ראש התמחות תנועה: : ד"ר מייטרי שחם
טיפול באמצעות תנועה ומחול מתייחס לגופו, תנועתו ונפשו של האדם ומאפשר בדיקה ואבחון של תהליכים אישיים, בין-אישיים, והקשר ביניהם לבין הגוף והתנועה. ההתערבות הטיפולית מעוררת את המודעות הגופנית ואת היכולות התנועתיות, ומסייעת בשחרור חסימות נפשיות המתבטאות בגוף ובדימוי הגוף. הטיפול מתאים לאורך מחזור החיים – מינקות ועד זקנה, במסגרת פרטנית או קבוצתית. תוכנית הלימודים מכשירה סטודנטים לקראת יציאתם כמטפלים לשדה הקליני כאשר ביכולתם לקיים קשרים טיפוליים איכותיים ומשמעותיים. עבור הסטודנטים זהו מסע מאתגר של למידה המזמן חוויה אותנטית לצד רמה אקדמית גבוהה, כאשר לאור התפתחותו המתמדת של התחום, הסטודנטים בתוכנית נחשפים לחומרי הבסיס והליבה של הטיפול בתנועה לצד חומרים עכשוויים ומחקר עדכני, בדגש על אינטגרציה בין מחקר וקליניקה. הלימודים בתוכנית מושתתים על התיאוריה והמחקר לצד החוויה התנועתית והעמקת האינטגרציה בין השפה הטיפולית הקלאסית לבין השפה הטיפולית התנועתית, במטרה לאפשר לבוגרים לעבוד בשדה באופן מיומן ומקצועי. במהלך השנתיים הסטודנטים ישתתפו בקורסי מבוא לטיפול בתנועה ומושגי יסוד, קורסים של שיטות אבחון והערכה, קורסי הדרכה, עבודה עם טראומה, סמינריון מחקרי בנושא עבודה עם ילדים ומתבגרים, קורסים יישומיים נוספים על עבודה עם אוכלוסיות מגוונות וקורס עבודת גמר. לצד הלימודים התיאורטיים, ישתתפו הסטודנטים בהכשרה מעשית בשדה בשנה א' ובשנה ב' וכן הכשרה מעשית מתקדמת בשנה ג'.
פסיכותרפיה של המבוגר
"לא כל אחד מעז להביע דעותיו בבעיות פיסיות; אך לכל אחד – הן לפילוסוף והן לאדם מן הרחוב – יש השקפה אישית משלו על בעיות פסיכולוגיות..."
(זיגמונד פרויד, בתוך Crowne, 1979, p.1)
פרקטיקת הפסיכותרפיה איננה יכולה להתהדר באותה רמה של לכידות אקדמית ומעשית כמו הרפואה. היא מורכבת מפסיפס של גישות טיפוליות שונות אשר כל אחת מהן מאופיינת בתמונת עולם ייחודית ומובחנת על המצב האנושי; מבני הנפש; תכליתו של הטיפול הנפשי והאמצעים לריפוי. בקורס נתמקד בהנחות הפילוסופיות וההיסטוריות שמאפיינות את שלושת הזרמים המרכזיים בפסיכותרפיה של המבוגר: הזרם הפסיכודינמי; הזרם ההתנהגותי-קוגניטיבי; והזרם ההומניסטי-אקזיסטנציאליסטי. נתוודע למושגים מרכזיים ולרציונל הטיפולי שמאפיין כל גישה; לאופני היישום של התיאוריות השונות בעבודה הטיפולית; להקשרים שכל גישה מקיימת עם תחום הטיפול באומנויות; ולשאלת היחס של הגישות הטיפוליות לאוכלוסיות מגוונות והיבטים רב תרבותיים.
פסיכותרפיה של הילד
הקורס מציע בחינה מעמיקה של נושאים עיקריים בפסיכותרפיה של הילד ושופך אור על האתגרים המתעוררים לעתים קרובות במהלך העבודה עם ילדים והורים. הסטודנטים יחשפו לגישות תיאורטיות מרכזיות בטיפול בילדים ולשיטות התערבות טיפוליות, בדגש על פסיכותרפיה דינמית לטיפול בילדים. כן יידונו משמעות המשחק בטיפול בילד וסוגיות מרכזיות בטיפול בילדים הקשורות למערכת המשפחתית והחינוכית.
סוגיות מתקדמות בפסיכותרפיה
הקורס סוקר נושאים, תיאוריות ומושגים מתקדמים בתחום הטיפול בכלל, והטיפול באמנויות בפרט, בדגש על תהליכי העברה והעברה נגדית. הוא מדגים ומבסס את האינטגרציה בין התיאוריות מתחום הטיפול באמצעות אמנויות והפסיכותרפיה לבין העבודה הקלינית, ומאפשר לסטודנטים לעבד ולסכם את תהליך הכשרתם המקצועית.
תיאוריה של קבוצות
הקורס מיועד להקנות לסטודנטים ידע לגבי התהליכים המתרחשים בקבוצות והכרות עם העקרונות המרכזים בעבודה טיפולית עם קבוצות. בקורס יחשפו הסטודנטים למתודה הקבוצתית תוך התייחסות לידע ולכישורים להם זקוקים כדי לעבוד עם קבוצות. יעד מרכזי של הקורס הוא לעזור לסטודנטים להכיר ביעילות של התערבויות קבוצתיות במגוון מסגרות.
טראומה ומצבי משבר
בקורס נכיר את המושגים וההגדרות המרכזיים בתחום, כפי שהם באים לידי ביטוי בהקשרי חיים שונים. נתייחס לסוגי פגיעה שונים ונתוודע לכמה משיטות הטיפול המרכזיות.