- אודות התכנית ומידע למועמדים
- About
- צוות התכנית
- קבצים, טפסים ומידע שימושי
-
המקבץ
- גיליון מס' 11
- גיליון מס' 10
- גיליון מס' 9
- גיליון מס' 8
- גיליון מס' 7
- גיליון מס' 6
-
גיליון מס' 5
- פתח דבר / לילך ניישטט בורנשטיין
- לקרוא את לוליטה בטהרן / ספיר רחביה ונטע אביעד
- תלמידים וחיילים נפגשים בפולין / תמי הופמן
- אל תיגע בזמיר / איילת אברמסון ומעיין ברקוביץ
- הכלב היהודי / דליאן לין וכהן סתו
- אדם ללא אלוהים / שי פרוגל
- גוף שני יחיד / שחר כלף ואור זיוון
- יחסי הסודיים עם קרלה ברוני / עמית פלקס וסייפן פישר
- הפוליטיקה של השתיקות וההשתקות במרחב הכיתתי / זהבה סמוחה ברקני
- חסות / ירון עדיני ואיתמר מרלא
- חסד חילוני / דנה פרייבך חפץ
- איך שהעולם נהיה לבן / ניצן וולף, סהר מלמוד ולי רומח
- על העיוורון / נטע קרבל ולינור קלי
- עבר בסערה: מחלוקת על סוגיות היסטוריות בישראל / אייל נווה
- סיפור שמתחיל בסוף / גיל ברקוביץ' וקורן שור
- גיליון מס' 4
- גיליון מס' 3
- גיליון מס' 2
הבחירה בספרו של סייד קשוע 'גוף שני יחיד', הייתה ברורה מבחינתנו. ההיכרות עם ספרו של קשוע, 'ערבים רוקדים' ועם סדרת הטלויזיה שכתב 'עבודה ערבית', עוררה בנו רצון לקרוא עוד מספריו ולנתח את עבודתו.
לצורך הנחיית המפגש על הספר קראנו את הביוגרפיה של קשוע. הופתענו לגלות שסיפור חייו מקביל בחלקו לסיפורים המופיעים בספר. הבנו שקשוע כותב ממקום אישי וכן וכי רבים מהנושאים העולים בספר מגיעים ממקור ראשון.
כשחשבנו מה נרצה להעביר התחלנו בסיעור מוחות על הספר: מה כל אחת מאיתנו הרגישה לגביו? מה בספר ריגש אותנו? הבנו כי למרות שקשוע מעלה נושא מורכב וקשה - יחסי ערבים-יהודים בארץ - הרי בכתיבתו יש אמפתיה ורגישות לשני הצדדים. כל יכול הקורא לקבל תמונה רחבה ואנושית על המצב. יש לקשוע יכולת נדירה להצליח ולגעת בנקודות הכי אמתיות וכואבות, והוא עושה זאת תוך שילוב של הומור משובח ושפה פשוטה וקולחת.
בשלב הבא ניסינו להגדיר מהו נושא הספר. הגענו למסקנה כי הספר עוסק ברצון של אדם להרגיש שייכות לסביבה בה הוא חי, והתמודדותו עם היחס של חברה אל השונה המנסה להשתלב בה. בעקבות תובנה זו בחרנו להתמקד בדרך בה קשוע מביע את השקפתו על האוכלוסייה היהודית-ישראלית והערבית-ישראלית ועל היחסים המורכבים בין השתים. לכן בחרנו לקרוא בכיתה קטעים ספציפיים מהספר בהם הוא מדגיש את תחושות השוני מנקודות מבט של דמויות שונות.
רצינו להראות עבודות נוספות שלו, ולכן בחרנו להקרין קטע מתוך הסדרה 'עבודה ערבית'. בקטע נכנס גיבור הסדרה עמג'ד לבית "האח הגדול" על מנת להראות את פרצופו היפה של הערבי הישראלי. הקטע משקף באופן הומוריסטי, ועם זאת חד וכואב, את הצביעות הישראלית-יהודית ביחסה אל הערבי-הישראלי. הקטע סיכם כמעט את כל הנקודות שעלו בדיון- כיצד אנו מתייחסים לערביי ישראל? על מה ערבים ישראלים מבקרים את עצמם ועל מה הם מבקרים אותנו היהודים הישראלים? מהו הפער התרבותי-דתי בינינו? מהן הדעות הקדומות לפיהן אנו שופטים זה את זה?
נוסיף ונאמר כי נהנינו מהתהליך. ממליצות בחום על הספר!