תוכנית זו נלמדת במסגרת הפקולטה למדעי הרוח והחברה
במאה ה-21 מתמודדים בני אדם בכלל ומורות ומורים בפרט עם מציאות מורכבת, המתאפיינת בשינויים מהירים, בריבוי נקודות מבט ובבעיות מאתגרות וחסרות תקדים הקשורות לחברה, לתרבות ולנפש. מטרת התוכנית היא לספק לתלמידיה הבנה מעמיקה של מציאות זו, וכן כלים שיאפשרו להם לפעול באופן מושכל בתוכה ולתווכה לתלמידיהם בבית הספר. במקביל לכך, התוכנית מעודדת את הלומדים לגבש זהות מקצועית ואישית ולנקוט עמדה בשאלות חברתיות וקיומיות.
ראש התכנית: ד"ר אמנון יובל
צוות היגוי: פרופ' שי פרוגל (דיקאן הפקולטה), ד"ר אמנון יובל (ראש התוכנית), ד"ר אסנת זינגר
הנחת המוצא של תוכנית התואר השני בהוראת מדעי הרוח בגישה רב-תחומית היא שהתפקיד המרכזי שנדרש כיום מאנשי חינוך הוא לאתר חיבורים וליצור קשרים, הן בין הדיסציפלינות השונות של מדעי הרוח והן בין יסודות ומוסדות מרכזיים בעולם בן זמננו: גוף ונפש, אדם וסביבה, חברה וטכנולוגיה, חשיבה וחוויה, אקדמיה ובתי ספר. צוות התוכנית משוכנע כי הרחבת הקשרים שבין תחומי הדעת ההומניסטיים, זיהוי תחומי ההשקה ביניהם והעברת דגמי חשיבה מתחום אחד למשנהו, מאפשרים צמיחה של רעיונות חדשניים, שכלול ההיגיון הביקורתי וטיפוח פלורליזם חשיבתי וערכי. הנחת מוצא זו עולה בקנה אחד עם הדרישה הקיימת היום במחקר, בחברה ובמערכת החינוך לפיתוח נושאים אינטגרטיביים במדעי הרוח.
תוכנית זו שמה לה למטרה לטפח אנשי ונשות חינוך בעלי עושר תרבותי, אופק אינטלקטואלי רחב וחשיבה דיאלוגית, השואפים ליזום, לקדם ולהוביל פרויקטים יצירתיים בבתי הספר.
התוכנית מורכבת מארבעה סוגי קורסים:
תחומי הדעת המרכזיים הנלמדים בתוכנית הם: היסטוריה, ספרות, מקרא, פילוסופיה ותרבות ישראל. לתחומים אלה נלווים עולמות תוכן נוספים מתחומי החברה, האומנויות, הטיפול והסביבה, כגון קולנוע, פסיכואנליזה, קיימות, ביבליותרפיה, מדע המדינה, אמנות חזותית וסוציולוגיה.
כדי לפתוח בפני המוסמכות והמוסמכים של התוכנית אפשרויות לקידום מקצועי התכנית מכשירה אותם לרכישה של חמש יכולות מרכזיות:
אני מאמין – סגל התוכנית
ד"ר אמנון יובל (ראש התכנית)
התובנות האתיות, ההיסטוריות, הרגשיות, הנרטיביות והפילוסופיות שיש למדעי הרוח להציע הופכים אותם למשאב יקר ערך עבור חברה ששואפת לשמור על איזוניה הפיזיים והנפשיים ועל קיימות במציאות שבה מתרחשים שינויים מואצים והרי גורל. יכולתם להתחבר ולתרום לכל תחום, כולל תחומים שלכאורה רחוקים מהם, היא הסיבה שיותר ויותר חברות היי-טק מחפשות בשנים האחרונות לצרף לשורותיהן בוגרות ובוגרים של מקצועות מדעי הרוח. זוהי גם הסיבה שבעידן חסר ודאות, שבו לא ברור מה יהיו המקצועות המובילים אפילו בעשור הבא, אחד הדברים הוודאיים יותר הוא שאיכויות החשיבה של מדעי הרוח יהוו את הערך המוסף לכל מקצוע באשר הוא.
ד"ר טלי סגל
מעשה הכתיבה הוא אפשרות של ריבונות, של משמעות ושל תיקוף דברים, ולו בדיעבד. הכתיבה היא אפשרות של אינטגרציה אישית, מהותית ועמוקה של דיסציפלינות שונות ומרחבי משמעות מגוונים. במעשה הכתיבה, יכולים להיקשר יחד שלל הרעיונות הנלמדים במדעי הרוח, לכתיבה נרטיבית, מסאית או אישית, למזיגה אפשרית של עובדות, דעות, הערכות, מרחב דמיון ורפלקסיה. כתיבה יוצרת עשויה להיות מתודה משמעותית לתלמידינו בבתי הספר במקצועות מדעי הרוח, כאפשרות להוראה יצירתית, אינטגרטיבית ורפלקטיבית.
פרופ' שי פרוגל
אני מאמין שמדעי הרוח שוכנים ביסוד המעשה החינוכי, מפני שהם עוסקים בתרבות האדם ובדרך בה האדם מנסה להבין את קיומו בעולם. לכן, אני רואה חשיבות מיוחדת להוראת מדעי הרוח בבתי הספר. הוראה מיטבית של מדעי הרוח דורשת התפתחות אינטלקטואלית של המורה, שחותרת להכרות רחבה ומעמיקה עם הגוונים השונים של הקיום האנושי. כמרצה בתכנית הבינתחומית להוראת מדעי הרוח אני משתדל לתרום להתפתחות זו.
ד"ר לילך ניישטט בורנשטיין
לימוד שירה כרוך הרבה פעמים במאבק, בקושי, בהתנגדות ובכישלון. סטודנטיות אומרות לי: ״אני לא מבינה״, ״אני לא מתחברת״. מאחורי האמירות האלה מתחבאות— כך נדמה לי— השאלות: ״למה שאקרא סיפור של מישהו אחר? למה שזה יעניין אותי? ומה עם הסיפור שלי, מי יקרא אותו?". ספקות כאלה אינם ייחודיים רק להן. גם אנשים שבחרו בספרות כדרך חיים ועוסקים בה רוב זמנם, כמוני, מתמודדים אִתם חדשות לבקרים. אני מזמינה את הסטודנטיות לקרוא את אי־המובנות ואת חוסר הפשר לא ככישלון שלהן, אלא כמשבר חיוני בפדגוגיה רדיקלית. התהליכים העמוקים והמורכבים המתחוללים בפרשנות של יצירת ספרות הם אלה המאפשרים לנו להתמודד עם החסרים, המורכבויות והסתירות בחיי היומיום שלנו, מספקים מרחב להתבוננות, ועוסקים בשאלות הגדולות של החיים.
מוסמכים ומוסמכות מספרים:
גיל חכם, מורה לתנ"ך בחטיבה העליונה
סיימתי תוכנית הסבה להוראת מקרא וחיפשתי לימודי המשך בסמינר. התכנית לתואר שני בהוראת מדעי הרוח בגישה רב-תחומית נראתה מבטיחה על פי הסילבוס. ההבטחה התממשה במלואה בשנתיים מוצלחות במיוחד. קורסים מגוונים ומעניינים, סגל מרצים איכותי וקשוב, סטודנטים באווירה קהילתית מכוונת למידה, ראש תכנית קשוב וגמיש, סדנאות קיץ מעניינות ומאתגרות ואווירת הלימוד המיוחדת והביתית של הסמינר. ממליץ בחום.
אביטל מסטרמן, מחנכת, מורה להיסטוריה ותנ"ך ורכזת הכלה והשתלבות
בתור בוגרת התואר הראשון במדעי הרוח וחינוך של סמינר הקיבוצים, היה לי ברור שארצה ללמוד גם את התואר השני במכללה ואני שמחה שעשיתי כך. הסילבוס המגוון והמעניין והמרצים האיכותיים לצד היחס האישי והמכבד גרמו לי להפיק את המיטב מהתואר, גם בימים מורכבים כמו ימי הקורונה.
יובל מנדלסון, מורה לאזרחות ומוסיקאי
תכנית הלימודים מציגה מגוון רחב של תחומי דעת ומשלבת בין היסטוריה, ספרות, קולנוע, פילוסופיה ואמנות. בפשטות: כל מה שמעניין בן תרבות. אלא שתרבות בלי חינוך אי אפשר. כמורה לאזרחות, חומרי הקריאה אליהם נחשפתי בקורסים השונים שימשו אותי בכיתות והעשירו את הדיון בהן. במסגרת התכנית נטלתי חלק גם במפגשים, ימי עיון וסימפוזיונים מרחיבי דעת. כל אלה, כמובן לצד הקורסים הסמסטריאליים והשנתיים, העשירו את עולמי התרבותי. דווקא בשעתם הקשה של מדעי הרוח והלימודים ההומניסטיים, לימודי התואר השני בסמינר הקיבוצים חשובים ורלוונטיים כל כך.
שאלה: מה הניע אותך ללמוד תואר שני "בהוראת מדעי הרוח בגישה רב-תחומית" בסמינר הקיבוצים?
תשובה: ידע העולם שלי בנוי מהכרות עם תחומים רבים ומגוונים. בדרך הוראת הספרות תמיד שילבתי אמנויות שונות, מבט אישי, רעיוני ואקטואלי. לכן כאשר נחשפתי לאפשרות להרחיב את ידיעותיי בגישה רב תחומית, זה היה מתבקש להמשיך בדרך זו.
שאלה: מה הניע אותך ללמוד תואר שני "בהוראת מדעי הרוח בגישה רב-תחומית" בסמינר הקיבוצים?
תשובה: לימודי התואר הראשון בסמינר היו נהדרים בעיני, מגוונים ומאתגרים – האווירה בקמפוס עצמו, הקורסים, המרצים. הרגשתי שהתכנית להוראת מדעי הרוח בגישה רב-תחומית הינה המשך ישיר ללימודי התואר הראשון, אך עם קפיצת המדרגה הברורה.