נגישות

  • הצהרת נגישות
Powered by ngsoft מעבר לאתר חיצוני
  • דלג לתפריט ראשי
  • דלג לתוכן
  • דלג לפוטר
קישור לדף הבית לוגו דסקטופ קישור לדף הבית לוגו מובייל
מכללת סמינר הקיבוצים
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • צרו קשר
  • עברית
    • En
    • عر
    • עב
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תכניות לימוד
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
    גישה מהירה לתכניות הלימוד
  • הרשמה וקבלה ללימודים
    • מידע כללי למועמד
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • המרכז לחדשנות ועיצוב למידה
    • היחידה לפדגוגיה דיגיטלית
    • היחידה לקידום ההוראה
    • סטאז' - היחידה לכניסה להוראה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • דיקנט הסטודנטים
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המרכז ליזמות
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • שירותי השאלה ותקנון הספרייה
    • מאגרי מידע וכלי עזר למחקר
    • שירות למרצה
  • כניסה למערכות מידע
    • מייל מכללתי
    • מוודל
      • תשפ"ב
      • תשפ"א
      • שנים קודמות
    • למידה סינכרונית
      • TEAMS
      • ZOOM
    • איפוס סיסמא
    • חיפוש קורסים
    • כניסה למערכת ניהול בחינות
    • מרכז תמיכה מחשוב ומערכות מידע
    • חילן נט
    • כניסה מרחוק למערכת המכללה
    • כלים אקדמים ממוחשבים
  • סגל
    • מנהלי
    • אקדמי
  • סטודנטים
  • EN
  • عر
עמוד הבית יחידות ומכונים מהו"ת - מרכז ללקויי למידה מידע אודות ליקויי למידה "התאמות" הן לא "הקלות"
"התאמות" הן לא "הקלות"
"התאמות" הן לא "הקלות"
  • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • מרכז מהו"ת-חזון - ייעוד-מטרות
    • מידע אודות ליקויי למידה
      • "התאמות" הן לא "הקלות"
      • חוק לקויות למידה - מרץ 2008
      • ראיון בערוץ 10 אודות הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים
      • תמרורים ומשמעותם

"התאמות" הן לא "הקלות"

יישום המושג "התאמות" במסגרת המכללה

"הנחות עבודה" לגבי התאמות במבחנים

  • "התאמות" אינן "הקלות". הן אמורות לאפשר לסטודנט בעל הפרעת הלמידה תנאים שיוויוניים יחסית להתמודדות ולא ליצור בחינה "קלה" יותר בהשוואה ללומדים האחרים.
  • תפקידו של הסטודנט לקדם את עצמו במהלך שנות לימודיו כך שיזדקק פחות להתאמות. במהלך תקופת הלמידה והשיפור, רצוי לתת התאמות לתקופה זמנית. תפקידו של מרכז מהו"ת ליידע את הסטודנט לגבי מחוייבותו זו, כלומר, על הסטודנט לדעת שהתאמה מסויימת ניתנה לו לתקופה מוגבלת, עד אשר ישפר את תיפקודו.
  • תפקידו של המוסד לסייע לסטודנט בתהליכי הקידום שלו למטרה זו (לזמן לו מקום ודרך לקידום, כפי שנעשה במרכז מהו"ת)
  • ישנן מגבלות הקשורות בלקות הלמידה שקשה מאד או כמעט לא ניתן לשנות, ובהן חייב הסטודנט לקבל התאמות (כגון איטיות בקריאה או בחשיבה – המחייב הארכת משך הבחינה, כתב בלתי ברור – המחייב כתיבה על מחשב ועוד). במקרים כאלה, ההתאמות הן פרמננטיות ואחריותו של המוסד לספק אותן ללא צורך בסינגור עצמי.
  • תפקידו של מרכז מהו"ת הוא לגבש את ההתאמות הראויות לכל סטודנט באופן אינדיבידואלי.

ההתאמה תיקבע בהסתמך על מספר קריטריונים:

  • ממצאי האבחון
  • תיאור הקשיים מפיו של הסטודנט (שיובהרו בשיחה אישית במרכז מהו"ת)
  • מידת היכולת של הסטודנט להשתפר כדי להפחית את הצורך שלו בהתאמות
  • גבולות היכולת של המוסד לאפשר את ההתאמה (התאמה סבירה).
  • לא יינתנו לסטודנט התאמות הפוגעות בתפקודו המקצועי בעתיד (כגון מחשבון למי שעתיד ללמד חשבון בבית הספר). "הקווים האדומים" של כל מסלול והתמחות ייקבעו סופית בהתייעצות בין המסלול לבין מרכז מהו"ת.
  • חובתו של המורה לקבל את הפסיקה המקצועית שהתקבלה בכובד ראש. המורה איננו יכול להפנות עורף לקשיי הלומד על סמך דעתו האישית תוך שימוש במונח "חופש אקדמי". מן הראוי שהסטודנט עצמו ידע להבהיר למרצה את הנחיצות של ההתאמות שנקבעו לו.
  • הסטודנט איננו רשאי לבקש מהמורה בעבור עצמו התאמות שנחיצותן לא נקבעה ואושרה ע"י המרכז, תוך שימוש באמצעי שכנוע שונים.
  • מקרים חריגים של התאמות מאד מיוחדות, יידונו בשיתוף פעולה בין המסלול והמרכז, והקביעה תהייה מחייבת.

"הנחות עבודה" לגבי התאמת הסטודנט למסלול לימודים
סטודנטים לא ישתבצו במסלול שבו לקות הלמידה שלהם עשויה להתנגש באופן ברור במקצוע ההוראה הספציפי שלהם. לדוגמא, מורים אשר מלמדים בכתות יסוד, חייבים שליטה במיומנויות היסוד של קריאה, כתיבה וחישוב (ללא שגיאות כתיב, שליטה ב-4 פעולות חשבון, כתב ברור, קריאה ברורה).
סטודנטים אשר בכל זאת יבקשו להיכנס למסלולים אלה, למרות הקשיים, תיבדק אפשרות לתת להם תקופה שבה יוכלו לעבוד על מיומנויות היסוד ולשפרן (באופן פרטי, שלא דרך המכללה). יתכן, למשל, ששגיאות הכתיב אינן חריפות, וניתן בעבודה אישית מאומצת להגיע לרמה מספקת.
הנוהל הפורמלי לביצוע יוכן בהמשך.
בדיקה מחודשת של מרחב ההתאמות הקיימות כיום במכללה
במסגרת בדיקת הנושא, נבחן גם האם ההתאמות הקיימות עונות לצרכים. כיום קיימות ההתאמות הבאות:

  • הארכת זמן
  • היבחנות בחדר נפרד ושקט
  • מחשבון
  • יציאה להתאווררות בזמן המבחן
  • חלוקת עומס המבחן ל-2 מועדים
  • הכנסת "דף נוסחאות" או "דף מושגים", המוסכם על המורה
  • תכנת הקראה באנגלית או קלטת
  • קורס מותאם בלשון
  • קורס מותאם באנגלית
  • דף בחינה מוגדל
  • התעלמות משגיאות כתיב
  • החלפת שאלות פתוחות בסגורות וההיפך
  • עבודה במקום בחינה – התאמה חריגה

תנאי האבחון המאפשר קבלת התאמות

  • אבחון דידקטי או פסיכודידקטי מלא (לא רק המלצות)
  • הגבול התחתון – כתה יוד, הגבול העליון – לא יותר מ-6 שנים
  • אבחון שנעשה אחרי צבא – תקף ללא הגבלת זמן
  • אבחון של הפרעת קשב – תקף רק לצורך קבלת הארכת זמן

ד"ר אופירה טיקוצ'ינסקי, מנהלת מרכז מהו"ת
 

  • צור קשר
    • 03-6902323
    • info.skb@smkb.ac.il
    • מכרזים
    • השכרת כיתות
    • דרכי הגעה
  • עלינו
    • אודות המכללה
    • פרסומי המכללה
    • דיקנט הסטודנטים
    • קודם כל חינוך - הבלוג של סמינר הקיבוצים
  • תוכניות הלימודים
    • תואר ראשון
    • תואר שני
    • הסבה להוראה
    • לימודי תעודה
  • להרשמה
    • הרשמה באמצעות האתר
    • קבלה וחישוב ציונים
    • סדרי הרשמה
    • מדור שכר לימוד
    • מידע כללי למועמד
  • ספרייה
    • הספרייה לשרותך
    • נהלי השאלה
    • מידע והדרכה
    • שירות למרצה
  • יחידות ומכונים
    • המכון לחינוך מתקדם
    • הלל היחידה לכניסה להוראה
    • המרכז לאמפתיה בחינוך ובחברה
    • המרכז לפדגוגיה מתבוננת
    • הרשות למחקר ולהערכה
    • היחידה למעורבות חברתית
    • החממה ליזמות חינוכית חברתית
    • המכון הישראלי לחינוך היסטורי
    • פדגוגיה דיגיטלית
    • המרכז להורות ומשפחה
    • מרכז פתו"ח - שימוש נבון באינטרנט
    • היחידה לקידום ההוראה
    • מהו"ת - מרכז ללקויי למידה
    • המרכז ליזמות
    • מרכז חדשנות ועיצוב למידה - משעול
  • תקנון ותנאי שימוש
  • מפת אתר
  • הצהרת נגישות
לאתר ngsoft