בְּרָא אֶת עַצְמְךָ
יונה וולך, החיים שיש לך, מתוך: תת הכרה נפתחת כמו מניפה
ראש התוכנית : ד"ר נמרוד טל | nimrod.tal@smkb.ac.il
תוכנית רום במכללת סמינר הקיבוצים מחויבת לטיפוח אנשי ונשות חינוך חופשיים ברוחם ועצמאיים, בעלי תודעה מקצועית, מוטיבציה ויכולת להוביל, לשנות ולעצב את סביבתם בהתאם לידע שלהם ולתפיסתם של מהו חינוך טוב בחברה דמוקרטית ליברלית השואפת לשלום בעת הזאת ובעתיד.
במרכזה של התוכנית ניצב הסטודנט והסטודנטית הפעילים, העוסקים בבניית הזהות האישית-מקצועית-מנהיגותית במגוון דרכים ובאופן ביקורתי ורפלקטיבי. כדי לאפשר זאת, לצד הענקת בסיס הגותי ואינטלקטואלי, התוכנית מציעה מרחב גמיש ועשיר בתכנים, בכלים ובהתנסויות וכן ליווי אישי של חברי וחברות הסגל.
דגש ניתן על כך שהתפתחות אישית של נשות ואנשי חינוך מובילים נעשית תוך אינטראקציה עם לומדים אחרים בתוכנית, עם החברה בת זמננו, עם חווית האדם לאורך ההיסטוריה ועם הסביבה הטבעית. בקורסים ובשלל הפעילויות, במפגשים עם אנשי חינוך מעוררי השראה, בסיורים ובסדנאות, הלומד והלומדת מצויים בשיח מפרה עם סביבתם.
תפיסת המצוינות בתוכנית רום היא רבת-פנים וכוללת הצטיינות אקדמית, מקצוענות חינוכית ומחויבות חברתית. לצד הציפייה לעמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל אחד מהתחומים הללו, התוכנית מדגישה שלושה היבטים ומשמעויות של הצטיינות, הקשורים זה בזה: בחירה, אחריות והובלת שינוי.
בחירה היא אחד הביטויים המרכזיים של הצטיינות. שכן, הצטיינות מובילה לפתיחת מרחב אפשרויות שבאופן אחר לא היו קיימות ומכאן לזכות, ולהכרח, לבחור. כך גם הבחירה בחינוך על-ידי הסטודנטים והסטודנטיות בתוכנית. אך בחירה זו מתוך הצטיינות מקפלת בתוכה גם קבלת אחריות אישית על הבחירה בחינוך ועיון מתמיד במקומו של המקצוע כחלק מתפיסת עולם רחבה יותר ואחריות חברתית, לקידום הסביבה החברתית והמקצועית מתוך עמדה של הובלה יוזמת. ואמנם, מרכיב שלישי של הצטיינות בתוכנית רום הוא הובלת שינוי, הן פנימי והן חברתי. מתוך בחירה ואחריות עליה, מצטיינים מחויבים לבחון את המציאות במבט ביקורתי, לגבש עמדה ולהוביל שינוי למען קידום מציאות טובה יותר.
כך, בתוכנית רום בסמינר הקיבוצים, מצוינות פירושה בחירה בחינוך, קבלת אחריות על ההכשרה ועל קידום החינוך במכללה ובישראל ומחויבות להובלת שינוי דרך החינוך ליצירת חברה טובה יותר
הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים בתוכנית מגיעים ממגוון המסלולים הקיימים במכללה והם מהווים קהילה לומדת, חושבת ותומכת. התכנית מזמינה אליה את בעלי העניין, הסקרנות והלהט החינוכי, מי שרוצים להיות חלק מקבוצת איכות המהווה סביבה פורייה ומשתפת לתקופת הלימודים ולאחריה במסגרת רשת הבוגרים הארצית של תוכנית רום - ראשגה
רותם אור סוקו
הלימודים בתוכנית היו פתח. פתח לתוכניות אחרות בסמינר, פתח להכרות עם סטודנטיות שונות, מרצות חדשות, קורסים בסגנון אחר ובעיקר מחשבה קצת מעבר.
שמחתי מאוד על ההזדמנות להעשרה, לאתגור מחשבתי ולצ'ופרים שלא תמיד יכולנו לקבל סתם ככה.
ניצן נעים
כדאי ללמוד בתכנית המצטיינים כי התכנית מספקת מגוון תכנים מעניינים ועדכניים שלא מקבלים במקומות אחרים. הקורסים לבחירה אישית מותאמת של כל סטודנט בתכנית.
הכרות ויצירת קשרים נפלאים עם סטודנטים ממגוון פקולטות וחוגים שלא יוצא לראות ולחוות במהלך התואר, תוך עבודה בקבוצות ושיתוף חוויות ודעות מקצועיות על נושאים רבים.
קורס שזכור לי במיוחד משנה א' הוא קורס ״אבני דרך ספרותיות״ שבו נחשפתי ליצירות ספרותיות ולעולם שלם של יוצרים בישראל שלא נחשפתי אליו בעבר, המציע רב תרבותיות ומקדם שוויון תרבותי.
ליאור אייזנברג
תוכנית רום הייתה לי כזרקור במהלך התואר. היא חשפה אותי לקבוצות וא.נשים יוצאי ויוצאות דופן מחוץ לסביבתי המידית, כמו גם לתכנים ורעיונות נפלאים המרחיבים ומאתגרים את תפיסת עולמי.
מתן דרעי בדש
מפגש בלתי אמצעי עם סטודנטים אדירים מפקולטות אחרות ועם מורים ותכנים שחיכיתי להם כל שבוע, שהחכימו אותי כיוצרת, כמורה וכאדם.
תמונות מספרות
רוֹם היא תכנית הדגל של משרד החינוך והיא מיועדת למצטיינות ולמצטיינים בעלי נתונים גבוהים ומוטיבציה מיוחדת להוביל את מערכת החינוך בישראל.
התשובה היא כן. מצטייני משרד החינוך יכולים ללמד ולהחזיר את שלוש שנות קבלת המלגה בעבודה במסגרות בלתי פורמאליות ובלבד שמדובר במסגרות המוכרות על ידי משרד החינוך. כל מוסד המוכר לצורכי סטאז' מוכר גם לצורך החזר המלגה. את המוסדות המוכרים לסטאז' ניתן לקבל ביחידה לכניסה להוראה (הל״ל) ומומלץ בחום לבדוק מולה קודם לסגירת מקום. Training.skb@smkb.ac.il
במקרים שכאלה תינתן האפשרות להשלים את הלימודים בשנה ד', אולם שכר הלימוד ימומן על ידי הסטודנט עצמו.
כאשר סטודנט מתחיל תואר שני בחינוך או תואר שני כללי הוא צריך להתחיל לעבוד מיד בתום שלוש השנים בהיקף של 1/3 משרה לפחות בשנה הראשונה ובהיקף של 2/3 משרה בשנתיים שלאחר מכן, וכל זה תוך 4.5 שנים מתום לימודיו הרשמיים במכללה.
ההטבה שניתנת לסטודנטים מצוינים שמתחילים תואר שני בחינוך הוא האפשרות להתחיל לימודי תואר שני בחינוך מבלי שיצטרכו את הניסיון בהוראה.
כל המצטיינים חייבים למלא בראשית כל שנה טופס של הלוואה מותנית ולהעביר אותו למזכירות התוכנית או למשרד דיקנית הסטודנטים. המלגה ממשרד החינוך מגיעה על פי רוב במהלך סמסטר ב' (לפי לוח הזמנים של משרד החינוך) ואילו החלק שניתן מהמכללה נכנס בדרך כלל ישירות למאזן שכר הלימוד במהלך סמסטר א'. באם הובטח סל חיזוקים נוסף, הוא ניתן לרוב במהלך סמסטר א' של השנה הבאה. יש לזכור כי קבלת המלגה מותנית בהגשת הטופס בכל שנה. מצטיינים אשר מסיבה כלשהי לא הגישו את טופס ההלוואה המותנית עד למועד האחרון לא יקבלו את המלגה ולא יוכלו לערער על כך.
בשנה השלישית ללימודים מתקיים תהליך ליווי מותאם אישית לסטודנטים לקראת הכניסה להוראה ולסטאז'. במסגרת תהליך זה אנו מסייעים בחיפוש מקום מתאים. במקביל, גם במסגרת התכנית הארצית יש מערך מסייע למציאת מקום עבודה לבוגרי ובוגרות רוֹם. הסטודנטים שלנו מבוקשים מאוד בבתי ספר ומנהלים פונים אלינו לקבל המלצות והפניות.
בהנחה שהסטודנט סיים לפחות 80% מלימודיו (לרבות קורס עזרה ראשונה, בטחון ובטיחות, זהירת בדרכים והדרכה פדגוגית) ורשום לסטאז' במסגרת חינוכית במהלך שנת הלימודים הקרובה, הוא יכול להירשם לאחת מסדנאות הסטאז' המוצעות במכללה. ההרשמה מתחילה בדרך כלל במהלך חודש אוגוסט ונעשית דרך אתר המכללה. מצטייני משרד החינוך פטורים מתשלום עבור סדנת הסטאז'.
התשובה היא כן. בכל שנה נבחרים 2-3 סטודנטים אשר הפגינו מצוינות מעל ומעבר, אישית ואקדמית (קרי, ממוצע ציונים של 95 לפחות) שבהמלצת ראשי הפקולטות והתחומים שלהם וראש תכנית המצטיינים יכולים להתקבל כמצטייני משרד החינוך. מרגע קבלתם ככאלה הם זכאים לתנאים זהים של מצטייני משרד החינוך אשר התקבלו ככאלה בשנה א'.
מצטייני משרד החינוך זכאים לשכר של מורים בפועל במשך שלוש שנות הלימוד משנה ד' ואילך. הדבר תקף גם לגבי שנת הלימודים הראשונה, חרף היותה מוגדרת כסטאז'.
כלל וכלל לא. שעות הלימוד של התוכנית תוכננו בקפידה כך שתתאמנה למערכת השעות של כל הפקולטות והתחומים וזאת על מנת להבטיח כי התוכנית תוכל לקלוט כל סטודנטית וסטודנט העומד בקריטריון הקבלה.
במאזן הלימודים מופיעים החובות האקדמיים ללימודים, בחלוקה לנושאים. כך הסטודנט יכול לעקוב אחר מצב לימודיו: מה כבר למד ומה נשאר לו. בכל מקרה של ספק , ניתן לפנות למזכירות הפקולטה.
לקראת תחילת שנת הלימודים תעביר מזכירת התוכנית פירוט לכל מזכירויות הפקולטות ובו יפורטו כל הקורסים שיש לשבץ ואת הקורסים שיש להמיר בקורסים של תכנית המצטיינים. במהלך הרישום לקורסים המזכירות תדענה כבר אילו קורסים יש לשבץ ואילו להמיר.