הלימודים בנתיב החינוך המיוחד בגיל הרך מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות לעבודה עם ילדים במסגרות חינוך רגילות ובמסגרות החינוך המיוחד.
ההכשרה שלנו בנתיב לחינוך מיוחד מקדמת גישה של הכלה, תפיסת עולם חברתית, הטוענת שהמוקד אינו בתיקון הילדים בעלי המוגבלויות והנכויות, אלא בתיקון החברה שסביבם, על ידי הנגשתה והסרת החסמים הפיזיים והלימודיים. תפיסת העולם של ההכשרה מדברת על שייכות של כל הילדים לחברה ועל זכותם השווה לחינוך, והיא מציידת את הסטודנטיות בראייה חינוכית - חברתית – ביקורתית.
גישה זו רווחת מאד בעולם האקדמי מחוץ לישראל ובחלק גדול מהמסגרות החינוכיות בעולם. ניצנים של הגישה קיימים גם בישראל, למשל בדמות התיקון לחוק החינוך המיוחד והקמת מסגרות חינוכיות מכילות. הגננות, הבוגרות שלנו, כבר מוכשרות שינוי – כאשר תכניות הלימודים עוסקות במתח שקיים בין התפיסה החברתית לתפיסה הרפואית.
מטרת ההכשרה במסלול לימודי חינוך מיוחד לגיל הרך לצייד את הסטודנטיות והסטודנטים בידע עדכני הקשור בהיכרות עם ילדים, בהתפתחות של ילדים ובשונות הגדולה ביניהם. התוכנית מכשירה לעבודה עם הורים לילדים עם מוגבלויות, לניהול צוות רב תחומי נרחב (מטפלים מהתחומים הפרא-רפואיים, יועצים ופסיכולוגים) וכן נותנת לסטודנטיות ולסטודנטים ידע בבניית תוכניות התערבות וכלים פדגוגיים עכשווים ומגוונים.
בנוסף, עוסקת התוכנית בחוסן האישי-מקצועי של הסטודנטים וביכולת הלמידה שלהם להמשך חייהם המקצועיים. תהליך ההכשרה בתכנית הדרגתי ומשמעותי, מאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים שלנו לגבש את זהותם האישית והמקצועית.
הסטודנטיות המתמחות בנתיב החינוך המיוחד בגיל הרך מסיימות תואר ראשון B.E.d. עם שתי תעודות: תעודת גננת בחינוך הרגיל ותעודת גננת בחינוך המיוחד.
תכנית הלימודים בחינוך מיוחד לגיל הרך
השנתיים הראשונות מוקדשות ללמידה והתנסות במעונות יום ובגנים בחינוך המיוחד, ובשנה השלישית הלימודים ממוקדים בהכלה במסגרות חינוכיות רגילות.
במהלך הלימודים בתואר נלמדים קורסים מגוונים כגון: לקויות תקשורתיות, לקויות מורכבות, התפתחות שפה בגיל הרך ולקויות שפה, שפת סימנים, מוסיקה ותנועה בגיל הרך, למידה חוץ גנית, גינה לימודית, ועוד.
תנאי קבלה
- בגרות מלאה, בעלי ממוצע בגרות גבוה יוכלו להירשם ללא פסיכומטרי.
- ועדת קבלה - ראיון קבוצתי לאחר ההרשמה לתכנית.