ראש החוג: ד"ר מעין מזור
"בני אדם עושים את ההיסטוריה שלהם, אבל הם עושים אותה לא מתוך חופש גמור, לא בנסיבות שבחרו בהן מרצונם, אלא בנסיבות קיימות ונתונות, שהתקבלו בירושה מן העבר" (קרל מרכס, השמונה עשר בברימר של לואי בונפארט)
ההיסטוריה, מעצם טיבה, עוסקת בסיפורים אנושיים ועל כן היא מזמנת ללומדים אותה תובנות ותכנים היכולים לסייע להם להתבונן באופן מעמיק, צלול ומפוכח לא רק על אירועי העבר אלא גם על אירועי זמנם ואף על עצמם ועל סביבתם הקרובה. לימוד ההיסטוריה מאפשר לנו להסיק שתי מסקנות הקשורות לזהות האנושית, שהינן סותרות לכאורה אך משלימות למעשה: מחד גיסא, שבתקופות שונות ובקרב תרבויות שונות התקיימו דפוסי התנהגות חברתיים דומים, שחזרו על עצמם בווריאציות משתנות; ומאידך גיסא, שההיסטוריה האנושית תיעדה מגוון אדיר וכמעט בלתי-מוגבל של התנהגויות אנושיות, שלא פעם סתרו האחת את רעותה.
בבסיס תכנית הלימודים של הוראת ההיסטוריה בסמינר הקיבוצים- המכללה לחינוך, לטכנולוגיה ולאמנויות (ע"ר) עומדת תפישה ייחודית, הרואה בלימוד ההיסטוריה לא רק דרך להבין תהליכים פוליטיים, תרבותיים וחברתיים שעיצבו את העבר והמהדהדים בהווה, אלא גם התרחשות שנועדה לגבש את זהותם של הלומדות והלומדים ולהעניק להם חוויה של גילוי ומשמעות.
החוג מציע שלושה סוגים של קורסים:
- קורסי מבוא, הכוללים מבואות לתקופות ההיסטוריות השונות, מן העת העתיקה ועד העת החדשה.
- קורסי בחירה מגוונים, המציעים מנעד רחב של נושאים היסטוריים ותקופות היסטוריות. מבין הקורסים המוצעים, חלקם עוסקים בהיסטוריה יהודית וישראלית; חלקם עוסקים בהיסטוריה של חברות ועמים אחרים; וחלקם משלבים לימוד של היסטוריה יהודית בתוך הקשרים רחבים יותר של היסטוריה "כללית".
- קורסים העוסקים בהיבטים הפדגוגיים והדידקטיים של הוראת ההיסטוריה, והנלמדים במקביל להתנסות הסטודנטים בהוראת מקצוע ההיסטוריה בבית הספר העל-יסודי.
יעדי ומטרות החוג:
- לטפח סטודנטים אוהבי היסטוריה ובעלי ידע היסטורי רחב, הניחנים בסקרנות אינטלקטואלית, בחשיבה ביקורתית, במקוריות, ברוחב אופקים ובגישה יצירתית.
- להקנות לסטודנטים ידע וכלים לעבודה אפקטיבית ומעמיקה בתחום הוראת ההיסטוריה בפרט ובשדה החינוכי בכלל.
- לצייד את הסטודנטים בכלים שיאפשרו להם לנתח ולהעריך תופעות בעבר ובהווה מנקודות מבט שונות, ולנהל דיאלוג ביקורתי עם ידע ועם תפיסות-מציאות המצויים בתהליכי שינוי מתמידים.
- לאפשר לסטודנטים לרכוש מיומנות בתכנון, פיתוח ולימוד של תכניות לימודים בתחום ההיסטוריה.
- לעודד את הסטודנטים לגבש תפיסת עולם סדורה, לנקוט עמדה אל מול מציאות מאתגרת ומשתנה ולמקם את עצמם בעמדת מנהיגות במערכות החינוך השונות.
התמחות היסטוריה לבית הספר העל-יסודי נלמדת במכללה במסגרות המחלקות הבאות: