Oh, the Places You'll Go!, Dr. Seuss
בתפיסתה של תכנית רג״ב התפתחות אישית בכלל והתפתחות חינוכית-מקצועית בפרט חייבת להתקיים תוך זיקה, קשר ודיאלוג לנעשה במקומות אחרים בעולם. ישנם דברים בעלי חשיבות עליונה שניתן לראות רק מבחוץ. על-כן, התכנית תרחיב ותעמיק את שיתופי הפעולה שלה על מוסדות שותפים בעולם ותשלב מרכיבים בינלאומיים במירב המרחבים האפשריים.
במסגרת הקורסים בשנת הלימודים תשפ״ד התקיימו שיתופי פעולה עם Towson University שבמרילנד, ארה״ב וכן עם Peace Museum Gernika שבספרד.
בשנת תשפ״ה, נמשיך להרחיב ולהעמיק את שיתופי הפעולה הבינלאומיים. לצד היוזמות הקיימות, יתקיימו מפגשים עם סגל וסטודנטים/ות באיטליה, בקפריסין, ביוון ועוד.
תכנית רג"ב מקדמת שיתופי פעולה בינלאומיים המאפשרים למידה משותפת עם סטודנטים בחו"ל, חילופי סטודנטים ופעילויות משותפות.
בשנים האחרונות, מתקיים שיתוף פעולה עם אוניברסיטת KSH במינכן, גרמניה, בהובלת ד"ר לילך ניישטט – בורנשטיין. במסגרת שיתוף פעולה זה, קיימנו סמינריון בילנאומי שעסק בנושא ״זכרון אישי, זכרון משותף: חינוך וטראומות קולקטיביות״, בו הסטודנטים הישראלים והגרמניים חקרו יחד טראומות קולקטיביות לאורך השנה.
שיאו של הקורס היה סמינר בן חמישה ימים שנערך ביוני 2022 בקמפוס KSH בבנדיקטבויירן שבגרמניה בו הסטודנטים הישראלים והגרמנים חקרו יחד טראומות קולקטיביות לאורך השנה. את הקורס והסמינר הנחו פרופ׳ אנטה אברל, פרופ׳ סוזנה נותהפט, פרופ׳ לואיזה ברינגר (KSH), וד״ר לילך ניישטט-בורנשטיין (סמינר הקיבוצים). 11 סטודנטים מתכנית רג״ב למצוינים בסמינר הקיבוצים ו-20 סטודנטים מאוניברסיטת KSH.
רוב ההרצאות, הסדנאות והפעילויות תוכננו והונחו על ידי הסטודנטים, וכן הוקצה זמן לפעילות חופשית ואינטראקציה חברתית. את רוב הזמן עשינו בקמפוס של אוניברסיטת KSH בבנדיקטבויירן. הסטודנטים ביקרו בכיתות הלימוד, בספרייה, בסדנת היצירה ובכנסייה ההיסטורית שבמקום. בנוסף לכך, ביקרנו במוזיאון הפתוח בגלאנלייטן, המדמה את החיים בבוואריה במאות ה18 וה 19; ובאתר הזיכרון בפרנוואלד, מחנה עקורים ששימש כמקלט לפליטים יהודים וגרמנים. כמו כן ביקרנו במינכן, סיירנו בקמפוס של האוניברסיטה ובמעבדה החינוכית שם. שמענו הרצאות של פרופ׳ הלגה שניידר על פדגוגיה לגיל הרך; פרופ׳ נדאנגוואה נויו מאוניברסיטת קייפטאון על הטראומה הבינ-דורית של האפרטהייד בדרום אפריקה; וד״ר ניקולס גרולד על אופני הזכרון של טראומות קולקטיביות בקוסובו.
רשמים של הסטודנטים:
״החלקים המשמעותיים ביותר היו החלקים בהם זכיתי להכיר לעומק ולרוחב, את המארחים הגרמנים, את תפיסות עולמם. מרגיש שזכיתי להכיר אנשים מדהימים ולהחליף איתם מחשבות ודעות אודות דברים ברומו של עולם. חברתיים, פוליטיים, כלכליים, אישיים, סיפורי חיים, רגשות ותחושות... [למדנו על] תהליכים חברתיים היסטוריים, על כמה שחברה אנושית יכולה לכאוב ולצמוח, וכמה שדרוש זמן ואנשים שיסכימו לצלול אל תוך הכאב העמוק של החוליים החברתיים בכדי לנסות לרפא ולתקן למען עתיד טוב יותר ולדורות הבאים.... יש מקום לתיקון ולתקווה אם כבני אדם נוכל להתאגד ולהתאחד סביב עקרונות חברתיים עמוקים ומרחיבי דעת. ההכרה בפצעים הנוכחיים ואלו מהעבר חשובה בכדי ללמוד מהם, להתמודד איתם ולהתנהל אחרת.
נהניתי כל כך שקשה לי לשיים ממה הכי. אולי פשוט מהמפגש ומעצם ההזדמנות להיות חלק מהדבר הזה... זה נתן לי כל כך הרבה, אני חסר מילים ומלא הוקרת תודה. המסע הזה יילך איתי לעד״.
״החלקים המשמעותיים ביותר בשבילי במסע הם המפגש האנושי, התגברות על פער בשפה, הצגת תכנים באנגלית. גם פריצות דרך אישיות ביחס שלי לעצמי, בגבולות הדינאמיים של מה שאני חושבת שאני יכולה לעומת מה שאני עושה ומרגישה ביחס לחוויות פנימיות.למדתי הרבה על זיכרון וטראומה קולקטיבית-- מהשיח בצוותים הבינלאומיים, ומהאינטראקציות עם אנשים לאורך המסע, גם מתכנים ושיחות עם הקבוצה הישראלית וגם השיחות והתכנים עם העמיתים מגרמניה.... בכמה קלות אפשר לעשות שינוי בדרך שבה החברה שלנו מסתכלת על טראומות ואיך היא זוכרת ומזכירה לעצמה, על הדרך האידיאלית בעיניי לזכור והפער בין זה לבין מה שקורה במציאות״.
"קודם כל, ואולי החשוב מכל: התרחבתי, התמלאתי והרגשתי שלקחתי צעד אחד קדימה. זה הגיע דרך העמקה של שיח שהתחיל בזום, ופנים מול פנים היה אחרת לגמרי... השיח שהיה בקבוצות והדיון במליאה העמידו אותי במקום חושב, שעד עכשיו אני קצת מעכלת. זה הכניס אותי לשאלות על העולם, על ההתנהלות החברתית, על החינוך, על מדינות ושונות, על זרות וניכור, על נרטיבים. הלמידה הייתה מפתחת ומאתגרת. הכי נהניתי מהחיבור, מהטבע, מהמפגש ומהתרבות...אני פשוט רוצה לומר תודה, זה פתח לי את הרצון להמשיך להכיר, ללמוד ולחוות עוד ובעיקר, לפגוש ארץ שונה, תרבות ואנשים״.
שיתוף פעולה עם אוניברסיטת גדנסק - פולין , בהובלת ד"ר ענת אבן זהב בשיתוף המרכז לחדשנות ועיצוב למידה בראשות ד"ר עינת גיל ובהנחיית עדי ברנפלד וד"ר אלה גולדמן.
הקורס יזמות וחדשנות פדגוגית הוא שיתוף פעולה של רג"ב, המרכז לחדשנות במכללת סמינר הקיבוצים והמכון לפדגוגיה באוניברסיטת גדאנסק, - Gdańsk בפולין. מהלך החודשים מרץ - יוני 2022 התקיימה סדרת מפגשים שעסקה בפיתוח חשיבה יזמית- פדגוגית שעוצבה כיחידת לימוד בין תחומית.
היחידה כללה אומנות ויזמות בשתי פעילויות קבוצתיות:
- אומנות Art - פיתוח חשיבה עיצובית –מתן ביטוי אומנותי דרך עיצוב גרפי.
- יזמות – Entrepreneurship – חשיבה על מיזם פדגוגי כמענה לאתגרים והזדמנויות שהסטודנטים והסטודנטיות חוו.
דוגמאות:
Social Emotional Aspects – Art – Learning Artifacts
הקורס "דברים שרואים משם לא רואים מכאן: סובלנות ישראלית במבט גלובאלי״ (Israeli Tolerance from Global Perspectives) שמתקיים ברג"ב, עוסק ביסודות הדמוקרטיה, ועקרונות הסובלנות, והמשבר סביבם. בקורס, סטודנטים/ות ברג״ב וסטודנטים/ות באוניברסיטת טאוסון משווים בין יסודות העצמאות של ארצות הברית לבין מגילת העצמאות של מדינת ישראל ודנים במשברי הדמוקרטיה בשתי המדינות במבט משווה. אחרי ה-7 באוקטובר הדיונים על הטקסטים שהוצגו בקורס קבלו משמעות נוספת ואוטנטית והמפגשים הפכו לשיעורי אזרחות והיסטוריה מתהווה. בתוך כך בחנו מחדש מושגי הסובלנות, ההומניזם וכבוד האדם – ושאלנו האם ניתן שוב לעסוק במושג כמו "שלום" במציאות הנוכחית. כך, הקורס היה למרחב ללמידה פדגוגית-היסטורית באופן מרגש, מטלטל, משמעותי ובלתי נשכח, עבור המשתתפים-ות האמריקאים, הערבים והיהודים גם יחד.
סטודנטים וסטודנטיות מספרים:
“היה מעניין וחווייתי לפגוש סטודנטים ממדינה אחרת, לראות מה המשותף והשונה. פעילות אחת שזכורה לי לטובה היתה כשעיצבנו חולצות וראיתי שאני וחברות הקבוצה שלי דומות מבחינת תחומי עניין. עוד חלק משמעותי בעבורי היה כשלמדנו לעשות מצגת ופיצ׳ כדי לשווק את הרעיון היזמי שלנו״
"Social - It was amazing to get to know the polish students and all we have in common; Emotional - experiencing similar things created empathy within the group, which was beneficial for all participants; Artistic - the more people work on a project, the more creative ideas there are, it was incredible to see all the different ideas; Entrepreneurial skills - the last project
Title: EDU-FUND
The initiative: A CROWDFUNDING PLATFORM FOR DIFFERENTIAL SCHOOL PROJECTS
Title: T.T - Teacher Teaching
The initiative: Assist teachers in a convenient and easy way to adapt their lessons to the hybrid and new learning methods