ראש בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות - ד"ר נעמה לב ארי
צוות היגוי של בית הספר טיפול באמצעות אמנויות:
פרופ' סמדר דוניצה שמידט, ד"ר נעמה לב ארי, ד"ר עיניה ארצי, ד"ר יפתח רון, ד"ר מאיה וולקן, ד"ר אורלי וקנין, ד"ר מרסיה הניג.
ראשי התמחות אמנות חזותית: ראשי התמחות פסיכודרמה: ראש התמחות תנועה: ראש התמחות ביבליותרפיה: |
ד"ר מרסיה הניג ד"ר יפתח רון ד"ר מאיה וולקן ד"ר אורלי וקנין |
החל משנת תשע"ט שכר הלימוד לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות הוא שכר לימוד אוניברסיטאי.
מהו טיפול באמצעות אמנויות
תהליכי הבעה ויצירה באמנויות מאופיינים במהותם כבעלי היבטים תרפויטיים. כוחן המרפא של האמנויות מסייע לנו להבין ולהכיל תכנים רגשיים, ליצור תקשורת, לעודד שימוש בדמיון ולהביא את עצמנו לביטוי אותנטי.
טיפול באמנויות מאפשר גישה עקיפה ובלתי מאיימת לעולמו הפנימי, התוך-אישי והבין-אישי של המטופל. היצירה האמנותית נעשית במרחב הביניים שבין המציאות החיצונית לבין המציאות הפנימית -המשמעות לכך היא להיות בתוך החוויה הרגשית ובה בעת להתבונן בה מן הצד.
הטיפול באמנויות הוא טיפול רגשי המאופיין באמצעות משולש טיפולי של יחסים, ששותפים בו המטפל, המטופל, וחומרי האמנות והיצירה. במרחב המיוחד הזה יש לפנינו הזדמנות לגעת ולהבין, באמצעות השפה האמנותית והמטפורית, את אותם "אזורים" של הוויה שאינם ניתנים לביטוי מילולי. כך נרקם קשר סמוי עם תכנים לא מודעים שתהליך היצירה מעלה ומתאפשרת הסרה של הגנות ומחסומי תקשורת, שמוטמעים בתוכנו מאז ומתמיד.
תכניות הלימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות, M.A.A.T, מציעות ללומדים להכיר ולדעת את האפשרויות השונות של ההתנסות באמנויות: בתהליכי התנועה שבגוף, בקריאה ובכתיבה, בשימוש בצבעים ובחומרי יצירה, בחילופי תפקידים ובמחשבה על דמויות מסיפור חיינו.
ייחודו של הטיפול באמצעות באמנויות
- גישה בלתי מאיימת וישירה למטופלים בכלל ולילדים בפרט, בשל השימוש בכלי ההבעה השונים, תוך השגת עניין ושיתוף פעולה מרבי מצד מעגל מטופלים.
- אבחון קשיים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים בכלי ביטוי בלתי מילוליים, תוך מתן אבחנה רחבה וכוללת.
- מתן ביטוי לכישורים חבויים, התנסות במיומנויות פיזיות, חברתיות ולימודיות באפיקים שאינם מעוררי התנגדות, תוך העצמת הערך העצמי וההכרה ביכולות.
- אפשרות לתקשורת פתוחה עם מטופלים מתרבויות שונות, שכבות מצוקה ומהגרים המתקשים בביטוי מילולי.
- עבודה במסגרת קבוצתית המאפשרת הרחבה ולמידה של מיומנויות חברתיות.
- חיזוק הביטחון העצמי והערך העצמי, תוך מפגש עם היצירתיות וההבעה האותנטיים.
על תכנית הלימודים: טיפול באמצעות אמנויות
מטרת התכנית לתואר שני בטיפול באומנות - היא להכשיר מטפלים אקדמאים ומקצועיים בתחומי הטיפול באמצעות אמנויות באחת מן ההתמחויות: אמנות חזותית, ביבליותרפיה, פסיכודרמה, תנועה. בנוסף לכך נועדה התכנית גם לפתח את תחום המחקר בטיפול באמצעות אמנויות בארץ, ולחזק את המודעות למקצוע הייחודי בטיפול באמצעות אמנויות.
התכנית לתואר שני בטיפול באמצעות אומנות כוללת ארבעה ענפי לימוד:
ענף א': מקצועות טיפוליים ואבחוניים
קורסי מבוא שמטרתם ליצור תשתית ידע מקיף לסטודנטים, בכלל זה גישות מסורתיות ומודרניות בלימודי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה רוחביים ומגוונים, הרלוונטיים לאוכלוסיות שונות ולטווח גילאים משתנה של מטופלים.
ענף ב: מקצועות מתודולוגיים ומחקריים
העמקה בשיטות מחקר כמותיות מתקדמות ובשיטות מחקר איכותניות, בדגש על רלוונטיות לתחום הטיפול באמנויות.
ענף ג: קורסים משותפים מעולמות התוכן של הטיפול באמנויות
קורסים אינטגרטיביים המשלבים בין התחומים של האמנויות והטיפול.
ענף ד: לימודי התמחות
קורסים ייחודיים בתחום ההתמחות: אמנות, ביבליותרפיה, פסיכודרמה, תנועה.
כל הסטודנטים לומדים יחד את מכלול הקורסים בענפים א', ב', ג', ובנוסף – מסלול ייחודי של לימודי התמחות על פי בחירתם.
הלימודים כוללים גישות טיפוליות המותאמות לתחום ההתמחות, שיטות אבחון באוכלוסיות שונות, טיפול במעגל החיים, סמינריון מחקרי, וסדנה המלווה את כתיבת עבודת הגמר וחקר המקרה הטיפולי.
עוד מתקיימים קורסי העשרה בתחום ההתמחות ושיעורי הדרכה המלווים את ההכשרה המעשית בשדה.
הכשרה מעשית במהלך לימודי טיפול באמצעות אומנויות
במסגרת לימודי התואר השני בטיפול באמצעות אומנות נדרשות 600 שעות התנסות מעשית המלוות בהדרכה אישית וקבוצתית, הן במכללה, והן במקום ההתנסות של הסטודנט.
החוויה הלימודית בתוכנית לטיפול באמצעות אמנויות
הלימודים יוצרים מארג משולב בין קורסים בעלי אופי אקדמי מובהק, התנסות מעשית בעבודה טיפולית, השתתפות בהדרכה אישית וקבוצתית, והיכרות עם מערכות טיפוליות וקהילתיות שונות.
קריירה והתפתחות מקצועית בתחום הטיפול באמנות
בוגרי התואר השני בטיפול באמצעות אומנות שממשיכים לשנת הכשרה מעשית מתקדמת יוכלו להשתלב במגוון תפקידים בתחום הטיפול: בארגונים ועמותות, במערכת החינוך, בבתי דיור מוגן ובמוסדות קהילתיים לגיל השלישי, במרפאות פסיכיאטריות, בטיפול באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, בתפקידי הדרכה ושיקום בקהילה, בקליניקה הפרטית, ועוד.
הלימודים מקנים
תואר שני, M.A.A.T, מוסמך בטיפול באמצעות אמנויות
אישור סיום שנת הכשרה מעשית מתקדמת (סטאז') – האישור יינתן לאחר סיום חובות התואר השני, ולאחר השלמת 960 שעות בשנה השלישית.
מצ"ב כתובת מייל ליצירת קשר:
Arts.Therapy@smkb.ac.il
מפרסומי המכללה: בין המילים - כתב עת לטיפול באמצעות אמנויות