ד"ר סמדר בן אשר - פסיכולוגית חינוכית מומחית, המכללה האקדמית ע"ש קיי, אוניברסיטת בן-גוריון ומרכז מנדל לפיתוח מנהיגות בנגב
bsmadar@gmail.com
על הספר: משחקי האדמה, מאת איתן שקד. אמציה, 2017, 307 עמודים
הספר "משחקי אדמה" הוא ספר ייחודי שהמחזיק בו מרגיש מיד רוח אחרת, נעימה ורכה, הנושבת ממנו. מדובר בספר שהוא בעצם יצירה בפני עצמה, וכדרכה של יצירה, היא אישית, ייחודית, חד-פעמית ועם זאת יש בה חומרים שהם מעבר לזמן. תפיסת האדם והטבע, הכבוד וההכלה לכל מעשה הבריאה מלווים את הקורא מרגע החזקת הספר ועד לסיום קריאתו.
איתן שקד, יוצר וכותב הספר, לשעבר תושב ערד ומחנך בבית הספר הדמוקרטי וכיום תושב מחניים, מספר כיצד כילד בדרכו הביתה מבית הספר, לאחר עוד יום של קושי, דמיין את ידיו מפסלות דמות מחימר. איתן, איש אוהב אדם וטבע, משתף בפשטות ובצניעות את סיפור הכאב האישי שלו שממנו צמח להיות מחנך ומטפל בדרמה בתוך שהוא הופך את האדמה לחומר יצירה ואת העבודה איתה לתהליך טיפולי חדשני ויוצא דופן. הקורא יכול לחוש דרך המילים והתמונות את החוויה הסובייקטיבית של איתן המתאר את הרגע שבו יצר לראשונה בבית הספר הדמוקרטי בערד את החומר שהוא מיזוג בין אדמה לנייר (נייר אדמה), והרגיש עד כמה הוא מאושר.
העבודה באדמה מוכרת בספרות המקצועית בעיקר דרך החימר. החומר הבסיסי של האדמה הוא מרכיב חשוב בעבודה טיפולית עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, עם חולים ובטיפולים בהפרעות רגשיות קשות (Elkis-Abuhoff et al., 2008; Tan et al., 2014; Joseph et al., 2015). במחקר שנערך בישראל (Snir and Regev, 2012) מתארות החוקרות את חוויית המטופלים בחימר כמפגש רב-חושי וייחודי. העבודה בחימר מאפשרת למטופלים להתכנס לתוך עצמם ולהתבונן פנימה או, לחלופין, לוותר על מחשבה ולהתפנות לשיחה עם חבריהם לשולחן בעוד ידיהם ממשיכות ליצור. החוקרות מציינות כי עבודה זו הביאה לתחושה של ביטחון ושל מסוגלות, לפורקן ושחרור, ויצרה תחושת רוגע. שקד עובד עם נייר האדמה עם ילדים עם עיכוב התפתחותי, עם ילדים ומבוגרים שחוו טראומת מלחמה, פונו מבתיהם בגלל איום ביטחוני, וגם עם תלמידים רגילים במוסדות חינוך המעודדים עבודה ויצירה מחומרים הנמצאים בטבע.
ארבעה שערים לספר. הראשון בהם הוא המדריך המעשי ליצירה באדמה. כל חוקר וכותב מכיר את הכלל המקובל כנורמה נוקשה של כתיבה אקדמית של היציאה מתיאוריה למעשה. שקד אינו כפוף לכללים אלו, והוא מתחיל את ספרו מהמעשה להלכה. במילים פשוטות ובהירות הוא מסביר איך אפשר ליצור אדמת נייר, על הערכים האקולוגיים של חומר זה ועל שיטות לעבוד איתו. בעזרת תמונות בהירות ויפות של תוצרי העבודה המלוות את הכתוב וממחישות אותו, נעשה הכתוב בהיר ומובן עוד יותר: משחק המנדלה, משחק קואורדינטיבי שבו כדור הגולה נשלט על ידי הטיית הלוח בעזרת מקל או משחק המאתגר עבודת צוות, הוא אחד המשחקים שיצירתם מודגמת בספר. לאט-לאט פורש לפנינו שקד את מרחב היצירה של נייר האדמה: העולם הזעיר המאפשר משחק דמיוני חופשי, והעולם הזעיר ככלי לשיקוף רגשות, ואותו עולם דמיוני זעיר כאמצעי לפיתוח תקשורת בין-אישית.
השער השני של הספר עוסק במשחקי האדמה כמנוף התפתחותי בחיבור שבין האדם לטבע בטיפול. בעולם שבו אנחנו מרבים כל כך במלל פורץ שקד בגישת משחקי האדמה לדרך של טיפול ביצירה והבעה שראשיתה בחוויית החיים הקדומה של מגע, חושניות ותחושה בסיסית של עוצמה שטבע, יצירתיות וחינוך כרוכים בה זה בזה.
באותה פשטות ובהירות מציג הכותב את המודל הטיפולי של העבודה עם נייר אדמה כשהוא מאגד יחד כמה היבטים טיפוליים: אדמה כאם המהווה חיק המחזיק ומכיל את כולנו; החיבור לאדמה כקרקע בטוחה להתפתחות חושית-רגשית וחשיבתית; משחקי האדמה כייצוג חי ודינמי של העולם הפנימי; ופיתוח משחקים כמרחב לפיתוח תקשורת, הדדיות ושיתוף פעולה.
השער השלישי, מרחב התחושות, פותח את המרחב הטיפולי אל הטבע ומדגים עבודה חינוכית טיפולית במרכז משאבים בקריית שמונה, בגני החינוך המיוחד במכון להתפתחות הילד בבית החולים זיו בצפת. במרחבי חצר אלו מצויים מתקנים ייחודיים וכן גינות טיפוליות המעוררים התפתחות גוף-נפשית.
השער הרביעי מציג את האדמה כמשאב אוניברסלי המאפשר גשר לאוכלוסיות שנפגעו במקומות שונים בעולם, ללא צורך בשפה. משחקי האדמה הופכים למשאב של קשר מרפא ומעודד חוסן. הפרק מציג תיעוד של עבודה שעשה שקד בבית היתומים שייסד ד"ר עדיאל תל-אורן בנפאל.
עולם תוכן חדשני חותם את הספר. זהו הפרק שכתב ד"ר תל-אורן על הערכים הבריאותיים-ביולוגיים של המגע עם האדמה. הוכח מדעית כי עולם החיידקים אשר באדמה הכרחי לתהליכי ההתפתחות ולשמירת בריאותנו. המערכת החיסונית, רקמת העור, מערכת העצבים ומערכת העיכול זקוקות לרענון על ידי חשיפה למגוון אדיר של חיידקים המצויים באדמה לצורך פעולתם התקינה. זהו מידע חיוני לכל הורה ולאנשי ונשות חינוך וטיפול.
בשער האחורי של הספר כותב פרופ' מולי להד, פסיכולוג רפואי, נשיא מרכז משאבים ומייסד החוג לדרמה תרפיה במכללת תל חי: "זהו ספר מרענן בחדשנות שלו, בהתייחסותו לקשר אדם אדמה, בהבנה התיאורטית המעמיקה והרב גונית שלו, ומעל לכל בתכנים היישומיים שבו. הספר מציג בצורה בהירה את הרעיון של עבודה עם אדמה כחלק מחוויה חינוכית וטיפולית, ועשיר בתיאורי מקרה המספקים הצצה מרגשת לעבודה המיוחדת שפיתח איתן. מעל לכל, רוחו ואישיותו יוצאת הדופן של איתן, והיצירתיות הקורנת ממנו, שורה על הספר בשילוב ייחודי של רוח אהבת האדם, חמלה ועבודת כפיים. הגישה שפיתח איתן משלבת חדשנות בשימוש באדמה שלא מוכרת משום מקום מחד, ומאידך מתחברת לחכמת הדורות. הספר מומלץ למחנכים, מנחים אנשי טיפול ויעוץ שעובדים עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, כמו גם עם אוכלוסייה רגילה מהגיל הרך ועד שיבה".
הספר מיועד להורים, לאנשי ונשות חינוך, לאנשי ונשות טיפול, וכן לאמנים ולאמניות ולכל מי שפיתוח הדמיון והיצירתיות, טיפוח קשרים, ריפוי ואקולוגיה חשובים לו.
מקורות
Elkis-Abuhoff, D. L., Goldblatt, R. B., Gaydos, M., and Corrato, S., 2008. “Effects of clay manipulation on somatic dysfunction and emotional distress in patients with Parkinson's disease,” Art Therapy 25 (3), pp. 122–128.
Joseph, A. M., Ambika, K., and Williams, S., 2015. “Effect of clay therapy on anxiety symptoms of pre-school children,” International Journal of Contemporary Pathology 1 (1), pp. 46–51.
Snir, S. and Regev, D., 2013. “A dialog with five art materials: Creators share their art making experiences,” The Arts in Psychotherapy 40 (1), pp. 94–100.
Tan, H. V. D., Tadeja, C. A. F., Tadeo, A. R. F., Talledo, P. R. P., Tampos, G. J. Z., Tan, A. M. D., and Navidad, F. C., 2014. “Narrative, Art and Play (NAP) therapy: An approach to improve behaviors of children with mild autism,” Narrative 1 (2), pp. 18-21.