חדש! תואר שני בחינוך מתמטי: אשכול "גן חושב"
חדש!!! מסלול מחקרי לתזה בחינוך מתמטי לבית הספר היסודי
ראש התכנית: פרופ' רותי ברקאי
צוות היגוי: פרופ' רותי ברקאי, ד"ר רונית בסן-צנצנטוס, ד"ר עדי ניב, ד"ר איריס שרייבר, ד"ר רגינה אובדנקו
מקצוע המתמטיקה הוא מהמקצועות החשובים והמרתקים בעולם ומשמש בסיס מדעי וכלי חיוני בתחומים רבים: טכנולוגיה, הנדסה, רפואה, כלכלה ועוד.
המתמטיקה נחוצה לכל אזרח בחברה המודרנית, בעולם שבו הטכנולוגיה והתקשוב תופסים מקום מרכזי. בעקבות כך, החינוך המתמטי הוא אתגר לאומי וחברתי להעצמת ילדים ונוער, כלי לקידום הישגיהם הלימודיים והחברתיים ואופק לתעסוקה עתידית בחייהם הבוגרים. כפועל יוצא, שיפור הוראת מתמטיקה בבתי הספר הוא משימה בעלת חשיבות חברתית עליונה.
בעשורים האחרונים מתחוללים שינויים בהוראת מתמטיקה בארצות רבות, בעקבות מחקרים שבדקו את דרכי החשיבה והקשיים של תלמידים בלימוד מתמטיקה, ובחנו תפיסות חינוכיות ופסיכולוגיות חדשות. למורים למתמטיקה יש השפעה מכרעת על איכות הידע וההבנה המתמטית שרוכשים התלמידים.
התכנית לחינוך מתמטי, שבה מלמדים מיטב החוקרים והמרצים בתחום, נותנת מענה אקדמי רחב ומעמיק, שיקדם את מורי המתמטיקה ויצמיח אותם להיות אנשי מקצוע מיומנים להובלת השינויים הרצויים ולהנהגת המורים העתידיים למתמטיקה.
מטרות התכנית: להעמיק ולהרחיב את הידע בתחום התוכן ואת הידע הפדגוגי-תוכני של מורים למתמטיקה, ולחשוף אותם למחקר אקדמי הנותן מענה לאתגרים העולים מהוראת המתמטיקה בשטח.
חינוך מתמטי - ייחודה של התכנית
התכנית פותחת למורים הלומדים בה כיוונים חדשים בחינוך מתמטי, ומציידת אותם בכלים המאפשרים פיתוח תובנה מתמטית, כישורים לפתרון בעיות, גישות מחקריות, חשיבה חזותית ומרחבית, עיסוק בחקר נתונים, הוראה מותאמת לאוכלוסיות מגוונות ושילוב מחשב בהוראת מתמטיקה.
מידי שנה בוגרי התכנית משתלבים בהובלת הוראת המתמטיקה בבתי הספר, בהדרכה ובמתן השתלמויות בנושאים במתמטיקה ודרכי הוראתם, כאשר הם מצוידים ברעיונות חדשים, וגישה פדגוגית רעננה.
יעדי התכנית
העמקת ההשכלה המתמטית של הלומדים:
- הקניית ידע מחקרי בחינוך מתמטי והיכרות עם מחקרים עדכניים בעולם.
- עריכת מחקרים הנוגעים בסוגיות העולות משדה ההוראה.
- דרכי חשיבה מתמטית וסגנונות למידה שונים במתמטיקה.
- היבטים קוגניטיביים-התפתחותיים של ילדים בזיקה למקצוע המתמטיקה.
- היבטים רגשיים ומגדריים בחינוך מתמטי.
- התאמת ההוראה לאוכלוסיות מגוונות בכתה.
הערכה ומתודולוגיה מחקרית – הרחבת הידע בתחום שיטות המחקר הכמותיות והאיכותניות, והעמקת היכולת לכתיבה אקדמית.
קיימים שני מסלולים :
- מסלול עם פרויקט גמר
- מסלול מחקרי (תזה)
מסלול עם פרויקט גמר
היקף הלימודים: 18 ש"ש
- 5 ש"ש - קורסים דיסציפלינריים במתמטיקה
- 5 ש"ש - קורסים בחינוך מתמטי
- 8 ש"ש - קורסים מתודולוגיים, סמינריונים וסדנת עבודת גמר
מסלול מחקרי (תזה)
המסלול מיועד לסטודנטים מצטיינים המעוניינים לפתח את יכולתם המחקרית בתחום החינוך המתמטי לביה"ס היסודי ולמתעתדים להמשיך לימודיהם לתואר שלישי בתחום. המסלול מאפשר ללומדים בו להתמקד במחקר מעמיק ולהגיש עבודת גמר מוקפדת ברמה של תזה.
היקף הלימודים: 15 ש"ש
- 3-4 ש"ש – קורסים דיסציפלינריים במתמטיקה
- 3-4 ש"ש – קורסים בחינוך מתמטי
- 8 ש"ש – קורסים מתודולוגיים, סמינריונים וסדנת עבודה מחקרית
מסגרת הלימודים
יום לימודים בשבוע - יום ג'
הלימודים יתקיימו במתכונת מיוחדת שבה לומדים שליש מהזמן במכללה, שליש מהזמן בזום ושליש בצורה אסינכרונית.
אשכול חדש בתואר שני M.Ed. בחינוך מתמטי: אשכול "גן חושב" במגמת הגיל הרך
תוכנית ייחודית וייעודית לאנשי חינוך לגיל הרך (גיל גן עד כיתה ב')
אשכול "גן חושב" מתבסס על תחומי העניין של ילדי הגן ומציב את מעורבותם הפעילה במרכז תהליך הלמידה. הגישה הייחודית מקדמת ידע, מיומנות וערכים המותאמים לתפיסת הגן העתידי בתהליך למידה מעניין, חווייתי ובלתי אמצעי.
התוכנית מיועדת לנשות ואנשי חינוך בעלי תואר ראשון מתחומים שונים ותעודת הוראה.
בתוכנית יוצגו גישות פדגוגיות שונות בתחום הוראת המתמטיקה לגיל הרך ותיערך היכרות עם מגוון כלים, שיטות ויכולות הוראה חווייתיות ושימושיות לשילוב מיטבי ומשמעותי של המתמטיקה במרכזי הפעילות בגן.
נושאים מרכזיים: מתמטיקה שימושית בחיי היום יום בגן ובחצר; מתמטיקה ותנועה; למידה דרך משחק; הערכה של יכולות ומיומנויות מתמטיות ברוח הלמידה בגיל הרך; אוריינות וחשיבה מתמטית ברוח הגן העתידי; גיאומטריה בחיי הגן והסביבה; אסטרטגיות פתרון בעיות ופיתוח שיח מתמטי. במהלך הלימודים ישולבו סיורים להמחשת החיבור בין מתמטיקה לבין תחומים אחרים.
קבלה לתוכנית מותנית בעמידה בתנאי הסף ובריאיון אישי
ללומדים באשכול תינתן תעודה פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים וזאת בנוסף לתעודת התואר השני
היקף הלימודים: 18 ש"ש
מסגרת הלימודים: יום לימודים בשבוע – יום ג'
הלימודים יתקיימו במתכונת מיוחדת שבה לומדים שליש מהזמן במכללה, שליש מהזמן בזום ושליש בצורה אסינכרונית.