גבי קלור
הזיכרון המטושטש של שירי ערש ששרו לנו בילדותנו מלווה אותנו תמיד. זיכרון צלילים אשר נשאו אותנו אל עבר עולם החלומות. שירים אלה הם עוגן בזיכרון הקולקטיבי ומועברים מדור לדור, שוב ושוב, פעם אחר פעם. אילו משמעויות גלויות וסמויות נושאים שירי הערש? מה מסתתר מאחורי המילים והמנגינות?
גיליון זה מציג את תוצריה של סדנא בת יומיים בהנחיית ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין. הסדנא פתחה בפנינו עולם חדש ומסתורי שרבים מאתנו חשבו שהוא בלתי ניתן לערעור, שהרי מדובר בזיכרונות המוקדמים ביותר שלנו. הוזמנו לצאת למסע בין צלילי ילדותנו, לשאול ולחפש תשובות. גילינו דברים נפלאים.
בחינה ביקורתית של אותם השירים, גילתה כי העולם הזה אינו תמים כפי שחשבנו. לצד צלילים מתוקים ומילים מרגיעות, גילינו עולם רווי במסרים סמויים וקשים. תכנים ביקורתיים כלפי החברה וכלפי עצמנו. למרות זאת, ידינו לא רפו. גיליון זה מציג את תוצרי המסע, התשובות והשאלות.
הגיליון מחולק לשלושה שערים. שמות השערים לקוחים מתוך 'שיר ערש לכבשה' מאת יעקב אורלנד. השער הראשון, "מדוע ענן את הסהר כיסה?" מבקש לבחן את המשמעות הסמויה בשירי הערש התמימים. השער השני, "ולמה זאב מחופש לכבשה?" בוחן את המסע מעולם ההכרה לעולם תת-ההכרה, מנקודת מבטו של הילד ומנקודת מבטם של המבוגרים המשכיבים לישון. השער השלישי, "ולמה אין אם לו ולמה אין אב?" בוחן את תפיסת התא המשפחתי בשירי ערש-בעבר, בהווה ובעתיד.
בנסיך הקטן, שמגלם את עולם הילדים ואת עולם המבוגרים גם יחד, כתב אנטואן סנט-אקזיפרי: "לדאבוני אינני מסוגל לראות כבשים מבעד לדפנותיהן של תיבות. ייתכן שדומה אני במקצת למבוגרים - ודאי זקנתי". גיליון זה מזמין אתכם, דרך הכתבות והיצירות, להתחבר אל אותו ילד פנימי שבתוככם ולהסתכל מבעד לדפנות התיבה. אתם מוזמנים לצאת אתנו למסע בין שירי הערש המוכרים והפחות מוכרים.
קריאה נעימה ומסע מוצלח!