ראש התמחות אמנות חזותית: ד"ר אנג'י ג'ייקובס קיים
טיפול באמנות חזותית היא גישה טיפולית המתבססת על הבעה ויצירה באמצעות עשייה אמנותית. בטיפול באמנות חזותית נעשה שימוש בתהליכי יצירה של אמנות פלסטית: ציור, רישום, פיסול, קולאז' ועוד. החומרים, התהליכים והתוצרים של היצירה, הם כולם ביחד שפה חזותית וסימבולית. מעצם טיבה, השפה הייחודית הזאת מאפשרת לנו מרחב נפשי לביטוי ועיבוד של חוויות חיים ולמגוון דרכים ואפשרויות לשינוי.
הצצה לנעשה בכיתה: על קבוצות סטודיו פתוח- מודל עבודה בתחום טיפול באמנות, שבו כל משתתף מתמקד בתהליך יצירה אישית שנעשה בחלל משותף. המסגרת והעדות של מנחה הסטודיו מייצרים מיכל ייחודי, שבתוכו אפשר להעמיק, לחפש, לשאול שאלות ולגבש אמירה אישית בשפת האמנות. הסטודנטים יוצרים בכיתה באופן חופשי, וללא הנחיה מובנית במהלך הסטודיו. בשני השיעורים האחרונים הם הכינו תערוכה לתצוגה, וכל סטודנט בחר אחת מעבודותיו, וכתב דף עמדה שמתאר את תהליך היצירה והלמידה.
פסיכותרפיה של המבוגר
"לא כל אחד מעז להביע דעותיו בבעיות פיסיות; אך לכל אחד – הן לפילוסוף והן לאדם מן הרחוב – יש השקפה אישית משלו על בעיות פסיכולוגיות..."
(זיגמונד פרויד, בתוך Crowne, 1979, p.1)
פרקטיקת הפסיכותרפיה איננה יכולה להתהדר באותה רמה של לכידות אקדמית ומעשית כמו הרפואה. היא מורכבת מפסיפס של גישות טיפוליות שונות אשר כל אחת מהן מאופיינת בתמונת עולם ייחודית ומובחנת על המצב האנושי; מבני הנפש; תכליתו של הטיפול הנפשי והאמצעים לריפוי. בקורס נתמקד בהנחות הפילוסופיות וההיסטוריות שמאפיינות את שלושת הזרמים המרכזיים בפסיכותרפיה של המבוגר: הזרם הפסיכודינמי; הזרם ההתנהגותי-קוגניטיבי; והזרם ההומניסטי-אקזיסטנציאליסטי. נתוודע למושגים מרכזיים ולרציונל הטיפולי שמאפיין כל גישה; לאופני היישום של התיאוריות השונות בעבודה הטיפולית; להקשרים שכל גישה מקיימת עם תחום הטיפול באומנויות; ולשאלת היחס של הגישות הטיפוליות לאוכלוסיות מגוונות והיבטים רב תרבותיים.
פסיכותרפיה של הילד
הקורס מציע בחינה מעמיקה של נושאים עיקריים בפסיכותרפיה של הילד ושופך אור על האתגרים המתעוררים לעתים קרובות במהלך העבודה עם ילדים והורים. הסטודנטים יחשפו לגישות תיאורטיות מרכזיות בטיפול בילדים ולשיטות התערבות טיפוליות, בדגש על פסיכותרפיה דינמית לטיפול בילדים. כן יידונו משמעות המשחק בטיפול בילד וסוגיות מרכזיות בטיפול בילדים הקשורות למערכת המשפחתית והחינוכית.
סוגיות מתקדמות בפסיכותרפיה
הקורס סוקר נושאים, תיאוריות ומושגים מתקדמים בתחום הטיפול בכלל, והטיפול באמנויות בפרט, בדגש על תהליכי העברה והעברה נגדית. הוא מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמצעות אמנויות והפסיכותרפיה לבין העבודה הקלינית, ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית.
תיאוריה של קבוצות
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים ידע לגבי התהליכים המתרחשים בקבוצות והכרות עם העקרונות המרכזים בעבודה טיפולית עם קבוצות. בקורס יחשפו הסטודנטים למתודה הקבוצתית תוך התייחסות לידע ולכישורים להם זקוקים כדי לעבוד עם קבוצות. יעד מרכזי של הקורס הוא לעזור לסטודנטים להכיר ביעילות של התערבויות קבוצתיות במגוון מסגרות.
טראומה ומצבי משבר
בקורס נכיר את המושגים וההגדרות המרכזיים בתחום, כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשרי חיים שונים. נתייחס לסוגי פגיעה שונים ונתוודע לכמה משיטות הטיפול המרכזיות.
![]() |
![]() |