ראש התוכנית: גדי ביאליק.
המטרה שלנו
להצמיח מנהיגות חינוכית המורכבת מאנשי ונשות הוראה בעלי השכלה אקדמית עדכנית, רחבה, עמוקה וביקורתית, בעלי תובנות אקדמיות–יישומיות מקצועיות וחדשניות, אנשי ונשות חינוך אמיצים עם תחושת מסוגלות ומוטיבציה לקשור את התובנות שירכשו בלימודים לפעולה מחוללת שינוי חינוכי וחברתי בשטח.
לצד ההתמחות העיונית המרכזית בתוכנית בתחומי ניהול, מנהיגות, הובלת שינוי ומדיניות חינוכית, קיימת אפשרות ללימודים בשלוש מגמות התמחות נוספות:
א. הובלת תהליכי שינוי מקומיים. למידע נוסף
ב. מנהיגות חינוכית מחוללת שינוי בגיל הרך. למידע נוסף
מותאם גם למשרה מלאה – שילוב עבודה עם לימודים!
התוכנית לניהול ולארגון מערכות חינוך מדגישה שלוש מטרות עיקריות:
- רכישת ידע עדכני רחב וביקורתי לצד מיומנויות בתחומי הניהול בכלל וניהול הארגון החינוכי בפרט.
- רכישת ידע ותובנות הקשורים לפעולה בסביבת המדיניות החינוכית בהקשר הישראלי והגלובלי.
- רכישת ידע, מיומנויות וחזון חינוכי–חברתי הנחוצים לפיתוח זהות מקצועית של מנהיגות חינוכית מחוללת שינוי.
התוכנית מיועדת:
- לאנשי ולנשות חינוך מובילים המעוניינים להשתלב בתפקידי מנהיגות חינוכית בארגונים פורמליים ובלתי פורמליים.
- לאנשי ולנשות חינוך הפועלים בתפקידי הובלה חינוכית ומעוניינים להרחיב את השכלתם ואת מיומנויותיהם בניהול מערכות חינוך.
- למורים ולמורות במוסדות חינוך פורמליים כמו גם לצוותי חינוך בארגונים בלתי פורמליים המעוניינים להתפתח ולהפוך למנהיגים חינוכיים וחברתיים מחוללי שינוי.
מה לומדים
התוכנית כוללת קורסי חובה, קורסי בחירה, סמינריונים ועבודת גמר. כמפורט להלן:
תחום הניהול והפיתוח הארגוני – קורסים בניהול ופיתוח ארגוני המתמקדים בזיקה שבין התנהגות ארגונית, שיווק, מערכות מידע, היבטים משפטיים והיבטים כלכליים ובין ניהול מערכות חינוך.
תחום מדיניות החינוך – הלימודים ממוקדים בהבהרת המושג "מדיניות החינוך" ובניתוח סוגיות במדיניות זו בישראל ובעולם. הקורסים עוסקים בחברה הישראלית, במגמות בחינוך הביקורתי, בפרספקטיבות היסטוריות וחברתיות של מדיניות החינוך ובהיבטים הפוליטיים והאידאולוגיים שלה.
מנהיגות חינוכית – מנהיגות חינוכית עוסקת בתפקיד המורחב שיש לאנשי ונשות חינוך ולבעלי תפקידים בהנהגה חינוכית–ערכית, ובעובדת היותם יזמים חברתיים המקדמים שינוי ומנהיגי הוראה ולמידה. זאת בד בבד עם העצמת יכולותיהם של הלומדים לטיפוח הצוות החינוכי, להבנה ולקידום של תאוריות ומיומנויות מנהיגותיות.
לימודים מתודולוגיים – לימודי המתודולוגיה מתמקדים בשיטות מחקר כמותניות ואיכותניות ובסוגיות חינוכיות מבוססות מחקר. מסגרת הלימודים נועדה להרחיב את המיומנויות המקצועיות והאקדמיות–יישומיות של הלומדים.
לימודי בחירה – לימודי הבחירה מאפשרים ללומדים הרחבה של אחד מהתחומים המרכזיים בלימודי התואר: ניהול וארגון, מדיניות ומנהיגות חינוכית.
סדנת גמר – סדנת הגמר מלווה את עבודת הגמר, מתוכננת להבניית מחקר יישומי המסכם היבטים מגוונים בתהליך הלמידה בתואר.
בתוכנית משולבים הרצאות אורח של מרצים בכירים מאוניברסיטאות בחו"ל ובארץ, אירועי שיא מגוונים בנושאים אקטואליים וחינוכיים, וכן סיורים לימודיים בכל רחבי הארץ.
*הלמידה במגמת התמחות בהובלת תהליכי שינוי מקומיים, מתבססת על למידה אינטרדיסציפלינרית ויישומית של תחומי התוכן הללו בחניכה של מנטור אישי וקבוצתי כחלק מלמידת ההתמחות בשטח.
**הלמידה במגמת התמחות במנהיגות חינוכית מחוללת שינוי בגיל הרך, משלבת ידע אינטגרטיבי, מחקרי ויישומי על אודות מאפיינים ואתגרים ייחודיים של חינוך בגיל הרך, תוך כדי מפגש עם מומחי תוכן באקדמיה ועם אנשי חינוך אקטיביסטים שפועלים בשדה הגיל הרך לקידום ולשיפור העשייה החינוכית בשכבת הגיל שמהווה את הבסיס לחיים.
***הלמידה במגמת התמחות בניהול ההון האנושי בחינוך, מתבססת על ידע תיאורטי רב־תחומי מעולם ניהול ההון האנושי (HR), לצד היכרות עם תחום ניהול ההון האנושי בארגונים מסקטורים שונים, הקניה התנסותית והקניה חווייתית של מיומנויות, כישורים וכלים מעשיים לניהול תחום זה שהוא ליבת הארגון החינוכי ותנאי יסודי להצלחתו.
חוויית הלימודים
התוכנית מדגישה את העמקת המודעות של מחנכים, מורים ומנהלים כאחד לחשיבות תפקידם בתור מנהיגים חינוכיים שמחוללים שינוי בקרב תלמידים, הורים וקהילה, בצד העמקת תפיסות ערכיות של שוויון ורב־תרבותיות. במסגרת הלימודים בתוכנית נדרשים הסטודנטים ליזמות מקומית, להובלת שינוי, ולמתן ביטוי למנהיגות אישית וקבוצתית. במשך הלימודים ייערכו סיורים בבתי ספר, במוסדות חינוך מובילים, ברשויות מקומיות המובילות תהליכי יזמות ושינוי וימי עיון בהובלת הסטודנטים.
קריירה והתפתחות מקצועית
מגוון אפשרויות לצמיחה אישית ולקידום מקצועי עומדות לפני מוסמכי ומוסמכות התוכנית לניהול וארגון מערכות חינוך:
- פנייה למכרזי ניהול בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
- מסלול לקידום, לשדרוג ולהרחבה של העיסוק המקצועי.
- הכשרה מקצועית מקיפה לתפקידי מנהיגות חינוכית במערכת החינוך ובארגונים חינוכיים.
- מוסמכי התכנית מצטרפים לרשת חברתית-מקצועית (Networking) של אנשי ונשות חינוך בתפקידי הובלה והנהגה בתחומי החינוך השונים.
היקף ומסגרת הלימודים
היקף הלימודים – 18 ש"ש (ארבעה סמסטרים על פני שנתיים)
הלימודים מקנים
תואר שני (M.Ed) בניהול ובארגון מערכות חינוך
ללומדים במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים, תוענק גם תעודה פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים והרשות המקומית:
תעודת גמר במגמת הובלת תהליכי שינוי מקומיים, הכשרת עתודה מנהיגותית–חינוכית בשיתוף הרשות המקומית
ללומדים במגמת מנהיגות חינוכית מחוללת שינוי – בגיל הרך, תינתן נוסף על התואר גם תעודת גמר פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים
ללומדים במגמת ניהול ההון האנושי בחינוך תינתן נוסף על התואר גם תעודת גמר פנימית מטעם מכללת סמינר הקיבוצים