הערכת מיומנויות מתמטיות בגיל הרך (2 ש"ס)
תקציר: הערכה היא פעולה לאיסוף ידע שיטתי, בהקשר לאיכותם של תהליכים או אובייקטים בשדה החינוך. היא אינה מתמקדת בתפוקות ותוצרים אלא בבחינת צרכים, תהליכים ועוד ומשמשת גם ככלי לשם קידום מושגים מיומנויות מתמטיים ובניית תכנית עבודה מותאמת לילדות וילדי הגן. לאור זאת, הקורס יעסוק במושגים בסיסיים מתחום ההערכה, פירוט תכני וכלי הערכה, דרכים לביצוע הערכה מתמטית יעילה בזירות הערכה שונות בגן בצד האתגר המקצועי לגננת ותפקידה בהערכת הישגים ויכולות מתמטיות של ילדות וילדי גן. הקורס ידון בחשיבות תהליך ההערכה לקידום הוראה ולמידה מתמטית בגן הילדים; התנסות בכלי הערכה שונים המותאמים לרוח הלמידה בגיל הרך ; הערכה ומיפוי כבסיס לתכנון ובניית תכנית עבודה מבוססת נתונים
יזמות, יצרנות ובנייה בגן הילדים 2) ש"ס)
תקציר: ילדים צעירים הם מהנדסים באופן שבו הם פועלים וחוקרים את העולם. התבוננות בהם, בסביבתם הטבעית מגלה שיש להם צורך פנימי לחקור, להתערב, להבין ולהפעיל את הסביבה הטבעית והמלאכותית. הם משתמשים בידע האינטואיטיבי על חומרים, קוביות ומבנים בדרך הדומה מאוד לתהליך העיצוב ההנדסי , שאחד מעקרונותיו הוא שילוב ידע מתמטי מדעי וטכנולוגי מותאם מבחינה התפתחותית ((for Standards on Committee 2010, Education Engineering 12-K.
לאור זאת, הקורס יעסוק באיתור, זיהוי וקידום מושגים ומיומנויות מתמטיות אשר משתלבים באופן טבעי בתהליכי בנייה ויצרנות המתרחשים בסביבת הלמידה בגן. בקורס זה יינתנו כלים לתיווך איכותי לפיתוח וקידום חשיבה מתמטית תוך התנסות הנדסית וטכנולוגית אשר יתרמו לשילוב מיטבי של הילדים בחברה הטכנולוגית של המאה ה- 21. הקורס יעסוק ב: זיהוי מושגים ומיומנויות מתמטיות בסביבת הלמידה הטבעית בגן; הקניית כלים לקידום חשיבה מתמטית, הנדסית וטכנולוגית בקרב ילדות וילדי הגן; העמקת הידע המתמטי והבסיס התאורטי שלו תוך בחינת דרכי הוראה מיטביות ליישומו; תכנון פעילויות וארגון מרחבי למידה המקדמים חשיבה מתמטית הנדסית וטכנולוגית בחיי היום יום בגן, יזמות וביטוי אישי של הילד/ה
חשיבה כמותית בגיל הרך- תיאוריה, מחקר ויישום (2 ש"ס)
תקציר: בשנים האחרונות ניכר שילדים רוכשים מושגי חשבון, ובפרט מושגים כמותיים, עוד לפני תחילת בית הספר. קורס זה יתמקד במחקרים המתייחסים להיבטים שונים של חשיבה כמותית כמו ספירה, מנייה, מספרים סודרים, והשוואת קבוצות ויפגיש את הסטודנטים עם העבודות והתאוריות של חוקרים כמו בתחום זה. בקורס ינותחו סרטונים של ילדים צעירים המתעסקים במושגים כמותיים. הקורס גם יתייחס לשיטות מחקר המתאימות לעבודה עם ילדים צעירים והאתגרים במחקרים מסוג זה. מטרת הקורס להרחיב את הידע לגבי היבטים כמותיים (מספריים) אצל ילדים בגיל הרך;
הכרות עם מחקרים העוסקים בחשיבה כמותית בגיל הרך המתמקדים בתפיסות, נכונות ושגויות, של ילדים צעירים לגבי מושגים מספרים שונים; פיתוח וניתוח פעילויות בתחום המספרי המתאימות לילדים בגיל הרך. הנשואים העיקריים בקורס הם ספירה ומנייה; השוואת קבוצות ופרוק והרכבת המספר.
גיאומטריה בגן הילדים (2 ש"ס)
תקציר: הקורס יעסוק בנושאים בגאומטריה במישור ובמרחב תוך הרחבת בסיס הידע בנושאים שונים מתוכנית הלימודים בגאומטריה לגן הילדים וקישור גאומטריה לחיי היום יום. אחת ממטרות הקורס היא פיתוח ראיה מרחבית וסיבוב מנטלי. הנושאים בקורס יהיו: צורות גאומטריות והיחסים ביניהן; פיתוח האינטואיציה הגאומטרית והיכולת הוויזואלית; הכשרת הסטודנטים לחקירת רעיונות גאומטריים; יישום הגאומטריה בחיי היום יום; שימוש באמצעי המחשה.
הגדרות הנמקות והוכחות בהוראת המתמטיקה (2 ש"ס)
תקציר : הקורס עוסק בתפקידם במשמעות של הגדרות הסברים והנמקות במתמטיקה לגיל הרך. כמו-כן, הקורס מתמקד בהיבטים קוגניטיביים וסוציו -מתמטיים שלהם. בקורס ינותחו מחקרים העוסקים בתפיסות של ילדים צעירים הגדרות והנמקות ואת המעברים ביניהם, ובהשלכות לגבי היבטים אלו בפיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך.
חשיבה אלגברית- חוקיות והכללות (2 ש"ס)
תקציר: במסגרת הקורס יתוודעו הסטודנטים לאלגברה כענף מתמטי העוסק בתהליכי הכללה, העלאת השערות והצדקתן וכן כשפה מתמטית המתארת תופעות. הסטודנטים יכירו את החשיבה האלגברית תוך התייחסות לספירליות בפיתוח מיומנויות אלגבריות ולראיה של שימור ושינוי בהבניית ידע זה. יושם דגש על פעילויות המפתחות חשיבה אלגברית ושימוש בייצוגים מגוונים בתהליכי החקירה והפתרון.
פרקים נבחרים בתולדות המתמטיקה (2 ש"ס)
תקציר: הקורס עוסק בהתפתחות ענפי המתמטיקה השונים לאורך ההיסטוריה מהעת העתיקה-המתמטיקה המצרית והבבלית, המתמטיקה היוונית, דרך המתמטיקה של ימי הביניים-יהודים ומוסלמים עד לעת החדשה המוקדמת. נושאי הקורס ישלבו רקע מתמטי שפותח בכל תקופה בצד רקע היסטורי על התרבויות והדמויות שתרמו למתמטיקה.
היבטים טכנולוגיים בהוראת המתמטיקה (2 ש"ס)
תקציר: הקורס יעסוק בהיבטים תיאורטיים ומעשיים של שילוב כלים דיגיטליים בפיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך, תוך התייחסות לממצאי מחקרים בנושא. הסטודנטים ייחשפו למחקרים העוסקים בהמשגה והבנה של מושגים מתמטיים בהקשר לשילוב בכלים דיגיטליים, ויכירו בפרקטיקות הוראה שונות שמשלבות כלים דיגיטליים. הסטודנטים יתנסו בפיתוח חשיבה מתמטית בשילוב עם כלים דיגיטליים ובניתוח תהליכי למידה המשלבים כלים אלה. עליהם יתקיים דיון.
מה מספרים המספרים?- סיפורים מתמטיים(2 ש"ס)
תקציר:
התבוננות במישור ובמרחב (2 ש"ס)
תקציר:
שם הקורס: שיטות מחקר כמותיות מתקדמות
שיעור חובה, 2 ש"ס
תקציר: הקורס יציג את תפיסת העולם העומדת מאחורי המחקר הכמותי במדעי החברה, חינוך ופסיכולוגיה, וייתן כלים לקריאה מושכלת של מאמרים. לאחר מכן הקורס יציג את הטכניקות הסטטיסטיות הבסיסיות המקובלות במחקרים של תואר שני: מבחנים סטטיסטיים עבור תוחלת של אוכלוסייה אחת, עבור השוואת תוחלות של שתי אוכלוסיות ועבור פרופורציה והשוואת פרופורציות.
שם הקורס: שיטות מחקר איכותניות מתקדמות
שיעור חובה, 2 ש"ס
תקציר: המחקר האיכותני מבוסס על מטרייה רחבה של טכניקות ופילוסופיות ואינטראקציה מתמשכת בין החוקר/ת לבין נחקריו. מטרתו לחקור את ההתנסות האנושית לפרטים במטרה להבין את המשמעות שהנחקרים מעניקים, להתנהגותם, לאירועים בהם הם לוקחים חלק, לעמוד על הרציונל המנחה את פעילותם והחלטותיהם. כך מתאפשר לחוקר/ת לעמוד על האופן בו הנחקרים/ות חווים ומפרשים את חיי היומיום שלהם. לכן נתמקד במחקר שהוא בעיקרו פרשני ונרטיבי. במסגרת הקורס ייחשפו הלומדים למחקרים בחינוך מתמטי, המבוססים על השיטה האיכותנית ויתחקו אחרי דרכי ניתוחם.
סמינריון - מחקר בחינוך מתמטי ותרומתו לשיפור ההוראה
סמינריון חובה, 4 ש"ס
תקציר : שדה המחקר החינוכי אינו נגיש תמיד לעוסקים בהוראה. היכרות של העבודים בחינוך לגיל הרך עם מחקרים בתחום החינוך המתמטי יכולה לתרום להתפתחותם המקצועית ולשיפור איכות ההוראה בכיתה. במהלך הקורס הסטודנטים יתוודעו אל מגוון מחקרים תוך מיקוד במחקרים העוסקים בגיאומטריה ובחוש למספרים. הסטודנטים יקראו מחקרים, ינתחו אותם, וידונו בפוטנציאל הטמון בהם לשיפור ההוראה בגיל הרך. הם יערכו מחקר אמפירי על כל שלביו (בחירת נושא מחקר, בניית מערך מחקר, איסוף הנתונים, וניתוח הממצאים) ויכתבו עבודה סמינריונית.
סמינריון מחקר - הוראה דיפרנציאלית במתמטיקה
סמינריון חובה, 4 ש"ס
תקציר: הסטודנטים יתוודעו אל מחקרים ותאוריות בהקשר לקידום החינוך המתמטי בגילאים צעירים באוכלוסיות שונות, ויכירו גישות ושיטות מחקר שונות האופייניות לתחום החינוך המתמטי. במהלך הקורס יתנסו הסטודנטים בכתיבת עבודה סמינריונית על שלביה השונים: בחירת נושא, ניסוח שאלות מחקר הנגזרות מהנושא, כתיבת ראשי פרקים המתפתחים למתן תשובה לשאלות המחקר, יצירת מערך מחקרי הכולל השערות, אוכלוסייה, כלי המחקר, הליך וכלים לניתוח הממצאים. במקביל יתנסו הסטודנטים בחיפוש ובבחירת מקורות רלוונטיים, עדכניים ומגוונים לרקע התאורטי.
סדנה מלווה פרויקט גמר סדנה חובה, 4 ש"ס תקציר:מטרת הסדנה ללוות את הסטודנט בכל שלבי כתיבת פרויקט הגמר ובביצועו, החל משלב הגשת ההצעה לפרויקט הגמר ועד לשלב הצגת העבודה. הסדנה תשמש לדיון ולביקורת עמיתים, לפיתוח כישורי כתיבה ומחקר מתקדמים ותכתיב, במידה מסוימת, קצב עבודה מתאים. הסדנה הינה מסגרת המחייבת את כל התלמידים המגישים את פרויקט הגמר.
סדנה מלווה פרויקט גמר
סדנה חובה, 4 ש"ס
תקציר:מטרת הסדנה ללוות את הסטודנט בכל שלבי כתיבת פרויקט הגמר ובביצועו, החל משלב הגשת ההצעה לפרויקט הגמר ועד לשלב הצגת העבודה. הסדנה תשמש לדיון ולביקורת עמיתים, לפיתוח כישורי כתיבה ומחקר מתקדמים ותכתיב, במידה מסוימת, קצב עבודה מתאים. הסדנה הינה מסגרת המחייבת את כל התלמידים המגישים את פרויקט הגמר. (הערה: הקורס אינו נחשב במכסת שעורי חטיבה ב'). (4 ש"ס)