נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
קישור לדף הבית לוגו דסקטופ קישור לדף הבית לוגו מובייל
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • המרכז לחדשנות ועיצוב למידה
    • היחידה לפדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • דיקנט הסטודנטים
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • שירותי השאלה ותקנון הספרייה
    • מאגרי מידע וכלי עזר למחקר
    • שירות למרצה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
עמוד הבית עלינו קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים חשיבה פורצת דרך הוראה פרטנית בחינוך העכשווי
על המכללה
הוראה פרטנית בחינוך העכשווי
  • אודות המכללה
  • פרסומי המכללה
  • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
    • חשיבה פורצת דרך
      • פרחי ההוראה שמקימים חדרי בריחה בבתי הספר
      • הוראה פרטנית בחינוך העכשווי
      • ליצנים חינוכיים בבתי הספר
      • טובעים במסכים - על "הפרעת מחסור בטבע" בחסות הטכנולוגיה
      • על שאלת הקשר בין טכנולוגיה ואומנות במופע יוצא דופן
      • חשיבה יזמית היא חלק בלתי נפרד מהמיומנויות הדרושות לתלמיד במאה ה-21
      • כיצד התקשורת מעצבת את דעתנו
    • אתיקה וחינוך
    • זרקור אישי
    • מן החדשות

הוראה פרטנית בחינוך העכשווי

נמרוד אלוני, קובי גוטרמן וציון שורק

הוראה פרטנית היא מציאות ממשית ומבורכת בבתי הספר בימינו וחלק בלתי נפרד מן השגרה הפדגוגית הנהוגה בהם. עם זאת מדובר בפרקטיקה חדשה יחסית שהונהגה בשנת 2008 ברפורמת אופק חדש, אשר חדשות לבקרים מקבלת פנים אחרים ודגשים חלופיים ועל כן מאתגרת מאוד את העוסקים בחינוך ובהוראה – הן ברמת המדיניות ובחירת הגישות המועדפות והן ברכישת המיומנות בהפעלת ההוראה המיטבית הלכה למעשה.

הוראה פרטנית היא מסגרת לימודים אינטימית לתלמיד יחיד או לקבוצה קטנה, המאפשרת למורים לזמן לתלמידיהם תנאים משופרים של תשומת לב ויחס מכבד, דיאלוג קשוב והוראה מותאמת, וכך לקדם אותם ביתר יעילות להגשמתם המוצלחת של יעדים לימודיים-השכלתיים וחינוכיים-אישיותיים. מדובר במסגרת חינוכית המזמנת הכרה בקיומה של שונות בין בני אדם ומאמינה שתפקידו של בית הספר להיענות לשונות זו באמצעות התאמת הסביבה הלימודית לצרכים של הלומדים השונים ולדרישות תכנית הלימודים; לקדם תלמידים במערכת הטרוגנית, תוך כדי התאמת דרכי ההוראה לצורכי כל אחד מהלומדים, ולאפשר להם להגיע למצוי מרבי של יכולותיהם הלימודיות בתחום הקוגניטיבי (הישגים לימודיים), בתחום האישי (טיפוח לומדים בעלי מסוגלות עצמית) ובתחום החברתי (טיפוח לומדים דיאלוגים).

לב הערוץ הלימודי הוא בהוראה מותאמת ומשוכללת המאפשרת לתלמידים עם צרכים מיוחדים – תלמידים עם מגוון רחב של קשיים רגשיים ושכליים – להתמודד בהצלחה עם האתגרים הלימודיים בשכבת הגיל או כיתת הלימוד. זו הוראה שעל פי רוב מבקשת להביא את התלמידים המתקשים – כל ילד וילדה בדרכם הייחודית – להישגים הלימודיים הרצויים או המצופים בשכבת גילם ובמוסד לימודם. במקרים אחרים מציעה ההוראה הפרטנית ערוצי לימוד ייחודיים ומשמעותיים לתלמידים שבשבילם רמת ההישגים הכיתתית טריוויאלית, לא מאתגרת ומשמימה.
לב הערוץ החינוכי הוא התפתחות הילד ורווחתו. להוראה הפרטנית בערוץ זה אופי של חניכה והדרכה. היא אינה ממוקדת ברצף ההתקדמות הלימודית המוגדרת בתוכנית הלימודים הבית ספרית או בקצב שלה, אלא מבקשת לזמן לתלמידים התנסויות חינוכיות משמעותיות השוזרות לתוכן את הצרכים הייחודיים ונתיבי ההגשמה העצמית של התלמידים. אלה התנסויות שהמורים רואים בהן התנסויות פוריות במיוחד מבחינת תרומתן לצמיחת התלמידים בהיבטים שונים של תחושת ערך עצמי ומסוגלות אישית, רווחה נפשית ופנאי רגשי, התפתחות אינטלקטואלית ואינטליגנציה חברתית, מוטיבציה פנימית ושייכות חברתית. ערוץ זה ניכר על פי רוב בהתמקדות בעניין משותף לקבוצת תלמידים ולמורה מסוים – ספורט, אומנות, מעורבות חברתית, תקשורת, בעלי חיים, גינון ונושאים אחרים המתגלים כרלוונטיים לתלמידים וקשורים לחוזקות אישיות ומוטיבציות פנימיות. התמקדות זו משפרת במידה רבה את החוויה החינוכית הבית ספרית ואת התחושה האישית של צמיחה, משמעות והגשמה עצמית.

הבחנה זו בין הערוץ הלימודי לערוץ החינוכי אינה דיכוטומית, קיימים קשרי גומלין והשפעות הדדיות בין ההיבטים הקוגניטיביים-לימודיים ובין ההיבטים האישיותיים-חינוכיים.

כיום ולאור גישות חינוכיות חדשניות שהתפתחו בפינלנד ובמקומות אחרים, אנו מבקשים להחליף את הפרדיגמה או המדיניות החינוכית הנהוגה של הבחנה בין הוראה סטנדרטית ובין הוראה פרטנית לתלמידים מתקשים ולחתור לדגם חלופי שבו הסטנדרטי הוא פתיחות לרבגוני. אנו מציגים, במילים אחרות, עמדה חינוכית אשר מראש מתכוונת לתת מענה להבדלים הבין-אישיים (שונוּת בין-אישית ובין-תרבותית), למגוון ליקויי הלמידה ולמגוון סגנונות הלמידה וההוראה. בחלופה המוצעת אנו מבקשים להיפטר מן החלוקה הדיכוטומית בין הוראה גנרית הניכרת בסטנדרטיזציה של תוכני הלמידה ודרכיה ובין הוראה יחידנית המותאמת למתקשים ולחריגים. לאור זאת, האלטרנטיבה המוצעת היא דגם של הוראה הומניסטית אשר רואה כמכלול אחד את ההתקדמות בקניית דעת ובפיתוח כלים ומיומנויות ואת הרווחה הנפשית של התלמיד, תחושת הערך העצמי והמסוגלות האישית, השייכות הקהילתית וההשתתפות הפעילה במעגלי החברה. לפיכך חשוב לקדם גישה פרטנית שתהיה הולמת ומקדמת גם בכיתות רגילות ומרובות תלמידים: הן ב"תפירה אישית" של תכניות לימודים מגוונות לתלמידים השונים בהתאם למאפייניהם הייחודיים; הן ביישום גישות חינוכיות חדשניות כלל-בית ספריות, דוגמת מיינדפולנס, מעגלי קשב, פדגוגיה מתבוננת או מודעות קשובה; והן ביישום מאפייני היסוד של ההוראה הפרטנית, כגון יחס אישי, קשר דיאלוגי והיענות לצרכים הייחודיים ולסגנונות הלמידה השונים.

לסיכום, ההוראה הפרטנית היא יוזמה יוצאת מהכלל אשר כוללת בתוכנה פוטנציאל אדיר, אם רק נדע איך לנצלה באופן מיטבי. התפיסה הרבגוניות המכירה בשונות התלמידים עשויה להיות הגישה החינוכית המועדפת להוראה הפרטנית ובסיס ההתמסרות לאתגר הטמון במימוש מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד ותלמידה. לגישתנו, אין מוותרים על שום תלמיד או תלמידה ומכאן גם התעקשותנו שהרבגוני הוא הסטנדרטי החדש.

 

פרופ' נמרוד אלוני, ראש המכון לחינוך מתקדם במכללת סמינר הקיבוצים,
ד"ר קובי גוטרמן, ראש התכנית  לתואר שני בארגון וניהול מערכות חינוך במכללת סמינר הקיבוצים, וציון שורק מהסתדרות המורים, הם עורכי הספר "הרבגוני הוא הסטנדרטי החדש: הוראה פרטנית בחינוך העכשווי", אשר יצא לאחרונה בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

 

  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft