- אודות התכנית ומידע למועמדים
- About
- צוות התכנית
- קבצים, טפסים ומידע שימושי
-
המקבץ
- גיליון מס' 11
- גיליון מס' 10
- גיליון מס' 9
- גיליון מס' 8
- גיליון מס' 7
- גיליון מס' 6
-
גיליון מס' 5
- פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין
- לקרוא את לוליטה בטהרן / ספיר רחביה ונטע אביעד
- תלמידים וחיילים נפגשים בפולין / תמי הופמן
- אל תיגע בזמיר / איילת אברמסון ומעיין ברקוביץ
- הכלב היהודי / דליאן לין וכהן סתו
- אדם ללא אלוהים / שי פרוגל
- גוף שני יחיד / שחר כלף ואור זיוון
- יחסי הסודיים עם קרלה ברוני / עמית פלקס וסייפן פישר
- הפוליטיקה של השתיקות וההשתקות במרחב הכיתתי / זהבה סמוחה ברקני
- חסות / ירון עדיני ואיתמר מרלא
- חסד חילוני / דנה פרייבך חפץ
- איך שהעולם נהיה לבן / ניצן וולף, סהר מלמוד ולי רומח
- על העיוורון / נטע קרבל ולינור קלי
- עבר בסערה: מחלוקת על סוגיות היסטוריות בישראל / אייל נווה
- סיפור שמתחיל בסוף / גיל ברקוביץ' וקורן שור
- גיליון מס' 4
- גיליון מס' 3
- גיליון מס' 2
במסגרת "מועדון הספר" נתבקשנו לבחור ספר בנושא "האחר בחברה", עם דגש על "האחר" הערבי, בין אם מדובר בסופר או בגיבור הסיפור, ולהעביר מפגש על הספר בכיתה. כאשר ניגשנו לבחירת הספר לא ידענו מה הציפיות מאיתנו ומה צפוי להתרחש במפגש מסוג זה, ולכן רצינו לבחור ספר שיעניין אותנו בקריאה ראשונית. לאחר המפגש הראשון הונחינו ליצור דיון סביב הספר. לאחר התלבטויות רבות בחרנו בספר "יחסי הסודיים עם קרלה ברוני" מאת עלא חליחל (הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2012).
זהו קובץ סיפורים קצרים שעלילתם אינה קשורה זה לזה. היינו צריכות לבחור שני סיפורים מתוך הספר. בשלב זה נתקלנו בקושי. הספר "יחסיי הסודיים עם קרלה ברוני" מעלה סוגיות רבות ומגוונות ורובן ככולן טעונות מאוד, במיוחד בימים אלו. חשבנו רבות לאן אנחנו רוצות לכוון במפגש, האם לדיון חברתי? פוליטי? מדיני? קושי נוסף היה באופן ההעברה. הידיעה שקהל היעד הוא סטודנטים שעברו וחוו פעילויות מסוג כזה או אחר בעבר יצרה אתגר לא פשוט עבורנו. ניסינו לחדש, להם ולנו.
לאחר חשיבה ממושכת החלטנו להתמקד בפן הספרותי של הספר. בדרך בה מתאר הסופר את הדמויות, את ההבדלים ביניהן ומה הייתה המטרה שלו מאחורי כל תיאור. ניסינו לראות האם ישנם קווים המקשרים או מפרידים בין שני הסיפורים. בחירה שהתגלתה כנכונה בזמן המפגש. נהנינו מאוד להעביר את המפגש עצמו ולמדנו ממנו. הדיון היה עשיר בדעות שונות, מעניין ומחדש. ניתן מקום להכיר את חברי המועדון ואת דעותיהם בסוגיות שונות. כלל חברי המועדון היו פעילים והרגשנו שהצלחנו להעביר את הספר ולהנחות את הדיון בדרך שרצינו.
הבנו שלא תמיד פשוט להשאיר את הקו הכללי של השיחה בנושא עליו דנים ושמדי פעם צריך לעצור ולהחזיר את הקבוצה למקום אליו רצינו לכוון. מעבר לכך, למדנו איך לנתח ספרים בצורה מעמיקה, להבין את ההשפעה שלנו כמפרשים על תוכן הספר. האם אנחנו קוראים את הספר ממקום פגוע? ממקום מזדהה? לקרוא באופן ביקורתי אבל לא רק לפי כוונת הסופר אלא גם ביחס לעצמנו ולזהות את הטון בו אנו קוראים את הדברים