מתוך דבריה של ד"ר מיכל קרן כפי שהוצגו ביום העיון שהתקיים ב-9.6.21
שלום, שמי מיכל, אני ראש התכנית לתואר שני "הערכה בחינוך" ואני שמחה לספר לכם על שת"פ של התכנית לתואר שני "הערכה בחינוך" עם מרכז SEL לקידום למידה חברתית-רגשית בבינתחומי בהרצליה. אנחנו שמחים וגאים על שיתוף הפעולה, כי אנחנו מאמינים שתהליכי הוראה-למידה והערכה ראויים ומקדמים מערבים באופן מכוון גם היבטים רגשיים וחברתיים. למידה חברתית-רגשית תמיד חשובה, אבל נראה שבשנה האחרונה, שכללה גם סבב לחימה, היא קיבלה משמעות אף גדולה עוד יותר.
המפגש נועד לתת לכם הצצה לנושא של למידה חברתית- רגשית, המשלבת בין כמה ערוצים: מבט תיאורטי קצר, חשיפה לעשיה המחקרית שנעשית בתכנית בתחום זה, והדגמה של חיבורים אפשריים בין התיאוריה למעשה בכל מה שקשור להקניה ולהטמעה של מיומנויות חברתיות-רגשיות.
שלושה סטודנטים שלנו יציגו ממצאים ראשוניים של עבודות הגמר שהם כותבים בימים אלה במסגרת התכנית בנושא של למידה חברתית- רגשית. העבודות שונות זו מזו מבחינת הפרדיגמה המחקרית (יש עבודה כמותית ושתי עבודות איכותניות) ומבחינת ההיבטים הרגשיים והחברתיים שנבדקו בכל אחת מהן בהתייחס לצוותים החינוכיים: שביעות רצון מעבודה, שחיקה, מסוגלות עצמית ויכולת התמודדות עם שינויים. כל אלו נתפסים כממדים חיוניים לאפקטיביות של עבודת צוותי ההוראה ולהצלחה של התלמידים, והם חשובים לא פחות להפחתת הלחץ והשחיקה שלהם.
כאנשי הערכה, בעקבות עבודת הגמר, הסטודנטים יוכלו ליצור בסיס נתונים הרלבנטי למיומנויות החברתיות-רגשיות של הצוות החינוכי לצורך תהליכי למידה ושיפור מתמשך. אנו מאמינים שזהו חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח המקצועי של הצוות, שהוא ההון האנושי שעליו מבוסס בית הספר.
במהלך הכנס הוצגו שלושה מחקרים ע"י סטודנטיות בתכנית:
- תפיסת מורים תהליכי שינוי פדגוגיים המתחוללים בבית הספר. מגישה: רולא קדמאני, בהנחיית: פרופ' שוש לשם
- תהליכי למידה בקהילת למידה בית ספרית בהתהוות ומידת השפעתם על תחושת המסוגלות העצמית של המורות המשתתפות. מגישה: דלית סלמן, מנחה: פרופ' שוש לשם
- השפעת מצבי לחץ ושחיקה על שביעות רצונן של גננות ממקום עבודתן. מציגה: צליל בן צבי, מנחה: ד"ר מיכל קרן