קולנוע
-
הקולנוע כטקסט פוליטי
מרצים: ד"ר מאיה פנחסיבקורס זה ננסה למצוא את המשמעויות הפוליטיות הגלויות והסמויות בסרטים שנעשו במקומות ובזמנים שונים בעולם; מהקולנוע האירופי המהפכני של שנות ה-60, דרך הקולנוע האנטי קולוניאליסטי של ה"עולם השלישי", האקטיב...
בקורס זה ננסה למצוא את המשמעויות הפוליטיות הגלויות והסמויות בסרטים שנעשו במקומות ובזמנים שונים בעולם; מהקולנוע האירופי המהפכני של שנות ה-60, דרך הקולנוע האנטי קולוניאליסטי של ה"עולם השלישי", האקטיביזם הפוליטי של הקולנוע התיעודי ועד למסרים הסמויים שניתן לאתר גם בשוברי הקופות של הקולנוע המסחרי.
- רשות
- סימסטר
-
מוזיקה פופולארית וחברה בישראל
מרצים: ד"ר יוכי שלחכיצד חתרו שירי הלהקות הצבאיות תחת הקולקטיב הישראלי? האם יש בכלל רוק ישראלי? מה ההבדל בין מוזיקה מזרחית למוסיקה ים תיכונית ואלו מאבקי כוח משקף הבדל זה? מה היה תפקידם של שירי ארץ-ישראל-הישנה-והטובה ב...
כיצד חתרו שירי הלהקות הצבאיות תחת הקולקטיב הישראלי? האם יש בכלל רוק ישראלי? מה ההבדל בין מוזיקה מזרחית למוסיקה ים תיכונית ואלו מאבקי כוח משקף הבדל זה? מה היה תפקידם של שירי ארץ-ישראל-הישנה-והטובה בסוציאליזציה של זמרים מזרחיים? שאלות אלה ואחרות יעלו לדיון בקורס זה תוך כדי האזנה מודרכת לשירים וצפייה ביקורתית בקטעי וידאו ישנים וחדשים.
- רשות
- סימסטר
-
גלגולו של הצבר חסר הבית בקולנוע הפלסטיני
מרצים: ד"ר עמרי יביןלאחר שנערוך היכרות עם הצבר חסר הבית ונראה כיצד הוא מצטייר מטקסטים שונים מן התרבות העברית (מן הפרוזה של משה שמיר ועד הדרמה של חנוך לוין), נצא אל "מעבר לקווי האויב" ונראה איזה לבוש לובשת דילמת המקום...
לאחר שנערוך היכרות עם הצבר חסר הבית ונראה כיצד הוא מצטייר מטקסטים שונים מן התרבות העברית (מן הפרוזה של משה שמיר ועד הדרמה של חנוך לוין), נצא אל "מעבר לקווי האויב" ונראה איזה לבוש לובשת דילמת המקום בקולנוע הפלסטיני. בעיקר נתמקד בסרטיו של הבימאי איליה סולימאן שבגיבורו "הזר המוחלט" ניתן לראות בן דוד קרוב של הצבר חסר הבית, המוכר מיצירותיהם של שמיר, לוין ואחרים. לבסוף נבחן את ההשלכות האפשריות של הקרבה הזאת על ראיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני ושל הדרכים לפתרונו.
- רשות
- סימסטר
-
על האתי האסתטי והדתי – והדרך לספרות מינורית
מרצים: פרופ' אבנר פיינגלרנטשיעור בחירה עיוני מעשי, שבמרכזו למידה עיונית של טקסטים קולנועיים, תיאורטיים פילוסופים ופואטים. במקביל ללימוד העיוני מטרת הקורס היא לאפשר התנסות ב'כתיבה' של סרטים משולבים בתפיסות ונקודות מבט שונות,...
שיעור בחירה עיוני מעשי, שבמרכזו למידה עיונית של טקסטים קולנועיים, תיאורטיים פילוסופים ופואטים. במקביל ללימוד העיוני מטרת הקורס היא לאפשר התנסות ב'כתיבה' של סרטים משולבים בתפיסות ונקודות מבט שונות, לעיתים מנוגדות, המבקשות להשתלב בו זמנית. נקודת המוצא של הסמינר, היא הדיאלקטיקה שמתקיימת בין המושגים של סרן קירקגור - ׳האתי האסתטי והדתי׳ למושגים של ז׳יל דלז ׳דימוי הזמן׳ ו׳ספרות מינורית׳ שאותו הוא כותב עם פליקס גוטריי. מושגים אלו אלו, שעוסקים בקיום מיוסר וחושפני ובשפה כמענה של ריפוי.
- חובה
- סימסטר