נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
קישור לדף הבית לוגו דסקטופ קישור לדף הבית לוגו מובייל
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • המרכז לחדשנות ועיצוב למידה
    • היחידה לפדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • דיקנט הסטודנטים
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • שירותי השאלה ותקנון הספרייה
    • מאגרי מידע וכלי עזר למחקר
    • שירות למרצה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
עמוד הבית עלינו קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים זרקור אישי דברים שרואים מכאן
על המכללה
דברים שרואים מכאן
  • אודות המכללה
  • פרסומי המכללה
  • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
    • חשיבה פורצת דרך
    • אתיקה וחינוך
    • זרקור אישי
      • עולם האמנות והתמודדות עם אתגרי תקופת הקורונה
      • חזרה לגן בתקופת הקורונה
      • דנה צרפתי - ראש המחלקה לעיצוב; דורון אוריין - מרכז הלימודים המעשיים, קשרי חוץ וכנסים.
      • כיצד השפיעה הקורונה על החוויה הסטודנטיאלית
      • למידה מרחוק בימי הקורונה – משהו חדש מתחיל עכשיו
      • לימודי תקשורת בסמינר הקיבוצים – כך רואים אותם הסטודנטים והבוגרים
      • דברים שרואים מכאן
      • ימים פתוחים 2022 ושבוע שלם של טעימות
    • מן החדשות

דברים שרואים מכאן

שבי גוברין

אבניים - ספריית תיאורי המקרים של מכללת סמינר הקיבוצים הנה צומת מפגש ושיתוף לאנשי ונשות חינוך. תיאורי מקרים בספריה נכתבים על ידי מנהלות, מורים, יועצות, מפקחים ובעלי תפקידים נוספים ממגזרי החינוך השונים, ומשקפים את המציאות החינוכית והאנושית המורכבת, כפי שנתפסת בעיניהם של אנשי השטח הפועלים בה.

מורה צעיר, בשנתו הראשונה בהוראה, מקבל הזדמנות נפלאה. יש לו התנאים הטובים ביותר – מחנכת כיתה שתומכת בו ונותנת בו אמון, קבוצת תלמידים קטנה, שמגיעה לשיעורים מבחירה, חירות לתכנן וללמד שיעורים לא שגרתיים ומשמעותיים.

אז למה זה כל כך קשה? מדוע התלמידים אינם משתפים עמו פעולה?

 

מבחירה לבכי-רע

קיבלתי את כל התנאים לעשות את הדבר הטוב ביותר שניתן עם תלמידי. מה קיבלתי? קיבלתי שיעור שלם עם תלמידים שמכירים אותי, קיבלתי את תלמידי כיתה ו' (רק בנים) אותה פיצלנו לשני חלקים- רק 12 תלמידים בכל קבוצה! קיבלתי את החופש לעסוק איתם באיזה נושא שאבחר, את האפשרות לצאת איתם לטבע אל מחוץ לכותלי בית ספר, את הגיבוי המלא של המחנכת שלהם- אותה הם מעריכים עד אין קץ - שעומדת מאחורי כל החלטה שלי ומסייעת לי לקבל החלטות שיתאימו לכיתתה. תחושה שחלומו של כל מורה התגשם - עבורי.

קפצתי על ההזדמנות ובניתי מערך פעילויות, שנראה שהתאימו גם לתחומי העניין של הילדים וגם לתחומים שמעסיקים אותי: בניתי סדרת מפגשים בנושאים חברתיים שנובעים מפרשת השבוע, תוך חיבור לטבע, לגוף ולמרץ הרב שמצוי בקרבם ובקרבי.

בתהליך הבנייה נעזרתי מאוד במחנכת, כדי שהמפגשים ייגעו גם במריבות, קשיים ומצבים חברתיים בהם מעורבים התלמידים, וכדי לאפשר שיח שיהיה רלוונטי לחייהם.

הכל היה מושלם, עד שתוכניתי פגשה במציאות. באחת משתי הקבוצות, איתה קשה לי באופן עקבי, לא הצלחתי להעביר כמעט דבר ממה שתכננתי לאורך מספר מפגשים. לא אני ולא הם נהנינו מהזמן המשותף שברשותנו. לאור הקשיים החלטתי לחתום איתם על חוזה. היה נראה לי נכון לחזק את מוטיב הבחירה של התלמידים. חשוב לציין כי לא מדובר בבחירה פיקטיבית, שכן כל ילדי הקבוצה יכולים לבחור אם להשתתף בפעילות או להישאר עם חברי הקבוצה השנייה ביחד עם המחנכת.

נחזור לחוזה. הכנתי חוזה פשוט, בו התלמידים חותמים  שברור להם כי הם יכולים לבחור אם להיכנס לשיעור או שלא, על כך שכניסה לשיעור משמעותה השתתפות והקשבה- לחבריהם, לעצמם ולי, ועל כך שלאחר הפרעה יוזהרו פעם אחת על ידִי באופן ברור ובפעם השנייה יצאו מהשיעור וגם בשיעור שלאחריו לא יוכלו להצטרף. החוזה נשמע לי פשוט, הגיוני, ומוסיף רק טוב. להם זה נשמע אחרת.

עוד לפני שזכיתי לעמוד איתם על תוכנו של החוזה, רק הבעתי את רצוני שיחתמו על אחד שכזה, פגשתי חוסר אמון ואי נחת.

דן נופף אותי ואת דברי תוך שילוב תנועות ידיים מתאימות והבהרה מילולית כי ברצונו שאסיים לקשקש בכדי שיוכל להמשיך ולעשות כרצונו,

דב הגיב במורת רוח מופגנת כלפי החוזה "מה אתה רוצה מאיתנו? מה זה החוזה הזה? מה כבר עשינו לך?"

סער התקשה כהרגלו לשבת, וקפץ ממקום למקום כמעט באותה מהירות של כדור הגומי שרק אתמול הראה לי כמה מהר הוא קופץ,

אלי וארי ישבו וקמו לפרקים, מנסים להחליט איזה מקום ישיבה טוב עבורם ביותר, ובכדי לעשות זאת הרי שברור שעליהם לבדוק את כל מקומות הישיבה בכיתה,

אפי חיפש באיזה חלק של הכיתה יש את הבלגן שמתאים לו ביותר להצטרף אליו וללבות אותו.

בשלב זה עצבים וחוסר אונים החלו לפעפע בי, אפילו מעט התלמידים שכן הקשיבו וציפו בכיליון עיניים לחתימת החוזה ולתחילת הפעילות (והרי חשוב לציין את השותפים לעשייה ולא רק את המחבלים בה) לא הצליחו להרגיע את אותן התחושות.
למרות התחושות שהחלו לעלות בי, נשארתי נאמן לעיקרון שמנחה אותי – להרים את הקול זו לא אפשרות. תלמידים לא ראויים לשמוע את קולי הגבוה מעצבים בכדי להכפיף רצוני על רצונם. מה גם שעבור רבים מהם זה מצטרף לחוויות דומות ולא נעימות שהם מביאים מהבית, זאת למרות שאני יודע שלעיתים הרמת קול קלה יכולה למקד את כולם אלי וליצור שקט לזמן יקר אותו אוכל לנצל בכדי להתחיל סוף-סוף את הפעילות.

ניסיתי הכל... ניסיתי להמשיך ולדבר למקשיבים ובכך למקד אלינו את המפריעים למיניהם, ניסיתי להוציא אל מחוץ לכיתה מוקדי רעש - אך אלו היו רבים מדי וראיתי שהמשך פעולה מסוג זה ישאיר רק את הכיסאות המיותמים לחתום על החוזה. ניסיתי גם לדבר בצורה נפרדת עם מוקדי רעש מרכזיים ומובילים בכדי שינסו לנצל את כוחות המנהיגות שלהם בכדי להוביל את הטוב בכיתה. ניסיתי להשוותם לקבוצה השנייה, איתה דווקא הצלחנו לחתום על חוזה ולקיים פעילות טובה ומעשירה - השוואה שרק יצרה מרמור רב יותר. בעוונותיי הרבים ניסיתי גם לחכות לשקט - מה שלפחות נתן לי דקות לא מועטות של מנוחה יחסית. כל זאת ללא הועיל, נראה שהשיעור על בחירה הפך חיש מהר לבכי-רע.

בסוף השיעור, ולאחר חתימה כמעט כפויה על החוזה נותרו לנו 5 דקות לפעילות - שכמובן לא הייתה מחוץ לכיתה כפי שרציתי וללא סיכום שהמחנכת כה רצתה שיהיה בכדי שתוכל להמשיך עם הכיתה ממנו.

  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft