הדר תואר שני

ראשי התמחות פסיכודרמה: ד"ר איויה שלח

הפסיכודרמה היא שיטת טיפול נפשי שיצר יעקב לוי מורנו. הטיפול הפסיכודרמטי מתקיים בקבוצה ועוסק בבעיות נפשיות והתנהגותיות, אישיות ובין אישיות. מטרתו לסייע בשיפור מצבו הנפשי של האדם ומהלך חייו התקין, באמצעות שימוש בפעולה יצירתית, בביטוי ספונטני ובמשחקי תפקידים. ההתמחות בפסיכודרמה מבוססת על לימוד התנסותי של השיטה, ועל עבודה מעשית בשטח. זאת לצד לימודים עיוניים העוסקים בהיבטים שונים של טיפול רגשי ובסוגי אוכלוסייה  שבהן הסטודנטים עשויים לטפל בעתיד.

קורסי הליבה בהתמחות בפסיכודרמה כוללים, בין היתר, לימוד התנסותי ועיוני של הפסיכודרמה הקלאסית (פסיכודרמה הממוקדת בפרוטגוניסט). בחלקו הראשון של קורס זה, המתקיים בשנה א' ללימודים, נחשפים הסטודנטים למושגי יסוד של הפסיכודרמה ומוזמנים להתנסות בטכניקות המגוונות של השיטה. בחלקו השני של קורס הפסיכודרמה הקלאסית, בשנה ב' ללימודים, הסטודנטים מתנסים בהנחיית התהליך הפסיכודרמטי במסגרת הנחיית עמיתים בכיתה. לצד קורס הפסיכודרמה הקלאסית, הלימודים בתכנית כוללים, בין היתר, קורס התנסותי בתהליכים סוציומטריים בקבוצה, פסיכודרמה עם מגוון אוכלוסיות, דרמה תרפיה, סמינריון מחקרי, ועוד. מרבית הקורסים משלבים בין התנסות בתהליכים אישיים וקבוצתיים לבין המשגה והעמקה תיאורטית.

התמחות פסיכודרמה - שיעורים לדוגמה

  • פסיכודרמה קלאסית שלב א': הפסיכודרמה מוגדרת כפסיכותרפיה קבוצתית ונשענת על בסיס תיאורטי רחב. קורס זה מציג את יסודות הפסיכודרמה הקלאסית על פי תורתו של י. ל. מורנו והתפתחותה לאורך השנים בארץ ובעולם. בקורס יחשפו הסטודנטים למושגי יסוד של הפסיכודרמה, ולמודלים השונים שהשיטה מציעה ולעקרונותיהן. הסטודנטים יוזמנו להתנסות בטכניקות המגוונות של השיטה.
  • פסיכודרמה קלאסית מתקדמים: הקורס מרחיב את הידע וההבנה אודות התיאוריות עליהן מושתתת הפסיכודרמה. הוא שם דגש על שיטות התערבות פסיכודרמטיות ועל דרכי איבחון והערכה מתחום הפסיכודרמה והדרמתרפיה. הקורס משלב את התיאוריות עם התנסויות ותרגול אשר משכללות את מיומנויות ותפקידי המטפל הפסיכודרמטי הקלאסי.
  • סמינריון מחקרי: קורס זה מעמיק את הקרקע התיאורטית להבנת התורה והשיטה התרפויטית, ומרחיב את ההתנסות בשיטת הפסיכודרמה הקלאסית. הסטודנטים יתנסו ויתרגלו הנחיית טכניקות בפסיכודרמה, תוך עיסוק מחקרי בבחינת יעילותן והשפעתן על המנחה והמונחה. הסטודנטים ינחו קבוצה במשך 12 מפגשים מחוץ לקורס, יזהו ויחקרו כיצד מושגים, רעיונות וטכניקות פסיכו דרמטיות באים לידי ביטוי בתיאוריה ובפרקטיקה היישומית והמעשית בקבוצה שבהנחייתם. הקורס יתמקד בחקר מקרים ובניתוח תיאורטי מבוסס.
  • הנחיית עמיתים: הקורס ירחיב את הידע וההבנה אודות התיאוריות עליהן מושתתת הפסיכודרמה. הוא ישים דגש על  שיטות התערבות פסיכודרמטיות ודרכי אבחון וההערכה מתחום הפסיכודרמה. הקורס ישלב את התיאוריות עם התנסויות ותרגול אשר ישכללו את מיומנויות  ותפקידי המטפל הפסיכודרמטי הקלאסי.
  • סמינריון פסיכואנליזה ופסיכודרמה: הקורס מבקש לפוגג את המתח ההיסטורי שקיים בין הפסיכודרמה והפסיכואנליזה. הוא מאיר באור חדש את ההשפעות המפרות והמשלימות שעשויות להתקיים בין שני התחומים, בדגש על תרומתה האפשרית של הפסיכואנליזה לפרקטיקה ולחשיבה הפסיכודרמטית.  הסטודנטים ידונו בהנחות המטאפיזיות, אפיסטמיות וקליניות שמאפיינות את שני התחומים; במחקרים שעוסקים בקווים הממשיקים והמנוגדים שמתקיימים בין הפסיכודרמה והפסיכואנליזה; ובאופנים הרבים והמגוונים שבהם ניתן לשלב חשיבה פסיכודינמית בעבודה פסיכודרמטית ולהיפך. הקורס בנוי כסמינר אינטגרטיבי המשלב עבודה תיאורטית והתנסותית גם-יחד.
  • מושגי יסוד בפסיכודרמה: הפסיכודרמה מוגדרת כפסיכותרפיה קבוצתית ונשענת על בסיס תיאורטי רחב.
    קורס זה מציג את יסודות הפסיכודרמה הקלאסית על פי תורתו של י. ל. מורנו והתפתחותה לאורך השנים בארץ ובעולם. בקורס יחשפו הסטודנטים למושגי יסוד של הפסיכודרמה, וכן ייגעו באופן ראשוני בכמה ממאפייני העבודה עם אוכלוסיות שונות.

 

לימודים משותפים

פסיכותרפיה של המבוגר
"לא כל אחד מעז להביע דעותיו בבעיות פיסיות; אך לכל אחד – הן לפילוסוף והן לאדם מן הרחוב – יש השקפה אישית משלו על בעיות פסיכולוגיות..."
(זיגמונד פרויד, בתוך Crowne, 1979, p.1)

פרקטיקת הפסיכותרפיה איננה יכולה להתהדר באותה רמה של לכידות אקדמית ומעשית כמו הרפואה. היא מורכבת מפסיפס של גישות טיפוליות שונות אשר כל אחת מהן מאופיינת בתמונת עולם ייחודית ומובחנת על המצב האנושי; מבני הנפש; תכליתו של הטיפול הנפשי והאמצעים לריפוי. בקורס נתמקד בהנחות הפילוסופיות וההיסטוריות שמאפיינות את שלושת הזרמים המרכזיים בפסיכותרפיה של המבוגר: הזרם הפסיכודינמי; הזרם ההתנהגותי-קוגניטיבי; והזרם ההומניסטי-אקזיסטנציאליסטי. נתוודע למושגים מרכזיים ולרציונל הטיפולי שמאפיין כל גישה; לאופני היישום של התיאוריות השונות בעבודה הטיפולית; להקשרים שכל גישה מקיימת עם תחום הטיפול באומנויות; ולשאלת היחס של הגישות הטיפוליות לאוכלוסיות מגוונות והיבטים רב תרבותיים.

 

פסיכותרפיה של הילד
הקורס מציע בחינה מעמיקה של נושאים עיקריים בפסיכותרפיה של הילד ושופך אור על האתגרים המתעוררים לעתים קרובות במהלך העבודה עם ילדים והורים. הסטודנטים יחשפו לגישות תיאורטיות מרכזיות בטיפול בילדים ולשיטות התערבות טיפוליות, בדגש על פסיכותרפיה דינמית לטיפול בילדים. כן יידונו משמעות המשחק בטיפול בילד וסוגיות מרכזיות בטיפול בילדים הקשורות למערכת המשפחתית והחינוכית.

 

סוגיות מתקדמות בפסיכותרפיה
הקורס סוקר נושאים, תיאוריות ומושגים מתקדמים בתחום הטיפול בכלל, והטיפול באמנויות בפרט, בדגש על תהליכי העברה והעברה נגדית. הוא מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמצעות אמנויות והפסיכותרפיה לבין העבודה הקלינית, ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית.

 

תיאוריה של קבוצות
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים ידע לגבי התהליכים המתרחשים בקבוצות והכרות עם העקרונות המרכזים בעבודה טיפולית עם קבוצות. בקורס יחשפו הסטודנטים למתודה הקבוצתית תוך התייחסות לידע ולכישורים להם זקוקים כדי לעבוד עם קבוצות. יעד מרכזי של הקורס הוא לעזור לסטודנטים להכיר ביעילות של התערבויות קבוצתיות במגוון מסגרות.  

 

 טראומה ומצבי משבר
בקורס נכיר את המושגים וההגדרות המרכזיים בתחום, כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשרי חיים שונים. נתייחס לסוגי פגיעה שונים ונתוודע לכמה משיטות הטיפול המרכזיות.  

  • פסיכודרמה
  • פסיכודרמה
  • פסיכודרמה

לקבלת מידע נוסף, אנא מלא/י את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:

מרכז ייעוץ ורישום
שעות קבלה: א'-ה' 8:00-18:00
03-6901200
smkb@smkb.ac.il