תכנית הלימודים שנתון א' תשפ"ג – חברה וחברה בישראל
שנה א' עומדת בסימן ההיכרות עם התכנית, עם הצוות ועם סוגיות חברתיות אנושיות בכלל וישראליות בפרט. הלימודים מתקיימים בימי רביעי אחר הצהרים בין השעות 17:45 – 20:30 במרחבים שונים (קמפוס נמיר, קמפוס אחד העם ובאתרים שונים מחוץ לקמפוסים), ובסיורים ופעילויות לאורך השנה. בתחילת כל שנה, מקבלים הסטודנטים לוח זמנים מפורט עם תאריכים ושעות הקורסים והפעילויות להתארגנות והיערכות מראש.
מה נלמד?
סמינר פתיחה : זהות ושייכות במעגלי החיים - קורס חדש ברג"ב
מרצה: שירה קנדלר
קורס זהות ושייכות כמעשה חינוכי הינו הקורס הפותח את הלימודים בתוכנית רג"ב. הקורס מבקש להתבונן על שני מושגי יסוד אשר לא ינותקו במספר היבטים: סוציולוגים,פסיכולוגים, פילוסופים והיסטורים. כל זאת במטרה להבין את המשמעות שבמעשה החינוכי בעיסוק בשאלות זהות ושייכות, כמנוף למוביליות חברתית.ככזה, הוא מאפשר למשתתפים/ות ,בין היתר, לבחון את עצמם כיחידים אל מול תפיסות העולם החינוכיות שלהם/ן וכקבוצת שייכות משמעותית לאורך שנות הלימודים בתוכנית. הקורס מתקיים בפורמט מרוכז ומשלב סמינר בן יומים.
סמסטר א' - אבני דרך בתרבות האנושית
מרצים: ד"ר תמר קטקו (היסטוריה); ד"ר מרב אלמוג (פילוסופיה); ד"ר מימי חסקין וד"ר לילך ניישטט בורנשטיין (ספרות)
״אבני דרך״ הוא קורס שנתי המורכב משלושה חלקים הנלמדים כל אחד על ידי מרצה אחרת. הקורס מבקש להניח תשתית אינטלקטואלית בשלושה מתחומי מדעי הרוח: ספרות, פילוסופיה והיסטוריה. כל אחד מחלקי הקורס עומד בפני עצמו, אך ביחד מהוות היחידות השונות שורה של אבני דרך אינטלקטואליות בעבודת החינוך, ההוראה והחשיבה האנושית.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"בקורס "אבני דרך" העשרתי את הידע שלי בעולמות הרוח אשר איפשרו לי לחקור את אשת החינוך שאני מזוויות חדשות. נחשפתי לעולמות שלא הכרתי, פגשתי מרצים שאיתגרו אותי יותר מכל קורס אחר שלקחתי, ובעיקר - נהניתי מאוד." אליה גלינה, מסלול דמוקרטי מדעי הרוח, רג"ב שנתון ב'
"בקורס ״אבני דרך" בחלק של הספרות, נחשפתי ליצירות ספרותיות ולעולם שלם של יוצרים בישראל שלא נחשפתי אליו בעבר, המציע רב תרבותיות ומקדם שוויון תרבותי." ניצן נעים, מסלול מחול, רג"ב שנתון ג'
סמסטר ב' - מרחב ומקום -מבט ישראלי - קורס משלב סיורים
מרצות: ד"ר עתליה (תולי) שרגאי, נועה ישראלי
הקורס יעסוק במושגים "מקום" ו"מקומיות" כפרספקטיבה לבחינתם של המרחב בישראל והחברה הישראלית – והקשר של כל אחת ואחד מאיתנו אליהם. נעמוד על האופן שבו המקום אינו "טבעי" אלא נבנה מתוך מרחב נתון; נבחן מקומות מגוונים שיש בהם כדי להצביע על פנים שונות של ישראל והחברה שבה; ונתחקה אחר הקשר בין מקום ליצירת זהות, אישית וקבוצתית.
הקורס ישלב לימודים בכיתה וסיורים. המקורות לקריאה ולעבודה יהיו אקדמיים, ספרותיים ואחרים והלמידה תשלב בין הרצאות לעבודה עצמית וקבוצתית של הסטודנטיות והסטודנטים.
ומה הסטודדנטים שלנו אומרים?
"קורס שמפגיש עם שאלות שכל המורים בישראל צריכים לפגוש" איתי אזר, רג"ב דמוקרטי מדעים, שנתון ב'
שנתי - מנטורינג ברג"ב – חונכות אישית
מסגרת יחודית ופורצת דרך של תכנית רג״ב במכללת סמינר הקיבוצים בה נעשה ניסוי בלמידה ללא ציונים ומתוך סקרנות ועצמאות מחשבתית של כל לומד ולומדת באופן אישי. ההנחיה האישית נשענת על מודל הליווי האקדמי הקרוב הנהוג באוניברסיטאות מובילות בעולם, ובתכנית רג״ב יש לה אופי ייחודי הבא לענות הן על השאיפות והסקרנות האינטלקטואליות של הסטודנטים והסטודנטיות בשנה א׳ הן על האתגרים הלימודיים עם הכניסה לאקדמיה. .
דוגמאות לנושאים העומדים לבחירת הסטודנטים:
דימויי טבע במוסיקה קלסית, אדם מודרני ואדם פוסטמודרני, עוזרות בית בספרות העברית; מחשבות על אמנות ומרחב; אדריכלות ברוח התקופה (הצייטגייסט)
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"הקורס מפתח דרכי הוראה וחשיבה שלא נלמדים במכללה בשאר הקורסים. ההנחיה היא אישית, מלווה ועוטפת כך שמטרת העל היא קידום אישי תוך ניסוי ותהייה על הדרך המתאימה לכל סטודנט. קורס שבו העיקר הוא הלמידה ולא הציון. זה באמת הקורס הכי טוב שלמדתי השנה, הוא פיתח את החשיבה שלי ואת הגישה לחומר לימודי שאני לא בקיאה בו ואת היצירתיות!! חובה חובה חובה לבצע אותו בכל שנה פשוט חובה!" הדר דניאל, רג"ב מסלול החינוך היסודי, שנתון ב'
"ההנחיה האישית הייתה בשבילי הזדמנות להעמיק במשהו שסיקרן אותי אך לא נכנס במסגרת הלימודים "הרגילה" שלי, זו הייתה הזדמנות לחקור נושא ממגוון זוויות שונות ומשונות. הדבר הכי מיוחד בעיניי בהנחיה האישית שלא מוצאים בשום מקום אחר: היא ההזדמנות לנהל שיח שוויוני עם מרצה - למידה משותפת ולא העברת ידע, דיאלוג ולא הקשבה פאסיבית." נעה פאור, רג"ב, מסלול דמוקטי מדעי הרוח, שנתון ב'
"הלמידה הייתה חוויה יוצאת דופן ומעניינת במיוחד. בתחילה, המרצה הציג בפנינו מספר ספרים של הוגים פילוסופיים משמעותיים, ואנו יכולנו לבחור בקבוצות את הספר בו נרצה להעמיק. הלמידה של הספרים הייתה שונה מאוד מלמידה רגילה שהתנסינו בה עד כה - עיקר הלמידה הוא שאילת שאלות, העלאת מחשבות ונושאים שונים לדיון והתעמקות בטקסטים מורכבים וחכמים. כולנו הרגשנו כי נתרמנו מאוד מהתנסות בסוג למידה שכזה ומן ההתנסות וההעמקה בחשיבה הפילוסופית. הרגשנו שמעודדים אותנו להביא מעולמנו הפנימי למפגשים, תמיד בעניין ומתוך סבלנות והרחבה ניתן מענה לכל השאלות". יובל סרפר ודניאל נמני, רג"ב מסלול החינוך המיוחד, שנתון ב'
"הקורס הכי משפיע שהיה לי בשנה א'. חוויה אישית שמפתחת מאוד וללא ספק מלמדת המון" סתיו ארז, מסלול חינוך דמוקרטי מדעי הרוח, שנתון ג'
תכנית הלימודים שנתון ב' - תשפ"ג – חינוך ומערכת חינוך
שנה ב' עומדת בסימן חינוך ומערכת החינוך. הקורסים והפעילויות בשנה זו סובבים סביב ציר זה שמבקש להפגיש את הסטודנטים והסטודנטיות עם אתגרים חינוכיים עכשוויים מעבר להוראת המקצוע אותו הם לומדים במסגרת המסלולים. מערכת החינוך בישראל בעת הזו מצויה במשבר מתמשך שתקופת הקורונה העצימה. במסגרת תכנית רג"ב אנו מבקשים להציג את האתגרים הללו בהקשרים הרלוונטים המשלבים מצד אחד את המחקר והידע המצטבר אודותם, ומצד שני דוגמאות ומקרי מבחן מתוך השדה החינוכי הישראלי.
הלימודים מתקיימים בימי רביעי אחר הצהרים בין השעות 17:45 – 20:30 במרחבים שונים (קמפוס נמיר, קמפוס אחד העם ובאתרים שונים מחוץ לקמפוסים), ובסיורים ופעילויות לאורך השנה. בתחילת כל שנה, מקבלים הסטודנטים לוח זמנים מפורט עם תאריכים ושעות הקורסים והפעילויות להתארגנות והיערכות מראש.
מה נלמד?
סמסטר א' - הולכים לעיבוד במערכת החינוך – קורס מבוא להיכרות עם מערכת החינוך ומקומה של המורה והגננת בתוכה
מרצות: ד"ר תמי הופמן וד"ר טלי סגל
נקודת המוצא של הקורס היא שהמורה והגננת המלמדים במערכת החינוך ראוי שיכירו את מבנה מערכת החינוך כמרחב המושפע מן החברה הישראלית והמתחים המרכזיים המלווים אותה מצד אחד וכזירה מרכזית למאבק בין קבוצות שונות על תפיסות עולם, ערכים והשפעה מצד שני. במסגרת הקורס נפגוש אנשי ונשות חינוך שיתרגמו את הידע והמושגים לכלים פרקטיים לשימוש בידי המורה והגננת.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"קורס שאהבתי במיוחד, הקורס חובה לכל מורה וסטודנט.ית להוראה, המציג את מורכבותה המובנית של מערכת החינוך וההגיונות העומדים מאחוריה." ליאור אייזנברג, רג"ב, מסלול אנגלית, שנה ג'
סמסטר ב' - קורסים פדגוגים משלבי התנסות לבחירה
הקורסים הפדגוגים מפגישים את הסטודנטים עם מגוון של גישות פדגוגיות ותפיסות יצירתיות לחשוב על דרכי הוראה ולמידה שניתן לשלב אותן בכל תחום דעת ובכל שלב התפתחותי.
הקורסים מהווים מעין מעבדה פדגוגית שבמסגרתה הסטודנטים לומדים ומתנסים באחת מהפדגוגיות המוצעות לבחירה. ההתנסות בפועל תתקיים בבתי ספר ובגנים שונים בהם יוכלו להביא לידי ביטוי פדגוגיה חדשנית ויצירתית.
פדגוגיה מתבוננת, מרצה: ד"ר נטע בר יוסף
מיינדפולנס, "שפת הקשב" לילדים ונוער ועוד פרקטיקות של התבוננות פנימה אל תוך עצמנו--מחשבות, רגשות ותחושות גוף -- כל אלה הם חלקים מרכזיים בפדגוגיה מתבוננת. היא כוללתת גם התבוננות ותשומת לב החוצה אל הטבע הסובב אותנו ואל מי שמקיף אותנו. הקורס הוא סדנה להתנסות בכל אלה והזדמנות לחוות האטה, נוכחות קשובה, עצירה ותשומת לב. בנוסף לכך, נתנסה באופנים שבהם כל אלה מתיישמים לכדי שיעורים בפני עצמם ושיעורים בתחומי הדעת השונים.
הסטודנטים יתנסו בעריכת פעילויות ושיעורים לתלמידים בבתי ספר המבטאים פדגוגיה מתבוננת ומשלבים תפיסה זו בחיי היום יום בבתי הספר.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"הקורס ״פדגוגיה מתבוננת״ הוא הזדמנות לתת לעצמכם רגע של התבוננת פנימה, לשים לב לדברים המובנים מאליהם וללמוד כלי שיעזור לכם בחייכם האישיים, המקצועיים ובבתי הספר". שחרי בן אפרים, רג"ב, מסלול יסודי, שנתון ג'
"פדגוגיה מתבוננת היא הדרך שלנו להסתכל אל תוך עצמנו, להעניק תשומת לב לחושים, לתחושות, לרגשות ולנשימות. להרגיש, להיות ב״כאן ועכשיו״ ולהצליח למצוא את החדש גם במוכר והישן". שקד ענתבי, רג"ב , חינוך מיוחד, שנה ג'
חדשנות ויזמות פדגוגית בינלאומית / ד"ר ענת אבן זהב
האם התנסת בבניית מיזם עם סטודנטים מאוניברסיטאות באיחוד הארופאי? בקורס נכיר יזמות פדגוגית מהי בצד היישומי, חוויתי עם סטודנטים מפולין ועוד... יחד תיצרו, תפתחו ותגשימו חלומות חינוכיים - האקזיט החינוכי מחכה לכם בפינה, הזדרזו להירשם החונכות אישית והקבוצה קטנה.
הסטודנטים יתנסו בפעילות פדגוגית משותפת עם סטודנטים מפולין ויפתחו ויפעילו מיזם חדשני ויצירתי במקומות ההתנסות שלהם במסגרת המסלול.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
הקורס פיתח חשיבה יזמית רב תחומית ובין לאומית. השילוב בין העולמות הוציא אותנו באזור הנוחות שלנו יצר חשיבה יצירתית והפיק מאיתנו את המיטב שבנו. מפגש עם סטודנטים מדיסציפלינות השונות משלי, בטח מארצות אחרות מביא לידי ביטוי את היתרון ואת אחת הסיבות שבגללם בחרתי לקחת חלק בתוכנית רג"ב. בקורס הזה, זה בא לידי ביטוי באופן מיוחד, נמצא בכל מקום וסובב אותו. תודה רבה על קורס מעניין, מחדש, מאתגר ועל הנחייה וליווי יוצאי דופן. ספיר בלוך, רג"ב, מסלול דמוקרטי ויזמות חברתית, שנתון ג'
פדגוגיה בהקמת בתי ספר / שמיר יגר
בתשפ"ב נפתח בית ספר חדש בתל אביב ע"ש עמוס עוז; הקמה של מוסד חינוכי מהווה "מאיץ חלקיקים" הכולל תהליכי תכנון פדגוגיים, ערכיים ורעיוניים לצד אתגרים הניצבים בפני הצוות החינוכי בבואו ליישמם הלכה למעשה. מכיוון שבית הספר פועל "ברוח סמינר הקיבוצים" ומתוך שותפות מלאה, מדובר בהזדמנות כפולה; ללוות מקרוב את תהליך הצמיחה ולהמשיך לקחת חלק בעיצוב מודל הכשרה ייחודי שבמרכזו יעמוד בעתיד הקשר שבין המכללה לבית הספר הצמוד אליה (פיזית וערכית).
הסטודנטים יתנסו בתהליכים הפדגוגיים המתרחשים בבית ספר בהקמה תוך השתלבות בפעילות השוטפת של בית הספר.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
" אחד הקורסים המשמעותיים והמלמדים ביותר עבורי בתואר. לדעתי הדבר המשמעותי ביותר בקורס היה השילוב בין שלושה מרכיבים. בין למידת ידע תיאורטי, על תהליך הקמת בית ספר, לבין מפגש עם מספר גדול של דמויות מפתח כיום בחינוך שלכל אחת מהן תפיסה חינוכית שונה וחדשנית, לבין האפשרות להיות ולהרגיש משמעותית בתהליך הקמת בית ספר צמוד סמינר (עמוס עוז). כל מפגש בקורס היה שונה מהקודם ומעניין יותר. כל שבוע נחשפנו לתהליכים נוספים וגם לאתגרים ולקשיים שקיימים. הרגשתי בקורס שניתנת לי האפשרות גם ללמוד, אבל גם להביע את דעתי. לערער על הקיים, ולתכנן פרוייקט שיכול להשפיע על מעגל נרחב. למדתי בקורס איך להנחות קבוצה מבלי להיות בהכרח מקור הידע היחידי, על החשיבות לגרום לסטודנטים להרגיש משמעותיים". ים אקילוב, רג"ב, מסלל חינוך מיוחד, שנתון ג'
"בתי ספר הם אולי הדבר הכי מובן מאליו בנוף העירוני שלנו, קשה לדמיין עיר בלי לחשוב על גני הילדים, בתי הספר היסודיים, החטיבות והתיכונים שבה. אבל האם אי פעם יצא לך לחשוב איך קמים בתי ספר? מי מקים אותם ולמה? במסגרת הקורס "מקימים בית ספר" יצא לי להציץ למאחורי הקלעים וללמוד כיצד מקימים בתי ספר- מי הם גורמי העניין, מי מסייע לקדם ומי עשוי לעכב את התהליך וכל זאת תוך היכרות עם בית הספר הצומח "עמוס עוז" שעתיד להיות בית ספר צמוד סמינר הקיבוצים. אחד הדברים המשמעותיים ביותר בקורס עבורי הוא הקהילה האקטיבית שנבנתה בין לומדי הקורס, מתוך כך שהקורס אפשר פתחון פה לסטודנטים. הפעלנו את שריר הביקורתיות שלנו וחשבנו על מודלים כיצד ניתן להפוך את האינטראקציה בין שני מוסדות החינוך- "עמוס עוז" ו"סמינר הקיבוצים" למשמעותית יותר ומלמדת הרבה יותר" מעיין אבנעים, רג"ב, מסלול על יסודי מדעי הרוח, שנתון ג'
פדגוגיה של חינוך פוליטי / ד"ר שרף חסאן
איך אפשר לחנך לאזרחות דמוקרטית במציאות מורכבת ואף קונפליקטואלית? קורס זה יעסוק בהיבטים תיאורטיים-עיוניים ויישומיים של שאלה זו. שדה החינוך נחשב לאחד הזירות המשמעותיות למאבק על מהות המדינה, הכלכלה והחברה. מאבק זה הופך את החינוך הפוליטי בכלל והחינוך לאזרחות דמוקרטית בפרט לסוגיות שנויות במחלוקת שניטשים סביבן מאבקים מתמשכים ודיון אקדמי וציבורי ער. מציאות זו מציבה אתגר משמעותי וקשיים רבים בפני מורים ומורות העוסקים בסוגיות אלו.
הנחת המוצא של קורס זה היא כי אזרחים דמוקרטיים הם אזרחים ביקורתיים ומודעים הלוקחים חלק אקטיבי בעיצוב סדר היום הציבורי, לשם כך נדרשת להם היכרות מעמיקה עם עקרונות הדמוקרטיה ועם הסוגיות המשמעותיות והמחלוקות העיקריות בחברה בה הם חיים.
הקורס יעסוק בתפקידה של מערכת החינוך בפיתוח אזרחות דמוקרטית בקרב התלמידים, בכלים ופרקטיקות האפשריות למחנכים ומחנכות על מנת לסייע לתלמידים לגבש עמדות ולעצב את תפיסת עולמם הפוליטית. הקורס יחשוף את הסטודנטים והסטודנטיות בפני הוגים, תיאורטיקנים וכותבי מדיניות, יפגיש אותם עם דילמות וסוגיות אקטואליות, ויעניק בידן כלים ליישום תפיסת החינוך הפוליטי במסגרות החינוך בהן הן פועלות.
הסטודנטים יתנסו בפעילויות ייחודיות המשתלבות בתכנית החברתית - ערכית של בית הספר בשותפות עם ארגוני חברה אזרחית הפועלים בבתי הספר לקידום חיים משותפים, חינוך נגד גזענות וחינוך פוליטי.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
" הקורס "פדגוגיה של חינוך פוליטי" היה, ללא ספק, אחת החוויות המרתקות שחוויתי בלימודים. הכנות והיושר בה שרף הביא את הנושאים המגוונים - מאירועים נוכחיים בעולם לתיאוריות עמוקות של פוליטיקה - נתנו לנו הסטודנטים את הביטחון לדון על עמדותינו, לא להסכים באופן מכבד ויוצר, וללמוד אחד מהשני. בנוסף, רכשנו כלים רבים ומגוונים להבאת הפוליטיקה לכיתה באופן מאפשר ומצמיח - לנו ולתלמידים שלנו" אייל בראון, רג"ב, מסלול אנגלית, שנה ג'
קורס מרוכז: חינוך ומגדר: בעקבות מחנכות דגולות
מרצה: ד"ר שרון גבע
בקורס חינוך ומגדר כל סטודנטית וסטודנט מתחקה אחרי מחנכת, בעבר או בהווה, ולומד.ת על מקומה בחברה ובמדינה מנקודת המבט של המגדר. מלבד היכרות עם מעמד האישה בישראל, פמיניזם במאה העשרים ומושגים בסיסיים בלימודי נשים ומגדר, זוהי הזדמנות ללמוד על עצמנו ולעורר השראה לפעילות חינוכית המקדמת שוויון. כקורס פמיניסטי, הקורס חותר ליצירת מרחב פתוח ומתנהל תוך למידה קבוצתית, שיתוף ומשוב הדדי.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"הקורס "מחנכות דגולות" היה מרתק. הכרנו בקורס מחנכות מדהימות שלא כולן עסקו ישירות בחינוך, אך ללא ספק היו מחנכות בנשמתן. הקורס היווה עבורי השראה למורה שארצה להיות, ודרכו הכרתי נשים מעוררות השראה מכל קצוות החברה. הקורס שם זרקור על נשים דגולות שלא עמדו מנגד, ועשו מעשה למען החינוך, החברה והעולם" יובל טל, רג"ב, חינוך מיוחד, שנתון ג'
פעילות: סיורים חינוכיים – קורס מחודש ברג"ב
מרצה: גלית יופה
הקורס מזמן מפגש בלתי אמצעי עם מרחבים חינוכיים בהם מתרחשת עשייה מעוררת השראה.
נבקר בבתי ספר בהם נוכל לראות חדוות חינוך ולמידה, שותפות, תפיסות עולם שונות המעודדות אותנו לעצב את זהותינו כמחנכים. נהיה תיירים ליום אחד בעולמות חינוך שטרם פגשנו.
תכנית הלימודים שנתון ג' תשפ"ג – חינוך וחברה בישראל
שנה ג' מבקשת לחבר בין כל הנושאים, הרעיונות והחוויות שהתקיימו לאורך התכנית. שני דגשים מלווים את הלימודים בתכנית בשנה זו. הראשון, מפגש וחשיפה לעולם המחקר בחינוך באמצעות הסמינריונים, במהלכם לומדים הסטודנטים לעומק סוגיה מעולם החינוך וחוקרים אותה. השני, עם המבט לעתיד, ליווי לקראת הכניסה לשנת ההוראה הראשונה. ליווי שמתמקד בחשיבה על הזהות החינוכית והמקצועית, על המרחב החינוכי בו נרצה לפעול ויהיה נכון עבורנו וסיוע בתהליכי ההשמה. השנה תסתיים בסמינר מסכם שייבנה על ידי הסטודנטים לסיכום שלוש שנות פעילות בתכנית. הלימודים מתקיימים בימי רביעי אחר הצהרים בין השעות 17:45 – 20:30 במרחבים שונים (קמפוס נמיר, קמפוס אחד העם ובאתרים שונים מחוץ לקמפוסים), ובסיורים ופעילויות לאורך השנה. בתחילת כל שנה, מקבלים הסטודנטים לוח זמנים מפורט עם תאריכים ושעות הקורסים והפעילויות להתארגנות והיערכות מראש.
מה נלמד?
שנתי: סמינריונים בחינוך לבחירת הסטודנטים
למידה במאה ה – 21
מרצה: ד"ר אדם הישראלי
העולם שסביבנו נמצא בתהליכי שינוי מתמידים המחייבים את מערכות החינוך בעולם ובישראל להתאים עצמן למציאות המשתנה. עם זאת, למרות אינספור רפורמות והצהרות פומביות של ראשי מדינות וראשי מערכות חינוך והשקעה ניכרת של משאבים, מסתבר שבית הספר הציבורי נשאר "חסין" בפני רוחות השינוי הללו. הסמינריון יעסוק בנסיון להבין מדוע, למעשה, בתי ספר ומערכות חינוך כה מתקשות להשתנות ומהם השינויים הרצויים, כפי שמסמנת אותם כיום הספרות החינוכית העדכנית.
הקורס יתקיים בקמפוס נמיר
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"לכתוב סמינריון על חדשנות בחינוך הצריך מאיתנו להסתכל על המערכת במובן של ״מה הולך לקרות״ וזה נותן המון תקווה שהמערכת מתקדמת ולא נשארת במקום. מעניין ממש לחקור את הרעיונות האלו ולשמוע מכל הגורמים שלוקחים בהם חלק איך מביאים אותם לידי ביטוי ומה יוצא לילדים מהם" שחף בן שטרית, רג"ב, מסלול הגיל הרך, בוגרת תשפ"ב
"במהלך הקורס למדתי ונחפשתי לזרמי חינוך שונים, תאוריות וגישות מרתקות ורלוונטיות! הדיונים הקבוצתיים בנינו הוסיפו המון וגם השתתפות בכנסים. קיבלנו בקורס חופש בחירה רחב לבחור את הנושאים שמעניין אותנו בעולם החינוך, לחקור ולעסוק בהם, עם ותמיכה צמודה של אדם שמלווה אותנו בהרבה סבלנות ומקצועיות! בחרתי לכתוב את הסמנריון על נושא שמעניין אותי באופן אישי (חינוך בסביבה חוץ כיתתית), קבלתי המון מתהליך הכתיבה, גם ידע מרחיב אופקים וגם כלים פרקטים שעוזרים לי כמורה" נעם שתרוג, רג"ב , מסלול אמנות, בוגרת תשפ"ב
חינוך סביבתי בעידן של שינויי אקלים - קורס חדש ברג"ב
מרצה: ד"ר דפנה גן
המשבר הסביבתי-חברתי ושינויי האקלים כחלק ממנו, הפוקדים את עולמנו, מחייבים התייחסות בכל הזירות האפשריות כולל הזירה החינוכית. על כתפינו מוטלת האחריות, כמורים לעתיד בכל הדיסציפלינות, לשלב נושאים אלה כחלק בלתי נפרד מהערכים והנושאים אותם נקדם כאנשי חינוך. לאור זאת, הסמינריון יעסוק בסוגיות של חינוך סביבתי, חינוך אקטיביסטי וחינוך בנושא שינויי האקלים. נלמד את הנושאים במשותף ונערוך תהליך מחקרי שישלב כלי מחקר מגוונים ביניהם ניתן יהיה לבחור ליישום הסמינריון.
הקורס יתקיים בקמפוס אמנויות
מורות במשבר: סיפורים מהזירה החינוכית (קורס בינלאומי)
מרצה: ד"ר לילך ניישטט
תקציר:
חייהן של מורות ומורים רצופים במשברים. הנטייה להדחיקם, או לחשוף אותם רק במקרים בהם בסופו של דבר הושגה הצלחה, מונעת מאיתנו ללמוד מהם. בקורס נתעמק במושגים ״משבר״, ״טעות״, ״כשלון״ ו״הצלחה״ ובהבנייה של סיפורים אודותיהם. נבחן מקרוב את הזירה החינוכית על פניה השונות, נחקור ייצוגים של משברים והצלחות בספרות ובקולנוע. דרך מחקר פעולה, מחקר אתנוגרפי ומחקר נרטיבי, המשתתפים יחקרו את הזירה בה הם פועלים, ויערכו ראיונות ותצפיות. עבודת הסמינריון תיכתב באופן הדרגתי במהלך הקורס. חלקים מהקורס יערכו בשיתוף סטודנטיות וסטודנטים מאוניברסיטת KSH ממינכן, גרמניה.
הקורס יתקיים בקמפוס נמיר
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
״הקורס היה מעניין כל כך, מחדש, מעורר מחשבות על העבר, ההווה והעתיד, מעלה זכרונות וחוויות, פותח חשיבה מקצועית ובעיקר והכי חשוב - מהנה ברמות-על!!!" אסנת טריקי, רג״ב במסלול חינוך יצירתי לגיל הרך, בוגרת תשפ״ב
״זכיתי להכיר אנשים מדהימים ולהחליף איתם מחשבות ודעות אודות דברים ברומו של עולם. למדתי על תהליכים חברתיים והיסטוריים, נהניתי כל כך מהמפגש ומעצם ההזדמנות להיות חלק מהדבר הזה." אלון לאופולד, רג״ב במסלול הוראת תיאטרון ובימוי, בוגר תשפ״ב
״למדתי על הפוטנציאל הטמון בהתייחסות לעומק הטראומות, פוטנציאל שיכול להביא לשינויים מהותיים בחברה. הייתה חוויה מדהימה ומרגיש הודיה והערכה רבה." מתן בורשטיין, רג״ב במסלול חינוך מיוחד, בוגר תשפ״ב
״החלק המשמעותי ביותר עבורי היה המפגש. הדיונים והשיח אליהם הגענו בסמינר היו מרתקים וגרמו לי לפתוח את הראש, לחשוב בעוד זווית. עבורי זה היה מסע מרתק, מלמד, מחבר, פותח. מרחיב. זה הכניס אותי לשאלות על העולם, על ההתנהלות החברתית, על החינוך, על מדינות ושונות, על זרות וניכור, ועל נרטיבים.״ נטע בלוך, רג״ב במסלול הוראת מחול ותנועה, בוגרת תשפ״ב
חיי בית ספר וחיים בבית ספר
מרצה: ד"ר נמרוד טל - קורס חדש ברג"ב
בסמינריון נבחן את בית הספר כמקום חי וכמקום בו חיים א.נשים. ככזה, יש לבית הספר סיפור, שהוא חלק מסיפור רחב יותר של קהילה, של חברה ושל מדינה. לאחר שנרכוש כלים לבחינת סיפור החיים של בית הספר ושל החיים בבית הספר, יפנו הסטודנטים/ות למחקר עצמאי של בית ספר לבחירתם.ן.
הקורס יתקיים בקמפוס אמנויות
סיורים ספרותיים לאורך השנה / ד"ר מימי חסקין
זהו קורס מיוחד ובו נצא לטייל במשעולי המילים. נקרא ונדון בספרות במקום התרחשותה. השיחה הספרותית באוויר הפתוח תייצר עבורנו קשב מיוחד הן אל המקום והן אל המילים המתייחסות אליו.
ומה הסטודנטים שלנו אומרים?
"הזדמנות לחוות מקרוב מקום מסוים, לשמוע על ההיסטוריה שלו ושל החברה שחיה בו, להיחשף ליצירות שנכתבו עליו- כל אלה משתלבים יחד בסיור של מימי ויוצרים יחד למידה חוויתית, רחבה ומעמיקה" נגה גל, רג"ב, מסלול בימוי, בוגרת תשפ"ב
"הקורס העניק הזדמנות להתבונן במכלול ההיסטורי שמתקיים במרחבים שונים יחד עם השירה וכתיבה בתקופה ההיא, כניסה לעולם תוכן רחב יותר. הקורס היה מרתק, למדתי המון על יחסי הכוחות שונים המקיימים בארץ דווקא בקורס זה יותר. הסיור הונחה כמעין מחזה מתוך הצגה הממחיש מה היה במקום בו סיירנו. השהייה והכרות עם מקום חדש גורמים לכך שהחושים הופעלו. הרגשתי שמימי מצליחה לייצר אצלנו את הרגעים ההיסטוריים שכולנו כבר שמענו עליהם רק אחרת, הנרטיבים נשמעים מתוך האישי מתוך עדויות זיכרונות, יומנים, ויוצאים החוצה אל המרחב הקולקטיבי. הקורס מזמן הקשבה התבוננות ודיאלוג מיומנויות חשובות ללמידה משמעותית וצריבת הזיכרון". רוזה יגזאו, רג"ב, מסלול אמנות, בוגרת תשפ"ב
ליווי כניסה להוראה (ייעוץ השמה)
מערכת החינוך בישראל עוברת טלטלות לא פשוטות בשנים האחרונות. מורים, מורות וגננות מצוינים ומצוינות הם המפתח לשינוי הנדרש. אנחנו בתכנית רג"ב ברמה הארצית והמכללתית מבקשים לסייע לסטודנטים בשנת הלימודים האחרונה שלהם לפתח זהות חינוכית ותפיסה מקצועית שיסייעו להם למצוא את מקום ההשמה הנכון עבורם ולראות עצמם כמנהיגים ומובילים בתחום החינוך בעתיד.
לאור זאת, במהלך שנה ג' הסטודנטים ייפגשו מלווי כניסה להוראה (יועצי השמה) שיסייעו להם בתהליכי החשיבה לקראת שנת הסטאז'. תהליך זה כולל שיחות אישיות, היכרות עם אתגרי המערכת וייעוץ בכל הקשור לאיתור בתי ספר וגנים והשתלבות טובה בהם. בשנת תשפ"ג תהליך זה יתקיים בארבע קבוצות :
- גלית יפה – סטודנטים במסלול העל יסודי
- נטע להגנק – סטודנטים המלמדים כבר בפועל
- להב טימור - סטודנטים הלומדים בפקולטה לאומנויות
- כרמית סלונים – סטודנטים הלומדים במסלול הגיל הרך והיסודי
בתום השנה, לאחר תחילת העבודה בשנת הסטאז' ניתן להצטרף לליווי של תכנית רג"ב הארצית, ליווי זה ממשיך את המהלך גם בשנת ההוראה הראשונה.