ראש בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות – ד"ר נעמה לב־ארי
צוות ההיגוי של בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות:
פרופ' סמדר דוניצה שמידט, נשיאת המכללה; ד"ר אירית לוי-פלדמן, סגנית נשיאה להוראה, מחקר ופיתוח; פרופ' שי פרוגל, דיקן הפקולטה למדעי הרוח והחברה; ד"ר נעמה לב־ארי, ראש בית הספר לטיפול באמצעות אמנויות.
ראש תוכנית פסיכודרמה : ד"ר איויה שלח
ראש תוכנית טיפול בתנועה : ד"ר מייטרי שחם
ראש תוכנית ביבליותרפיה : ד"ר שרית בר זקן
תהליכי הבעה ויצירה באמנויות הם במהותם בעלי היבטים תרפויטיים. כוחן המרפא של האמנויות מסייע לנו להבין ולהכיל תכנים רגשיים, ליצור תקשורת, לעודד שימוש בדמיון ולבטא את עצמנו באותנטיות.
טיפול באמנויות מאפשר גישה עקיפה ובלתי מאיימת לעולמו הפנימי, התוך־אישי והבין־אישי של המטופל. היצירה האמנותית נעשית במרחב הביניים שבין המציאות החיצונית ובין המציאות הפנימית, כלומר להיות בתוך החוויה הרגשית ובה בעת להתבונן בה מן הצד.
תוכניות הלימודים לתואר שני בטיפול באמצעות אמנויות,M.A.A.T מציעות ללומדים להכיר את האפשרויות השונות של ההתנסות באמנויות: תהליכי התנועה בגוף, קריאה וכתיבה, שימוש בצבעים ובחומרי יצירה, חילופי תפקידים ומחשבה על דמויות מסיפור חיינו.
ייחודו של הטיפול באמצעות באמנויות
- גישה בלתי מאיימת וישירה למטופלים בכלל ולילדים בפרט, בשל השימוש בכלי ההבעה השונים, תוך השגת עניין ושיתוף פעולה מרבי מצד מעגל מטופלים.
- אבחון קשיים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים בכלי ביטוי בלתי מילוליים, תוך מתן אבחנה רחבה וכוללת.
- מתן ביטוי לכישורים חבויים, התנסות במיומנויות פיזיות, חברתיות ולימודיות באפיקים שאינם מעוררי התנגדות, תוך העצמת הערך העצמי וההכרה ביכולות.
- אפשרות לתקשורת פתוחה עם מטופלים מתרבויות שונות, שכבות מצוקה ומהגרים המתקשים בביטוי מילולי.
- עבודה במסגרת קבוצתית המאפשרת הרחבה ולמידה של מיומנויות חברתיות.
- חיזוק הביטחון העצמי והערך העצמי, תוך מפגש עם היצירתיות וההבעה האותנטיים.
על תוכנית הלימודים: טיפול באמצעות אמנויות
מטרת התוכנית לתואר שני בטיפול באמנות - היא להכשיר מטפלים אקדמאים ומקצועיים בתחומי הטיפול באמצעות אמנויות באחת מן ההתמחויות: אמנות חזותית, ביבליותרפיה, פסיכודרמה, תנועה. בנוסף לכך נועדה התוכנית גם לפתח את תחום המחקר בטיפול באמצעות אמנויות בארץ, ולחזק את המודעות למקצוע הייחודי בטיפול באמצעות אמנויות.
התוכנית לתואר שני בטיפול באמצעות אמנות כוללת שלושה ענפי לימוד
ענף א': מקצועות טיפוליים ואבחוניים
קורסי מבוא שמטרתם ליצור תשתית ידע מקיף לסטודנטים, בכלל זה גישות מסורתיות ומודרניות בלימודי פסיכולוגיה ופסיכותרפיה רוחביים ומגוונים, הרלוונטיים לאוכלוסיות שונות ולטווח גילים משתנה של מטופלים.
ענף ב': מקצועות מתודולוגיים ומחקריים
העמקה בשיטות מחקר כמותיות מתקדמות ובשיטות מחקר איכותניות, בדגש על רלוונטיות לתחום הטיפול באמנויות.
ענף ג': קורסים ייחודים להתמחות בתחום התוכנית הספציפית
טיפול באמנות, ביבליותרפיה, טיפול בפסיכודרמה, טיפול בתנועה
כל הסטודנטים לומדים יחד את מכלול הקורסים בענפים א', ב' (להסיר את האות ג') בתוספת מסלול ייחודי של לימודי ההתמחות.
הלימודים כוללים גישות טיפוליות המותאמות לתחום ההתמחות, שיטות אבחון באוכלוסיות שונות, טיפול במעגל החיים, סמינריון מחקרי וסדנה המלווה את כתיבת עבודת הגמר ואת חקר המקרה הטיפולי.
מתקיימים שיעורי הדרכה המלווים את ההכשרה המעשית בשדה.
הכשרה מעשית במהלך לימודי טיפול באמצעות אמנויות
במסגרת לימודי התואר השני בטיפול באמצעות אמנות נדרשות 600 שעות התנסות מעשית המלוות בהדרכה אישית וקבוצתית, הן במכללה, והן במקום ההתנסות של הסטודנט.
החוויה הלימודית בתוכנית לטיפול באמצעות אמנויות
הלימודים יוצרים מארג משולב בין קורסים בעלי אופי אקדמי מובהק, התנסות מעשית בעבודה טיפולית, השתתפות בהדרכה אישית וקבוצתית, והיכרות עם מערכות טיפוליות וקהילתיות שונות.
קריירה והתפתחות מקצועית בתחום הטיפול באמנות
בוגרי התואר השני בטיפול באמצעות אמנויות שממשיכים לשנת הכשרה מעשית מתקדמת, יוכלו עם סיומה, להשתלב במגוון תפקידים בתחום הטיפול: בארגונים ובעמותות, במערכת החינוך, בבתי דיור מוגן ובמוסדות קהילתיים לגיל השלישי, במרפאות פסיכיאטריות, בטיפול באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, בתפקידי הדרכה ושיקום בקהילה, בקליניקה פרטית ועוד.
מפרסומי המכללה: בין המילים - כתב עת שפיט לטיפול באמצעות אמנויות