המעורבות של תכנית רג"ב משלבת התנסות חברתית, חינוכית ותרבותית לטובת החברה בישראל וקהילת המכללה וככזו היא מהווה נדבך חשוב בהכשרתן של א.נשי החינוך בתכנית. המעורבות מורכבת משעות עבודה מעשיות במסגרות שונות, מהדרכה וממטלות כתיבה רפלקטיביות. משקלם של רכיבים אלו עשוי להשתנות בין המעורבויות.
היצע המעורבויות מאפשר עבודה במגוון תחומים – חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי, עם אוכלוסיות שונות מגילאים שונים – מגילאי בית הספר היסודי ועד קשישים, ובמגוון סדירויות.
במסגרת התכנית נולדו גם יוזמות של סטודנטים שהתפתחו לתכניות מעורבות המשלבות שותפים רבים ומהוות מרחב מעורבות בפני עצמן.
היקף הפעילות לאורך שלוש השנים בתכנית :
מצטייני משרד חינוך: 120 שעות (3 יחידות, 40 שעות בכל שנה) .
מצטייני מכללה: 40 שעות (יחידה אחת באחת מהשנים בתכנית).
כל אחת ממסגרות הפעילות שלהלן מהווה אשכול של 40 שעות.
ראש תחום המעורבות בתכנית היא ד"ר עתליה (תולי) שרגאי, מוזמנים לפנות בכל שאלה או בעיה Atalia.Shragai@smkb.ac.il
הבחירה במעורבויות נעשית באמצעות אפליקציה ייעודית.
חונכות – הוראה יישומית
מטרת המעורבות היא להרחיב את אופקי החונכים ביחס להשכלה גבוהה בישראל ולצייד אותם במיומנויות של חונכות ועבודה פרטנית עם תלמידים. במסגרת מעורבות זו סטודנטים מתכנית רג"ב יחנכו סטודנטים מהסמינר במסגרת של עבודה שבועית וכן עזרה מרוכזת לקראת תקופות מבחנים. החונכות תתועד בבלוג ובסיומה יש לכתוב רפלקציה על תהליך העבודה.
במעורבות זו הסטודנט.ית החונך.ת אחראים על לוח הזמנים ועל מסגרת העבודה. הדבר דורש יכולת ניהול והתמודדות עם משברים, משמעת של עבודה עצמית ואתיקה.
סדירויות:
מתחילת השנה (או צימוד לסטודנט.ית הנחנכ.ת), עבודה שבועית קבועה לאורך השנה, עד לסיום תקופת המבחנים בקיץ. השידוך בין חונכ.ת לנחנך.ת ייעשה בצורה הבאה:
ראשי וראשות חוגים מעבירים את צרכי החונכות שלהם לדיקאנט הסטודנטים בתחילת השנה. באם יש חונך מתאים מתוך מאגר הסטודנטים של רג"ב המעוניינים להיות חונכים אנחנו נתווך ביניכם. לא ניתן למצוא סטודנט לחניכה באופן עצמאי, גם לא כהמשך לחונכויות משנים קודמות. במידה ואין ביקוש לחניכה ממסלול מסויים, החונך הפוטנציאלי מרג"ב יעבור למעורבות אחרת.
תכנית המעורבות:
6 שעות של מפגשי הנחיה ולמידה.
30 שעות חונכות אישית לסטודנטים.
4 שעות תיעוד בבלוג וכתיבה רפלקציה מסכמת.
בית חינוך קהילתי גאולה בת"א
זהו תיכון "הזדמנות שניה" לתלמידים שהתקשו בבתי ספר אחרים. בתיכון שלוש מגמות לבגרות מלאה ולתעודה טכנולוגית: תקשורת עיצוב ואמנות; תיקשוב ומגמת לב"ה – למידה באמצעות התמחות , המאפשרת פיתוח עבודות חקר אישיות. כמו כן קיים בביה"ס מסלול לכבדי שמיעה וחירשים (מסלול כו"ח).
סדירויות:
העבודה בבית הספר תיעשה כחונכות אישית לתלמידים או ככוח עזר למורה בכיתה. מדובר על מסגרת קבועה של מספר שעות ביום קבוע באחד מימי השבוע (כולל ימי שישי).
תתכנית המעורבות:
4 שעות הדרכה והנחיה
34 שעות עבודה בביה"ס
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
עמותת חינוך לפסגות
מעורבות זו תשלב פעילות הוראה, תגבור וחוגים בעמותת חינוך לפסגות - חינוך למצוינות לילדים מהפריפריה הגיאוגרפית חברתית. הסטודנטים.ות המשתתפים.ות במעורבות זו יצוותו על ידי העמותה לפעילות במרכזים ברחבי הארץ, בהתאם לפריסת המרכזים ולבחירת הסטודנטית. פעילות זו מאפשרת פעולה במרחב גיאוגרפי קרוב אליכם/ן במגזר חינוכי לבחירתכם/ן ובמקרים רבים גם בתחום ההתמחות ו/או העניין שלכם/ן.
מעל 150,000 ילדים בעלי פוטנציאל למצוינות, החיים בפריפריה החברתית והגאוגרפית בישראל, אינם זוכים לתמיכה המאפשרת את מיצוי יכולותיהם, ורבים מהם מתקשים לסיים את לימודי בית הספר ולהשתלב בחברה. 'חינוך לפסגות' שואפת להגיע לילדים אלו, לקדמם ולעזור להם לממש את הפוטנציאל הטמון בהם בדרכם להצלחה אקדמית, אישית וחברתית. העמותה מעניקה לחניכיה תכנית הוליסטית חינוכית-חברתית לאורך עשור, מכיתה ג' עד י"ב בעשרות מרכזים הפרושים ברחבי הארץ ובכל מגזרי האוכלוסייה. מעורבות זו תכלול היכרות עם העמותה והיכרות עם נושא אי השוויון בנגישות להשכלה בישראל.
סדירויות:
העבודה תיעשה במרכז של חינוך לפסגות. המרכזים פזורים ברחבי הארץ ונעשה מאמץ לשבץ סטודנטים במרכז הנוח להם ביותר. העבודה היא שבועית, המרכזים פתוחים בימים א-ב, ד-ה בשעות 18:00-14:00, ויש גם אפשרות לעבודה מרוכזת בחופשת פסח ובחופשת הקיץ.
תכנית המעורבות:
4 שעות הדרכה והנחיה
34 שעות עבודה במרכז חינוך לפסגות
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
הוראה בכיתות אקדמיות של תלמידי חטיבות ביניים בסמינר הקיבוצים
תכנית רג"ב בסמינר הקיבוצים שותפה בפרוייקט הכיתות האקדמיות של ביה"ס אורט סינגאלובסקי, במסגרתו מגיעות מדי שבוע שלוש כיתות מצטיינים מחטיבת הביניים בביה"ס ליום מרוכז של לימודים בסמינר. ביום זה התלמידים לומדים שיעורים קבועים של מערכת בית הספר, המועברים על ידי מורים מבית הספר, וכן משתתפים בשיעורים ופעילויות המועברים על ידי סטודנטים מתכנית רג"ב.
מטרת הפרוייקט היא לחשוף את התלמידים, המגיעים מרקע מוחלש, ללימודים באקדמיה ולסביבה האקדמית, בדגש על הוראה, ולקרב אותם לעולם זה. מבחינת תכנית רג"ב והסמינר, הפרוייקט מאפשר לחבר בין אקדמיה לקהילה.
במסגרת מעורבות זו סטודנטים יעבירו קורס במשך סמסטר אחד (13 מפגשים של שעה וחצי כל אחד) וכן ישתתפו בפעילויות שונות לאורך השנה. הקורס ייבנה בשיתוף עם אנשי אורט סינגלובסקי, ויותאם לעולם הידע של הסטודנטית המלמדת ולצרכים והיכולת של התלמידים. זוהי הזדמנות יוצאת דופן להתנסות בהוראה במסגרת מחייבת, שכוללת גם עבודה חברתית.
סדירויות:
הכנת הקורס לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית או במהלך הסמסטר הראשון.
הוראה שבועית במשך סמסטר אחד
השתתפות בפעילויות לאורך השנה
תכנית המעורבות:
4 שעות הדרכה והנחיה
26 שעות עבודה במסגרת פרוייקט הכיתות האקדמיות - הכנה, הוראה, בדיקת עבודות
8 שעות פעילויות מחוץ למסגרת השיעור (ימי שיא, פעילויות מיוחדות)
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
תיכון אורט סינגאלובסקי
זהו בית ספר עיוני שש שנתי, הכולל חטיבת ביניים ותיכון, הקולט תלמידים מדרום מזרח העיר, רובם מרקע חברתי מוחלש. מושם בו דגש רב על יחס אישי לתלמידים ומתן מענים חברתיים-קוגניטיביים לצרכיהם. בית הספר מקדם יוזמות ופתוח ליצירת מרחב חינוכי בלתי פורמאלי המתקשר אל תוך לימודי הליבה הפורמאליים, וככזה הוא מזמין סטודנטיות לפתח בו פרוייקטים אישיים של מעורבות חברתית בתחומים הקרובים לליבן, לצד השתלבות במערך הפדגוגי הקיים כחונכות פרטניות או עוזרות למורה. .
סדירויות:
המעורבות תיעשה בתיאום עם בית הספר, בעבודה שבועית קבועה.
תכנית המעורבות:
4 שעות הדרכה והנחיה
34 שעות עבודה בביה"ס
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
עמותת ספריית גן לווינסקי
עמותת ספריית גן לווינסקי פועלת למען רווחתה והשכלתה של אוכלוסיית מבקשי המקלט בדרום תל אביב. העמותה מפעילה מספר תוכניות המיועדות לגילאים שונים:
מרחב חינוכי פתוח בגינת לווינסקי - עבודה עם ילדים בגילאי ביה" היסודי. חוגים, משחקים ושיחות.
סדירות - במשך 10 שבועות רצופים, 3.5 שעות בשבוע ביום קבוע.
המרכז החינוכי קהילתי מציע קורסי ערב לחברי קהילות מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, לאור העדרן הכמעט מוחלט של מסגרות לימודיות עבורם. השיעורים שנלמדים במרכז החינוכי-קהילתי מכוונים להגדיל את הידע והכלים של מבקשי המקלט ומהגרי העבודה, באופן שיסייע להם למצות הזדמנויות בשוק העבודה, להרחיב את האוריינטציה שלהם בחברה הישראלית ולציידם בכלים לעמוד על זכויותיהם. בין הקורסים הנלמדים במרכז זה: עברית, אנגלית, מחשבים, צילום ועריכת וידיאו.
סדירות: שעתיים בשבוע ביום קבוע במשך סמסטר אחד.
תכנית המעורבות:
38 שעות הדרכה ועבודה מעשית במסגרת עמותת ספריית גן לוינסקי
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
בית ספר כולנא ביפו
בית ספר יסודי ציבורי שבו לומדים כשלוש מאות תלמידים יהודים וערבים. הלימודים מתקיימים בעברית ובערבית. בית הספר מוגדר כבית ספר הומניסטי, הפדגוגיה של ביה"ס פרוגרסיבית ומגוונת, ומשלבת בתוכה למידה מבוססת מציאות ומבוססת מקום. לימודי האוריינות מבוססי תרבות, שירה, סדרות וסרטים. בבית הספר ישנם שיעורי תנועה וספורט מגוונים ולמידה רב תרבותית מעמיקה.
המעורבות בבית הספר מתאימה לסטודנטים המעוניינים בעבודה בסביבה רב תרבותית, ופעילות הקשורה גם לתחומי המחול, הדרמה והאמנויות.
סדירויות:
יקבעו בשיתוף עם בית הספר, ניתן יהיה לעבוד במסגרת שבועית או בעבודה מרוכזת בחופשות.
תכנית המעורבות:
4 שעות הדרכה והנחיה
34 שעות עבודה בבית הספר
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
זהב עכשיו
ליווי והנחיה של סדנה למתנדבים מהגיל השלישי הנכנסים ללוות תלמידים בבתי ספר בשותפות עם עמותת "ידיד". המיזם נהגה ופותח על ידי סטודנטית התכנית מאיה רודיטי, היום בוגרת ומורה מזה שנתיים.
מיזם בא לחבר בין בני גיל הזהב, מוסדות אקדמיים והקהילה. בני גיל הזהב יקבלו במוסד האקדמי הכשרה ייעודית עבורם שתכלול נושאים כמו דידקטיקה (תורת ההוראה), תקשורת מקרבת, פסיכולוגיה התפתחותית ומיומנויות רכות. תכנים שיתנו להם כלים להיות מנטורים בקהילתם: עבור ילדים ובני נוער בבתי הספר, אדם מבוגר אחר הזקוק לחברה או תמיכה או כל אדם אחר בקהילתם שהיו חפצים לעשות למענו, ולתרום מזמנם ויכולתם בעבורו.
תפקיד הסטודנטיות והסטודנטים המתנדבים במיזם במסגרת המעורבות החברתית-
מתן תמיכה טכנית בזום ולימוד הגמלאים כלים בסיסיים לשימוש בתוכנה. בנוסף, כתיבה והעברת מערכים לגמלאים כחלק ממפגשי ההכשרה שלהם. כחלק ממיצוב וירטואלי של המיזם נידרש גם ליכולות עיצוב, עריכה וכתיבה באתר של המיזם. הצעות נוספות תתקבלנה בשמחה.
תא "סחר הוגן"
עמותת סחר הוגן ישראל הוקמה בישראל לפני כמה שנים במטרה לקדם את המודעות לנושא. קמפוס סחר הוגן (fair trade campus) הוא פרויקט בינלאומי הכולל למעלה מ-500 קמפוסים בעולם.ובישראל, ונועד לשנות את הרגלי הצריכה של הסטודנטים ולעודד צריכה אתית ובת-קיימא.
במסגרת פעילות התא ישתתפו הסטודנטים במגוון פעילויות במסגרת המכללה וכן במסגרת העמותה: ימי שיא, דוכני הסברה, הרצאות ועוד וכן יפעלו בתוך הקמפוס לקידום הנושא במגוון דרכים.
סדירויות:
פגישת זום/ פרונטלית אחת לשבועיים של כל התא, לעיתים בליווי רכזת פעילות הקמפוסים מטעם העמותה, הרצאות אורח ועוד.
אירועי שיא: השתתפות בהפסקות פעילות של אגודת הסטודנטים, שבוע סחר הוגן הבינלאומי, שבוע קיימות ועוד.
עבודה שוטפת על פרסום ושיווק נושא סחר הוגן בתוך הקמפוסים בדרכים שונות: תכנים וירטואליים (רשתות חברתיות), תכנים פיזיים (שילוט ומיצגים), הרצאות קצרות בכיתות ועוד.
תכנית המעורבות:
38 שעות עבודה מעשית
שעתיים כתיבת רפלקציה מסכמת
יום למידה מכללתי לזכר יצחק רבין - קורס המנחים
יום הלמידה נועד לאפשר שיח דמוקרטי רחב לגבי השלכות מעשה הרצח על החברה הישראלית בכלל ועל מערכת החינוך בפרט. הוא כולל סדנאות שיח מגוונות בהנחיית סטודנטים/יות ומרצים/ות. במסגרת זו מוצע קורס למנחי סדנאות הכולל ששה מפגשים והפעלת הסדנה ביום הלמידה עצמו - 8.11
פעילות זו מוכרת במסגרת רג"ב כמעורבות עבור מצטייני מכללה וכמעורבות מכללתית עבור הסטודנטים מהאומנויות שעושים אותה במסגרת רג"ב. ניתן להכיר בה גם כמעורבות עבור מפעל הפיס. הרישום לפעילות זו כבר הסתיים. אבקש ממי שכבר רשום ומאושר ומתחיל את קורס המנחים ב - 3.10.21 לסמן אפשרות זו כבחירה של המעורבויות.
סדירויות
קורס בתאריכים הרשומים לעיל והשתתפות ביום רבין
תכנית המעורבות:
הקורס ויום המעורבות. ללא כתיבת רפלקציה.