוון חומרים עשיר, חידדה את האפשרות להשתמש ביצירה בתהליך ההדרכה כדי להבין תהליכים מודעים ופחות מודעים בתוך הקשר הטיפולי.
לסיום, מדריכי השדה הציעו שנקיים מפגש נוסף בסוף השנה.