קורסים ייחודים בחוג להיסטוריה בשנים תשפ"ב ותשפ"א
תמונה שווה אלף מילים
קורס זה מזמן אפשרות נדירה לצאת למסע חקר מופלא בעקבות צילומים נדירים מארכיונים ישראליים שונים. במהלך הקורס נחשפים הסטודנטים/יות לאוצר גדול של צילומים מימי ראשית היישוב בארץ ישראל ועד 1948.
צילומים אלה הם חלק ממאגר גדול של אתר "ויקישיתוף", שאין עליהם מידע רב (אם בכלל). הסטודנטיות/ים בוחרים/ות תמונות שיסקרנו אותן/ם - ודרך חקר היסטורי מנסים/ות להתחקות אחר הסיפור של התמונות. במהלך הקורס נערך דיון ביקורתי על פלטפורמות פופולריות באינטרנט והאתגרים והקשיים שהן מציבות בפנינו. את הממצאים מציגים/ות הסטודנטיות/ים לצד התמונות, באתר של ויקישיתוף. בדרך זו, הקורס עוסק בחקר עומק של סוגיות היסטוריות וגם תורם להגדלת מאגר הידע של הציבור הרחב.
בסיום הקורס נערכת תערוכה פיזית ווירטואלית ובה מוצגים הצילומים שנחקרו.
לתערוכת הקורס סמסטר א', תשפ"ב, לחצו כאן
לעמוד הפרויקט באתר ויקימדיה, לחצו כאן
לגלות את אמריקה: חברה, היסטוריה ותרבות מקולומבוס עד טראמפ
הקורס מזמין את הסטודנטים/ות לשיחה על יבשת אמריקה כמקום פיזי וסמלי גם יחד. ייחודו בכך שהוא אינו עוסק, כמקובל בקורסים אקדמיים על הנושא, בארצות הברית או בדרום אמריקה אלא בהיסטוריה, בתרבויות ובחברות של היבשת כולה כפי שהתגבשו מתוך יחסי גומלין בין חלקיה השונים - ארה"ב, מרכז אמריקה ודרום אמריקה.
ככזה, הוא גם מועבר על ידי שני מרצים הנמצאים בכיתה יחד: ד"ר נמרוד טל, המתמחה בהיסטוריה של ארה"ב וד"ר עתליה שרגאי, המתמחה במרכז אמריקה (ואגב, השיוך המגדרי הזה אינו מקרי בהקשר של יחסים בין-אמריקניים, וגם על כך נדבר בקורס).
נקודת הפתיחה של השיחה הבינ-אמריקנית תהיה ״הגילוי״ של הטריטוריות הנרחבות שלימים ייקראו ״אמריקה״; בקו הסיום נתהה על אופייה של אמריקה במאה ה-21 ומקומה בסדר העולמי הנוכחי. בין לבין, נבחן את התגבשותן של החברות האמריקניות השונות והמרחב האמריקני ואת יחסי הכוח ביבשת בין ארצות הברית למדינות אמריקה הלטינית - יחסים בין שותפים פעילים במידה שווה, גם אם לא שווים בעוצמתם.
במסגרת הקורס נעמוד על תופעות ואירועים בולטים דוגמת סחר העבדים האטלנטי; לאומיות ועלייתה של ארה"ב כמעצמה יבשתית; המלחמה הקרה ומלחמות האזרחים במרכז אמריקה; פופוליזם ושמרנות; תנועות מחאה חברתיות ומגדר. דגש מיוחד יושם בקורס על האוכלוסיות השונות שחיו בעבר וחיות כיום באמריקות – ״אינדיאנים״, שחורים, לבנים ואחרים – ויצירתן של זהויות אמריקניות אישיות וקיבוציות, וכן על החשיבות של עיסוק באמריקה במערכת החינוך בישראל.
קרדיט: מקור התמונה: https://www.ncsu.edu/
השואה: שיעור היסטוריה ושעת חינוך קורס של ד"ר שרון גבע
הוראת השואה מזמנת אתגרים למורות ולמורים להיסטוריה הן בעצם לימוד וחקר הנושא והן בהיבטים הפוליטיים והחינוכיים שלו. בשנת הלימודים האקדמית תשפ"א (2020—2021), התקיים קורס בן שלושה ימים בבית לוחמי הגטאות שבגליל המערבי, בו השתתפו סטודנטיות וסטודנטים בשנים מתקדמות בחוג להיסטוריה.
הקורס כלל לימוד משותף בתצוגות המוזיאון, סיור במכון לחינוך הומניסטי וסיור בקיבוץ, מעגלי דיון ושיח בנושא זכרון השואה בישראל בהיבט חינוכי ושיחות עד הערב ולתוך הלילה, עם גיטרה וקפה.
קרדיט: אלירן כהן
קרדיט: אלירן כהן
הסודות של בית בן-גוריון קורס של ד"ר שרון גבע
בראשית שנות השלושים של המאה העשרים נכנסו פולה ודוד בן-גוריון לגור בבית חדש בשכונת פועלים א' בתל אביב, שבמשך שנים היה ביתם הקבוע. הבית, אותו ציווה בן-גוריון למדינת ישראל, הפך למוזיאון בו מוצגים רהיטי המשפחה וחפציה ובמחסניו שמורים פריטים שבכוחם ללמד על פרשות ואירועים בתולדות היישוב והמדינה. במסגרת הקורס יכירו הסטודנטים והסטודנטיות את סיפורם של "האב המייסד" ומשפחתו על רקע ההיסטוריה של היישוב בפלשתינה-א"י וההיסטוריה של מדינת ישראל, ידונו בייצוגיו המוזיאליים בהקשרים פוליטיים וחינוכיים ויחקרו חפצים לא נודעים במוזיאון במטרה להנגישם לקהל המבקרים/ות.
היסטוריה גדולה
הקורס ״היסטוריה גדולה״ בחוג להיסטוריה בסמינר הקיבוצים מבקש לקדם את הכשרתם של ״היסטוריונים/ות גדולים/ות״ שיוכלו להוביל מגמה זו במערכת החינוך הישראלית. הקורס פורס בפני התלמידים ציר זמן רחב יריעה מהמפץ הגדול ועד ימינו, ומעמיד במוקד הדיון 9 נקודות מפנה על פני כמעט 14 מיליארד שנים.
מודל הוראה ייחודי זה משלב הוראה מתחומי דעת מגוונים כגון מדעים, גאוגרפיה, היסטוריה, אמנות ותאולוגיה, לצד דגש על מיומנויות חשיבה וכישורי שפה.
יחידות הלימוד עוסקות במגוון נושאים כגון: היווצרות החומר, מערכת השמש, ראשית החיים, המהפכה החקלאית, ראשית המסחר והמהפכות הקשורות לתקשורת וגלובליזציה. בנוסף, הקורס מכשיר יחדיו, ותוך שיתוף פעולה ייחודי, סטודנטים/ות למדעי הרוח ולמדעי החיים להיות נשות ואנשי חינוך אינטרדיסציפלינריים פורצי דרך שיובילו את הטמעתה של ה״היסטוריה הגדולה״ בארץ. כך, לצד למידת תחומי הדעת, נלמדת הפדגוגיה הייחודית של ״היסטוריה גדולה״ בזיקה לפיתוחים בינלאומיים בתחום וכן נוצרים קשרים בין הכיתה לבין בתי ספר ״אמיצים״ שכבר החלו ביישום המודל בישראל.