- אודות התכנית ומידע למועמדים
- About
- צוות התכנית
- קבצים, טפסים ומידע שימושי
-
המקבץ
- גיליון מס' 11
- גיליון מס' 10
- גיליון מס' 9
- גיליון מס' 8
- גיליון מס' 7
- גיליון מס' 6
- גיליון מס' 5
-
גיליון מס' 4
- בית ספר ממלכתי ועמותה פרטית - הילכו שניים יחדיו? / גיא ברדן, גיא גונן, אלי כהן וספיר איצקוביץ'
- שביל קליפות הקלמנטינות מסיביר לישראל / אוליסיה יולקינה
- הכל זה חינוך / יאנג לונג
- מכתב למורה / לילך ניישטט בורנשטיין
- ילדי האמצע / שונית מנצור ומור לופט
- ישראליות: עיצוב, גוף לבוש / סיון שטאנג
- ישראליות / אופיר אל-בוחר
- ראוי לשבח וציון למופת / אסף בוק ואיתמר מנדלסון
- גרעיני תמרים ברקמה אוקראינית / טניה אלמוס
- בחירה בכף ידו של ילד / לינור קלי ולי רומח
- הסטנדרטים של החזה הנשי / מרי רובנקו
- מסע אל קצה הפריפריה / שיר גזית
- קוטף קלמנטינה / גל אבלסון
- גיליון מס' 3
- גיליון מס' 2
יש קסם מיוחד בבית ספר "תל חי" שבדרום תל אביב. כבר עם כניסתנו למתחם חשנו באווירה שלא מצאנו בשום בית ספר בו ביקרנו בעבר. בניין ישן, לא גדול במיוחד, אבל כולו מלא באהבה, חמימות ודאגה. קיבלו אותנו בסבר פנים יפות, וכבר עם כניסתנו הבנו שיש בו רוח אחרת. התלמידים נראו מאושרים למדי, תחושה של שלווה ורוגע שררה בכיתות, במסדרונות ובמגרשי המשחקים. המורות היו מחויכות, התלמידים צחקו וכולם ציפו בשקיקה לתחילת יום הלימודים. היה לנו ברור שלא טעינו כשבחרנו לבוא למקום המיוחד הזה - בית ספר "תל חי".
ערכנו ביקור בכיתות א'-ב'. בכל שכבה ארבע כיתות, ובסך הכל מאתיים וארבעים תלמידים. במסגרת הביקור צפינו בשיעורים, שוחחנו עם תלמידים, עם מחנכת וכן עם מנהלת החטיבה הצעירה. מדובר בבית ספר הטרוגני מאוד מבחינת האוכלוסייה הלומדת בו. התלמידים מגיעים מתרבויות שונות בפסיפס המגוון של דרום תל אביב, חלק מהתלמידים מגיעים לכיתה א' כשהם כבר מכירים את האותיות ויודעים לקרוא. תלמידים אחרים נכנסים לכיתה א' בלי שלמדו כלל את האותיות לפני כן. על אף הפערים ניכר כי בית הספר מנסה ללא לאות לגשר עליהם ולהביא את כלל תלמידיו למצוינות הן בהיבט הלימודי והן בהיבט האישיותי.
את רשמינו מבית הספר בחרנו להציג על פי נושאים:
א. חלוקה לקבוצות. הכיתה מחולקת לקבוצות על פי רמת היכולות של התלמידים. השיעורים מתנהלים בקבוצות כאשר על כל קבוצה מוטלת משימה. המורה מסתובבת בין הקבוצות ומסייעת לתלמידים. הקבוצה המתקדמת בדרך כלל עובדת במרחב מחוץ לכיתה כך שלמורה יש זמן ויכולת לעזור לאלה המתקשים להתקדם בחומר. בשיחה עם התלמידים הם סיפרו כי חלוקת הקבוצות היא על פי צבעים. נראה שהחלוקה תורמת ומסייעת להם. הם עובדים בקבוצה, נעזרים זה בזה, רוכשים חברים ומתקדמים מבחינה לימודית. מחנכת הכיתה ציינה שמבחינתה המטרה העיקרית היא להגיע למצב שבו כלל התלמידים נמצאים בקבוצה המתקדמת.
ב. שפת הקשב. בכל בוקר, נפתח היום בשעה שלמה בשיטת "שפת הקשב". שעה זו נועדה לכנס את התלמידים ולהביאם לידי ריכוז ורוגע עם ההגעה לכיתה. תוך כדי ההכנה לקראת יום הלמידה, התלמידים והמורה מבצעים תרגילי מתיחות ודמיון מודרך. הם מתכנסים במעגל הקשבה בו מספרים התלמידים על התחושות שלהם. נערכים תרגילי נשימה, שירה וכמה דקות של קריאת ספרים. המורה נוהגת לעבור בין התלמידים, לגעת בכל אחד מהם, להעניק לו תחושה של ביטחון, הגנה ודאגה. חלק מן המורות מציינות כי הן נוהגות לקיים את הטקס הזה גם בפתיחה של כל שיעור, לאחר ההפסקה.
במסגרת הצפייה בכיתות, ראינו שתי כיתות בהן מתבצעת 'פתיחת יום' שכזאת. נראה היה שהתלמידים מחכים לכך ואף זקוקים לזה. הדבר מכניס אותם למסגרת ומהווה עבורם מוקד שלווה וביטחון. שיחה עם התלמידים העלתה כי מדובר בעניין מהותי עבורם - הם רוצים בזה ושמחים לקראת זה, ואין ספק שמטרות פעילות זו ממומשות. התלמידים סיפרו לנו שהם משתמשים בכלים הניתנים להם גם מחוץ לבית הספר. אחת המחנכות ציינה בפנינו שמדובר בעניין משמעותי הן עבורה והן עבור תלמידיה. היא מעידה כי ישנו הבדל תהומי בין ימים בהם מתקיימת 'פתיחת יום' ובין ימים בהם לא מתקיימת 'פתיחת יום', מבחינת יכולות ריכוז התלמידים. על פי המורה, פעילות זו תורמת לא רק לריכוז של התלמידים אלא גם משמשת הזדמנות בשבילה ללמוד על תלמידיה: על רגשותיהם, מחשבותיהם ותחושותיהם.
ג. אחריות ובחירה אישית. בצפייה שקיימנו בכיתה שמנו לב כי לתלמידים ניתנת בחירה אישית. המורה ביקשה מתלמיד להחליט אם הוא מסוגל להישאר בשיעור. אם לא עליו לצאת החוצה להירגע מעט ולחזור. במקרה בו צפינו אחד הילדים החליט לצאת מהכיתה אך חזר כעבור כמה דקות. ניכר היה שהמורה סומכת על תלמידיה, נותנת להם את האחריות והבחירה האישית במסגרת הגבולות המקובלים. כמו כן, לכל תלמיד בכיתה יש תחום אחריות משלו. למשל, תלמיד אחד אחראי לכך שכל הכיתה תברך לשלום את המורה הנכנסת לכיתה. תלמיד אחר אחראי על קישוט הכיתה וכן הלאה. כך מעודדים בבית הספר כבר בכיתה ב' לתפח יכולות של מסוגלות עצמית.
ד. כבוד והדדיות. נוכחנו כי יש בית הספר הצליח ליצור תשתית של כבוד, הערכה והדדיות ביחסים בין
התלמידים למורה. השימוש בתרגילים השונים ובבחירה הניתנת לתלמיד במהלך יום הלימודים גורמות תחושת מסוגלות. במערכת היחסים הנרקמת בין המורה לתלמיד יש בסיס מוצק של כבוד והערכה.
ה. שיעורי עזר. במסגרת 'אופק חדש' ניתנות שעות פרטניות לתלמידים הזקוקים לחיזוק במקצועות השונים. בנוסף, במסגרת תוכנית המכונה "שילוב", תלמידים שמתקשים ושאין למשפחתם יכולת כלכלית, זוכים בשיעורים פרטיים ללא תשלום בשעות שלאחר הלימודים.
ו. חוגים. כחלק מתוכנית הלימודים מציע בית הספר מגוון חוגים לילדים. כל ילד יכול לבחור חוג אחד אליו יצטרף במהלך השנה. מגוון עשיר של חוגים מתקיים פעמיים בשבוע: אוריגמי, כדורגל, שחמט, התעמלות אמנותית, מחול, קפיצה בחבל, חקלאות, מדעים, תכשיטנות, משחקים עם חומרים ממוחזרים, פלמנקו, ועוד.
ניתן להבחין בכמה היבטים בהם בית הספר פועל אחרת מן המקובל ומגיע באמצעותם לתוצאות מרשימות. מטרת הביקור שלנו הייתה לראות הוראה קצת אחרת, ולהתוודע לשיטות שונות של למידה. הביקור בבית הספר סיפק לנו חוייה אדירה ונתן לנו עוצמות וכלים נוספים בהם וודאי ניעזר כשנהיה אנחנו מורות. מעבר לכך, הוא נטע בנו תקווה.
דור העתיד שלנו מצוי בידיים טובות, בידיים שאוהבות מטפחות שמקבלות אותו בהתאם לרוח התקופה. נוטעים בהם ערכים, העצמה ומסוגלות אישית, שאיפה להצלחה ומצוינות. בית הספר תל חי לא שוכח כי מדובר בילדים צעירים שצריכים, בנוסף לכל אלה, גם המון אהבה. מנהלת בית הספר חתמה את השיחה שלנו באומרה: "מי שהולך לעסוק בחינוך ראוי שיהיו בו ערכים של הכלה, עקביות ואהבה, כך נוכל לחנך את דור העתיד של מדינת ישראל".